Ford Focus vm2000 moniongelmainen
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Ford Focus vm2000 moniongelmainen
1.6 Zetec, ilmastointi. Pitää sisällään monta erilaista vikaa.
1. Käynnistäessä moniurahihna? vinkuu eikä lakkaa paitsi kun kone on lämminnyt ja painat kytkimen pohjaan. (Tai sitten se ei kuuluu kapiiniin mutta kun kytkimen nostaa niin alkaa taas tuttu vinkuna, kytkin tuntuu normaalilta ja toimii. Hihna vinkunut varmaan 3-4v eikä se ole kulunut/rispaantunut. Alkoi kun vaihdoin laturin (tarvike). Vinkuna isontunut vuosien varrella.
2. Vedenkierrossa on jotain häikkää, alavesiletku ei lämpiä mutta ylempi lämpiää. Paisuntasäiliössä alkaa jossain vaiheessa kuplimaan ja vesi poistuu korkin kautta jolloin säiliö tyhjenee kokonaan ja lämpömittari nousee ääriasentoon mutta kun lisää nestettä niin lämmöt laskee heti keskivaiheeseen. Olen koittanut ilmata monta kertaa ja vaihtanut termostaatin (laitoin oikeinpäin ja ilmausreiän ylös). Kun on lämminyt kunnolla niin sisällä kuulee porinan kun auton sammuttaa. Öljy on mustaa eikä jäähdytysnesteessä näytä olevan mitään ylimääräistä.
3. Lämmitinlaite ei toimi asennoilla 3 ja 4. Vaihdoin etuvastuksen mutta mikään ei muuttunut.
Koska kyseessä on vanha auto niin jotta se saa elää pitäisi hommat tehdä itse eikä osat saisivat maksaa maltaita. Multa loppuu vähäinenkin tieto mistä kukin ongelma voisi johtua. Osien vaihtaminen ei ole ongelma vaan vian etsiminen. Valistuneita arvauksia saa esittää ja lisäkysymyksiä esittää.
1. Käynnistäessä moniurahihna? vinkuu eikä lakkaa paitsi kun kone on lämminnyt ja painat kytkimen pohjaan. (Tai sitten se ei kuuluu kapiiniin mutta kun kytkimen nostaa niin alkaa taas tuttu vinkuna, kytkin tuntuu normaalilta ja toimii. Hihna vinkunut varmaan 3-4v eikä se ole kulunut/rispaantunut. Alkoi kun vaihdoin laturin (tarvike). Vinkuna isontunut vuosien varrella.
2. Vedenkierrossa on jotain häikkää, alavesiletku ei lämpiä mutta ylempi lämpiää. Paisuntasäiliössä alkaa jossain vaiheessa kuplimaan ja vesi poistuu korkin kautta jolloin säiliö tyhjenee kokonaan ja lämpömittari nousee ääriasentoon mutta kun lisää nestettä niin lämmöt laskee heti keskivaiheeseen. Olen koittanut ilmata monta kertaa ja vaihtanut termostaatin (laitoin oikeinpäin ja ilmausreiän ylös). Kun on lämminyt kunnolla niin sisällä kuulee porinan kun auton sammuttaa. Öljy on mustaa eikä jäähdytysnesteessä näytä olevan mitään ylimääräistä.
3. Lämmitinlaite ei toimi asennoilla 3 ja 4. Vaihdoin etuvastuksen mutta mikään ei muuttunut.
Koska kyseessä on vanha auto niin jotta se saa elää pitäisi hommat tehdä itse eikä osat saisivat maksaa maltaita. Multa loppuu vähäinenkin tieto mistä kukin ongelma voisi johtua. Osien vaihtaminen ei ole ongelma vaan vian etsiminen. Valistuneita arvauksia saa esittää ja lisäkysymyksiä esittää.
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Aloitetaan tästä. Tuo moniurahihna on aika herkkä vinkumaan. Jos se alkoi laturin vaihdosta, niin onkohan laturin hihnapyörän asento suorassa? Vinkuminen usein johtuu siitä, että hihnapyörä on vähän vinossa hihnaan nähden. Koetapa sihdata, ota vaikka viivoitin avuksi ja aseta se hihnapyörää vasten. Onko linjassa hihnan kanssa?fordinuhri kirjoitti: ↑23 Loka 2020 11:28 1. Käynnistäessä moniurahihna? vinkuu eikä lakkaa paitsi kun kone on lämminnyt ja painat kytkimen pohjaan. (Tai sitten se ei kuuluu kapiiniin mutta kun kytkimen nostaa niin alkaa taas tuttu vinkuna, kytkin tuntuu normaalilta ja toimii. Hihna vinkunut varmaan 3-4v eikä se ole kulunut/rispaantunut. Alkoi kun vaihdoin laturin (tarvike). Vinkuna isontunut vuosien varrella.
Sitten voit ottaa vettä pulloon ja koneen käydessä pudottaa muutama tippa hihnan selkäpuolelle (sileä). Jos ääni vaimenee, se johtuu hihnapyörästä, jota hihnan selkäpuoli pyörittää (kuten se ohjainrulla ylhäällä keskellä). Jos vinkuminen ei loppunut, roiskaise vähän vettä hihnan urapuolelle ja kuuntele.
Joskus auttaa vain hihnan vaihto uudempaan/parempilaatuiseen, esim. Gates
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Kävin tänään katselemassa hihnan linjat ja näyttivät hyvältä(vaaka ja pysty suunnasta), 300mm matkalla linja pysyy alle 0.5mm sisällä. Ja kuten tavallista niin hihna ei vinkunut nyt yhtään kun olisi tarvinnut... Mutta kokeilen sitä uudestaan seuraavan viikon ajan jos saisi määriteltyä onko vika hihnassa vai hihnapyörässä.
Mutta tuo kohdat 2 ja 3 ovat kiperämmät. Onko kenelläkään ideoita mistä lähden tutkimaan?
Mutta tuo kohdat 2 ja 3 ovat kiperämmät. Onko kenelläkään ideoita mistä lähden tutkimaan?
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Vesipumppu jo ehtoopuolella?
Voisi selittää vedenkiertoon liittyvät ongelmat, ja jos sen akseli väljä niin saattahan se aiheuttaa hihnan löysyyttäkin.

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Miten voin todentaa onko vesipumpussa vikaa? Ajatuksena on ottaa alavesiletku irti ja katsoa onko syyläri tukossa, voinko jotenkin rajata vesipumpun toiminnan samalla kertaa?
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Jos et tiedä koska vesipumppu on vaihdettu niin vaihda suosiolla. Tässä mallissa ilmeisesti vesipumppu ei ole jakohihnalla niin sen vaihto jätetään nuukuuksissa helposti vaihtamatta. Ja kun vaihdat vesipumpun niin osta samalla uusi hihna.
Uusi vesipumppu näyttääs motonetissä olevan noin 30 -45 € joten ei kauhean kalliskaan osa ole.
Uusi vesipumppu näyttääs motonetissä olevan noin 30 -45 € joten ei kauhean kalliskaan osa ole.
"harder" is not a very good safeword
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Vesipumppu vaihdettu eikä auttanut, vanha näytti ehjältä eikä ongelmat poistuneet. Avasin venttiilikopan ja tiiviste oli poikki 2 kohtaa joten vika taitaa olla siinä.
Huomenna haen uuden ja laitan sen paikoilleen, kysymykset tällä kertaa.
-Koska se on ulkona purettuna (suojattuna kuitenkin) ja huomenna kasaan niin aiheuttaako kylmyys ongelmia esim tiivistetahnan laittamisessa (4 nurkkaan puolikaarien juuren) vai pitääkö lämmittää esim kuumailmapuhaltimella lohkoa?
-Kaikissa videoissa mitä löysin on ollut muovinen kansi ja kiinnitystapa eroa tästä alumiinisesta kannesta. Onko näidenkin 4 mutterin kiinnitysmomentti 8Nm?

Huomenna haen uuden ja laitan sen paikoilleen, kysymykset tällä kertaa.
-Koska se on ulkona purettuna (suojattuna kuitenkin) ja huomenna kasaan niin aiheuttaako kylmyys ongelmia esim tiivistetahnan laittamisessa (4 nurkkaan puolikaarien juuren) vai pitääkö lämmittää esim kuumailmapuhaltimella lohkoa?
-Kaikissa videoissa mitä löysin on ollut muovinen kansi ja kiinnitystapa eroa tästä alumiinisesta kannesta. Onko näidenkin 4 mutterin kiinnitysmomentti 8Nm?
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Korjausoppaassa sanotaan 10 Nm. Itse laitoin muttereiden alle vähän reilummat aluslevyt, etteivät mutterit uppoa ympäröivään kumiin. Alkuperäiset olivat kadonneet...fordinuhri kirjoitti: ↑10 Marras 2020 13:49 Kaikissa videoissa mitä löysin on ollut muovinen kansi ja kiinnitystapa eroa tästä alumiinisesta kannesta. Onko näidenkin 4 mutterin kiinnitysmomentti 8Nm?
Kannen ja kopan lämmittäminen voi olla hyvä ajatus. Pinta kuivuu ja moottorisilikonin kovettuminen nopeutuu.fordinuhri kirjoitti: ↑10 Marras 2020 13:49 Koska se on ulkona purettuna (suojattuna kuitenkin) ja huomenna kasaan niin aiheuttaako kylmyys ongelmia esim tiivistetahnan laittamisessa (4 nurkkaan puolikaarien juuren) vai pitääkö lämmittää esim kuumailmapuhaltimella lohkoa?
Muistaakseni tiivisteen laitto oli aika hankalaa ja vaati lehmän hermoja... Joku laittoi vähän vaseliinia, että sai tiivisteen pysymään paikoillaan, toinen tipan superliimaa. Kyllä se siitä.
Viimeksi muokannut yritäedes, 10 Marras 2020 14:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Tästä vielä: Nesteet siis kiehuu (kuplii ja porisee). Onkohan paisuntasäiliön korkki kunnossa? Sen kuuluu pitää järjestelmässä 1,3 barin ylipaine, jolloin kiehumispiste nousee johonkin +115-120 C. Paine on tarpeen, koska Zetec S normaali käyntilämpötila kuormitettuna on selvästi yli 100 astetta.fordinuhri kirjoitti: ↑23 Loka 2020 11:28 2. Vedenkierrossa on jotain häikkää, alavesiletku ei lämpiä mutta ylempi lämpiää. Paisuntasäiliössä alkaa jossain vaiheessa kuplimaan ja vesi poistuu korkin kautta jolloin säiliö tyhjenee kokonaan ja lämpömittari nousee ääriasentoon mutta kun lisää nestettä niin lämmöt laskee heti keskivaiheeseen. Olen koittanut ilmata monta kertaa ja vaihtanut termostaatin (laitoin oikeinpäin ja ilmausreiän ylös). Kun on lämminyt kunnolla niin sisällä kuulee porinan kun auton sammuttaa. Öljy on mustaa eikä jäähdytysnesteessä näytä olevan mitään ylimääräistä.
Kovettuvatko vesiletkut yhtään, kun moottori lämpenee? Uusi korkki ei paljoa maksa, kannattaa kokeilla.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Onhan noita vaihtoehtoja. Jäähdytin tukossa yms. Johonkin vuosimalliin modattiin letkujakin, en enää muista. Tässä on kuitenkin paljon tehty vianetsintää.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Venttiilinkopan tiiveys ei vaikuta veden kiertoon tai lämpöön mitenkään joten todennäköisimmät vaihtoehdot veden kierto ongelmiin on jo aikasemmin mainitut asiat.fordinuhri kirjoitti: ↑10 Marras 2020 13:49 Vesipumppu vaihdettu eikä auttanut, vanha näytti ehjältä eikä ongelmat poistuneet. Avasin venttiilikopan ja tiiviste oli poikki 2 kohtaa joten vika taitaa olla siinä.
"harder" is not a very good safeword
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Sitä en ymmärrä, miten "Heater Control Valve" vika aiheuttaa ylikuumenemisen?
Noissa kahdessa linkissä mitkä laitoin, sama juttu. Ja toisessa mainittu tuo letkujen modaus, niin kuin yritäedes mainitsikin.
Noissa kahdessa linkissä mitkä laitoin, sama juttu. Ja toisessa mainittu tuo letkujen modaus, niin kuin yritäedes mainitsikin.
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Linkeissä taisi olla kyse Fiestoista? Focuksessa ei taida olla tuota venttiiliä lainkaan, vaan lämmitys säädellään ilmaluukuilla. Fiestassa, ainakin vanhemmissa, oli säätöhana.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Venttiilikopan tiiviste vaihdettu ja ainakin öljyvuoto loppui mutta muut ongelmat pysyivät. Tässä tiivistettynä mitä on tehty.
1. Moniurahihana vinkuu, linjaus tarkistettu ja vaikuttaa olevan ok. Vinkuna loppuu hetkeksi kun laittaa vähän vettä urapuolelle.
2. Vaihdettu termostaatti ja vesipumppu mutta jäähdytysneste temmpuilee vieläkin. Kun konetta käyttää noin 10min niin tapahtuu videon asiat päinvastoin eli neste laajenee nopeasti, sammutin koneen ettei hihna vingu ja vesi jatka laajenemista kunnes säiliö tyhjenisi kokonaan. Tekee saman korkki paikallaan. KAikki muut letkut lämpiävät paitsi alavesiletku, se pysyy täysin kylmänä.
https://youtu.be/mSevnYrjMgA
Ensimmäisessä viestissä on tarkemmat oireet, tänään olisi tarkoitus vielä huuhdella syyläri ellei ala liika vitu*****.
1. Moniurahihana vinkuu, linjaus tarkistettu ja vaikuttaa olevan ok. Vinkuna loppuu hetkeksi kun laittaa vähän vettä urapuolelle.
2. Vaihdettu termostaatti ja vesipumppu mutta jäähdytysneste temmpuilee vieläkin. Kun konetta käyttää noin 10min niin tapahtuu videon asiat päinvastoin eli neste laajenee nopeasti, sammutin koneen ettei hihna vingu ja vesi jatka laajenemista kunnes säiliö tyhjenisi kokonaan. Tekee saman korkki paikallaan. KAikki muut letkut lämpiävät paitsi alavesiletku, se pysyy täysin kylmänä.
https://youtu.be/mSevnYrjMgA
Ensimmäisessä viestissä on tarkemmat oireet, tänään olisi tarkoitus vielä huuhdella syyläri ellei ala liika vitu*****.
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Syyläri huuhdeltu, otin ala- ja ylävesiletkut pois ja päästin vettä ylhäältä ja tuli pois alhaalta kuten kuuluukin.
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
fordinuhri kirjoitti: ↑12 Marras 2020 15:34 2. Vaihdettu termostaatti ja vesipumppu mutta jäähdytysneste temmpuilee vieläkin. Kun konetta käyttää noin 10min niin tapahtuu videon asiat päinvastoin eli neste laajenee nopeasti, sammutin koneen ettei hihna vingu ja vesi jatka laajenemista kunnes säiliö tyhjenisi kokonaan. Tekee saman korkki paikallaan. KAikki muut letkut lämpiävät paitsi alavesiletku, se pysyy täysin kylmänä.
https://youtu.be/mSevnYrjMgA
Hyvä, asia etenee.....fordinuhri kirjoitti: ↑12 Marras 2020 17:05 Syyläri huuhdeltu, otin ala- ja ylävesiletkut pois ja päästin vettä ylhäältä ja tuli pois alhaalta kuten kuuluukin.
Käynnistyykö flekti, kun nesteet alkaa kiehua?
Puhaltaako auton sisälle lämmintä normaalisti?
Vaihdoitko paisarin korkin ( Motonet 5,90 €) ja/tai kokeilitko letkuja koneen lämmetessä?
Onko vikakoodeja yritetty ottaa ulos?
Viimeksi muokannut yritäedes, 13 Marras 2020 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Oletko käyttänyt hihnaa irti ja kokeillut käsin pyöritellä apulaitteita?fordinuhri kirjoitti: ↑12 Marras 2020 15:34 1. Moniurahihana vinkuu, linjaus tarkistettu ja vaikuttaa olevan ok. Vinkuna loppuu hetkeksi kun laittaa vähän vettä urapuolelle.
Yksi mahdollinen syyllinen on laturi: vaikuttaako vinkumiseen, onko sähkönkulutusta kytkettynä - ajovalot, takalasin lämmitys jne?
Onko akku kunnossa? Eli joutuuko laturi tekemään töitä täydellä teholla? Miltä latausjännite näyttää?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Vinkumiseen ajattelin testata laadukasta moniurahihnaa, mikään kuormitus ei tunnu vaikuttavan siihen.
Flekti alkaa toimimaan kun lämmöt nousee tarpeeksi ja sisälle tulee lämmintä. Vaimon mukaan se haisee pahalle.
Vikakoodeja ei ole luettu enkä ole vielä hankkinut uutta korkkia.
Oma epäily on tallä hetkellä että se alempi tiiviste (head gasget) olisi syypää sittenkin ja painetta pääsee sitä kautta jäähdytysjärjestelmään. Mutta öljy on pysynyt mustana, eikä se ala kuplimaan heti vaan vasta kun kone on lämminyt ja kuormituksen aikana. Tyhjäkäynnillä kaikki on ok. Tuon tiivisteen vaihto on kuitenkin taitojen (jakopään hihna) rajoilla ja niin iso homma etten tee ellen ole täysin varma että vika on siinä.
Eilen käytin sitä lämpimäksi ja puristelin kaikkia vesiletkuja ilmaan mainittaavaa tulosta, kaikki letkut lämpiävät paitsi alavesiletku. Laitoin vanhan termostaatin kiehuvaan veteen ja se aukesi joten senkin vaihdoin turhaan. Moniurahihnan reitin tarkastin että menee oikein ettei vesipumppu pyöri väärinpäin. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g&usqp=CAU
Tässä parempi video mitä siellä paisarissa oikein tapahtuu jos linkki toimii:
https://photos.app.goo.gl/95jKJgncwSuKkQzd8
Edit: Laittakaa volumet pienelle, hihna ilmoittaa olemassa olostaan tässä
Flekti alkaa toimimaan kun lämmöt nousee tarpeeksi ja sisälle tulee lämmintä. Vaimon mukaan se haisee pahalle.
Vikakoodeja ei ole luettu enkä ole vielä hankkinut uutta korkkia.
Oma epäily on tallä hetkellä että se alempi tiiviste (head gasget) olisi syypää sittenkin ja painetta pääsee sitä kautta jäähdytysjärjestelmään. Mutta öljy on pysynyt mustana, eikä se ala kuplimaan heti vaan vasta kun kone on lämminyt ja kuormituksen aikana. Tyhjäkäynnillä kaikki on ok. Tuon tiivisteen vaihto on kuitenkin taitojen (jakopään hihna) rajoilla ja niin iso homma etten tee ellen ole täysin varma että vika on siinä.
Eilen käytin sitä lämpimäksi ja puristelin kaikkia vesiletkuja ilmaan mainittaavaa tulosta, kaikki letkut lämpiävät paitsi alavesiletku. Laitoin vanhan termostaatin kiehuvaan veteen ja se aukesi joten senkin vaihdoin turhaan. Moniurahihnan reitin tarkastin että menee oikein ettei vesipumppu pyöri väärinpäin. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g&usqp=CAU
Tässä parempi video mitä siellä paisarissa oikein tapahtuu jos linkki toimii:
https://photos.app.goo.gl/95jKJgncwSuKkQzd8
Edit: Laittakaa volumet pienelle, hihna ilmoittaa olemassa olostaan tässä

-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Harmillisesti tämä ei taida ratketa ikinä, viikonloppuna vielä tutkin hetken ja summasin viat + korjauskulut ja päätin että on aina päästää Focus tuskistaan, joko myyn sen romutettuvaksi tai peltoautoksi jollekin klopille.
Kiitos kaikille jotka tarjoilivat ehdotuksia ja tietämystä.
Kiitos kaikille jotka tarjoilivat ehdotuksia ja tietämystä.
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Onko siinä laturissa kitkapyörä? Jos on, niin se aiheuttaa usein sen vinkumisen. Eukon "autossa", ooppelissa, oli sama homma ja se asettui kun se laturin kitkapyörä vaihdettiin. Jumittava kitkapyörä alkaa resonoimaan ja aiheuttaa kiristäjiin sen ääneen. Eli tuo oli muuttunut ajan saatossa niin sanotusti kiinteäksi hihnapyöräksi. Tai se aiheutti ainakin tuossa eukon ooppelissa vinkumiset ja epämääräiset äänet sieltä moniura hihnan päästä.
Täällä jatketaan pojan voortin rassaamista. Jo on kumma jos ei taivaspaikka aukene kun talossa on kaksi ooppelia ja yksi voorti. Ja kynnen aluset pysyy taatusti ikimustana.
Täällä jatketaan pojan voortin rassaamista. Jo on kumma jos ei taivaspaikka aukene kun talossa on kaksi ooppelia ja yksi voorti. Ja kynnen aluset pysyy taatusti ikimustana.

Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Hejsan, jos oikeasti olet autosta luopumassa, niin tuli vaan mieleen olisko kiinnostusta antaa tai tuod autoa ammattikoulun autopuolelle, vaikkapa harjoitustyöksi? Tuo on just sitä ikäluokkaa johon amiskalta löytyy jo diagnostiikkayökalut jne, kun kuitenkaan ei ole kiireinen keissi. Missäpäin Suomea auto siis sijaitsee, täytyy kysyä ensi alkuun...?fordinuhri kirjoitti: ↑16 Marras 2020 19:05 Harmillisesti tämä ei taida ratketa ikinä, viikonloppuna vielä tutkin hetken ja summasin viat + korjauskulut ja päätin että on aina päästää Focus tuskistaan, joko myyn sen romutettuvaksi tai peltoautoksi jollekin klopille.
Kiitos kaikille jotka tarjoilivat ehdotuksia ja tietämystä.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-
- Viestit: 9
- Liittynyt: 23 Loka 2020 11:07
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Sastamalassa, jos joku haluaa projektiksi itselleen tai oppilaitokselle niin eiköhän tuo järjesty.
Re: Ford Focus vm2000 moniongelmainen
Tuleeko pakoputkesta kuinka herkästi valkoista savua?fordinuhri kirjoitti: ↑14 Marras 2020 13:58 Vinkumiseen ajattelin testata laadukasta moniurahihnaa, mikään kuormitus ei tunnu vaikuttavan siihen.
Flekti alkaa toimimaan kun lämmöt nousee tarpeeksi ja sisälle tulee lämmintä. Vaimon mukaan se haisee pahalle.
Vikakoodeja ei ole luettu enkä ole vielä hankkinut uutta korkkia.
Oma epäily on tallä hetkellä että se alempi tiiviste (head gasget) olisi syypää sittenkin ja painetta pääsee sitä kautta jäähdytysjärjestelmään. Mutta öljy on pysynyt mustana, eikä se ala kuplimaan heti vaan vasta kun kone on lämminyt ja kuormituksen aikana. Tyhjäkäynnillä kaikki on ok. Tuon tiivisteen vaihto on kuitenkin taitojen (jakopään hihna) rajoilla ja niin iso homma etten tee ellen ole täysin varma että vika on siinä.
Eilen käytin sitä lämpimäksi ja puristelin kaikkia vesiletkuja ilmaan mainittaavaa tulosta, kaikki letkut lämpiävät paitsi alavesiletku. Laitoin vanhan termostaatin kiehuvaan veteen ja se aukesi joten senkin vaihdoin turhaan. Moniurahihnan reitin tarkastin että menee oikein ettei vesipumppu pyöri väärinpäin. https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... g&usqp=CAU
Tässä parempi video mitä siellä paisarissa oikein tapahtuu jos linkki toimii:
https://photos.app.goo.gl/95jKJgncwSuKkQzd8
Edit: Laittakaa volumet pienelle, hihna ilmoittaa olemassa olostaan tässä![]()
"harder" is not a very good safeword