Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
dslcat
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja dslcat »

Mk3 Mondeo 2006 bensakikottimesta siis kyse.
Puoli vuotta moottorirempasta tuo rupesi 200tkm paalun ja kesän 1kk seisokin jälkeen oireilee..

Kylmänä (mitä tuonut kesällä voi olla) nopea joutokäynnin kiekkojen laskettua käynti alle 1k rpm oli vähän vatkaavaa, mutta meni ohi koneen lämmettyä. Vaan nyt kesken ajon motarin rampilta kehälle jatkettaessa kone alkoi vatkaa kokoaja ja tehot hukassa - ajettava 3krpm niin pysyy liikenteen virrassa eikä vatkaa, mutta aika kesy on.. 4k rpm rupeaa vetämään selkeästi paremmin. Kuulemma joskus on tehnyt tärräämistä 2k rpm kohdilta voimaa pyydettäessä

DTC kertoi, että missfire syl 2 ja 3. Ja tulihan egr:stäkin.. Otin koneen käydessä tyhjä käyntiä 2. pytyn suuttimen liittimen irti; ei vaikutusta ja sama jos tulpan johdon irroittaa lennossa. Samoin 3. pytty vaikuttaa aavistuksen. 1. tai 4. vaikuttaa tramaattisesti. Eli 2. pytty viraton..
Ford VCM:llä näkee koneen käydessä, että lamda karkaa rikkaalle, mutta pcm laihentaa ja kiekat/kone alkaa vatkaa..

Kone rengastettu talvella,samalla uusi egr, uudet tulpat johtoineen. Imuläpät deaktivoitu (alipaineletku irti ja tulpattu) kun vielä pieni välyksiset akselilta). Btw sivujuonteena deaktivoinnista, että vaikuttaa öljyn kulutukseen ja pölläytyksin oleellisesti kun ei vähän falskit ohjurit laske läpi (uudet kumit on), eikä imusarjaan kerry pcv-ventttilin (uusi sekin) kautta samalla tavalla öljyä. Ehkä moottorijarru hivenen vaisumpi.

Mutta tosiaan nyt tyhjäkäynti vatkaa. Käy kolmella tai alle.
  1. epäilin kipinän puutetta strobolla; 1. ja 4 pytty kipinöi tuplatiuhempaan kuin 2. ja 3. Hain mätänetistä uuden coil packin. Ei auttanut. Ilmeisesti oli asiakaspalautus kun oussi avattu ja liittimessä jälki käytöstä. Tarvike/halpis päkkejä briteissä moitittu..
  2. ColorTune (ikkuna)tulpalla katoin pytyt läpi.
    • 1 ja 4 hyvät (pedaalilla rikastaa keltaiseksi ja tasakiekoilla pysyy "buencen" sinisenä, laskevilla kiekoilla laihentaa valkoiseksi).
    • 2 ja 3. kipinää antaa nätisti, mutta liekki valkoista ja kaasu pumpattaessa sinistyy aivan hiukan - eli laihaa, laihaa..
  3. polttoaine puoli alkoi epäilyttää; laitoin suuttimet uä-pesuun. Sähkön kera pikku paineilla strittasivat about samalla lailla. Laitoin takasin samoille sylkyille railiputkeen, joka kävi irrallaan myös pesussa. Putkesta tuli 1mm kumin palanen ja muutama hitu ilm. ruostetta linjasta. Suodatin pumpun jälkeen vaihdettu myös talvella:
    • sama jatkuu; 2. turha pytty ja 3. melkein myös
    • vaihdoin suuttimet päittäin 2<>1 ja 3<>4. Ei auttanut; 2. turha pytty ja 3. melkein myös
    • railin painetta ei voi mitata mistään ellei tee t-kappaletta pa-putkeen/pikaliittimeen, mutta pumppu puskee nätisti astiaan sen muutaman sekan
    • suuttimien vastusarvot ohmilleen samat, mutta johtojen hyvyyttä ei ole kollattu pcm:lle asti
    Eli vielä vikaa ei ole saanut siirrettyä 1. tai 4. pyttyyn. Systeemissähän on kimppapuolat 2&3 ja 1&4 ja ilmeisesti antaa turhiakin kipinöitä.. Viittaa 2. ja 3. pytyn osalta kuitenki puolapakettiin. Lamdojen menemiseen en vielä usko, ellei perustelut ole selittävät (miksi vain 2&3 oireilee) - samoin polttoainepuoli. Suuttimien johtovikaa ei ole vielä pois suljettu, eikä puolien ohjausta. Egr , läpät ja sen solenoidi on, sekä maf/map, tps ja muut anturit/solkut on poissa luvuista kun eivät vaikuta neg. 1&4 pyttyihin..

    Pitkän raportin jälkeen, mitä epäilet? Lue yo. kuitenki ensiksi 8-)
    OE :ford: /motograft coil pack taitaa mennä vielä ostettavaksi..
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Ookko kokeillut puristuspaineita mittailla?
"harder" is not a very good safeword
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuten sanottiin onko remppa tehty huolella ajoitukset ja muut jutskat kunnossa. Kuinka tässä se puola juttu normisti siinä on vikaa jos 2 ja 3 pytty pimeitä.
Tuossa sama vika ja korjaus siihen
viewtopic.php?f=3&t=48822&sid=206f8677e ... c893d46c9f
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
dslcat
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja dslcat »

saksoboy kirjoitti: 03 Syys 2020 11:34 Ookko kokeillut puristuspaineita mittailla?
Olisin mitannut jos mittari olisi sopinut noi syvälle. Ehkä teen vanhasta tulpasta, jolla ohivuotojakin äimistellä..
Renee kirjoitti: 03 Syys 2020 11:42 Kuten sanottiin onko remppa tehty huolella ajoitukset ja muut jutskat kunnossa. Kuinka tässä se puola juttu normisti siinä on vikaa jos 2 ja 3 pytty pimeitä.
Tuossa sama vika ja korjaus siihen
viewtopic.php?f=3&t=48822&sid=206f8677e ... c893d46c9f
Huolella ja huolella :mrgreen: ajoitus kyllä hoitu omatekele nokkien lukitusraudalla, ja kampuran pinni omasta sorvista kuten siivapyörä lukituspultti..
Hoonattu sylkyt, kansi kävi R-koneistuksessa mittauksissa (venttilejä uusittiin 6kpl, välykset/kupit, seetien tiiveydet mitattu, plaanaus). Puolvuotta pelannut nätisti..

Alan kallistua uskoon saaneeni mätänetistä ao. omenan. :ford: paketti kustantaa jo 110,16€ marmorilla, taidan kokeilla palautusoikeudella halvempaa vielä :D
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Sähköosissa monesti ei kannata säästää jättää ne kopiot pois ja ostaa vaikka alkuperäisen boshin tai mikä sinne kuuluu. Varaosaliikkeestä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
dslcat
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja dslcat »

Kerppeles, ei Bosch'sta ollut pelastajaksi. Täytyy siis jatkaa testailua.. 3 pyttyisenä pärisee.

Sormin tunnusteltuna 2. suutin (joka on lainassa 1. pytyltä) napsuu todella miedosti muihin nähden. Ja "missfire on cyl 2" jää muistiin, vaikka ei moottori valo pala.. millähän päättelee tuon?

Puristuspainemittaus seuraavaksi, ja tuo suuttimen piuhojen mittaus ecu/pcm:lle myös..
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja Renee »

2 pyttyy ei mene sitä kipinää eli sytystysvirtaa. Sehän sinä jo tiesit. Kuinka noi kampiakselin ja nokkaakselin anturit ne pelaa ja piuhat kunnolla kiinni . Putsasitko ne rempassa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
dslcat
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja dslcat »

No, niin nyt tiedän mitä seuraavaksi.. :evil:

Puristuspaineet 1, 3, 4 ; 13-14b
.. ja se 2; 3.5b :oops:
Liekö vena palanut.. ei ole endoskooppia, niin ei taida avaamatta kantta selvitä.
No, mutta tämähän oli ehkä vain se oire, mikähän sitten varsinainen syy..
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja Renee »

Mikäs sen venan on polttanut kun rempattu motti kyseessä. Kurja homma loppujen lopuksi.
Olisiko 2 pytty käynnyt liian laihalla seoksella ja vena palaa. Lämmöt nousee kun laihalla mennään.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
tursas
Viestit: 4012
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja tursas »

"Kone rengastettu talvella", mitäs toi tarkoittaa, eikös näissä mene niitä männänrenkaita..vaikuttaako se sitten tollai puristuksiin ?.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
dslcat
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja dslcat »

tursas kirjoitti: 05 Syys 2020 18:24 "Kone rengastettu talvella", mitäs toi tarkoittaa, eikös näissä mene niitä männänrenkaita..vaikuttaako se sitten tollai puristuksiin ?.. :roll:
Hoonattu sylinterit ja männänrenkaat vaihettu kaikki. Samoin kk-laakeritkin, Yläkerta kävi koneistamossa, ja kanteen tehtiin remppaa..
Tuossa aiemmissa viesteissä kirjoittelin 2. suuttimen "hiljaisuudesta" - suuttimia vielä vaihdetu keskenään, ettei suuttimen vika ole, jos 2. pytty on käynyt laihalla (liekistä Colortunella päätelty). Avaamatta vielä, mutta pahaa pelkään venttiilin palaneen..

Onneks tää on sellainen harrastusauto / heräteostos / pojan käyttis.. parempia ja huonompia löytyy nurkista vielä 5 kpl, 1 jopa :ford:
:thumbup:
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Renee kirjoitti: 05 Syys 2020 17:39 Mikäs sen venan on polttanut kun rempattu motti kyseessä. Kurja homma loppujen lopuksi.
Olisiko 2 pytty käynnyt liian laihalla seoksella ja vena palaa. Lämmöt nousee kun laihalla mennään.
Monen tekijän summa. Monta pientä venttiiliä kannessa tarkoittaa pieniä venttiilejä/lautasia = pieniä venttiilin jousia. Siihen kun ynnää päästönormien mukasen pienen kulutuksen mahdollisimman laihalla seoksella niin venttiili ku jää vähä raolle niin palaahan se.
Edit. Tarkennetaan vielä että pienet venttiilin jouset tarkottaa että jousipaineet jää pieniksi.
"harder" is not a very good safeword
dslcat
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja dslcat »

Tänään nostin kannen pois..
Niinhän siellä oli 2 sylinterin toisessa pakovenassa reikä.
Aika karstottuneet kaikki pakovenat, paitsi 3 pytyn - jopa koneistamon tussi merkinnät jäljellä, varret aivan valkoiset. Autolla sentään ajettu jotain 3-4tkm. Ei ole tainnut 3 juuri töitä tehnyt kun tulppa on kuin kaupasta tuotu..

On tää mysteeriä..
Kuva
Kuva
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

dslcat kirjoitti: 10 Syys 2020 22:52 On tää mysteeriä..
On kyllä kiinnostava tapaus... Että mikä oli syy ja mikä seuraus.
dslcat kirjoitti: 04 Syys 2020 15:32 Ja "missfire on cyl 2" jää muistiin, vaikka ei moottori valo pala.. millähän päättelee tuon?
Kampiakselin anturi tunnistaa akselin liikkeestä, että kakkosessa ei paineita. Ja nyt tuli syykin selville.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
dslcat
Viestit: 31
Liittynyt: 09 Marras 2019 20:50

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja dslcat »

yritäedes kirjoitti: 11 Syys 2020 11:22
dslcat kirjoitti: 10 Syys 2020 22:52 On tää mysteeriä..
On kyllä kiinnostava tapaus... Että mikä oli syy ja mikä seuraus.
dslcat kirjoitti: 04 Syys 2020 15:32 Ja "missfire on cyl 2" jää muistiin, vaikka ei moottori valo pala.. millähän päättelee tuon?
Kampiakselin anturi tunnistaa akselin liikkeestä, että kakkosessa ei paineita. Ja nyt tuli syykin selville.
Juu, ihmettelivät tänään koneistamolla noita 3. pytyn lautaasten omiaan tussimerkintöjä kun olivat jäljellä vielä..

Oma epäilys liittyy tuohon puolapakettiin, ja muka toimivaan 2&3 kipinään. Osaa ECU väännellä arvot kohilleen kun heinäkuussa vielä katsastukseen päästölapun hain... läpi sillä. Eikä sen jälkeen edes 200 km ajettu..

Edellinen remppa onkin toinen erikoisuus. Siitä ehkää lisää, jos jota-kuta kiinnostaa.. :D
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Duratec 1.8 HE (chbb) käy 3-2½ pytyllä

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Näis fordin durateciis pitäis tulla jo vakiovarusteena puristuspainemittari että saa heti misfire ilmon jälkeen testata että on venttiilit kunnos :lol:
"harder" is not a very good safeword
Vastaa Viestiin