Sivu 1/2

Tärinä

Lähetetty: 08 Syys 2020 22:57
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Focus mk2 2007 1.6l 16v farmari
158tkm

Morjensta
Kävin n. Parisen viikkoa sitten hakemassa uudemman focuksen edellisen hajottua. Tässä focuksessa ainoa vika, joka on jokseenkin ärsyttävä, on ratin, penkin sekä jalkatilan tärinä/vibraaminen.

Tärinää, tutinaa yms ei esiintynyt testiajossa eikä myöskään kotimatkalla. Oston jälkeen vaihdoin autoon ilmansuodsttimen, sytytystulpat sekä kävin tarkistamassa ilmanpaimeet. Ilmanpaineet olivat vähän oudot ja poikkesi toisistaan, laitoin sitten oven lätkän mukaiset paineet.

Muutaman päivän päästä, auton ratti alkoi tutisemaan ja auto veti oikealle, jos ratista päästi irti. Ensimmäisenä tuli mieleen lika vanteissa ja pesasin vanteet. Autossa on peltivanteet kapseleilla. Ei ollut apua.
Seuraavaksi kokeilin useampaa ilmanpainetta renkaisiin, ei ollut apua.
Tämän jälkeen tutkin etupäätä mahdollisten välyksien varalta, ei löytynyt välystä mistään.
Sitten kokeilin vaihtaa takarenkaat eteen, ei auttanut.
Seuraavaksi vein auton paikalliselle pajalle. Siellä sitten tehtiin nelipyöräsuuntaus sekä tasapainotus ja välyksien tarkistus. Aluksi vaikutti siltä että ongelma olisi korjaantunut, mutta hetken ajettuani 120kmh motarilla, ratti alkoi hiukan tärräämään. Tärinää tuntui nyt myös penkissä sekä jalkatilassa. Seuraavan päivänä tärinä on ratista hävinnyt lähes kokonaan mutta penkkien sekä jalkatilan tärinä ei.
Auto ei varsinaisesti tärisemällä tärise, pystyy siis ihan hyvin ajamaan vaikka sitä 120kmh mutta kuvailisin sitä enempi sellaiseksi vibraamiseksi,joka tuntuu jalkatilassa sekä penkeissä.
Eilen huomasin että toisesta etupyörästä oli paino hävinnyt, mutta ratti ei tärrää kuin ihan hiukan vain, ei todellakaan häiritsevä. Ratista kun pitää vaikkapa kahdella sormella kiinni tärinää ei edes tunne.
Mutta tuo jalkatilan vibraus on aika ärsyttävän tuntuinen ja se tuntuu kokoajan kun ajetaan 80-120kmh,välillä enemmän ja välillä vähemmän

Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista ongelmaa? Ei siis haittaa ajamista eikä esim pelota että jotain vahinkoa tuskin mihinkään tekee mutta pitkällä matkalla tommonen tasanen vibraus on ärsyttävä. Vibrausta esiintyy yleensä 80-120kmh välillä, pahin ehkä siinä 100kmh.joskus myös esiintyy alemmissakin nopeuksissa.
Olen kokeillut laittaa kytkintä pohjaan vauhdissa yms vaikuttaako, ei vaikuta.
Kiihdytyksissä ei vatkaa, tärrää eikä myöskään jarrutuksissa

Kiitos.

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 03:56
Kirjoittaja Tessu200
Mitenkäs vetoakselien kunto? jos niissä on väljää täristää varmasti ja vika voi tulla ja mennä kunnes hakkaa oikeen kunnolla!
Pahimpia vikoja sitten voi olla vetopyörästöstä johtuvat,entisaikaan Escorteissahan oli perän laakerivikoja,ei kai sentään enää nykyään Focuksissa?
kannattaa katsoa myös ettei mikään jaru jumita,sekin täristää joskus ja taas saattaa hävitä,mitenkä etupyörien laakerit? ettei siellä ole ongelmaa?
Joskus tärinä kantautuu myös takapäästä eteen,näin kävi itselläkin kun oli takavanne kiero niin tuntui kuin se olisi edessä,myös muu takapään vika voi tuntua edessä.
Lisäksi kannatta tutkia joka kulman alustan osat iskarit,tukivarret jne

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 05:44
Kirjoittaja Pyrailija
Moro,
Vetarit tai moottori/ vaihteiston kannakkeet saattavat antaa juuri tuollaisen vähän epämääräisen vibran. Mikäli vibra muuttuu selvästi sen mukaan onko veto päällä tai pois, epäilisin jompaa kumpaa noista. Oliko renkaissa pystyheittoa, mikäli oli, antaa helposti tuollaisen korissa tuntuvan tärinän ei välttämättä rattiin niinkään, ellei sitten ole todella rajusti etupyörissä. Puoltaminen voisi olla joko jarruongelma, vibraa myös, tai mahdollisesti runkovikainen rengas. Jos vaihdat renkaat kokeeksi puolelta toiselle ja puoltamisen suunta muuttuu, kyseessä mitä ilmeisimmin runkovika renkaassa. Puoltaa pääsääntöisesti viallisen renkaan suuntaan.

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 07:52
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Itsekin epäilen että renkaista johtuisi tämä. Korjaamolla juuri katsoivat suuntauksen yhteydessä välykset mutta niitå ei ollut. Suuntauksissa oli pientä heittoa, ennen sitä ratti täristi ihan kunnolla mutta korissa tärinää ei silloin ollut. Eli tuon jälkeen se tärinä on siirtynyt penkkiin ja jalkatilaan tai se vibraaminen. Oli sitä ehkä hiukan ennenntuota suuntaustskin. Vibraus alkaa siinä 60kmh vauhdissa vähän tuntumaan ja nopeuden kasvaessa hiukan voimistuu juuri sellaiseksi v mäiseksi vibraksi mikå ei ajoon vaikuta mitenkään, mukavuuteen kylläkin

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 07:59
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Kannattimista en tiedä, pitää tarkistaa. Kokeilin myös ennenntuota suuntausta vaihtaa renkaat edestä taakse mutta ei sillä ollut juuri vaikutusta. Tuota tärinää/vibrausta voisi verrata johonki sähköhammasharjaan. Jos laitan apparin penkille vaikka kynän niin ei se siinä ala tärinästä pomppimaan, niin voimkasta se ei ole

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 08:07
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Ja vielä sen verran että tuo vibraus alkoi ennen samaan aikaan kun ratti alkoi täristyttämään, noin 80-120kmh vauhdissa. Tuo ratin tärinä oli samaa kuin alumiini vanteissa olisi jäätä esim.
Nyt tosiaan se vibraus alkaa siinä 60kmh ja ratti vibraa vasta siinä 110-120kmh. Ratin tärinä laski myös tommosen sähköhammasharjan tehonntasolle tuon suuntauksen ja tasapainotuksen jälkeen. Tosin huomasin että toisesta eturenkaasta on paino irronnut, täytyy kokeilla jospa se auttaisi kun hoitaa kuntoon

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 12:55
Kirjoittaja Renee
Kuules onko ne renkaat ja vanteet tasapainotettu ja renkaat on pyöreät ei päittäisvälystä.Kun kerran korjaamolla kävi

Tuossa sekkauslista mistä johtuu tärinä viivaa yli mitä on tehty .
https://www.autodoc.fi/info/auton-tarinan-syyt

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 12:58
Kirjoittaja janti
Vetoakselin tukilaakeri?
Jarrulevy kiero, pitäisi tuntua jarrupolkimessa.

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 16:36
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Jarrutuksessa ei tunnu mitään. Ei ala tärräämään, tasaista vibrausta

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 16:40
Kirjoittaja Sipulileikkuri
On joo tasapainoitettu ja nelipyörä suunattu. Renkaat ovat toki jo kuluneet, ei ens kesää enään aja. Muuten ei renkaissa ole pullistumia/näkyviä vaurioita. Suunatuksessa pientä heittoa, korjattu.
Luulen että vanteiden ja kumien vaihto voisi tehdä jo paljon

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 19:18
Kirjoittaja Renee
Niinpä rengas on kosketuksessa maantiehen sitä kauttaa aika monesti ne vapinat ja tärinät välittyy ohjaamoon. Ja moottorintuenta on kunnossa kun senkin olet varmaan katsonut kun perusteelisesti olet tutkinut.

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 19:53
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Moottorin tuentaa en ole tarkistanut, mutta eikös tuo yleensä ala tärryyttää ihan tyhjäkäynnilläkin jo? Tai näin olen ymmärtänyt, ainakaan ei ala tärräämään vaikka kaasua antas kun vaihe vappaalla

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 20:31
Kirjoittaja Pyrailija
Sipulileikkuri kirjoitti: 09 Syys 2020 08:07 Ja vielä sen verran että tuo vibraus alkoi ennen samaan aikaan kun ratti alkoi täristyttämään, noin 80-120kmh vauhdissa. Tuo ratin tärinä oli samaa kuin alumiini vanteissa olisi jäätä esim.
Nyt tosiaan se vibraus alkaa siinä 60kmh ja ratti vibraa vasta siinä 110-120kmh. Ratin tärinä laski myös tommosen sähköhammasharjan tehonntasolle tuon suuntauksen ja tasapainotuksen jälkeen. Tosin huomasin että toisesta eturenkaasta on paino irronnut, täytyy kokeilla jospa se auttaisi kun hoitaa kuntoon
Kyllä vahvasti vaikuttaa siltä että jossain, tai joissain renkaissa on runko tullut tiensä päähän. Suosittelisin viemään auton oikeaan rengasliikkeeseen. Siellä osataan katsoa jo pelkällä silmällä tasapainotuksen yhteydessä onko rengas terve, eikä katsota pelkästään tasapainotuskoneen kertomia lukemia, joilla loppupeleissä vähemmän virkaa kuin silmän kertomalla. Näilä tiedoilla veikkaisin romun löytyvän takaa. Ens alkuun antaa pompun koriin, nopeuden noustessa/ taajuuden tihetessä löytää tiensä ruoriin asti 8-)

Re: Tärinä

Lähetetty: 09 Syys 2020 20:33
Kirjoittaja Renee
Ajattelin vain kun kori tärisee ajaessa siellä kumityynyt väsyneet tuennan suhteen moottorissa /vaihdelaatikossa.Jos ei ongelmaa niin unohda.

Re: Tärinä

Lähetetty: 11 Syys 2020 10:29
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Noniin, syyksi ilmeisesti paljastui etujarrulevyjen ja palojen kuluneisuus. Levyissä kohoumia ja lämmenetessään palat alkavat ottaa kiinni levyihin ja näihin kohoumiin joka alkaa aiheuttaa tärinää

Re: Tärinä

Lähetetty: 12 Syys 2020 05:22
Kirjoittaja Tessu200
Tuokin yksi mahdollisuus,monesti vanhat levyt aiheuttaa jarruttaessa värinöitä mutta voi se aiheuttaa noinkin

Re: Tärinä

Lähetetty: 13 Syys 2020 09:22
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Oikean puoleinen jarru jumissa ja paloista pinnat kulunu pois. Jarruttaessa ei kyllä ihme kyllä esiintynyt mitään oireita, ei ääntä eikä myöskä vatkausta.

Tasapainoitus oli tehty uudestaan, sillä tuosta oikeanpuoleista renkaasta oli myös paino tippunut viime kerran jälkeen.

Mutta edelleen ratti hiukan tärrää sekä alusta mutta ei läheskään niin paljoa.

Edelleen kyllä jotain kolahtelua jostain kuuluu, esim kun ajaa kivetyksen yli, ei aina. Mutta välyksiä ei missään kuulemma ole ja katsastuksesta juuri läpi mennyt.

Välillä tuntuu kuin jostain ratin sisältä jostain kuuluisi kolahdus, ei tunnu ratissa, eikä missään muuallakaan, mutta ääni tulee

Re: Tärinä

Lähetetty: 13 Syys 2020 09:26
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Vähän off topic, mutta onko kellään tietoa mistä johtuu kun paikallaan tai hyvin hitaassa vauhdissa kääntää ratin ihan ääriasentoon, niin kuuluu sellainen kiljumis ääni?ei kuulu pauketta, kolinaa mutta kiljuu/vinkuu tms. Kävelyvauhdissa tai paikallaan ollessa, ei kuitenkaan edes joka kerta, eikä ole kovin korkea ääni mutta on pistänyt korvaan kun oli radio pois päältä niin kuului tuommonen. Ohjaustehostin nesteet pysyny, ei vuotoa

Re: Tärinä

Lähetetty: 13 Syys 2020 09:44
Kirjoittaja Pajari
Hydraulisen ohjaustehostimen paineensäätöventtiili vinkuu ohjauksen ääriasennoissa. Ja voi tietysti tehostimen hihnakin luistaa jos se on löysällä.

Re: Tärinä

Lähetetty: 13 Syys 2020 10:03
Kirjoittaja Pyrailija
Sipulileikkuri kirjoitti: 11 Syys 2020 10:29 Noniin, syyksi ilmeisesti paljastui etujarrulevyjen ja palojen kuluneisuus. Levyissä kohoumia ja lämmenetessään palat alkavat ottaa kiinni levyihin ja näihin kohoumiin joka alkaa aiheuttaa tärinää
Hienoa että murhe ratkesi. Turhan usein monissa ketjuissa asiat jäävät siihen tilaan, että asiaa vatvotaan vatvomasta päästyäkin, eikä lopputulemaa sitten saadakaan näkyviin :thumbup:

Re: Tärinä

Lähetetty: 13 Syys 2020 15:16
Kirjoittaja Tessu200
Näin on ja asiaa kannattaa tarkistella ja miettiä monesta kohtaa joku ihan outokin seikka voi olla se oikea,tuo tehostimen kiljuminen on ihan sama sitten kun kaverin Mersu Sprintterissäkin hyvin kiljuu sielläkin että ei syytä huoleen.

Re: Tärinä

Lähetetty: 14 Syys 2020 09:53
Kirjoittaja Toxox
Sipulileikkuri kirjoitti: 13 Syys 2020 09:26 Vähän off topic, mutta onko kellään tietoa mistä johtuu kun paikallaan tai hyvin hitaassa vauhdissa kääntää ratin ihan ääriasentoon, niin kuuluu sellainen kiljumis ääni?ei kuulu pauketta, kolinaa mutta kiljuu/vinkuu tms. Kävelyvauhdissa tai paikallaan ollessa, ei kuitenkaan edes joka kerta, eikä ole kovin korkea ääni mutta on pistänyt korvaan kun oli radio pois päältä niin kuului tuommonen. Ohjaustehostin nesteet pysyny, ei vuotoa
Kaikki näköjään kääntyy tuonne hammastanko/tehostin puolelle. Voisi olla tehostin, koska puoltaakin.

Re: Tärinä

Lähetetty: 14 Syys 2020 10:32
Kirjoittaja Sipulileikkuri
Toxox kirjoitti: 14 Syys 2020 09:53
Sipulileikkuri kirjoitti: 13 Syys 2020 09:26 Vähän off topic, mutta onko kellään tietoa mistä johtuu kun paikallaan tai hyvin hitaassa vauhdissa kääntää ratin ihan ääriasentoon, niin kuuluu sellainen kiljumis ääni?ei kuulu pauketta, kolinaa mutta kiljuu/vinkuu tms. Kävelyvauhdissa tai paikallaan ollessa, ei kuitenkaan edes joka kerta, eikä ole kovin korkea ääni mutta on pistänyt korvaan kun oli radio pois päältä niin kuului tuommonen. Ohjaustehostin nesteet pysyny, ei vuotoa
Kaikki näköjään kääntyy tuonne hammastanko/tehostin puolelle. Voisi olla tehostin, koska puoltaakin.
Ajattelin kokeilla tänään nesteiden vaihtoa tehostimeen. Silloin kun auton hommasin, ongelmia ei ollut muutakuin irronneen pakoputken kiinikkeen takia johtunut voimakas kolahtelu etupäässä, joka on nyt korjattu.

Jotenkin tuntuu oudolta, että vetoakseli olis mennyt juuri paripäivää kauppojen jälkeen, mutta voihan se olla, mutta toisaalta jos kaikki on ok korjaamon mukaan🤷‍♂️

Kun vaihtelin seuraavana päivänä kaupoista moottorin ilmansuodatinta sekä tulppia, huomasin ohjaustehostimen neste tason olevan minimissä. Maanataina töiden jälkeen kävin mätänetistä hakemassa liqui moly ainetta ja lisäsin vaan säiliöön sitä. Taisi olla heti seuraava päivä kun tärinä alkoi.

Edellisessä mk1 focuksessa oli kans ollut nestetaso min kun sen ostin,, lisäsin sinne redlinen ainetta ja sitä olen aiemminkin käyttänyt eikä ole ongelmia ollut.

Tämän jälkeen on pyörät suunattu, tasapainoitettu sekä etu jarrulevyt ja palat vaihdettu, sillä se oikeanpuolein etujarru laahasi ja palat olivat kuluneet kokonaan + levyssä oli kohoumia. Tärinä ainakin tuntui hetkeksi häviävän muttei ihan kokonaan.

Eilen ohjaus alkointuntumaan raskaammalta kuin mitä se on tässä reilun kolmen viikon aikana tuntunut.

Tuo puoltaminen ei ole enään oikeastaan ongelma mutta se hemmetin vibraus on. Tuntuu ratissa, välilä vähän penkissä ja jaloissa mutta rauhoittunut jarrujen huollon jälkeen

Re: Tärinä

Lähetetty: 12 Loka 2020 19:54
Kirjoittaja tersa
Laahaako se jarru edelleen? Liukutapit, jarrusatula? Palat pääsee elämään ja kolisee?
Tai sitten vielä: vetarin napamutterin kireys? Pyörän laakerissa tai laakeripesässä väljää?

Re: Tärinä

Lähetetty: 18 Loka 2020 20:35
Kirjoittaja Tessu200
Alkaa näyttää lootan sisäpuolen vioilta tääkin tapaus kun ei tärinät muutu vaikka mitä tekis