Sivu 1/1

Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 16 Elo 2020 14:41
Kirjoittaja Faceless123
Escirtti seisonut pihalla pari vuotta. Silloin tällöin aina käynnistellyt. Nyt ei jaksa akku käynnistää, ja syy lienee se että kytkin ei irroita. Varmaan ruostunut tai jotenkin jumissa. Poljin aivan hervoton. Mikä avuksi? Ei kai täydy käyttää vaihelaatikkoa irti? Onko mitään reikää mistä tökkiä?

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 18 Elo 2020 08:42
Kirjoittaja Renee
Tuossa kytkin poljin ja vaijeri kuvattu onko siellä kaikki kunnossa eli vaijeri ehjä. Eikä ole mitään nesteellä toimivaa työsylinteriä eli ilman vaijeria tällöin
https://ford.7zap.com/fi/car/37/7.47177/0/1634/15945/
Lue tämä siellä on ratkaisu jos kytkin ei irroita ja hervoton
viewtopic.php?f=3&t=27090
Annappa lisää infoa.

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 18 Elo 2020 11:29
Kirjoittaja Tessu200
Jos kytkin on jumissa ei se estä startilla pyörittämistä,ei vaan kytkintä paina kun starttia pyörittää.
Kokeileppa nyt ensin pyörittää lenkillä sieltä kampiakselin päästä kun vaihde vapaalla pyöriikö moottori ensinkään??
Vai onko akku pelkästään tyhjä,Voorti kun ei pyöri kehnoilla virroilla ollenkaan,apuakku rinnalle tai sitten ehjä akku keulille.
Kytkimen toiminta selviää sitten kun mootttori käy,kytkimen asetelma voi kyllä pettää ja kiilautua se ehkä ainoa mahdollisuus että kone ei pyöri,Escossa vaijerikytkin ja ainoastaan lootan saumassa oleva pelti on mistä jotain vois nähdä kun sen pois alaosasta saa...

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 18 Elo 2020 11:38
Kirjoittaja Renee
Olkoon akku tyhjä tai täysi niin kyllä se kytkinpolkimessa pitää olla vastapainetta kun sitä polkee. Näissä jutuissa aina pitäisi kertoa vähän laajemmin kun pelkkä 2 vuotta seisonut onko akkua ladattu ja säilytetty sisällä lämpimässä.

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 18 Elo 2020 12:12
Kirjoittaja Faceless123
Sorry vajaat tiedot. Kytkin on täysin hervoton. Vaijeri ehjä. Akussa on virtaa, mutta epäilen että ei riitä käynnistykseen, kun pitänee pyörittää nyt myös vaihelaatikkoa? Se vipu mihin vaijeri menee liikkuu noin 7 cm päästä, mutta sekin on hervoton. Auton saa lisävirralla käymään, mutta kutk7n ei toimi, joten liikuttaminen mahdotonta. Ottasin vaihelaatikon irti, mutta vaikuttas siltä että pihalla kovahko homma....

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 18 Elo 2020 12:37
Kirjoittaja Toxox
Tuppaa noi kytkimetkin jumiutumaan, kun auto seisoo pitkään. Olisi varovasti ensi kokeiltava, ettei hajota paikkoja.
Tuossa on vielä kytkinpoljin rautaa, nykyiset muoviset katkeaa kun kytkin jumittaa. Monelta katkennut kun asetelma mennyt.
Nyt vaan pitää selvittää mitä hajonnut, sen jälkeen mietintää miten irti.
Onhan noita parempia ja huonompia kikkoja: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=144080

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 18 Elo 2020 13:01
Kirjoittaja Tessu200
Katoppa ensin ettei ole kytimen automaattisäätö pettäny sieltä polkimen päästä,se kun muovia niin halkee.
Lootan tiputtamienn pihalalkin onnistuu kun pukittaa etupään ja alkaa purkaa alustaosaa pois,lootaa pois/paikalleen nostaessavoi kaveri olla hyvä apu,jos saat isomman levyn auton alle niin sekin auttaa seillä kun paikallee passaa,vaihteistovivusto pitää sitten säätää kun kiinni,siinä ei ole mitää vakio paikkaa.
Mutta edelleenkään ei kytkinjumi estä ettei auto liikkuisi,1 silmään ja starttaa niin liikkeelle lähtee ja kun sammuttaa stoppaa,noin ajoin naapurin Rellun korjaamolle monet kymmenet kilsat,jos taas kytkimen asetelma pettäny ja kiilautuu niin ei kyllä pyöri.

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 18 Elo 2020 13:17
Kirjoittaja Toxox
Eli Tessu tarkoitti tuota osaa:
https://www.burtonpower.com/clutch-peda ... 29013.html
Tuo varmaankin tosiaan hajoaa ensimmäisenä, jos kytkin jumittaa. Tai niin kuin tuossa, mennyt pois paikaltaan:
viewtopic.php?t=28046

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 22 Elo 2020 04:23
Kirjoittaja Tessu200
Jep ja tuon säätöosan jos joutuu vaihtamaan niin kuskin penkki suosiolla pois ja sinne lattialle makaamaan,itse sen kerran laittanu Sierraan ja Escoon sillon vielä olin jonkinmoisessa työkunnosskin että onnistu.
Tuo säätöosa pettää myös ihan vanhuuttaan kun muovia on ja sitten täytyy olla oikean värinen että käy sinne,eriväreillä on erilaiset hammastukset!

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 22 Elo 2020 08:00
Kirjoittaja saksoboy
Faceless123 kirjoitti: 18 Elo 2020 12:12 Sorry vajaat tiedot. Kytkin on täysin hervoton. Vaijeri ehjä. Akussa on virtaa, mutta epäilen että ei riitä käynnistykseen, kun pitänee pyörittää nyt myös vaihelaatikkoa? Se vipu mihin vaijeri menee liikkuu noin 7 cm päästä, mutta sekin on hervoton. Auton saa lisävirralla käymään, mutta kutk7n ei toimi, joten liikuttaminen mahdotonta. Ottasin vaihelaatikon irti, mutta vaikuttas siltä että pihalla kovahko homma....
Ei sen kyllä pitäisi niin paljoa vaikuttaa vaikka vaihdelaatikkoa pitää samalla pyörittään jos vaihde vapaalla. Siä on varmaan maadoitusongelma, huono akku taikka huono stratti. Se kytkimen säätöhässäkän vaihto on todella veemäinen vaihtaa ja tod.näk. se on sieltä pettänyt jos kytkinpolkimen painallus ei liikuta vaijeria kuin vähän tai ei ollenkaan, itsekkin oman isän escorttiin sen kerran vaihtanu.

Re: Ford Escort vm. 1985

Lähetetty: 23 Elo 2020 05:46
Kirjoittaja Tessu200
Aivan,nyt homma alusta alkaen uusiksi,eli pyöriikö moottori edes käsin?
sitten varmasti ehjä akku nokalle mitä tapahtuu?
Jos olisi maadotusvika niin apukaapeli maa - navasta suoraan moottorin lohkoon mitä tapahtuu startatessa?
Kytkin ei vaikuta auton käynnistykseen koska se välittää voimaa moottorista eteenpäin,eli jos rikki auto ei liiku,aika paljon pitää olla rikki että kytkin haittais jo pyörimistä ja ääntäkin pitäs kuulua jos pyörimään saa edes vähänkin.
Missä päin muutes asustelet? jospa olis nyt joku Voortimies lähistöllä ja kävis kattomassa mikä Escoa vaivaa...varmasti se siitä vielä käyntiin lähtee ja liikkuu kun kuntoon tulee,yksinkertaista tekniikka mutta vikojakin tulee.