Kesäkuusta alkaen auto on tehnyt nyt kolme kertaa Engine mailfunction vikailmoituksen ja mennyt limp-modeen. Tästä on vielä palauduttu uudelleenkäynnistyksellä. Nyt tuli vikakoodi uudelleen jo 100km ajon jälkeen, että pahemmaksi menee ja korjaus on löydettävä.
Aiempia moottorivikoja ei ole ollut, eikä moottoriin ole lähiaikoina tehty korjauksiakaan. Etujousituksen uusiminen on viimeaikaisin remontti, tehty 3/20 & 256tkm. Alla hieman historiatietoja.
2.6.2020 259940 Engine Mailfunction + LIMP-mode + MIL + ESP vikavalo (moottoritieajossa). Auto toimi normaalisti uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Koodit luettu ja nollattu Forscanilla.
- PCM DTC P0490:00-EC. Code: P0490 - EGR A Control Circuit High
- PCM DTC U0405:00-68. Code: U0405 - Invalid Data Received From Cruise Control Module
- OBDII DTC P0490-C. Code: P0490 - EGR A Control Circuit High
- ABS DTC U0401:68-48. Code: U0401 - Invalid Data Received from ECM/PCM A
- "BCMii DTC C1D22:49-28. Code: C1D22 - Steering Wheel Switch Right Module Internal Electronic Failure" (Freeze Frame : 246007.0 km)
3.7.2020 261966 Dieselsuodatin vaihdettu. Ilmansuodatin vaihdettu.
25.7.2020 263010 Engine Mailfunction + LIMP-mode + ESP vikavalo (maantieajossa, lähes kylmä moottori n. 2 km liikkeellelähdöstä). Auto toimi normaalisti uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Koodit nollattu.
- ABS DTC U0126:00-08. Code: U0126 - Lost Communication With SASM
- ABS DTC U0401:68-48. Code: U0401 - Invalid Data Received from ECM/PCM A
- BCMii DTC B1D00:13-28. Code: B1D00 - Left Low Beam Additional Fault Symptom: Circuit Open (Freeze Frame : 261533.0 km )
- Vakionopeussäätimen nappeja puhdistettu paineilmalla.
- ABS DTC U0401:68-48. Code: U0401 - Invalid Data Received from ECM/PCM A
Näyttää siltä että U0401:68-48 vikakoodi kulkee mukana. Se ei minulle kerro oikein mitään... Onko vinkkejä miten tätä kannattaisi lähteä selvittämään? EGR vika ei pitäisi olla kun puhdistin venttiilin karstasta ja tuntui käsin liikkuvan hyvin. Voiko olla ECU vika, tai jokin ABS-anturi/johdotus vika, tai jokin moottorin anturi?
Vakionopeussäädintä epäilen vähän myös, kun ensimmäisellä kertaa vika tuli vakkarista +nopeutta lisätessä. Toisella kertaa aika pian kun painoin vakkarin ON-painiketta, mutta en tarkalleen muista ehdinkö painaa + painiketta mistä nopeus asetetaan. En tiedä liittykö...? Täytyy koittaa ajaa myös ilman vakionopeussäädintä.
Ajatuksenani olisi kokeilla ensimmäisenä kampiakselin- ja nokka-akselin anturien vaihtoa, vaikkei niistä vikakoodia olekaan, voisiko ne kuluessaan aiheuttaa satunnaisia limp-modeja, muttei anna vikakoodia vielä?