sierran tyhjäkäynti ongelma
sierran tyhjäkäynti ongelma
osaisko kukaaan kertoa missä vika, ostin sierran vm. 90 2,0 i dohc katalysaattorilla ja ei löydy tyhjäkäytiä millään. olen vaihtanut tulpat, virranjakajan kannen/pyörijän, kaasuläpän asentosäätimen ja tulpanjohdot. välillä on tyhjäkäynti ja sitte se laskee kierrokset niin alas että sammuu. korjauskirjan mukaan tyhjäkäyntiä ei voi säätää kyseisestä mallista.
No pystyy siitä solenoidista joka sen päässä on niin mittaamaan , että onko kela ehjä.
Jos on ehjä niin koita antaa maadoitus ja jännite suoraan solenoidille. Muista katsoa, että johdot tulee oikein päin, koska muuten se kärähtää. Jos toimii niin pitäisi kuulua napsahdus kun venttiili aukeaa kokonaan.
Sitten johdosta voi mitata(akun miinusta vasten), että tuleeko jännite ja jos tulee niin toisessa johdossa pitäs olla "impulssi" maa eli ecu pätkii maadotusta ja pätkinnän taajuudella säädetään tyhjäkäyntiventtiilin aukeamis aste.
Jos maa ei pätki niin sitten pitää alkaa mittailemaan antureita jotka sitä ohjaa. Eli ainakin moottorin lämpötila ja imuilman lämpötila anturit pitää mitata. Ja TPS eli kaasuläpän asentoanturi. (haulla pitäs löytyä testausohjeet).
Ensimmäiseksi kannattaa kyllä ottaa koko venttiili irti ja puhdistaa ja sitten koittaa toimiiko.
Jos autossa on jotain egr systeemejä paikassa niin ne paskastaa aina ton venan.
Jos on ehjä niin koita antaa maadoitus ja jännite suoraan solenoidille. Muista katsoa, että johdot tulee oikein päin, koska muuten se kärähtää. Jos toimii niin pitäisi kuulua napsahdus kun venttiili aukeaa kokonaan.
Sitten johdosta voi mitata(akun miinusta vasten), että tuleeko jännite ja jos tulee niin toisessa johdossa pitäs olla "impulssi" maa eli ecu pätkii maadotusta ja pätkinnän taajuudella säädetään tyhjäkäyntiventtiilin aukeamis aste.
Jos maa ei pätki niin sitten pitää alkaa mittailemaan antureita jotka sitä ohjaa. Eli ainakin moottorin lämpötila ja imuilman lämpötila anturit pitää mitata. Ja TPS eli kaasuläpän asentoanturi. (haulla pitäs löytyä testausohjeet).
Ensimmäiseksi kannattaa kyllä ottaa koko venttiili irti ja puhdistaa ja sitten koittaa toimiiko.
Jos autossa on jotain egr systeemejä paikassa niin ne paskastaa aina ton venan.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96