Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Talven kylmin aamu eikä webasto käynnistynyt :thumbup:
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mulla oli auto lauaintai aamusta saakka ajamatta ja oli aika kylmää keliä niin päätin varmistella töihinlähtöä.
Laitoin roikan kiinni ja kahden tunnin ajastuksen aamuksi. Siis lohkolämmitin + 10A defa.
Varttia ennen lähtöä Webasto kaukosäätimellä sisätilan lämppäriksi.

Katsoin forscanilla datat ihan mielenkiinnosta lähtöhetkellä.

Akun varaus 87% ja coolant temperature 61'C.
Mielestäni ihan OK lukemat.

On tossa älylatauksessa sen verran älyä että pakkasilla se tavoittelee ilmeisesti jotain 90% lukemia, koska latausjännite pysyy koko työmatkan lähellä 15V vaikka varaus kipusi 89%:iin matkan aikana.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Talviautoilu Fordilla on halpaa ja hauskaa. :thumbup:
Jos haluaa varmistaa lämpimät lähdöt niin pitää olla:
- Webasto
- lohkolämmitin
- sisätilanlämmitin
- ylläpitolaturi
- Fordpass etäkäynnistykseen
Ajastimien ja kaukosäätimien näppäilyä ja neppailua.
Siihen päälle sähköt ja polttoaineet weballe.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Näinhän se on. :lol:

Mutta täytyy sanoa, että tuo lohkiksen ja defan asennus heti käyttöönoton yhteydessä oli kyllä oikea liike nimenomaan tämän auton kohdalla.
Aika paljon olisi joutunut kiroilemaan tätä Ford-autoilua ilman niitä.
Tiedän, että monellehan se on periaatteellinen "EI". Mutta joskus vaan tosiasiat tunnustamalla säästyy paljolta kiroilulta. :roll:

Ei se pistokkeen rasiaan tuuppaaminen nyt niin suuri vaiva ole.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 20:53
Ei se pistokkeen rasiaan tuuppaaminen nyt niin suuri vaiva ole.
Ei ole. Siksi en kauheaa stressiä koe että laitan ctekin kiinni niin riittää virtaa webastolle, ehkä :D
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 17:27 Mulla oli auto lauaintai aamusta saakka ajamatta ja oli aika kylmää keliä niin päätin varmistella töihinlähtöä.
Laitoin roikan kiinni ja kahden tunnin ajastuksen aamuksi. Siis lohkolämmitin + 10A defa.
Varttia ennen lähtöä Webasto kaukosäätimellä sisätilan lämppäriksi.

Katsoin forscanilla datat ihan mielenkiinnosta lähtöhetkellä.

Akun varaus 87% ja coolant temperature 61'C.
Mielestäni ihan OK lukemat.

On tossa älylatauksessa sen verran älyä että pakkasilla se tavoittelee ilmeisesti jotain 90% lukemia, koska latausjännite pysyy koko työmatkan lähellä 15V vaikka varaus kipusi 89%:iin matkan aikana.
Joskus näin jonkun laskennallisen akun lämpötilan Forscanissa, mutta en ole enää sitä löytänyt. Veikkaan, että se on yksi mauste sopassa. Tänään oli -18 ja 87% kohdalla tipautti jännitteen 13,5v, mutta tuossa oli ajeltu jo moneen kertaa ja varmaan oletti akunkin olevan jo lämmin. Veikkaan, että kylmää akkua olisi ladannut maksimijännitteellä.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

EeroH kirjoitti: 07 Joulu 2021 21:40
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 20:53
Ei se pistokkeen rasiaan tuuppaaminen nyt niin suuri vaiva ole.
Ei ole. Siksi en kauheaa stressiä koe että laitan ctekin kiinni niin riittää virtaa webastolle, ehkä :D
Mutta kun auto on laturissa, ei etäkäynnistys toimi koska konepelti on auki. Voi vitun kettu :lol:
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

EeroH kirjoitti: 08 Joulu 2021 21:12 Mutta kun auto on laturissa, ei etäkäynnistys toimi koska konepelti on auki. Voi vitun kettu :lol:
Ota se miinusnavan vieressä olevasta palikasta lähtevä ohut johto irti, niin saattais webasto toimia paremmin. Se poistaa akunvalvonnan käytöstä. Sivuoireena myöskään S/S ei toimi, mutta eihän se toimi muutenkaan pakkasella eikä "vajaalla" akulla.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 08 Joulu 2021 17:40
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Joulu 2021 17:27 Mulla oli auto lauaintai aamusta saakka ajamatta ja oli aika kylmää keliä niin päätin varmistella töihinlähtöä.
Laitoin roikan kiinni ja kahden tunnin ajastuksen aamuksi. Siis lohkolämmitin + 10A defa.
Varttia ennen lähtöä Webasto kaukosäätimellä sisätilan lämppäriksi.

Katsoin forscanilla datat ihan mielenkiinnosta lähtöhetkellä.

Akun varaus 87% ja coolant temperature 61'C.
Mielestäni ihan OK lukemat.

On tossa älylatauksessa sen verran älyä että pakkasilla se tavoittelee ilmeisesti jotain 90% lukemia, koska latausjännite pysyy koko työmatkan lähellä 15V vaikka varaus kipusi 89%:iin matkan aikana.
Joskus näin jonkun laskennallisen akun lämpötilan Forscanissa, mutta en ole enää sitä löytänyt. Veikkaan, että se on yksi mauste sopassa. Tänään oli -18 ja 87% kohdalla tipautti jännitteen 13,5v, mutta tuossa oli ajeltu jo moneen kertaa ja varmaan oletti akunkin olevan jo lämmin. Veikkaan, että kylmää akkua olisi ladannut maksimijännitteellä.
On se siellä edelleen. Mutta onkohan laskennallinen vai onko siinä miinusnavan valvontamötikässä lämpötila-anturi.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Tapiiri kirjoitti: 09 Joulu 2021 06:45
EeroH kirjoitti: 08 Joulu 2021 21:12 Mutta kun auto on laturissa, ei etäkäynnistys toimi koska konepelti on auki. Voi vitun kettu :lol:
Ota se miinusnavan vieressä olevasta palikasta lähtevä ohut johto irti, niin saattais webasto toimia paremmin. Se poistaa akunvalvonnan käytöstä. Sivuoireena myöskään S/S ei toimi, mutta eihän se toimi muutenkaan pakkasella eikä "vajaalla" akulla.
Ei toimi. Mittaristossa lukee latausvika ja punainen akku valo palaa.
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja toasti »

toasti kirjoitti: 23 Syys 2021 17:09
toasti kirjoitti: 22 Elo 2021 18:13
Kolme kuukautta sitä iloa kestikin.


Tätä on saanut taas useamman päivän ihailla. Ei kovia odotuksia Webaston suhteen talvella.
Auton lähestyvän 3-vuotissyntymäpäivän kunniaksi huolto vaihtoi kolmannen akun autoon. Lähes akku per vuosi, ihan hyvä tahti.

Testeri kyllä sanoi akun olevan ok, mutta huollolle toimittamieni tietojen perusteella ja testerin sekä auton näyttämän alhaisen varaustilan takia vaihdettiin uuteen. Meni kuitenkin vielä valmistajan pussista, vaikka akulle virallisesti on kahden vuoden takuu. Katsotaan jos nyt sitten pysyisi homma kunnossa, kun latausjärjestelmää on aiemmin säädetty ja nyt se sai tuoreen akun hämmästeltäväksi.
Pieni tilannepäivitys. Kaikki toimii kuten pitääkin, S/S, Webasto, äänet kaiuttimissa jne. Eli kyllä näistä vissiin toimivia voi saada kunhan vaihdetaan sensorit, softat ja akku. Toki tässä vasta kolme kuukautta takana, mutta toisaalta paljon pätkäajoa ja Webaston käyttöä eikä latausjärjestelmä ole silti mennyt sekaisin.

Kunhan kestää tämän talven toimivana, niin siirtyy tämä malmikasa jonkun muun huoleksi. Olettaen, ettei sähköauton valmistus viivästy arvioidusta.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Fixu
Viestit: 283
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Fixu »

toasti kirjoitti: 13 Joulu 2021 09:43
toasti kirjoitti: 23 Syys 2021 17:09
Auton lähestyvän 3-vuotissyntymäpäivän kunniaksi huolto vaihtoi kolmannen akun autoon. Lähes akku per vuosi, ihan hyvä tahti.

Testeri kyllä sanoi akun olevan ok, mutta huollolle toimittamieni tietojen perusteella ja testerin sekä auton näyttämän alhaisen varaustilan takia vaihdettiin uuteen. Meni kuitenkin vielä valmistajan pussista, vaikka akulle virallisesti on kahden vuoden takuu. Katsotaan jos nyt sitten pysyisi homma kunnossa, kun latausjärjestelmää on aiemmin säädetty ja nyt se sai tuoreen akun hämmästeltäväksi.
Pieni tilannepäivitys. Kaikki toimii kuten pitääkin, S/S, Webasto, äänet kaiuttimissa jne. Eli kyllä näistä vissiin toimivia voi saada kunhan vaihdetaan sensorit, softat ja akku. Toki tässä vasta kolme kuukautta takana, mutta toisaalta paljon pätkäajoa ja Webaston käyttöä eikä latausjärjestelmä ole silti mennyt sekaisin.

Kunhan kestää tämän talven toimivana, niin siirtyy tämä malmikasa jonkun muun huoleksi. Olettaen, ettei sähköauton valmistus viivästy arvioidusta.
Minulla myös toiminut S/S:ää myöten pienessä pakkasessakin. Kovassa pakkasessa on weba toiminut myös eikä vielä oireile mitenkään. Keväällä sen sitten näkee, kuten tähänkin asti, että miten loppu akku on talven jäljiltä :)
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Jos joku tarvitsee uuden akun autoonsa eikä mene takuuseen niin nyt Fordilla S/S akku 75ah tarjouksessa 125€. Ostin omaan vanhempaan Focukseen ja oli Vartan EFB akku. Sama mikä tehtaalta lähtiessä.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Taunusautomaatti
Viestit: 1975
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Pidättekö te sen s&s toiminnassa?
Ite on tullut napattua aina pois päältä kun ajoon lähtee. Ajatus ruuhkasuomen ulkopuolisella alueella sen käytöstä tuntuu järjettömältä...
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Joulu 2021 13:52 Pidättekö te sen s&s toiminnassa?
Ite on tullut napattua aina pois päältä kun ajoon lähtee. Ajatus ruuhkasuomen ulkopuolisella alueella sen käytöstä tuntuu järjettömältä...
Mitä se haittaa olla päällä? Eihän maaseudulla liikennevaloissa seistä niin eihän se edes sammuta koskaan.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Taunusautomaatti kirjoitti: 17 Joulu 2021 13:52 Pidättekö te sen s&s toiminnassa?
Ite on tullut napattua aina pois päältä kun ajoon lähtee. Ajatus ruuhkasuomen ulkopuolisella alueella sen käytöstä tuntuu järjettömältä...
Tässä ketjussa puhutaan S/S:stä vain siksi että se on indikaattori latauksenhalinnan toiminnasta.
Eli S/S putoaa ensimmäisenä pois päältä kun laskennallinen varaustila putoaa alle 70%

Pois päältä sitä pidän itsekin aina kun muistan.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Freeze »

EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 14:24Mitä se haittaa olla päällä? Eihän maaseudulla liikennevaloissa seistä niin eihän se edes sammuta koskaan.
Maaaeudun liikennevalot (niin), keskustaliikenne ... täällä maaseudullakin S/S on aina pois päältä.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Onko siitä S/S-toiminnosta oikeasti hyötyä muille, kuin myyjille, jotka sillä voivat saada hieman pienemmän verotuksen saastepäästöjen osalta ja halvemman myyntihinnan? Kai sentään starttimoottorillekin joku taloudellinen arvo huoltoliikkeessä vaihdettuna on? Toki remonteista yhteiskunnallisesti verokertymää tulee ja sillä saadaan päiväkoteja ym.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

ynjevi kirjoitti: 17 Joulu 2021 19:19 Onko siitä S/S-toiminnosta oikeasti hyötyä muille, kuin myyjille, jotka sillä voivat saada hieman pienemmän verotuksen saastepäästöjen osalta ja halvemman myyntihinnan? Kai sentään starttimoottorillekin joku taloudellinen arvo huoltoliikkeessä vaihdettuna on? Toki remonteista yhteiskunnallisesti verokertymää tulee ja sillä saadaan päiväkoteja ym.
Tottakai, polttoainetta ei kulu eikä tule saastetta. Kaikki voittaa, vai onko joku muka vaihtanut startin omakustanteisesti?
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 20:55
ynjevi kirjoitti: 17 Joulu 2021 19:19 Onko siitä S/S-toiminnosta oikeasti hyötyä muille, kuin myyjille, jotka sillä voivat saada hieman pienemmän verotuksen saastepäästöjen osalta ja halvemman myyntihinnan? Kai sentään starttimoottorillekin joku taloudellinen arvo huoltoliikkeessä vaihdettuna on? Toki remonteista yhteiskunnallisesti verokertymää tulee ja sillä saadaan päiväkoteja ym.
Tottakai, polttoainetta ei kulu eikä tule saastetta. Kaikki voittaa, vai onko joku muka vaihtanut startin omakustanteisesti?
Onko selainen startti, jonka saa takuuseen, valmistettu nollapäästöisesti?
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:04
EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 20:55

Tottakai, polttoainetta ei kulu eikä tule saastetta. Kaikki voittaa, vai onko joku muka vaihtanut startin omakustanteisesti?
Onko selainen startti, jonka saa takuuseen, valmistettu nollapäästöisesti?


Monta mennyt takuuseen? Ainoa auto jossa mulla on startti hajonnut oli sellainen jossa ei ollut SS. Ei sekään tainnut olla valmistettu päästöttömästi.
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:41
PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:04
Onko selainen startti, jonka saa takuuseen, valmistettu nollapäästöisesti?


Monta mennyt takuuseen? Ainoa auto jossa mulla on startti hajonnut oli sellainen jossa ei ollut SS. Ei sekään tainnut olla valmistettu päästöttömästi.
Kai ne startit sen takuuajan suunnilleen kestää vaikka s/s:ää käyttäisikin.
Mutta jos autolla ajetaan 15V / 300000km yhdellä startilla ilman S/S:ää niin tuskin ajetaan saman verran jos käynnistysten määrä kerrotaan viidellä tai kymmenellä. Luulempa, että auton eliniän aikana säästety polttoaine on lähelle samaa tasoa kuin parin kolmen starttimoottorin valmistukseen ja varaosalogistiikkaan käytetty energia.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja toasti »

PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:54
EeroH kirjoitti: 17 Joulu 2021 21:41

Monta mennyt takuuseen? Ainoa auto jossa mulla on startti hajonnut oli sellainen jossa ei ollut SS. Ei sekään tainnut olla valmistettu päästöttömästi.
Kai ne startit sen takuuajan suunnilleen kestää vaikka s/s:ää käyttäisikin.
Mutta jos autolla ajetaan 15V / 300000km yhdellä startilla ilman S/S:ää niin tuskin ajetaan saman verran jos käynnistysten määrä kerrotaan viidellä tai kymmenellä. Luulempa, että auton eliniän aikana säästety polttoaine on lähelle samaa tasoa kuin parin kolmen starttimoottorin valmistukseen ja varaosalogistiikkaan käytetty energia.
Mikä tämä essonbaarihomma nyt on, että startit hajoilee?
Teillä varmaan on esittää dataa siitä, että startti hajoaa s/s takia ennen kuin koko auton tekninen käyttöikä on ehtoopuolella. Kukaan tuskin sitä kieltää, etteikö startti moottori kuluisi enemmän, kun S/S on käytössä, mutta onko sillä yhtään mitään merkitystä, jos startti kuitenkin kestää koko auton eliniän. Nykyiset starttimoottorit on vähän eri asia kuin esimerkiksi 90-luvun vastaavat.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

toasti kirjoitti: 17 Joulu 2021 22:22 Nykyiset starttimoottorit on vähän eri asia kuin esimerkiksi 90-luvun vastaavat.
En kiistä. Mutta ovatko oikeasti?
Faktaa eroista?

Hyvä jos ovat tukevammin rakennettu.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
toasti
Viestit: 463
Liittynyt: 02 Joulu 2018 17:59

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja toasti »

PiuhaPoikki kirjoitti: 17 Joulu 2021 22:27
toasti kirjoitti: 17 Joulu 2021 22:22 Nykyiset starttimoottorit on vähän eri asia kuin esimerkiksi 90-luvun vastaavat.
En kiistä. Mutta ovatko oikeasti?
Faktaa eroista?

Hyvä jos ovat tukevammin rakennettu.
Hieman huono lähde, mutta en jaksa nyt kännykällä kaivaa sen tarkemmin. Kyllä noissa start/stop värkeissä on mielestäni yleisesti ollut isompi määrä luvattuja syklejä kuin ennen start/stop aikaa.

https://www.greencarreports.com/news/11 ... rs-starter

Edit. Ja lisätään vielä offtopicia, että samalla tavalla ne akut on muuttuneet sietämään paremmin tuota start/stopia. Ei start/stop autoihin laiteta perinteisiä lyijyakkuja vaan EFB tai AGM.
Ford Focus 1.5 TDCi EcoBlue A8 2018
Vastaa Viestiin