Re: Focus MK4 latausongelmat
Lähetetty: 16 Syys 2021 21:29
Kaikista herjoista huolimatta webasto toimii ja myös S&S ei ole vielä tarvinnut laturiin laittaa. Saa nähdä miten käy kun pakkaset alkaa.
Ford-Club Finland keskustelu
https://www.fordclub.fi/foorumi/
Ainakin omassa ja käsittääkseni suurimmassa osassa niitä yksilöitä, joissa latausvika on ollut, asia on juuri toisin päin.
Mulla samanlainen ohjaus..siihen olisi vissiin päivitys joka korjaa sen.Pajari kirjoitti: ↑17 Syys 2021 16:11 Ja näyttää siltä että latausongelmia on enimmin vain Focuksen paremmin varustelluissa malleissa. Vai onko kenelläkään Trend-mallin Focuksissa ollut latausongelmaa? Nytkin oman koslan ovet aukeaa enää kahvasta vain kuskin ovesta. S/S ei toimi, tuulilasin, eikä takalasin lämmitykset toimi jne.
Huoltoa näyttää hyvin vähän kiinnostavan asiakkaan ongelmat. No, äänestellään jaloilla seuraavassa autonvaihdossa. Sinällään ollut ongelmaton auto, hyvä ajoltaan ja tiloiltaan.
Ps. onko kenelläkään ilmennyt ohjauksessa ns. mutteriohjausta? Omassani sitä on ollut pari kolme kertaa havaittavissa, nytkyttää rattia edestakaisin hiljaisessa vauhdissa käännettäessä, mitä ei ole uutena tehnyt. Tuotakin on aika vaikea saada juuri huollon aikana ilmenemään, eli eivät tee mitään kun vika ei ole päällä ja tuskin jättää vikakoodejakaan?
Sama homma. Ratissa tuntuu pykäliä käännettäessä hitaassa vauhdissa. Tämä tulee esiin niin harvoin, etten ole jaksanut huollossa edes ottaa esille. Sen verran saanut ravata huollossa ja selitellä. Mutta jos ongelma on tiedossa ja päivityskin löytyy, niin voisi seuraavassa huollossa mainita.focst kirjoitti: ↑17 Syys 2021 16:21Mulla samanlainen ohjaus..siihen olisi vissiin päivitys joka korjaa sen.Pajari kirjoitti: ↑17 Syys 2021 16:11 Ja näyttää siltä että latausongelmia on enimmin vain Focuksen paremmin varustelluissa malleissa. Vai onko kenelläkään Trend-mallin Focuksissa ollut latausongelmaa? Nytkin oman koslan ovet aukeaa enää kahvasta vain kuskin ovesta. S/S ei toimi, tuulilasin, eikä takalasin lämmitykset toimi jne.
Huoltoa näyttää hyvin vähän kiinnostavan asiakkaan ongelmat. No, äänestellään jaloilla seuraavassa autonvaihdossa. Sinällään ollut ongelmaton auto, hyvä ajoltaan ja tiloiltaan.
Ps. onko kenelläkään ilmennyt ohjauksessa ns. mutteriohjausta? Omassani sitä on ollut pari kolme kertaa havaittavissa, nytkyttää rattia edestakaisin hiljaisessa vauhdissa käännettäessä, mitä ei ole uutena tehnyt. Tuotakin on aika vaikea saada juuri huollon aikana ilmenemään, eli eivät tee mitään kun vika ei ole päällä ja tuskin jättää vikakoodejakaan?
Auton lähestyvän 3-vuotissyntymäpäivän kunniaksi huolto vaihtoi kolmannen akun autoon. Lähes akku per vuosi, ihan hyvä tahti.toasti kirjoitti: ↑22 Elo 2021 18:13Kolme kuukautta sitä iloa kestikin.toasti kirjoitti: ↑27 Touko 2021 12:22
Noniin, nyt oli vihdoin auto päivityksessä mistä kirjoitin aiemmassa viestissä. Autoon siis piti tehdä uusi konfiguraatiopäivitys Fordin toimesta, jossa kesti pidempään kuin luvattu. Nyt sitten huollossa kyseinen päivitys/konfiguraatio asennettiin. Huolto puhui BCM:n kalibrointitietojen päivityksestä ja ETISissä lukee BCM konfigurointi.
S/S toimi heti ensimmäisissä liikennevaloissa sekä kotipihassa. Uskoisi siis Webastonkin toimivan. Toivottavasti tämä tilanne nyt säilyy eikä taas koeta takapakkia ajan kuluessa.
Tätä on saanut taas useamman päivän ihailla. Ei kovia odotuksia Webaston suhteen talvella.Moottori käynnissä. Syy: akun latautuminen
Jos kerran fast regen moodi, eli ladataan vain moottorijarrutuksella, menee päälle jo n. 77% kohdalla, ei akku ole käytännössä koskaan edes 80% tasolla. Ja jos lähtötaso on jotain 77% luokkaa ja se laskee 1-2% vuorokaudessa jos ei aja, niin aika usein ollaan toimivankin systeemin kanssa siellä 70-75% tasossa, ei lyijyakut kestä pitkään tuommoista varaustilaa. Toistan tässä itseäni, mutta mitä enemmän olen lukenut akkujen sulfatoitumisesta ja oppinut tästä BMS systeemistä, sen varmempi olen, että tuo tappaa akun erittäin tehokkaasti. Ajakaa valot päällä tai nostakaa tavoite ainakin 90% paikkeille. Tai budjetoikaa vähintään akku per 2v. Tuo moottorijarrutuslataus ei ikinä voi säästää niin paljon polttoainetta, että korvaisi akun vaihtoihin menevät eurot.toasti kirjoitti: ↑23 Syys 2021 17:09 Auton lähestyvän 3-vuotissyntymäpäivän kunniaksi huolto vaihtoi kolmannen akun autoon. Lähes akku per vuosi, ihan hyvä tahti.
Testeri kyllä sanoi akun olevan ok, mutta huollolle toimittamieni tietojen perusteella ja testerin sekä auton näyttämän alhaisen varaustilan takia vaihdettiin uuteen. Meni kuitenkin vielä valmistajan pussista, vaikka akulle virallisesti on kahden vuoden takuu. Katsotaan jos nyt sitten pysyisi homma kunnossa, kun latausjärjestelmää on aiemmin säädetty ja nyt se sai tuoreen akun hämmästeltäväksi.
Mulla on Ctekin akunvalvonta ja se kertoo koko ajan varaustilaksi 90% ja ylikin.Tapiiri kirjoitti: ↑23 Syys 2021 20:13 Jos kerran fast regen moodi, eli ladataan vain moottorijarrutuksella, menee päälle jo n. 77% kohdalla, ei akku ole käytännössä koskaan edes 80% tasolla. Ja jos lähtötaso on jotain 77% luokkaa ja se laskee 1-2% vuorokaudessa jos ei aja, niin aika usein ollaan toimivankin systeemin kanssa siellä 70-75% tasossa, ei lyijyakut kestä pitkään tuommoista varaustilaa.
Eri akkutyyppien lepojännitteissä on eroja, tavallinen, efb ja agm. Nyt ei sitten tiedetä, että mitä käyrää ctek käyttää ja mitä auto, kumpi on lähempänä oikeaa. Minulla on alusta asti ollut sellainen kutina, että auto käyttäisi agm:n käyrää ja se olisi osasyy koko ongelmaa. Efb:llä en saanut sitä millään keinolla ikinä 100%, vaikka kuinka latasi ja teki töpseliresettiä tai mitä tahansa, mutta kun laitoin täyteen ladatun agm:n paikoilleen niin, lähtö oli heti 100%.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑23 Syys 2021 20:43 Mulla on Ctekin akunvalvonta ja se kertoo koko ajan varaustilaksi 90% ja ylikin.
Tuo auton oma valvonta on akun onneksi sen kymmenisen prosenttia vinossa.
Mutta tosiaan tuo Slow Regen kannattaa huijata päälle niin akkua ei ainkaan turhanpäiten pureta jos varaus esimerkiksi ulkoisen latauksen seurauksena on yli 80%
Hyvät jännitteet, ei mulla vanhalla akulla pysynyt kun korkeintaan 12.6v. Jos noilla jännitteillä auto antaa 80% niin on kyllä alakanttiin, vartan oma taulukko antaa 100% tuolle. Voihan se tietty olla, että ovat softapäivityksillä sitä tarkoituksella säätäneet kalibroitumaan alakanttiin, että akut kestäisi paremmin.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑23 Syys 2021 21:27 Ctek ilmoittaa myös jännitteen
Tällä hetkellä 12,71V /90%
Hyvät on. Itseasiassa niin hyvät, että lienevätkö ihan tottakaan.Tapiiri kirjoitti: ↑23 Syys 2021 22:50Hyvät jännitteet, ei mulla vanhalla akulla pysynyt kun korkeintaan 12.6v. Jos noilla jännitteillä auto antaa 80% niin on kyllä alakanttiin, vartan oma taulukko antaa 100% tuolle. Voihan se tietty olla, että ovat softapäivityksillä sitä tarkoituksella säätäneet kalibroitumaan alakanttiin, että akut kestäisi paremmin.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑23 Syys 2021 21:27 Ctek ilmoittaa myös jännitteen
Tällä hetkellä 12,71V /90%
Forcsanista löytyy kaksi eri akkujännite-kenttää. Ne eroava hiukan toisistaan.Taunusautomaatti kirjoitti: ↑24 Syys 2021 10:15 mitä se focus näyttää jännitteeksi diagnostiikan kautta? siis en puhu prosenteista vaan volteista...
Nimittäin ainakin mk4 mondeossa auto väittää jännitteen olevan alempi voltteina kuin on lukema mittarilla akun navoilta mitattuna. Eroa on jopa puolisen volttia. Mutta ei se siinä haittaa toimivuutta.
Toinen harmi on se, että kun tuota säätää, niin BCM resetoituu, eli myös BMS:n opitut arvot ja akun ikä nollautuu. Mulla on nyt 95% tavoite, mutta se on vähän liikaa, pitäisi olla ehkä 90% niin sitten varmaan olisi aika optimaalinen.PiuhaPoikki kirjoitti: ↑26 Syys 2021 09:17 Harmi kun tuota tavoitetason nostoa ei pysty tekemään tabletti-versiolla.
Omassa koslassa se voisi auttaa koska systeemi saavuttaa 80% tason ja lopettaa silloin lataamisen.
Ja ulkoisen latauksen jälkeen purkaa akun taas 80 prosentin tasolle vaikka laturin jäljiltä olisi 90%
Ihan älytön systeemi.
Niissä yksilöissä, joissa 80% tasoa ei koskaan saavuteta, nostosta ei olisi mitään hyötyä