Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Marras 2021 16:55 Ei se lysti kauaa kestänyt.

Viikolla yhden työpäivän aikana putosi takaisin 80% haminoille ja perjantaina 70% lukemiin.
Ei noussut enää kuin 72%:een vaikka ajoin tänään useamman tunnin ja jännite oli koko ajan 14,7V

On tämä ihme keksintö.
Kuinka vanha akku sulla on?
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 07 Marras 2021 17:46
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Marras 2021 16:55 Ei se lysti kauaa kestänyt.

Viikolla yhden työpäivän aikana putosi takaisin 80% haminoille ja perjantaina 70% lukemiin.
Ei noussut enää kuin 72%:een vaikka ajoin tänään useamman tunnin ja jännite oli koko ajan 14,7V

On tämä ihme keksintö.
Kuinka vanha akku sulla on?
Auto täytti justiin viikolla 2v ja kolmas akku menossa. Olisko se nyt 11kk.

Akku on varmaan ihan hyvä. Mä luulen, että parin viikon takaisessa huollossa päivitettiin jotain tai jotkut "parametrit" nollaantuovat. Käytös muuttui heti seuraaavana päivänä.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Marras 2021 18:14
Auto täytti justiin viikolla 2v ja kolmas akku menossa. Olisko se nyt 11kk.

Akku on varmaan ihan hyvä. Mä luulen, että parin viikon takaisessa huollossa päivitettiin jotain tai jotkut "parametrit" nollaantuovat. Käytös muuttui heti seuraaavana päivänä.
Forascanillahan näkee ainakin sen akun iän, tai siis että milloin bms on viimeksi resetoitu. Jos se olisi nollautunut, niin selittäisi asian, mutta veikkaan, että ei varmasti ole niin selkeä vika :D
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja focst »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Marras 2021 18:14
Tapiiri kirjoitti: 07 Marras 2021 17:46

Kuinka vanha akku sulla on?
Auto täytti justiin viikolla 2v ja kolmas akku menossa. Olisko se nyt 11kk.

Akku on varmaan ihan hyvä. Mä luulen, että parin viikon takaisessa huollossa päivitettiin jotain tai jotkut "parametrit" nollaantuovat. Käytös muuttui heti seuraaavana päivänä.
Eikös se tullut 3v täyteen?
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

focst kirjoitti: 07 Marras 2021 20:35
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Marras 2021 18:14

Auto täytti justiin viikolla 2v ja kolmas akku menossa. Olisko se nyt 11kk.

Akku on varmaan ihan hyvä. Mä luulen, että parin viikon takaisessa huollossa päivitettiin jotain tai jotkut "parametrit" nollaantuovat. Käytös muuttui heti seuraaavana päivänä.
Eikös se tullut 3v täyteen?
Lokakuu 2019 käyttöönotettu
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Marras 2021 20:58
focst kirjoitti: 07 Marras 2021 20:35 Eikös se tullut 3v täyteen?
Lokakuu 2019 käyttöönotettu
Tuliko bms järkiinsä vai alkoiko ongelmat? Mulla on nyt pari kk ollut agm ja 95% tavoite, webastokauden alettua on pyörinyt nyt n. 84-90% välissä, kertaakaan en ole alle 80% lukemia nähnyt. Tämän hetken kokemuksella laittaisin tavoitteeksi 90%, silloin mukavasti menisi slow regeniin 87% paikkeilla, mutta ei uskalla enää muuttaa kun toimii nyt niin hyvin :D
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 13 Marras 2021 18:36
PiuhaPoikki kirjoitti: 07 Marras 2021 20:58

Lokakuu 2019 käyttöönotettu
Tuliko bms järkiinsä vai alkoiko ongelmat? Mulla on nyt pari kk ollut agm ja 95% tavoite, webastokauden alettua on pyörinyt nyt n. 84-90% välissä, kertaakaan en ole alle 80% lukemia nähnyt. Tämän hetken kokemuksella laittaisin tavoitteeksi 90%, silloin mukavasti menisi slow regeniin 87% paikkeilla, mutta ei uskalla enää muuttaa kun toimii nyt niin hyvin :D
No ei varsinaisia ongelmia. 75-80% välissä keikkuu. Eli kaikki toimii mutta aika harvoin menee slow tai fast regen moodeihin.
Toihan on sinänsä ihan OK koska nyt se lataa koko ajan akkua mahdollisimman täyteen ja prosentit pysyvät kuitenkin niin korkealla, että kaikki systeemit toimivat.

2V tuli tosiaan täyteen niin akkua lienee turha enää kinuta takuuseen. Seuraavan akun kun joutuu ostamaan niin täytyy harkita AGM:ää.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
AAR85
Viestit: 464
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja AAR85 »

Mulla oli auto huollossa tämän virranhallintaongelman takia. Autoon vaihdettiin nyt toistamiseen BMS-anturi, joita muuten taitaa olla 4 tai 5 erillaista kehitetty näihin (😂). Myöskin auton akku vaihdettiin uuteen, koska akku ei enään latautunut täyteen. Auto on uudesta asti ollut sellainen, että puskee kokoajan alkuun 14.7v-15.0v. Liekö tämä rasittanut akkua? Bms anturin ja akun lisäksi auton joka ikinen moduli päivitettiin uusimpaan saatavilla olevaan versioon.

Nyt näyttää homma rokkaavaan. Ensimmäistä kertaa näin, että ajon aikana jännitteet lepää siellä 12.5v tienoilla ja heti moottorijarrulla alkaa puskemaan sitä 14.6-14.8v akkuun. Myöskin tehnyt niin, että ladannut akkua hitaasti 13.5v jännitteellä. Start&stop ja webasto toimii moitteetta. Tulikohan tämä nyt kondikseen? Toivottavasti ainakin hetkeksi.

Huollossa mainitsivat, että joihinkin yksilöihin on vaihdettu akkuakin kaksi kertaa.. Onko nämä vartan efb patterit sitten huonoja? Agm lienee aika hyvä päivitys näihin. Mites muuten, pitääkö akun vaihtoa kertoa autolle jotenkin?
BMW 330e xDrive Touring ’22
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 182hv A8 ST-line Wagon ’20
Ex: Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’18
Ex: Focus 1.5 EcoBoost 150hv M6 Titanium HB ’15
Fjöördis
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Tammi 2019 14:40

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Fjöördis »

Mulla katosi kaikki latausongelmat kun otin avaimettomat lukot pois käytöstä, mikä sen nimi nyt sitten olikaan.
En tiedä liittyikö tähän, mutta kaksi vuotta ongelmista kärsin ja tuon jälkeen on nyt puolisen vuotta kaikki ollut ok.
HeliH
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Elo 2021 08:44

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja HeliH »

Se on vähän erikoista, että joku ford-huolto pystyy korjaamaan tätä, ja toiset sitten nostavat kädet pystyyn, että ei ole mitään tehtävissä.
Omani kävi tämän vian vuoksi 2 kertaa neljän kuukauden sisällä takuuhuollossa. Toisen huoltokerran jälkeen vika pysyi poissa peräti 1,5 päivää.
Onneksi oli leasing-sopimus, sanoin sen irti, ja oli kyllä sellainen kokemus, että en ehkä enää ikinä palaa Fordin tuotteisiin. Ei näin keskeneräisiä virranhallintasysteemejä saa laskea markkinoille. Sillä minusta uusi auto on sellainen, jollaisena sitä kaupataan. Jokainen toiminto kyllä mainitaan myyntiluettelossa, mutta jos toiminto ei toimi, niin se on valehtelua ja siten on maksanut jostakin, jota ei ole.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

HeliH kirjoitti: 19 Marras 2021 11:12 Se on vähän erikoista, että joku ford-huolto pystyy korjaamaan tätä, ja toiset sitten nostavat kädet pystyyn, että ei ole mitään tehtävissä.
Omani kävi tämän vian vuoksi 2 kertaa neljän kuukauden sisällä takuuhuollossa. Toisen huoltokerran jälkeen vika pysyi poissa peräti 1,5 päivää.
Onneksi oli leasing-sopimus, sanoin sen irti, ja oli kyllä sellainen kokemus, että en ehkä enää ikinä palaa Fordin tuotteisiin. Ei näin keskeneräisiä virranhallintasysteemejä saa laskea markkinoille. Sillä minusta uusi auto on sellainen, jollaisena sitä kaupataan. Jokainen toiminto kyllä mainitaan myyntiluettelossa, mutta jos toiminto ei toimi, niin se on valehtelua ja siten on maksanut jostakin, jota ei ole.
Koko ajatus siitä, että noin pientä lyijyakkua käytetään moottorijarrutusten energian talteenottoon on kertakaikkiaan naurettava. Ja sehän on se perimmäinen syy, että miksi näitä ongelmia yleensäkin on kun yritetään pitää varaustila alle 80% "nopeaa" latausta varten. Olisi kiva tietää, että onko muilla merkeillä samanlaista kikkailua. Kyllähän se varmasti tietyissä testiolosuhteissa laskee päästöjä jos akkua ei ladata ollenkaan, mutta käytännön tilanne onkin sitten jotain ihan muuta.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Tapiiri kirjoitti: 19 Marras 2021 21:30 Koko ajatus siitä, että noin pientä lyijyakkua käytetään moottorijarrutusten energian talteenottoon on kertakaikkiaan naurettava. Ja sehän on se perimmäinen syy, että miksi näitä ongelmia yleensäkin on kun yritetään pitää varaustila alle 80% "nopeaa" latausta varten. Olisi kiva tietää, että onko muilla merkeillä samanlaista kikkailua. Kyllähän se varmasti tietyissä testiolosuhteissa laskee päästöjä jos akkua ei ladata ollenkaan, mutta käytännön tilanne onkin sitten jotain ihan muuta.
Varsinkin kun systeemi on valtaosan ajasta kuutamolla ja lataa silloin täysillä. :lol:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus_ja_Mondeo
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Marras 2021 21:15

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Focus_ja_Mondeo »

Jahas, meillä on Oulussa ihan samantyylistä ongelmaa. En ole vielä ehtinyt käydä tämän keskustelun viesteistä kuin alkupään ja loppupään viestejä läpi.
Auto on 2019 Marraskussa ostettu 1.0 Focus.
Eka talven auto toimi ok, tosin sillä käytiin töissäkin kohtalaisesti alkuun.
2020 talven tullessa alkoi huomaamaan, että webasto ei käynnisty. Valitti akun lataustilasta. Latailin akkua ja ajettiinkin, mutta aina sama juttu.
Muuten kyllä auto lähti heti käyntiin eikä huomannu mitään ongelmaa.

Muutaman valituksen jälkeen autoa katsottiin huollossa, maaliskuussa 2021. Vähän pitemmän kaavan mukaan meni, mutta siihen päivitettiin jotain softaa, joku latausanturi ja sit akkukin vaihettiin kun se oli mennyt pilalle.
Auto tuntui toimivan ok, mutta eipä sillä koronan takia hirveenä ajettu. Tuon jälkeen ajettu vähintään kerran viikossa ja pyrkinyt lataamaan kerran kuussa.
Nyt taas sama homma...lämpötila nollassa ja itkee akun lataustilaa. Käytiin tunti ajamassa, seuraavana aamuna kokeilin webastoa niin sama akun lataushomma.
Eilen latasin 6 tuntia akkua ulkopuolisella laturilla. Tänään päivällä ei lähtenyt webasto käyntiin. Nythän oli vähän kylmempi ilm, ~ - 11C. Löin lataukseen, niin oli akku mennyt vajaaksi.
Huolto on taas varattuna...

Kuulostaa melko samalta mitä täs ketjussa oli. Pitäis jaksaa lukee koko ketju läpi.
Liekkö akku taas sökönä, mut veikkaan et on kait siinä muutakin. Keväällä vaihdettu akku on myös Vartan.
Autolla on ajettu alle 5000 km. Varmaan osa syy latauksiin on vähäiset kilometrit. Mutta eipä oo aikaisemmilla autoilla ollut mitään ongelmia...eikä täs Webastoo oo nyt syksyllä käytetty (yritetty) ku muutaman kerran huonoin tuloksin.
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Mitenkä on akun latauksen kanssa ulkopuolisella laturilla. Minulle kävi Focus 2012 tdci 1.6:n kanssa niin, että kun latasin akkua ikivanhalla laturilla, niin kun laittoi auton käyntiin, niin akun navoista mitatessa ei auto enää ladannut ollenkaan.
Piti tehdä akun resetointi. Tein täältä löytyvällä ohjeella ja sen jälkeen on auto toiminut ja lataus ok.
https://konekansa.net/threads/ford-focu ... hto.59519/
Taunusautomaatti
Viestit: 2003
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Missäs vuosimalleissa tämä latausongelma on focuksessa?
Kaikissa moottoreissa?
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Taunusautomaatti kirjoitti: 23 Marras 2021 10:08 Missäs vuosimalleissa tämä latausongelma on focuksessa?
Kaikissa moottoreissa?
Eiköhän tuo vaivaa kaikkia MK4 vuosimalleja, joissa on "älykäs" latausjärjestelmä.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Focus_ja_Mondeo
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Marras 2021 21:15

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Focus_ja_Mondeo »

Kysyin myyjältä kun auto ostettiin, että voinko ladata ulkopuolisella laturilla. Hän vastasi, että häneen mielestään kyllä, mutta viesti ohjattiin huoltopäällikölle, joka ei sitten ikinä vastannut.
Voihan se olla mahdollista, että ulkoinen lataus saa systeemin jotenkin sekaisin.
Niin ja lataukset tehty 10v vanhalla Bilteman ylläpitolaturilla.

Auto menossa nyt eri paikkaan huoltoon, kun tässä kys. paikassa on viime aikoina ollut huollon puolelta viesteihin tai huoltopyynteihin vastaus ollut melko heikkoa.

Minulla oli muuten vuosi sit kovien pakkasten aikaan uusi diesel Mondeo kuukauden lainassa. Hyytyi monta kertaa pihalle tuona aikana, vaikka latasin ylläpitolatauksella (siinä oli asennettuna) auton useamman kerran tuona aikana. Tuntui, että yhden yön aikana auto hyytyi jos oli kova pakkanen.

kaihakki kirjoitti: 23 Marras 2021 06:45 Mitenkä on akun latauksen kanssa ulkopuolisella laturilla. Minulle kävi Focus 2012 tdci 1.6:n kanssa niin, että kun latasin akkua ikivanhalla laturilla, niin kun laittoi auton käyntiin, niin akun navoista mitatessa ei auto enää ladannut ollenkaan.
Piti tehdä akun resetointi. Tein täältä löytyvällä ohjeella ja sen jälkeen on auto toiminut ja lataus ok.
https://konekansa.net/threads/ford-focu ... hto.59519/
Taunusautomaatti
Viestit: 2003
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Mikäs on tarkalleen määritys mk4?

Näissä fordin määrityksissa on kovasti eri merkityksia eri mk koodeilla eri alueilla...ainakin esim transiitissa.

Ilmeisesti kyseessä huhtikuu 2018 alkaen tehty mallisarja.
EeroH
Viestit: 894
Liittynyt: 13 Joulu 2015 15:32

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja EeroH »

Taunusautomaatti kirjoitti: 23 Marras 2021 12:36 Mikäs on tarkalleen määritys mk4?

Näissä fordin määrityksissa on kovasti eri merkityksia eri mk koodeilla eri alueilla...ainakin esim transiitissa.

Ilmeisesti kyseessä huhtikuu 2018 alkaen tehty mallisarja.
Joissain uus korisissa on pikku huolia virran kanssa, ei kaikissa.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Focus_ja_Mondeo kirjoitti: 23 Marras 2021 11:29 Kysyin myyjältä kun auto ostettiin, että voinko ladata ulkopuolisella laturilla. Hän vastasi, että häneen mielestään kyllä, mutta viesti ohjattiin huoltopäällikölle, joka ei sitten ikinä vastannut.
Voihan se olla mahdollista, että ulkoinen lataus saa systeemin jotenkin sekaisin.
Niin ja lataukset tehty 10v vanhalla Bilteman ylläpitolaturilla.

Auto menossa nyt eri paikkaan huoltoon, kun tässä kys. paikassa on viime aikoina ollut huollon puolelta viesteihin tai huoltopyynteihin vastaus ollut melko heikkoa.

Minulla oli muuten vuosi sit kovien pakkasten aikaan uusi diesel Mondeo kuukauden lainassa. Hyytyi monta kertaa pihalle tuona aikana, vaikka latasin ylläpitolatauksella (siinä oli asennettuna) auton useamman kerran tuona aikana. Tuntui, että yhden yön aikana auto hyytyi jos oli kova pakkanen.

kaihakki kirjoitti: 23 Marras 2021 06:45 Mitenkä on akun latauksen kanssa ulkopuolisella laturilla. Minulle kävi Focus 2012 tdci 1.6:n kanssa niin, että kun latasin akkua ikivanhalla laturilla, niin kun laittoi auton käyntiin, niin akun navoista mitatessa ei auto enää ladannut ollenkaan.
Piti tehdä akun resetointi. Tein täältä löytyvällä ohjeella ja sen jälkeen on auto toiminut ja lataus ok.
https://konekansa.net/threads/ford-focu ... hto.59519/
Minä sain fordilta vastauksen, että ulkoisella laturilla voi ladata ja laturi pitää kytkeä niin, että virta kulkee valvonta-anturin läpi.
Siis niin, että laturin plus kytketään suoraan akun napaan ja miinus auton runkoon akun maakaapelin maadoituspisteeseen.
Näin minulla on Defan 10A laturi kytkettynä ja se toimii. Tämän tietää siitä, että lataaaminen nostaa reaaliajassa valvontajärjestelmän prosentteja.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Focus_ja_Mondeo
Viestit: 4
Liittynyt: 22 Marras 2021 21:15

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Focus_ja_Mondeo »

Tämähän oli hyvä tieto! on se kumma ku eivät voi tuollaista liikkeessä neuvoa.

[/quote]
Minä sain fordilta vastauksen, että ulkoisella laturilla voi ladata ja laturi pitää kytkeä niin, että virta kulkee valvonta-anturin läpi.
Siis niin, että laturin plus kytketään suoraan akun napaan ja miinus auton runkoon akun maakaapelin maadoituspisteeseen.
Näin minulla on Defan 10A laturi kytkettynä ja se toimii. Tämän tietää siitä, että lataaaminen nostaa reaaliajassa valvontajärjestelmän prosentteja.
[/quote]
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Focus_ja_Mondeo kirjoitti: 23 Marras 2021 22:29 Tämähän oli hyvä tieto! on se kumma ku eivät voi tuollaista liikkeessä neuvoa.
Minä sain fordilta vastauksen, että ulkoisella laturilla voi ladata ja laturi pitää kytkeä niin, että virta kulkee valvonta-anturin läpi.
Siis niin, että laturin plus kytketään suoraan akun napaan ja miinus auton runkoon akun maakaapelin maadoituspisteeseen.
Näin minulla on Defan 10A laturi kytkettynä ja se toimii. Tämän tietää siitä, että lataaaminen nostaa reaaliajassa valvontajärjestelmän prosentteja.
[/quote]


Tarkennuksena vielä, että sain vastauksen juuri myyjäliikkeen huollosta mutta huoltoneuvoja varmisti asian fordilta puhelimitse. Itse seisoin siinä vieressä ja kuulin keskustelun.
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

kaihakki kirjoitti: 23 Marras 2021 06:45 Mitenkä on akun latauksen kanssa ulkopuolisella laturilla. Minulle kävi Focus 2012 tdci 1.6:n kanssa niin, että kun latasin akkua ikivanhalla laturilla, niin kun laittoi auton käyntiin, niin akun navoista mitatessa ei auto enää ladannut ollenkaan.
Piti tehdä akun resetointi. Tein täältä löytyvällä ohjeella ja sen jälkeen on auto toiminut ja lataus ok.
https://konekansa.net/threads/ford-focu ... hto.59519/
Tämä on suunniteltu toiminnallisuus (ainakin Mk4), kun latasit akkua, sen varaus-% nousi yli tavoitellun 80% jolloin lataus loppuu kunnes varaus laskee alle 80%. Lataus lähtee käyntiin myös jos laittaa esim. ajovalot päälle. Resetointi johtaa siihen, että akkua ladataan kunnes kalibrointi on tehty (seuraavana yönä esim.) mutta ihan samalla tavalla lataus loppuu taas hetkeksi jos kalibroinnin jälkeen on yli 80% varaus.
kaihakki
Viestit: 78
Liittynyt: 04 Elo 2021 06:20

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja kaihakki »

Liittyykös tämä 80% varaustaso siihen, että moottorijarrutuksessa laturi pukkaa rajusti virtaa akkuun. Eli akkuun pitää jättää jonkun verran tyhjää tilaa, jotta moottorijarrutuksesta saadaan ilmaiseksi energiaa. Jostain tällaista varausjuttua luin.
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

kaihakki kirjoitti: 24 Marras 2021 14:03 Liittyykös tämä 80% varaustaso siihen, että moottorijarrutuksessa laturi pukkaa rajusti virtaa akkuun. Eli akkuun pitää jättää jonkun verran tyhjää tilaa, jotta moottorijarrutuksesta saadaan ilmaiseksi energiaa. Jostain tällaista varausjuttua luin.
Justiinsa sen takia.
Esim. MAzdalla oli jokunen vuosi sitten noin maitopurkin kokoinen kondensaattori samaa tarkoitusta varten.
Olikohan se i-Eloop tai joku muu hieno nimi.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
Vastaa Viestiin