Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Renee kirjoitti: 11 Joulu 2022 08:56 Moi tuosta akunvaiihdosta ja takuusta. Onko mikä aika siinä että takuu vaihtaa huonon akun. Meneekö se 5 vuoteen vai lyhyemmän ajan. Tässä mallissa taitaa toi lataus olla yhtä vaikea tapaus kuin Olkiluodon viimeisin ydinvoimalan käyttöönotto
Näyttää olevan huoltoliikkeestä ja pärstäkertoimesta kiinni tuo akun vaihto.
Mulle vaihdettiin oma-alotteisesti akku kahteen kertaan kun valitin ongelmasta.
Nyt kun viimeinen akku oli 2v ikäinen ja alkoi olla taas samoja ongelmia niin kyllästyin ja ostin ihan omalla rahalla AGM-akun.

Itse latauksessahan ei ole mitään vikaa. Virtaa riittää kyllä. Edelleen ongelmana on varaustilan valvonta joka ei toimi oikein eikä sitä näköjään saada korjattua lukuisista päivityksistä huolimatta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Akkuliike kyllä vaihtaa akun eikä kysele muuta kuin rahaa,eriasia onkin sitten mihin enää voi itse akun vaihtaa että auto siitä vielä lähtee liikkeelle...
Kumma homma jos asiakasta ei kuunnella jos jotain vaatii ja maksaa? sellaset liikkeet kyllä jätän rauhaan.
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

Renee kirjoitti: 11 Joulu 2022 08:56 Moi tuosta akunvaiihdosta ja takuusta. Onko mikä aika siinä että takuu vaihtaa huonon akun. Meneekö se 5 vuoteen vai lyhyemmän ajan. Tässä mallissa taitaa toi lataus olla yhtä vaikea tapaus kuin Olkiluodon viimeisin ydinvoimalan käyttöönotto
Akun takuu paperilla on 2 vuotta.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Renee »

Ok aika lyhyt jos akun vaihto monesti auttaa näihin ongelmiin .Mitä tässä ollut juttua ja jos huollossa ei tunneta sanaa goodwill.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

PiuhaPoikki kirjoitti: 11 Joulu 2022 09:47
Renee kirjoitti: 11 Joulu 2022 08:56 Moi tuosta akunvaiihdosta ja takuusta. Onko mikä aika siinä että takuu vaihtaa huonon akun. Meneekö se 5 vuoteen vai lyhyemmän ajan. Tässä mallissa taitaa toi lataus olla yhtä vaikea tapaus kuin Olkiluodon viimeisin ydinvoimalan käyttöönotto
Näyttää olevan huoltoliikkeestä ja pärstäkertoimesta kiinni tuo akun vaihto.
Mulle vaihdettiin oma-alotteisesti akku kahteen kertaan kun valitin ongelmasta.
Nyt kun viimeinen akku oli 2v ikäinen ja alkoi olla taas samoja ongelmia niin kyllästyin ja ostin ihan omalla rahalla AGM-akun.

Itse latauksessahan ei ole mitään vikaa. Virtaa riittää kyllä. Edelleen ongelmana on varaustilan valvonta joka ei toimi oikein eikä sitä näköjään saada korjattua lukuisista päivityksistä huolimatta.
Vaihdettiinko se AGM akku Fordin huollossa vai jossain muualla? Itse olen sen vaihtoa miettinyt, mutta auton softaan täytyy muuttaa, että on AGM akku ja pystyykö tavan pajat tuon tekemään. Huollosta tosiaan tarjosivat EFB akkua 440€ vaihtoineen ja AGMstä viisastelivat ettei sitä voi laittaa vaan pitää olla tuo Vartan EFB.

Laturissahan joo ei mitään vikaa ole, koska auto ei hyydy kesken ajon vaikka akku olisi melko tyhjä. Latauslogiikka ei vaan tajua ladata akkua, koska kapasiteettilukemat on mitä sattuu vaikka akku on varauksensa alapäässä. Ongelmaa lisää erinäisten moduulien kulutus, kun niissä jää väylät päälle, ja se, että Fordin softa odottaa, että virta painuu alle tietyn rajan ennenkö akun mitattu napajännite on validi. Tämän lisäksi pitäisi olla ajastus (esim. 24h), jonka jälkeen napajännite mitataan joka tapauksessa. En tiedä miten Ford on tuon toteuttanut eikä itsellä ole vehkeitä toimintaa lihottaa, mutta epäilen omalla kohdalla auton luulevan kapasiteetiksi >80%, kun todellinen kapasiteetti on jotain 60% ja tällöin latauslogiikka ei lataa, koska akussa on tarpeeksi energiaa.

Tietysti tähän lisäksi kaikki ekokiima missä pitää CO2 päästöistä saada säästettyä ne pienet mikrogrammatkin ja sen takia myös akun lataamiseen on kehitetty kaikenmaailman hienouksia, jolla saadaan polttoaineen kulutusta pienennettyä.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 18:35 Vaihdettiinko se AGM akku Fordin huollossa vai jossain muualla? Itse olen sen vaihtoa miettinyt, mutta auton softaan täytyy muuttaa, että on AGM akku ja pystyykö tavan pajat tuon tekemään. Huollosta tosiaan tarjosivat EFB akkua 440€ vaihtoineen ja AGMstä viisastelivat ettei sitä voi laittaa vaan pitää olla tuo Vartan EFB.
Omassa autossa on perustakuu ohi niin uskalsin vaihtaa ihan itse.
Auton huoltovalikossahan pystyy valitsemaan akkutyypin mutta en vaihtanut sitä, koska auto tuntuu lataavan lähes AGM-profiililla muutenkin. Ainoastaan "Slow regen"-moodi saisi ladata vähän korkeammalla jännitteellä kuin vakio 13,4V
Conventional-moodissa se lataa 14,7-14,9V mikä on AGM:lle ihan OK.
voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 18:35 Latauslogiikka ei vaan tajua ladata akkua, koska kapasiteettilukemat on mitä sattuu vaikka akku on varauksensa alapäässä.
Itseasiassa asia on juuri päinvastoin,tai ainakin oli omassa autossa silloin kun se ei toiminut.
Laturi tuuppasi koko ajan 14,7V jännitteellä mutta latausvirta oli lähes 0A, koska todellisuudessa akku oli täynnä eikä huolinut enempää.
Hallinan sekoilusta johtuen prosentit vaan olivat asettuneet 50-60% lukemiin eivätkä tietysti nousseet koska täydelle akulle ei tyrkyttämisestä huolimatta kelvannut virta.

Miksi akun vaihto sitten auttaa hetkeksi?
Luulen, että vanhetessaan akun lepojännite laskee voltin kymmenyksen tai pari jolloin lepotilakalibraatio alkaa näyttämään pikkuhiljaa pienempiä ja pienempiä prosenttejä. Sitten kun sinänsä toimiva aku vaihdetaan uuteen niin systeemi näyttää taas jonkun aikaa isompia lukemia ja webastot sun muut toimivat.

ps. Edellä mainittu on omaa päätelmää ja vastuu paikkansapitävyydestä jää kuulijalle. :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

PiuhaPoikki kirjoitti: 11 Joulu 2022 19:39
voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 18:35 Vaihdettiinko se AGM akku Fordin huollossa vai jossain muualla? Itse olen sen vaihtoa miettinyt, mutta auton softaan täytyy muuttaa, että on AGM akku ja pystyykö tavan pajat tuon tekemään. Huollosta tosiaan tarjosivat EFB akkua 440€ vaihtoineen ja AGMstä viisastelivat ettei sitä voi laittaa vaan pitää olla tuo Vartan EFB.
Omassa autossa on perustakuu ohi niin uskalsin vaihtaa ihan itse.
Auton huoltovalikossahan pystyy valitsemaan akkutyypin mutta en vaihtanut sitä, koska auto tuntuu lataavan lähes AGM-profiililla muutenkin. Ainoastaan "Slow regen"-moodi saisi ladata vähän korkeammalla jännitteellä kuin vakio 13,4V
Conventional-moodissa se lataa 14,7-14,9V mikä on AGM:lle ihan OK.
voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 18:35 Latauslogiikka ei vaan tajua ladata akkua, koska kapasiteettilukemat on mitä sattuu vaikka akku on varauksensa alapäässä.
Itseasiassa asia on juuri päinvastoin,tai ainakin oli omassa autossa silloin kun se ei toiminut.
Laturi tuuppasi koko ajan 14,7V jännitteellä mutta latausvirta oli lähes 0A, koska todellisuudessa akku oli täynnä eikä huolinut enempää.
Hallinan sekoilusta johtuen prosentit vaan olivat asettuneet 50-60% lukemiin eivätkä tietysti nousseet koska täydelle akulle ei tyrkyttämisestä huolimatta kelvannut virta.

Miksi akun vaihto sitten auttaa hetkeksi?
Luulen, että vanhetessaan akun lepojännite laskee voltin kymmenyksen tai pari jolloin lepotilakalibraatio alkaa näyttämään pikkuhiljaa pienempiä ja pienempiä prosenttejä. Sitten kun sinänsä toimiva aku vaihdetaan uuteen niin systeemi näyttää taas jonkun aikaa isompia lukemia ja webastot sun muut toimivat.

ps. Edellä mainittu on omaa päätelmää ja vastuu paikkansapitävyydestä jää kuulijalle. :lol:
Vaatiiko tuo huoltovalikko OBD palikan ja forscanin vai pääseekö sinne jollain tietyllä nappisekvenssillä?

Itse en ole latausjännitettä mitannut kuin tyhjäkäynnillä joten on vaikea sanoa miten omassa pulkassa tilanne on ajon aikana. Ei myöskään ole OBD palikkaa, että voisi forscanilla tutkia. Asia voi olla kyllä noin kun sanoit. Auton pitäisi kyllä kuitenkin tietää akusta purettu virta ja sitä myötä laskettu arvio kapasiteetista mitä korjataan lepotilassa mitatulla napajännitteellä. Liekö akunvalvonnan algoritmissa laskukaavat tai kertoimet vähän pielessä mikä aiheuttaa joillakin yksilöillä näitä ongelmia.

Huollosta sen verran sanoivat kun väittelin vastaan tuosta laturista, että auton logiikka säätää laturin toimintaa (sitä myötä latausjännitettä) ajon aikana liittyen juuri päästöihin ja niiden alentamiseen. En tiedä sitten mikä täysi totuus on, joka tapauksessa tuo systeemi ei ihan järjissään ole.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 20:01 Vaatiiko tuo huoltovalikko OBD palikan ja forscanin vai pääseekö sinne jollain tietyllä nappisekvenssillä?
OBD + Forscan
voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 20:01 Huollosta sen verran sanoivat kun väittelin vastaan tuosta laturista, että auton logiikka säätää laturin toimintaa (sitä myötä latausjännitettä) ajon aikana liittyen juuri päästöihin ja niiden alentamiseen. En tiedä sitten mikä täysi totuus on, joka tapauksessa tuo systeemi ei ihan järjissään ole.
Kyllä se sääätää latausta silloin kun systeemi toimii oikein ja akun valvonta on kalibroitunut sunnileenkaan oikeaan prosenttilukemaan.

Lyhyesti: Laturi lataa "täysillä" kunnes varaustila on noin 80% jonka jälkeen siirrytään "Smart charge"-moodiin, jossa akkua puretaan ja ladadaan ohjemoidun profiilin mukaan. Ongelma on se että jos valvonta on kuutamolla, 80% tasoa ei saavuteta.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

PiuhaPoikki kirjoitti: 11 Joulu 2022 20:11
voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 20:01 Vaatiiko tuo huoltovalikko OBD palikan ja forscanin vai pääseekö sinne jollain tietyllä nappisekvenssillä?
OBD + Forscan
voimavokus kirjoitti: 11 Joulu 2022 20:01 Huollosta sen verran sanoivat kun väittelin vastaan tuosta laturista, että auton logiikka säätää laturin toimintaa (sitä myötä latausjännitettä) ajon aikana liittyen juuri päästöihin ja niiden alentamiseen. En tiedä sitten mikä täysi totuus on, joka tapauksessa tuo systeemi ei ihan järjissään ole.
Kyllä se sääätää latausta silloin kun systeemi toimii oikein ja akun valvonta on kalibroitunut sunnileenkaan oikeaan prosenttilukemaan.

Lyhyesti: Laturi lataa "täysillä" kunnes varaustila on noin 80% jonka jälkeen siirrytään "Smart charge"-moodiin, jossa akkua puretaan ja ladadaan ohjemoidun profiilin mukaan. Ongelma on se että jos valvonta on kuutamolla, 80% tasoa ei saavuteta.
Mulla on akku jatkuvasti 12V lepojännitteessä riippumatta siitä paljonko sillä on ajettu. Kun lataa ulkoisella "täyteen", niin parin päivän päästä taas 12v akussa ja virransäästömoodit päällä. Mitattu siis, kun auto ollu pari h seisomassa (toki ovien ja konepellin avaus herättää väylät mitkä kuormittaa akkua).

Tätä on siis ollut sen 1,5 vuotta tasaisin väliajoin. Huollon jälkeen toimii muutaman kk, nyt meni jo kuukaudessa. En enää tiedä mikä on pielessä, kun edes parin tunnin kurvailu moottoritiellä ei lataa akkua juurikaan. Hetki ajon jälkeen akun jännite 12-12.2v ja auto virransäästötilassa. Oisko sitten, että auto luulee akun olevan 80% ja lataa vaan smart chargella miksi se ei täyty ollenkaan?

No huomenna taas pulkka pajalle ja katsotaan mitä ne saa aikaan.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Minun mututuntuma on, että koko lataushallinta jännitekäyrineen on suunniteltu agm-akuille, mutta joku on sitten viimehetkellä leikannut budjettia ja tilalle on vaihdettu efb. Kaikki latausjännitteet ym. on kuin suoraan agm:n profiilista, samoin nämä kalibroitumisongelmat vääriin lukemiin viittaisi siihen. Minulla oli välillä huoltovalikosta valittuna agm, mutta en havainnut mitään eroa missään asiassa. Liekkö edes vaikuttaa tässä mallissa. Ei efb:tä edes suositella start/stop autoihin jossa on se naurettava "moottorijarrutuksella lisää virtaa akkuun" -systeemi.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

Tapiiri kirjoitti: 12 Joulu 2022 16:24 Minun mututuntuma on, että koko lataushallinta jännitekäyrineen on suunniteltu agm-akuille, mutta joku on sitten viimehetkellä leikannut budjettia ja tilalle on vaihdettu efb. Kaikki latausjännitteet ym. on kuin suoraan agm:n profiilista, samoin nämä kalibroitumisongelmat vääriin lukemiin viittaisi siihen. Minulla oli välillä huoltovalikosta valittuna agm, mutta en havainnut mitään eroa missään asiassa. Liekkö edes vaikuttaa tässä mallissa. Ei efb:tä edes suositella start/stop autoihin jossa on se naurettava "moottorijarrutuksella lisää virtaa akkuun" -systeemi.
Onko tuo kyseinen systeemi kaikissa Focuksissa? Mä oon ymmärtänyt, että olisi vaan kevythybridissä. Itellä ei ainakaan tunnu olevan minkäänlaista moottorijarrua, kun jalan nostaa kaasulta.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

voimavokus kirjoitti: 12 Joulu 2022 18:07 Onko tuo kyseinen systeemi kaikissa Focuksissa? Mä oon ymmärtänyt, että olisi vaan kevythybridissä. Itellä ei ainakaan tunnu olevan minkäänlaista moottorijarrua, kun jalan nostaa kaasulta.
Eipä se paljon tunnukaan kun ei akku ota virtaa vastaan niin paljoa, että sen jotenkin moottorijarrutuksessa huomaisi. Ja planeettojen pitää olla melko tarkasti oikeassa asennossa, että auto on siinä moodissa jossa yritetään pelastaa maailma keräämällä yks ampeeritunti lyijyakkuun.
Tätä toimintalogiikkaa on puitu tässä tai siinä Uusi Focus MK4 ketjussa enemmänkin, varmasti taustalla Euro6 päästörajat tms. kun yritetty noinkin epätoivoisella keinolla saada kulutusta alemmas.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

Tapiiri kirjoitti: 12 Joulu 2022 19:29
voimavokus kirjoitti: 12 Joulu 2022 18:07 Onko tuo kyseinen systeemi kaikissa Focuksissa? Mä oon ymmärtänyt, että olisi vaan kevythybridissä. Itellä ei ainakaan tunnu olevan minkäänlaista moottorijarrua, kun jalan nostaa kaasulta.
Eipä se paljon tunnukaan kun ei akku ota virtaa vastaan niin paljoa, että sen jotenkin moottorijarrutuksessa huomaisi. Ja planeettojen pitää olla melko tarkasti oikeassa asennossa, että auto on siinä moodissa jossa yritetään pelastaa maailma keräämällä yks ampeeritunti lyijyakkuun.
Tätä toimintalogiikkaa on puitu tässä tai siinä Uusi Focus MK4 ketjussa enemmänkin, varmasti taustalla Euro6 päästörajat tms. kun yritetty noinkin epätoivoisella keinolla saada kulutusta alemmas.
Samat epätoivoiset keinot taitaa olla tuon start-stopin kanssa, kun moottori täytyy sammuttaa heti, kun pyörät pysähtyy. Monesti käy niin (silloin kun S-S toimii ja ei muista ottaa pois päältä), että juuri kun on pysähtynyt punaisiin vaihtuikin valot ja moottori täytyy käynnistää muutaman sekunnin sisään uudestaan. Tuo varmaan kuluttaa enemmän polttoainetta kuin vaikka 5-10s tyhjäkäynti, toki se varmaan tällä akunvalvontalogiikalla myös lisää tätä virrattomuusongelmaa varsinkin kaupunkiajossa. Oli aiemmin Skoda ja siinä ei ollut noin herkällä tuo S-S vaikka samaa päästönormia noudattikin.

Tietysti tuo EU päästöpolitiikka, jossa valmistettavan autokannan kokonaispäästöt pitää mennä tietyn rajan alle tai muuten tulee miljoonien sakot, ei ainakaan vähennä näiden toiminnallisuuksien kehittämistä nopealla tahdilla ja vähän sinne päin. Kunhan se saadaan virallisiin mittauksiin toimimaan, niin se riittää.
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

Tapiiri kirjoitti: 12 Joulu 2022 19:29
voimavokus kirjoitti: 12 Joulu 2022 18:07 Onko tuo kyseinen systeemi kaikissa Focuksissa? Mä oon ymmärtänyt, että olisi vaan kevythybridissä. Itellä ei ainakaan tunnu olevan minkäänlaista moottorijarrua, kun jalan nostaa kaasulta.
Eipä se paljon tunnukaan kun ei akku ota virtaa vastaan niin paljoa, että sen jotenkin moottorijarrutuksessa huomaisi. Ja planeettojen pitää olla melko tarkasti oikeassa asennossa, että auto on siinä moodissa jossa yritetään pelastaa maailma keräämällä yks ampeeritunti lyijyakkuun.
Tätä toimintalogiikkaa on puitu tässä tai siinä Uusi Focus MK4 ketjussa enemmänkin, varmasti taustalla Euro6 päästörajat tms. kun yritetty noinkin epätoivoisella keinolla saada kulutusta alemmas.
Kokeilin ajella sport-moodilla tässä pari päivää ja vaistojen varaisen tutkimuksen perusteella sportilla tuntuisi jarruttavan moottorilla enemmän kuin normaalilla, joten voisi olettaa että lataa myös enemmän silloin? En ole vielä huomannut, että olisi merkittävää muutosta akussa tapahtunut, mutta se varmaan selviää vasta pidemmän ajan kuluttua. Pitäisi melkein olla odb ja forscan logittamassa, että voisi verrata.

Täytyykö ajotapa muuttaa tasaisesta pumppaavaksi, että Focuksen saa lataamaan? :thumbup:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

voimavokus kirjoitti: 15 Joulu 2022 12:11 Kokeilin ajella sport-moodilla tässä pari päivää ja vaistojen varaisen tutkimuksen perusteella sportilla tuntuisi jarruttavan moottorilla enemmän kuin normaalilla, joten voisi olettaa että lataa myös enemmän silloin? En ole vielä huomannut, että olisi merkittävää muutosta akussa tapahtunut, mutta se varmaan selviää vasta pidemmän ajan kuluttua. Pitäisi melkein olla odb ja forscan logittamassa, että voisi verrata.

Täytyykö ajotapa muuttaa tasaisesta pumppaavaksi, että Focuksen saa lataamaan? :thumbup:
Moottorijarrutuksella on vaikutusta asiaan vasta sen jälkeen kun akun varaustila on 80% tai yli.
Tuota matalammassa varaustilassa akkua ladataan koko ajan täysillä. Laturi on riittävän tehokas jo tyhjäkäynnillä, joten ajotyylillä ei ole merkitystä latauksen tehokkuuteen
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Niin volteillahan näissä ei pelata vaan ampeereilla,jos ei tule ampeereitatarpeeksi laturista vaikka voltit ois 14 niin eipä lajoa tapahdu.
Ja taas saamme kiittää EU.ta näistäkin kikkailuista ja maailma pelastuu
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Jos jännite auton käydessä on 14.6-15v, niin silloin laturi tuottaa niin paljon virtaa mitä akku + muut laitteet suostuvat ottamaan vastaan. Enempää ampeereita ei menisi mihinkään vaikka olisi 10x tehokkaampi laturi.
Jos jännite notkuu alle 14v, niin sitten laturi ei aivan saa virran kysyntää tyydytettyä, mutta hyvin lähelle silti.
En ole esim. tässä Mk4 focuksessa koskaan nähnyt tilannetta, että laturi kävisi täydellä teholla.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
voimavokus
Viestit: 17
Liittynyt: 29 Marras 2022 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja voimavokus »

Kävipä Vokus taas pajalla. Akku on kuulemma priimaa eikä mikään moduulikaan ylimääräisiä kuluttele. Vaikkakin mitään vikaa ei löytynyt saivat maahantuojan suostumuksella vaihtaa uudemman version akunvalvonta-anturista. Fordin ohjeistuksen mukaan mitään osiahan ei vaihdeta ellei ole selkeää vikaa minkä pystyy osoittamaan.

Akku oli kuulemma täynnä, mutta auton parametrit näytti 50% kapasiteettia. Yrittää siis ladata, mutta juurikaan mitään ei sisään mene ja sitä myöten prosentitkaan ei nouse.

Nyt on hetken pelannut mm. S-S, mutta en jaksa henkeäni pidätellä, että kovien pakkasten saavuttua Webasto toimisi.

PS. Jos jotakuta kiinnostaa, niin Fordilla on speksi, että kaikki on kunnossa, kun lepovirta jää alle 30mA. Muutoin joku moduuli jumittaa eikä tipu lepotilaan.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Yhden käppyrän mukaan, kun AGM on 75% täynnä (minulla pyörii 75-80% yleensä), sen jännite olisi n. 12.6v. Kun EFB on 75% varauksessa, sen jännite on n. 12.4v. Samaa käppyrää tulkittaessa tämä 12.4v AGM:n osalta tarkoittaisi n. 60% varaustilaa. Eli juuri niitä lukemia jota itselläni oli EFB:n kanssa. Olisipa kiva saada jostain tietää, että kummalle akkutyypille auton softat on todellisuudessa suunniteltu.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 20 Joulu 2022 22:05 Yhden käppyrän mukaan, kun AGM on 75% täynnä (minulla pyörii 75-80% yleensä), sen jännite olisi n. 12.6v. Kun EFB on 75% varauksessa, sen jännite on n. 12.4v. Samaa käppyrää tulkittaessa tämä 12.4v AGM:n osalta tarkoittaisi n. 60% varaustilaa. Eli juuri niitä lukemia jota itselläni oli EFB:n kanssa. Olisipa kiva saada jostain tietää, että kummalle akkutyypille auton softat on todellisuudessa suunniteltu.
Ihan samaa tässä olen pohtinut.
Lisäksi vielä se, että nyt kun oli kovempia pakkasia ja tuli vain pätkäajoa niin tuli pidettyä autoa roikassa muutamana aamuna.
Prosentitpa heilahtivat parhaimmillaan 92% lukemaan mitä ei EFBn kanssa tapahtunut koskaan vaikka olisi roikottanut laturissa koko yön.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ompa käyny vanhassa autossa juurikin niin ett ävoltteja pirusti mutta ampeerit katosi kun diodot rikki!
Nykyautoista ei mulla mitään tietoa niin niistä paha kertoa.
Onhan se nyt kai selvää että onko autossa 40A vai 80A akku? kumpi on voimakkaampi,voltteja sen sijaan nissä on aina saman verran,että ei taidakkaan olla se ja sama tuo ampeerit...
Kime
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2019 20:55

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Kime »

Vartan AGM vaidettu autoon ja muutettu Forscan:lla AGM akkutyypiksi sekä tavoiteprosentti 95.
Ennen asennusta uusi akku täyteen erillisellä laturilla ja BMS nollaus.

Varaustila pyörinyt 92 ja 100 välillä. 92 on kohta jossa Fast regen muuttuu Conventional Charge tai Slow regen tilaan. Auto voi muuttaa latauksenhallinnan tilaa todella epäloogisesti miten sattuu.
Järkyttävä nähdä live datasta kun akku puretaan ensin -30A virralla ja sitten kohta pusketaan taas virtaa akkuun generaattori punaisena ~25A 14.8V. :thumbup: ...maailma pelastuu.
Tällä en tarkoita moottorijarrutuksissa latausta vaan miten systeemi toimii pitemmässä seurannassa. Moottorijarrutuksista tuleva energia on niin mitätön, että akku purkautuu kovaa vauhtia ja kun raja ~92% saavutetaan lataa kampiakselilta (bensalla) taas jatkuvasti ja voimalla... Slow regen moodissa lataus maltillisempaa, 10A 13.6V tms.
Ajovalot päällä ja Fast regen ei aktivoidu ;)

Muutama tunti Ctek kiinni ja varaustila 99% tai 100%, muistakaa kytkeä laturin (-) auton runkoon. Vaikka siihen mihin maakaapeli menee. Muuten latausvirta ei mene suntin läpi ja koko keksintö sekaisin. BMS toimii vaikka auto "nukkuu"

Päätelmä = AIVAN päätön PASKA järjestelmä josta ei hyödy kukaan.
No itseasiassa hyötyy....akkukauppias. Tuskin AGM:kään tollaista sykliä pitkään sietää.

Sitten kun BMS taas soittaa harppua ja pihalla kuin lumiukko niin akkua ladataan 14.6V aina, jatkuvasti. Tämä johtuu lähinnä siitä, että Ford koodannut kalibroinnin aivan pieleen. Vanhetessaan akun jännite hieman laskee joka sekoittaa järjestelmän vaikka siinä on erikseen akun ikä laskuri tuon kompensoimiseksi. Yli optimistinen ajatus mitä akun jännite on sen ikääntyessä tai kuluessa hullun purku-lataus syklin seurauksena.
Tässä sellainen oravanpyörä joka ruokkii itse itseään. Varaustila auton mukaan voi olla 42% ja akkuun yritetään puskea virtaa väkisin vaikka se on aivan täysi.
Uskon, että tässä vikatilassa useimmat MK4 Focukset on jatkuvasti.
Pahinta mitä voi tehdä on se mitä Ford huollot on tehneet, nollaa BMS systeemin.
Tällöin auto luulee akun olevan uusi ja tavoitejännitteet entistä korkeammat.
Homma kusee taas ennen kuin asiakas on kotona, tai viimeistään seuraavana päivänä.
Huollon apinat vain selittelee valheitaan ja ovat yhtä pihalla kuin koko BMS

Kyllä tämän voisi koodari korjata. Selvästikkin siihen ei ole vain valmistajalla motivaatiota.


PS: KATSOKAA ETTEI HANSKALOKERON VALO PALA AINA. Sekoittaa BMS:n myös.
Se valon katkaiseva tappi kytkin on aivan liian syvällä katkaiseva. Joku suunnittelun kukkanen.
Kanteen kaksipuoleisella teipilla "koroke" katkaisian kohdalle.
Viimeksi muokannut Kime, 05 Tammi 2023 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Kime kirjoitti: 02 Tammi 2023 19:29 PS: KATSOKAA ETTEI HANSKALOKERON VALO PALA AINA. Sekoittaa BMS:n myös.
Se valon katkaiseva tappi kytkin on aivan liian syvällä katkaiseva. Joku suunnittelun kukkanen.
Kanteen kaksipuoleisella teipilla "koroke" katkaisian kohdalle.
Huomasin saman omassa romussa ja sama purkkapatentti korjauksena.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Kime
Viestit: 39
Liittynyt: 12 Tammi 2019 20:55

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Kime »

_JPA kirjoitti: 03 Tammi 2023 09:05
Kime kirjoitti: 02 Tammi 2023 19:29 PS: KATSOKAA ETTEI HANSKALOKERON VALO PALA AINA. Sekoittaa BMS:n myös.
Se valon katkaiseva tappi kytkin on aivan liian syvällä katkaiseva. Joku suunnittelun kukkanen.
Kanteen kaksipuoleisella teipilla "koroke" katkaisian kohdalle.
Huomasin saman omassa romussa ja sama purkkapatentti korjauksena.
Toi valo pitää sen verran kuormaa päällä ettei BMS kalibroidu ollenkaan tai ei kalibroidu oikein.
Varmaa aika massavika lukemattomissa autoisa...

2018 meidän perheeseen tuli kaksi uutta MK4 Focusta ja muistan hyvin kun samana päivänä jolloin ensimmäisen auton liikkeestä kotipihaan ajoin se sammutteli radiota ja näytössä viestiä virran säästämisestä. Tutkien äänet siirtyili mittaristoon jne.
Silloin ei ollut vihiäkään mistä kyse.
Toinen auto oli luovutuspäivänä liikkeessä ulkoisessa laturissa kiinni ja ihmeteltiin asiaa vaimon kanssa. Siinä ei pelannut luovutuksessa myöskään keyless jota kanssa ihmeteltiin myyjän kanssa.
Nyt jälkikäteen huvittaa, että BMS oli molemmissa autoissa sekaisin jo luovutushetkellä.
Kumpikaan auto ei ollut meillä 2kk pitempää. Alkupään tuotantoa molemmat ja olisittepa nähneet miten paljon niissä oli muita ongelmia :lol:

Nyt tämä Focus jonka ostin n.1v käytettynä on siinä suhteessa ihan toista maata.
Kaikki toimii :thumbup: pl. toi latauksenhallinta on jotain käsittämätöntä.

Meillä oli välissä uusi C220 Mersu ja myös uutena hankittu Tesla Model 3 DualMotor.
Kummassakin oli vikansa. Mersu rikkoi nox antureita ja Tesla... no kuka teslan on omistanut niin saattaa tietää.

Joten ihan tyytyväinen olen nyt meidän Focukseen kun virta taas riittää.
Hyvä auto jolla voi viedä kabiinissakin halkokuorman, sen verran kiesiä arvostan :lol:
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

_JPA kirjoitti: 03 Tammi 2023 09:05
Kime kirjoitti: 02 Tammi 2023 19:29 PS: KATSOKAA ETTEI HANSKALOKERON VALO PALA AINA. Sekoittaa BMS:n myös.
Se valon katkaiseva tappi kytkin on aivan liian syvällä katkaiseva. Joku suunnittelun kukkanen.
Kanteen kaksipuoleisella teipilla "koroke" katkaisian kohdalle.
Huomasin saman omassa romussa ja sama purkkapatentti korjauksena.
Jaa sen takia mun auto nyt toimii. Kun se hankalokeron valo on palanut.. :lol:
Enpä taida polttimoa vaihtaa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Vastaa Viestiin