Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

EeroH kirjoitti: 23 Marras 2021 12:39 Joissain uus korisissa on pikku huolia virran kanssa, ei kaikissa.
Kuivaa huumoria.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Pudotin tavoitteen nyt 90%. Oli positiivinen yllätys, kun aiemmin olin siinä uskossa, että muutos nollaa kaikki BMS:n arvot, mutta eipä näköjään nollannutkaan, kaikki arvot näytti säilyneen ja homma jatkui siitä mihin jäi. Eli uskaltaa jatkossa herkemminkin säätää ja hakea optimaalista tavoitetasoa.
Tuo aiempi 95% oli vähän liikaa, akun vastaanottokyky hidastuu niin paljon tuossa 87% paikkeilla, että ihan turha tykittää enään maksimijännitteillä. Tänään oli -15c, 25min webastoa ja startatessa oli 83%, vartin ajossa nousi 87%, joten ei ainakaan näillä pakkasilla vielä ole vaaraa virtaongelmista.
Jupeka
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Helmi 2012 21:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Jupeka »

-14 vuosimallin transitista mk7 kaivoin myös tuota lataustavoitteen säätöä esille että olis nostanu sitä, mutten löytänyt (bcmii moduulia koitin sorkkia)..
Ongelmana ollut että "hupiakussa" ei riitä eberille virtaa, epäilen että voisi johtua samasta syystä, että lataustavoite 80%
Meneeköhän tuo latausjärki totaalisen solmuun jos vetäisi kylmästi nuo 2 akkua nippuun, niin luulis niilä tuo virrantarve täyttyvän?
Tai onko jotain tietoa mistä saisi forscanilla esim. otettua koko järjen pois käytöstä, vai kannattaako?
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Otin autosta wifin pois päältä ja nyt tuntuu kuin akun valvota kalibroituisi vähän isompiin lukemiin.
On koko ajan ollut epäilys, että auto touhuaa yöllä netissä salaa jotain arveluttavaa.

Täytyy seurata vaikuttaako tämä niihin outoihin 10% varaustilan putoamisiin.
Yks päivä ajelin useita lyhyitä pätkiä ja syömään mennessä tarkastin varaustilan: 84%
Puolen tunnin ruokailun jälkeen katsoin uudelleen: 71%
Auto seisoi ovet lukossa pihassa tuon puolituntisen.

Ei ole oikein uskottavaa, että puolessa tunnissa hukataan 13% akun varaustilasta. Siis lähes 10Ah.
Se tarkoittaisi, että johonkin on valunut koko tuon ajan noin 20A virtaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:14 Otin autosta wifin pois päältä ja nyt tuntuu kuin akun valvota kalibroituisi vähän isompiin lukemiin.
On koko ajan ollut epäilys, että auto touhuaa yöllä netissä salaa jotain arveluttavaa.

Täytyy seurata vaikuttaako tämä niihin outoihin 10% varaustilan putoamisiin.
Yks päivä ajelin useita lyhyitä pätkiä ja syömään mennessä tarkastin varaustilan: 84%
Puolen tunnin ruokailun jälkeen katsoin uudelleen: 71%
Auto seisoi ovet lukossa pihassa tuon puolituntisen.

Ei ole oikein uskottavaa, että puolessa tunnissa hukataan 13% akun varaustilasta. Siis lähes 10Ah.
Se tarkoittaisi, että johonkin on valunut koko tuon ajan noin 20A virtaa.
Mahdollisesti huono wifi-yhteys on kaiken harmin lähde.

Voiko akun varaustilan tunnistus olla niin typerä, että se uskoisi enemmän voltteja kuin liikutettuja ampeeritunteja? Ajon jälkeen puolessa tunnissa ainakin hieman vanhemman akun voltit putoavat jo muutaman kymmenyksen.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:24 Voiko akun varaustilan tunnistus olla niin typerä, että se uskoisi enemmän voltteja kuin liikutettuja ampeeritunteja? Ajon jälkeen puolessa tunnissa ainakin hieman vanhemman akun voltit putoavat jo muutaman kymmenyksen.
Ei se volteista välitä.
Se laskee sitä virran ja ajan funktiona. Vissiin sitä koulussa kutsuttiin integraaliksi.

Lepotilakalibrointi tapahtuu jännitteen mittaukseen silloin kun auton kaikki järjestelmät nukkuvat ja lepojännitettä pudottava kuormitus on mahdollisimman pieni.
Tuohon kalibroinnin tarkkuuteen vaikuttaa naurettavan pienet virrat. Esimerkiksi OBD-palikan unohtaminen pistokkeeseen aiheuttaa monen prosentin pudotuksen kalibrointiin.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:33
ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:24 Voiko akun varaustilan tunnistus olla niin typerä, että se uskoisi enemmän voltteja kuin liikutettuja ampeeritunteja? Ajon jälkeen puolessa tunnissa ainakin hieman vanhemman akun voltit putoavat jo muutaman kymmenyksen.
Ei se volteista välitä.
Se laskee sitä virran ja ajan funktiona. Vissiin sitä koulussa kutsuttiin integraaliksi.

Lepotilakalibrointi tapahtuu jännitteen mittaukseen silloin kun auton kaikki järjestelmät nukkuvat ja lepojännitettä pudottava kuormitus on mahdollisimman pieni.
Tuohon kalibroinnin tarkkuuteen vaikuttaa naurettavan pienet virrat. Esimerkiksi OBD-palikan unohtaminen pistokkeeseen aiheuttaa monen prosentin pudotuksen kalibrointiin.
Yleensä energian siirto mitataan jännitteen, virran ja ajan funktiona. Ehkä Ford on sitten kehittänyt johonkin muunlaiseen laskentakaavaan perustuvan toteutuksen.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:50
PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:33

Ei se volteista välitä.
Se laskee sitä virran ja ajan funktiona. Vissiin sitä koulussa kutsuttiin integraaliksi.

Lepotilakalibrointi tapahtuu jännitteen mittaukseen silloin kun auton kaikki järjestelmät nukkuvat ja lepojännitettä pudottava kuormitus on mahdollisimman pieni.
Tuohon kalibroinnin tarkkuuteen vaikuttaa naurettavan pienet virrat. Esimerkiksi OBD-palikan unohtaminen pistokkeeseen aiheuttaa monen prosentin pudotuksen kalibrointiin.
Yleensä energian siirto mitataan jännitteen, virran ja ajan funktiona. Ehkä Ford on sitten kehittänyt johonkin muunlaiseen laskentakaavaan perustuvan toteutuksen.
EIkös tässä ole kysymys nimenomaan Ampeeritunneista eikä Wattitunneista?
Tai niin minä olen sen aina ymmärtänyt. Väärinymmärryksen mahdollisuus on toki aina olemassa.
Viimeksi muokannut PiuhaPoikki, 03 Joulu 2021 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 11:02
ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 10:50
Yleensä energian siirto mitataan jännitteen, virran ja ajan funktiona. Ehkä Ford on sitten kehittänyt johonkin muunlaiseen laskentakaavaan perustuvan toteutuksen.
EIkäs tässä ole kysymys nimenomaan Ampeeritunneista eikä Wattitunneista?
Tai niin minä olen sen aina ymmärtänyt. Väärinymmärryksen mahdollisuus on toki aina olemassa.
No tuossa juuri on juju. Mitä oikeasti mitataan? Normaalisti halutaan energiansiirrosta tietää, mihin suuntaan mennään ja kuinka paljon. Vaikkapa nykyisin omakotitalon aurinkokennojen osalta. Ostetaanko vai myydäänkö sähköä.

Akku on niin erikoinen komponentti, kun niitä on niin erilaisia ja ties kuinka monta tehtailijaa, niin osaako se valvontajärjestelmä toimia eri komponenteilla ja olosuhteissa oikein. Vaikein mielestäni on tuo säästö, jota pyritään tekemään jarrutusenergian talteenotolla.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 21:59
PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 11:02
EIkäs tässä ole kysymys nimenomaan Ampeeritunneista eikä Wattitunneista?
Tai niin minä olen sen aina ymmärtänyt. Väärinymmärryksen mahdollisuus on toki aina olemassa.
No tuossa juuri on juju. Mitä oikeasti mitataan? Normaalisti halutaan energiansiirrosta tietää, mihin suuntaan mennään ja kuinka paljon. Vaikkapa nykyisin omakotitalon aurinkokennojen osalta. Ostetaanko vai myydäänkö sähköä.

Akku on niin erikoinen komponentti, kun niitä on niin erilaisia ja ties kuinka monta tehtailijaa, niin osaako se valvontajärjestelmä toimia eri komponenteilla ja olosuhteissa oikein. Vaikein mielestäni on tuo säästö, jota pyritään tekemään jarrutusenergian talteenotolla.
Totta. Mutta kiinteistöistä ja aurinkokennoista poiketen auton akkujen kohdalla puhutaan yleensä vain varauskyvystä ja Ampeeritunneista.
Esimerkiksi Varta ei nettisivuillaan mainitse energian varastaointia lainkaan vaan ainostaan kokonaisvarauskyvyn:
"Ampeeritunti (Ah) – Mittayksikkö, jolla ilmaistaan akun kokonaisvarauskyky. Tämä saadaan kertomalla virta (A) purkausajalla (h). Esimerkki: Kun akku pystyy luovuttamaan 5 ampeerin virran 20 tunnin ajan, sen kokonaisvarauskyky on 5 A x 20 h = 100 Ah"

Tuo rajanveto on sikäli ymmärrettävä, että akun kyseessä ollessa hetkellinen jännite on riippuvainen varaustilan lisäksi myös akun sisäisen vastuksen ja kuormitus/latausvirran tulosta sekä akun kunnosta ja lämpötilasta mikä tekee laskennasta vaikeaa tai peräti epäluotettavaa. Oleellisinta tässä tapauksessa lienee virran voimakkuus ja suunta suhteessa aikaan. Eli Ampeeritunnit.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Joulu 2021 22:42
ynjevi kirjoitti: 03 Joulu 2021 21:59
No tuossa juuri on juju. Mitä oikeasti mitataan? Normaalisti halutaan energiansiirrosta tietää, mihin suuntaan mennään ja kuinka paljon. Vaikkapa nykyisin omakotitalon aurinkokennojen osalta. Ostetaanko vai myydäänkö sähköä.

Akku on niin erikoinen komponentti, kun niitä on niin erilaisia ja ties kuinka monta tehtailijaa, niin osaako se valvontajärjestelmä toimia eri komponenteilla ja olosuhteissa oikein. Vaikein mielestäni on tuo säästö, jota pyritään tekemään jarrutusenergian talteenotolla.
Totta. Mutta kiinteistöistä ja aurinkokennoista poiketen auton akkujen kohdalla puhutaan yleensä vain varauskyvystä ja Ampeeritunneista.
Esimerkiksi Varta ei nettisivuillaan mainitse energian varastaointia lainkaan vaan ainostaan kokonaisvarauskyvyn:
"Ampeeritunti (Ah) – Mittayksikkö, jolla ilmaistaan akun kokonaisvarauskyky. Tämä saadaan kertomalla virta (A) purkausajalla (h). Esimerkki: Kun akku pystyy luovuttamaan 5 ampeerin virran 20 tunnin ajan, sen kokonaisvarauskyky on 5 A x 20 h = 100 Ah"

Tuo rajanveto on sikäli ymmärrettävä, että akun kyseessä ollessa hetkellinen jännite on riippuvainen varaustilan lisäksi myös akun sisäisen vastuksen ja kuormitus/latausvirran tulosta sekä akun kunnosta ja lämpötilasta mikä tekee laskennasta vaikeaa tai peräti epäluotettavaa. Oleellisinta tässä tapauksessa lienee virran voimakkuus ja suunta suhteessa aikaan. Eli Ampeeritunnit.
No tuo aurinkokenno on nyt hieman ontuva vertaus, mutta ajatus VAh-mittauksesta kertoo energian mittauksen periaatetta. Pakkaskylmää puolivarauksessa olevaa akkua voi laturilla syöttää vaikka 40 ampeerilla, mutta ei sinne tunnissa mene 40 ampeerituntia. Ei se lyijyakku lataudu samoin kuin +20 asteessa. Siinä tulee se juju, jossa kirjanpitoon ei riitä tieto pelkästä virrasta ja ajasta. Akun tapauksessa ei edes VAh-mittauskaan toimi oikein, kun se energia menee akun lämmittämiseen, eikä akkunesteen väkevöintiin. Akun massa (n.20 kiloa) on niin iso, että sitä saa 14 voltilla ja vaikka sadalla ampeerilla (1400 wattia) lämmittää aika kauan, ennen kuin se on nimellisarvoissa latauksen suhteen.

Kun jossain vaiheessa nykyisen ajoneuvon päivät ovat luetut, niin aika epävarma olo taitaa tulla Focus-kaupoilla.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

ynjevi kirjoitti: 04 Joulu 2021 19:09 Pakkaskylmää puolivarauksessa olevaa akkua voi laturilla syöttää vaikka 40 ampeerilla, mutta ei sinne tunnissa mene 40 ampeerituntia. Ei se lyijyakku lataudu samoin kuin +20 asteessa.
Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.

Jos akkuun syötetään 40A tunnin niin sinne ei mene 40 Ah. EI mene kylmään eikä mene lämpimään. Koska osa hukkuu akun sisäiseen vastukseen.
Mutta ongelmahan on pikemminkin se, että kylmä akku ei huoli virtaa vaikka sitä sinne tyrkyttää. Eli se Ampeerimittarikaan ei nouse ennen kuin akku lämpiää. Tämä on muuten käytännössä todettavissa myös forscanilla.

Tuo akun valvonta on laskennallinen ja harhautuu totuudesta ajan kuluessa. Siksi se kalibroittuu akun lepojännitteeseen ajoittain auton nukkuessa.
Ilmeisesti kalibroinnissa huomioidaan myös lämpötila, akun ikä, lautauskertojen määrä ja mitä lie muita muuttujia.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

https://arcticheat.fi/pages/info
Mulla on tommonen akkulämmitin omassa ja 10A defa. Nyt kun myös auton oma lataus taas toimii niin ei ole ollut akun kanssa ongelmia.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 20:03 Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.
Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...
PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Loka 2021 19:02
EeroH kirjoitti: 20 Loka 2021 16:55

Saa mutta eikös se ole koko homman idea että lasit on sulat ja penkki lämmin? Kyllähän kone käy ja laturi pyörii kuten ajaessa niin pitäisi virran riittää. Ongelma varmaan enemmän latauksen valvonnassa ettei luule akun olevan tyhjä.
Kyllä laturissa potku riittää. Kun katsoo tilannetta forscanilla niin akkuun päin menee virtaa vaikka tuulilasin- ja penkinlämmittimet heittää päälle heti startista.
Valvonta on ongelma, ei virran riittävyys sinänsä.
En ole vieläkään löytänyt, että mistä nuo saisi pois päältä.
Jos käynnistää normaalisti napista, niin lasien lämmitykset eivät (yleensä) mene itsestään päälle, mutta etäkäynnistyksellä samoissa olosuhteissa menevät. Ilmeisesti jonkun tietyn ulko?lämpötilan alapuollella?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:13
PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 20:03 Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.
Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...
En unohtanut.
Olen vain tullut siihen tulokseen, että ainakin omassa autossa laturin teho on ihan riittävä myös lasien lämmitykseen. Se virta ei ole akun latauksesta pois. Kylmään akkuun ei vain mene kunnolla virtaa riippumatta siitä onko lasin lämmitys päällä vai ei, laturi tyrkyttää kyllä.

Joissain vanhemmissa autoissa on itselläkin ollut sitä ongelmaa että laturin tuotto ei riitä kaikkeen kulutukseen ja lisäksi akun lataamiseen. Toisin sanoen jännite notkahtaa kun kulutusta lisätään.

Tässä autossa niin ei tapahdu. Jännite pysyy kiltisti 14.8V:ssa vaikka kaikki vimpaimet on päällä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

_JPA kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:13
PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 20:03 Kylmä akku ei lataudu läheskään samoin kuin lämmin. Se on fakta ja tuntuu monelta unohtuvan.
Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...
PiuhaPoikki kirjoitti: 20 Loka 2021 19:02

Kyllä laturissa potku riittää. Kun katsoo tilannetta forscanilla niin akkuun päin menee virtaa vaikka tuulilasin- ja penkinlämmittimet heittää päälle heti startista.
Valvonta on ongelma, ei virran riittävyys sinänsä.
En ole vieläkään löytänyt, että mistä nuo saisi pois päältä.
Jos käynnistää normaalisti napista, niin lasien lämmitykset eivät (yleensä) mene itsestään päälle, mutta etäkäynnistyksellä samoissa olosuhteissa menevät. Ilmeisesti jonkun tietyn ulko?lämpötilan alapuollella?
Eikö mittaristonvalikossa kohta millä valitaan mitä etäkäynnistettäessä menee päälle?

Mitä menee sekaisin jos ottaa akun hetkeksi irti? Mietin tekeekö se resetin lataus toimintoihin ja siten saisi hetkeksi virta hommat toimimaan?
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:46
En unohtanut.
Olen vain tullut siihen tulokseen, että ainakin omassa autossa laturin teho on ihan riittävä myös lasien lämmitykseen. Se virta ei ole akun latauksesta pois. Kylmään akkuun ei vain mene kunnolla virtaa riippumatta siitä onko lasin lämmitys päällä vai ei, laturi tyrkyttää kyllä.
Mites lyhyellä ajomatkalla parinkympin pakkasessa?
Nimenomaan, laturi tyrkyttää kyllä virtaa. Käynnistäminen vie yllättävän paljon virtaa. Samoin tuulilasin- ja takalasinlämmitys. Ja jos akkuun ei mene virtaa, niin sen latautuminen käynnistämistä edeltäneeseen varaustasoon on riippuvainen myös ajon aikana kulutettavasta virrasta. Riittääkö vielä esim. 20 min ajo siihen että ollaan "nollatilanteessa"?
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

EeroH kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:59
_JPA kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:13
Taisit unohtaa itsekin. Kyselin toisessa ketjussa, että saako automaattisesti etäkäynnistyksen yhteydessä päälle meneviä lasien lämmityksiä jotenkin pois päältä. Kun tuntuu oma auto virtaa hukkaavan muutenkin...

En ole vieläkään löytänyt, että mistä nuo saisi pois päältä.
Jos käynnistää normaalisti napista, niin lasien lämmitykset eivät (yleensä) mene itsestään päälle, mutta etäkäynnistyksellä samoissa olosuhteissa menevät. Ilmeisesti jonkun tietyn ulko?lämpötilan alapuollella?
Eikö mittaristonvalikossa kohta millä valitaan mitä etäkäynnistettäessä menee päälle?

Mitä menee sekaisin jos ottaa akun hetkeksi irti? Mietin tekeekö se resetin lataus toimintoihin ja siten saisi hetkeksi virta hommat toimimaan?
Mittariston valikosta löydän ainoastaan penkinlämmitykset, en lasienlämmiryksiä.
Viimetalvena kotikutoisesta resetistäei ollu apua. Ainoastaan merkkihuollon temppujen jälkeen toimi reilut pari kuukautta tolkullisesti.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 05 Joulu 2021 08:14
PiuhaPoikki kirjoitti: 04 Joulu 2021 21:46
En unohtanut.
Olen vain tullut siihen tulokseen, että ainakin omassa autossa laturin teho on ihan riittävä myös lasien lämmitykseen. Se virta ei ole akun latauksesta pois. Kylmään akkuun ei vain mene kunnolla virtaa riippumatta siitä onko lasin lämmitys päällä vai ei, laturi tyrkyttää kyllä.
Mites lyhyellä ajomatkalla parinkympin pakkasessa?
Nimenomaan, laturi tyrkyttää kyllä virtaa. Käynnistäminen vie yllättävän paljon virtaa. Samoin tuulilasin- ja takalasinlämmitys. Ja jos akkuun ei mene virtaa, niin sen latautuminen käynnistämistä edeltäneeseen varaustasoon on riippuvainen myös ajon aikana kulutettavasta virrasta. Riittääkö vielä esim. 20 min ajo siihen että ollaan "nollatilanteessa"?
Vaikea sanoa mikä ajomatka on riittävä. Mutta selvää, että että kylmässä akka latautuu hitaasti.
Se mitä yritän sanoa on se, että auton käydessä virtaa riittää kyllä oheislaitteille eikä niillä ole akun latautumisen kannalta merkitystä. Virta tulee laturista eikä akusta. Tämän näkee forscanilla sekä jännite, että virtamittauksesta.
Jännite pysyy korkealla ja virtaa menee akkuun päin saman verran olipa lasin ja penkinlämmittimet päällä tai ei. Näin ainakin 2L dieselissä. Voihan näissä olle eri tehoisa latureita moottorista ja tehdasvarusteista riippuen?

Mutta esilämmitys webastolla ja starttaaminen laskee akun varaustilaa ja sen Ampeerituntimäärän saaminen takaisin akkuun vie aikansa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

En ole 1.5L dieselissäkään koskaan nähnyt vielä tilannetta, että ei laturissa riittäisi teho ylläpitämään 14.8v jännitettä.

Tämä on sitkeä väärinymmärrys joka nykyautoissa harvemmin enää pitää paikkaansa, vaikka iltapäivälehdissäkin "asiantuntijat" varoittelevat. Asiahan on lopulta hyvin yksinkertainen.
Jos jännite on auton käydessä suunnilleen 14.8V, silloin ei ole akun latautumisen kannalta mitään merkitystä, vaikka kaikki penkinlämmittimet ym. lisävarusteet olisivat max asetuksella. Laturi ei "pukkaa" virtaa yhtään enempää kuin sitä akkuun imeytyy ja oheislaitteisiin kuluu, akku ei lataudu yhtään nopeampaa vaikka sammuttaisi kaikki valot ja lämppärit. Laturin tehtävä on pitää jännite 14.8-15v ja sähkölaitteet / akku imevät virtaa sen minkä tarvitsevat.

Tuo "nollatasoon" palautumiseen vaadittava ajoaika vaihtelee paljon, siihen vaikuttaa olennaisesti akun lämpötila, lähtötaso, akun tyyppi (agm/efb) ja akun ikä.
Jos esim. lähtötaso on ollut 80%, siihen päästään huomattavasti nopeammin takaisin kuin vaikka 87% lähtötasoon.
Uudella agm-akulla ja n. -15c pakkasella vanha nyrkkisääntö tuntuu pätevän aika hyvin, eli ajoa yhtä paljon kuin lämmitystä. 20min lämmitys vaatii n. 20min latauksen jos lähtötaso on siellä 83-85% paikkeilla. Tässä toimii myös 20+10+10, eli lämmitys - kauppaan - kotiin, ei tarvitse olla yhtenäistä ajoa. Tämä ihan lähipäivien seurannan tulos forscanilla todettuna, ei ole koskaan ennen tullut virtoja seurailtua näin tarkasti :D

Varmaan -25c lämpötilassa saa jo vähän tarkemmin seurailla varauksia jos on pelkkää lyhyttä ajoa, ei välttämättä enää päde tuo sama sääntö.
_JPA
Viestit: 277
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Toisinaan, jos webasto ei ole virran puutteen takia suostunut käynnistymään esilämmitykseen, niin olen kokeillut käynnistää sitä ajon aikana. Puolen tunnin maantieajo ei ole aina riittänyt. Edelleen valittaa virran vähyyttä.

Ja 15 asteen pakkasessa saa jo ajella sen puoli tuntia, että veden lämmöt nousee edes yli 80°.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
PiuhaPoikki
Viestit: 1167
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

_JPA kirjoitti: 05 Joulu 2021 10:33 Toisinaan, jos webasto ei ole virran puutteen takia suostunut käynnistymään esilämmitykseen, niin olen kokeillut käynnistää sitä ajon aikana. Puolen tunnin maantieajo ei ole aina riittänyt. Edelleen valittaa virran vähyyttä.
Tämä taas saattaa johtua kokonaan fordin pöljästä akun valvonnasta.
Jos se on saanut päähänsä, että varaustila on liian matala niin sen päätä ei hetkessä käännetä.
Jos akku on todellisuudessa lähes täynnä niin valvonnan prosentit nousevat todella hitaasti koska akkuun ei mene juurikan virtaa.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Forscanilla saisi päivitettyä modulien softatkin, mutta en ole vielä sitä uskaltanut kokeilla..
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

_JPA kirjoitti: 05 Joulu 2021 10:33 Toisinaan, jos webasto ei ole virran puutteen takia suostunut käynnistymään esilämmitykseen, niin olen kokeillut käynnistää sitä ajon aikana. Puolen tunnin maantieajo ei ole aina riittänyt. Edelleen valittaa virran vähyyttä.

Ja 15 asteen pakkasessa saa jo ajella sen puoli tuntia, että veden lämmöt nousee edes yli 80°.
Sama vika jos etäkäynnistää ja siksi varoitusäänet siirtyy mittaristoon oletetun virranvähyyden takia. Ne palautuu kaiuttimiin uudelleen käynnistyksessä vaikka ei ajaisi kuin pari minuuttia. Eli vika ei ole oikeasti jännitteessä vaan jossain muualla.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

PiuhaPoikki kirjoitti: 05 Joulu 2021 09:26 Mutta esilämmitys webastolla ja starttaaminen laskee akun varaustilaa ja sen Ampeerituntimäärän saaminen takaisin akkuun vie aikansa.
Mullahan on Mondeossa epätoivottava ominaisuus, jossa moottorin esilämmitys pudottaa latausjännitteen 13,5 volttiin. Sama, lämmittääkö weballa vai lohkolämppärillä. Weba vaan nappaa akusta paukkuja. Jos lähtee esilämmittämättömällä moottorilla liikkeelle, lataus on 14,6 volttia. Kukaan ei osaa kertoa miksi noin.

Kun aiemmin autossa ei ollut tupsytvolttimittaria, niin en tiennyt liian matalasta jännitteestä ja pakkastalven webakäyttö vei akun tyhjäksi. Niin veisi nytkin, mutta 10A Defa pelastaa tilannetta.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Vastaa Viestiin