Sivu 1/1

Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 00:47
Kirjoittaja Jeipii
Mikä on tuo 1v/15 000 km tarkastushuolto mitä esim uusille litran Ecoboost -moottorin omaaville Fordeille tarjotaan? Onko kyseessä pakollinen huolto ja entä kyseisen huollon öljyn ja suodattimen vaihto (100€ lisää hintaa ), onko se pakollinen vai ei ?

Minulla tulee mieleen vain että tuo tarkastushuolto on jotain valohoitoa jolla saadaan katettua Ford protect takuun kustannuksia. En näe järkeä siinä etteikö autostaan välittävä kuski ottaisi tuohon myös sitä öljynvaihtoa, joten tulee sitten 169 euroa hintaa tuolle tarkastushuollolle.
Tähän kun laskee vielä sen isomman 30 000 km/2v välein tehtävän huollon hinnan niin esim 60 000 km aikana kuski maksaa n. 200 euroa enemmän huolloista kuin esim 2013-2017 vuosimallien 1.0 Ecoboostien omistajat.

Tuo jatkettu takuu aikaisemmasta ( 2v normi takuu +1v Ford protect) mallista nykyiseen ( 2v normi takuu +3v Ford protect) malliin on kyllä aikalailla kuluttajien maksama siis. Ei siinä mitään, aion kyllä kaikki huollot toteuttaa niinkuin valmistaja ohjeistaa mutta hieman ärsyttää tämä "keisarin uudet vaatteet" häröily, jossa autojen huoltoväli on muka se 30 000 km/2v, mutta sitten onkin tarkastushuolto vielä lisäksi.

Tulipas hieman avauduttua :)
Minkälaisia ajatuksia tämä nykyinen huolto-ohjelma herättää?

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 07:35
Kirjoittaja Frnz
Asiakas maksaa aina (kaikissa tuotteissa / palveluissa). Tavalla tai toisella. :D

Olen vähän samoilla linjoilla kanssasi ja pohdin tuota huoltoa kun Focuksella tulee heinäkuussa vuosi täyteen. Etis-järjestelmän mukaan tuo 1v/15tkm vuositarkastus pitää vain sisällään tarkastuksia ja nesteiden lisäyksiä tarvittaessa. Sen puitteissa ei siis varsinaisesti huolleta mitään (esim öljyn vaihto, suodattimien vaihto). Tämän vuoksi vakavasti mietin että jätän kyllä sen väliin. Myöskään FordPass-sovellus ei kehota viemään autoa huoltoon vasta kuin vuoden päästä (mikäli öljyn laatu säilyy riittävänä, tällä hetkellä muistaakseni näyttää 57%). Se mikä hieman ärsyttää on, että Fordin myyjä ei maininnut vuoden kohdalla olevasta välitarkastuksesta vaan ratsasti myyntitilanteessä täysin pitkällä huoltovälillä.

Se, että onko fiksua ajella samoilla öljyillä kaksi vuotta tai max 30tkm on sitten eri asia. Varmaan koneelle tekisi hyvää jos öljyt vaihtaisi jo ekan vuoden kohdalla, mutta minusta takuun säilyminen ei käsitykseni mukaan vaadi tekemään niin. Jos ajattelisin pitää autoa erittäin pitkään ja ajaa paljon, harkitsisin öljyn vaihtoa jo nyt. Mulla on periaatteena, että auto vaihtuu ennen takuun umpeutumista. Tämän takia jätän väliin nuo ylimääräiset huollot.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 09:09
Kirjoittaja Focus_2.0
Se vähän riippuu meinaatko pitää autoa pidempään vai vaan sen takuun ajan. Lyhyemmällä pidolla moni varmasti menee minimin mukaan. Mitenkäs kun maksaja on joku muu? Esim. huoltosopimus tai leasingyhtiö?

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 09:35
Kirjoittaja focst
Focus_2.0 kirjoitti: 17 Kesä 2020 09:09 Se vähän riippuu meinaatko pitää autoa pidempään vai vaan sen takuun ajan. Lyhyemmällä pidolla moni varmasti menee minimin mukaan. Mitenkäs kun maksaja on joku muu? Esim. huoltosopimus tai leasingyhtiö?
Ei leasingyhtiöt maksa kun pakolliset.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 14:21
Kirjoittaja Jeipii
Tähän samaan aiheeseen liittyen minua kiinnostaa, että mitenkä auto määrittää sen öljyn laadun. Mietin että tehdäänkö se vain laskennallisesti perustuen mm kylmäkäynnistysten määrään, kylmällä moottorilla ajoon ja muihin auton tietokoneelle suoraan saatavilla oleviin tietoihin, vai onko moottorissa joku anturi joka mittaa jotain öljyn laadusta kertovaa asiaa ja sen perusteella tehdään päätelmiä :)

Itse veikkaisin sitä että ei ole lisäantureita vaan laskelmat tehdään tietokoneelle normaalisti saatavilla olevan tiedon perusteella. Tietääkö joku tästä jotain tarkemmin? Mitään virallista tietoa tästä en ole nähnyt.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 14:49
Kirjoittaja Toxox
Kyllähän nykyään öljyn laadun tunnistusjärjestelmä taitaa olla yleinen.
Eräskin laittoi Motox öljyä Volkkariin, niin heti herjasi öljyä, eli öljynvaihto uusiksi.
Tiedä sitten, miten tuo toimii ja mitä mittaa.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 14:57
Kirjoittaja Focus_2.0
focst kirjoitti: 17 Kesä 2020 09:35
Focus_2.0 kirjoitti: 17 Kesä 2020 09:09 Se vähän riippuu meinaatko pitää autoa pidempään vai vaan sen takuun ajan. Lyhyemmällä pidolla moni varmasti menee minimin mukaan. Mitenkäs kun maksaja on joku muu? Esim. huoltosopimus tai leasingyhtiö?
Ei leasingyhtiöt maksa kun pakolliset.
Samoin taitaa olla huoltosopimusten kanssa.. Ennen leasingyhtiön auto oli ”hyvä” ostos kun kaikki huollot tehty.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 15:28
Kirjoittaja Jeipii
Toxox kirjoitti: 17 Kesä 2020 14:49 Kyllähän nykyään öljyn laadun tunnistusjärjestelmä taitaa olla yleinen.
Eräskin laittoi Motox öljyä Volkkariin, niin heti herjasi öljyä, eli öljynvaihto uusiksi.
Tiedä sitten, miten tuo toimii ja mitä mittaa.
Näköjään voi olla laskennallinen menetelmä tai sitten tosiaan noita eri sensoreita/antureita jotka mittaa öljyn eri ominaisuuksia. Tästä lisää tietoa:
https://auto.howstuffworks.com/under-th ... icator.htm

Tuossa Volkkarin tapauksessa veikkaan että öljyn viskositeetti väärä ja sen takia herjannut. Sähköä johtavia epäpuhtauksiahan ei tuoreessa öljyssä ole mukana.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 19:59
Kirjoittaja AAR85
Käsittääkseni Fordeissa tämä öljyn laadun mittaus perustuu pelkästään laskennalliseen dataan. Kylmäkäynnistykset, ajojen pituudet ym ym.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 20:31
Kirjoittaja Freeze
Ainakin Mk3 Foccarissa tilanne oli näin, eli laskemalla.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 17 Kesä 2020 21:34
Kirjoittaja Toxox
Fordeissa IOLM (Intelligent Oil Life Monitor, älykäs öljyn käyttöiän seuranta) mikä tarkkailee öljyn laatua.
Transit IOLM päivitys: https://www.ford.fi/oma-ford/autoni/tra ... topaivitys

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 18 Kesä 2020 01:02
Kirjoittaja Jeipii
Toxox kirjoitti: 17 Kesä 2020 21:34 Fordeissa IOLM (Intelligent Oil Life Monitor, älykäs öljyn käyttöiän seuranta) mikä tarkkailee öljyn laatua.
Transit IOLM päivitys: https://www.ford.fi/oma-ford/autoni/tra ... topaivitys
Tämä viittaisi siihen että homma tehdään laskennallisesti nykyisten auton anturien tarjoaman tiedon perusteella, eli ei ole mitään vanhoista moottoreista poikkeavaa järjestelmää joka mittaisi öljyn ominaisuuksia.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 18 Kesä 2020 05:46
Kirjoittaja AAR85
Freeze kirjoitti: 17 Kesä 2020 20:31 Ainakin Mk3 Foccarissa tilanne oli näin, eli laskemalla.
Kyllä. Oma mk3.5 kävi huollossa jossa olivat unohtaneet nollata huoltomuistutuksen niin edelleen ajotietokone valitti jotain öljynvaihdosta tai huollon tarpeesta.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 18 Kesä 2020 14:29
Kirjoittaja Renee
Ford tekisi nämä hommat selvittäsi paljon auton ylläpito maksaa.
1 Tehdastakuu 5v/100tkm unohdetaan nänä 2+3v jutskat
2 Jos kerran autoa pitää käyttää huollossa ( ns.välihuolto)laitetaan niin 1v/20tkm ja selko hinta perään. 30tkm samoilla öljyillä aika paljon kun Fordin öljy kuulemma vuodessa menee jo huonoksi( maahantuojan kanta)

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 18 Kesä 2020 16:15
Kirjoittaja Jeipii
Toisaalta noissa nykyisissä Ecoboosteissa taitaa valtaosassa olla ketju, joten ainakaan jakohihnan katkeaminen/kuluminen ei ole suuri riski vaikka vähän pidempään samoilla öljyillä ajaa.

Ja tietysti tuo öljyn laadun määritys auttaa siinä että ne vaihdettaisiin ajallaan.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 18 Kesä 2020 21:47
Kirjoittaja Focus_2.0
Renee kirjoitti: 18 Kesä 2020 14:29 Ford tekisi nämä hommat selvittäsi paljon auton ylläpito maksaa.
1 Tehdastakuu 5v/100tkm unohdetaan nänä 2+3v jutskat
2 Jos kerran autoa pitää käyttää huollossa ( ns.välihuolto)laitetaan niin 1v/20tkm ja selko hinta perään. 30tkm samoilla öljyillä aika paljon kun Fordin öljy kuulemma vuodessa menee jo huonoksi( maahantuojan kanta)
Castrolia laittaneet huollossa. Ei enää Fordin omalla leimalla olevaa öljyä.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 18 Kesä 2020 23:21
Kirjoittaja Jeipii
Focus_2.0 kirjoitti: 18 Kesä 2020 21:47
Renee kirjoitti: 18 Kesä 2020 14:29 Ford tekisi nämä hommat selvittäsi paljon auton ylläpito maksaa.
1 Tehdastakuu 5v/100tkm unohdetaan nänä 2+3v jutskat
2 Jos kerran autoa pitää käyttää huollossa ( ns.välihuolto)laitetaan niin 1v/20tkm ja selko hinta perään. 30tkm samoilla öljyillä aika paljon kun Fordin öljy kuulemma vuodessa menee jo huonoksi( maahantuojan kanta)
Castrolia laittaneet huollossa. Ei enää Fordin omalla leimalla olevaa öljyä.
Mun 2014 vuoden Fiestaan laittaneet merkkihuollossa Nesteen valmistamaa Ecoboost-moottoreille tarkoitettua öljyä (5w20).

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 20 Kesä 2020 10:15
Kirjoittaja Toxox
Jeipii kirjoitti: 18 Kesä 2020 16:15 Toisaalta noissa nykyisissä Ecoboosteissa taitaa valtaosassa olla ketju, joten ainakaan jakohihnan katkeaminen/kuluminen ei ole suuri riski vaikka vähän pidempään samoilla öljyillä ajaa.

Ja tietysti tuo öljyn laadun määritys auttaa siinä että ne vaihdettaisiin ajallaan.
Asia juuri päinvastoin.
Ketjukoneessa kiristin toimii öljypaineella ja öljynvaihdot tehtävä ajallaan.
Tuossa kuluttajariitalautakunnan kanta asiaan:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... jakoketju/
Kuluttaja myötävaikuttanut vahinkoon, kun ajettu pitkiä aikoja ilman öljynvaihtoa eli vuosihuollot tehtävä. Ajettu 6V. / 73 400km mutta vuosihuollot laiminlyöty. .Aina puhutaan ketjun venymisestä, mutta ketjuthan eivät veny vaan kuluvat eli nivelet väljistyy mistä aiheutuu piteneminen.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 20 Kesä 2020 12:44
Kirjoittaja Jeipii
Toxox kirjoitti: 20 Kesä 2020 10:15
Jeipii kirjoitti: 18 Kesä 2020 16:15 Toisaalta noissa nykyisissä Ecoboosteissa taitaa valtaosassa olla ketju, joten ainakaan jakohihnan katkeaminen/kuluminen ei ole suuri riski vaikka vähän pidempään samoilla öljyillä ajaa.

Ja tietysti tuo öljyn laadun määritys auttaa siinä että ne vaihdettaisiin ajallaan.
Asia juuri päinvastoin.
Ketjukoneessa kiristin toimii öljypaineella ja öljynvaihdot tehtävä ajallaan.
Tuossa kuluttajariitalautakunnan kanta asiaan:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... jakoketju/
Kuluttaja myötävaikuttanut vahinkoon, kun ajettu pitkiä aikoja ilman öljynvaihtoa eli vuosihuollot tehtävä. Ajettu 6V. / 73 400km mutta vuosihuollot laiminlyöty. .Aina puhutaan ketjun venymisestä, mutta ketjuthan eivät veny vaan kuluvat eli nivelet väljistyy mistä aiheutuu piteneminen.
Okei, eli edelleenkin siis tärkeää että öljyt vaihdetaan ajallaan. Noissa hihnallisissa Ecoboosteissa on joitakin tapauksia joissa jakohihna on ruvennut murentumaan ja sen palaset on tukkinut öljypumpun sihdin. Ja ainakin yksi tapaus täällä, missä hihna on katkennut.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 20 Kesä 2020 12:47
Kirjoittaja Kuugaa
Auton myyntitilanteessa tosiaan muistettiin mainostaa 2V/30tkm huoltoväliä. Ensimmäinen öljynvaihto tehtiin kun mittarissa n.20tkm .
Yllätys yllätys: merkkiliikkeen huollon henkilön mukaan välihuolto olisi pitänyt tehdä 15tkm kohdalla.
Myöhemmin selvisi että ei tarvi. Paljon tulee ristiriitaista tietoa riippuen mistä kysyy. 30tkm huoltoväli tullut euro 6 dieseliin voimaan 24.4 2017 ainakin Kugan 2L moottorille.
Euro 6.2 normilla olevissa on välihuolto.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 20 Kesä 2020 13:09
Kirjoittaja Toxox
Jeipii kirjoitti: 20 Kesä 2020 12:44
Toxox kirjoitti: 20 Kesä 2020 10:15

Asia juuri päinvastoin.
Ketjukoneessa kiristin toimii öljypaineella ja öljynvaihdot tehtävä ajallaan.
Tuossa kuluttajariitalautakunnan kanta asiaan:
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... jakoketju/
Kuluttaja myötävaikuttanut vahinkoon, kun ajettu pitkiä aikoja ilman öljynvaihtoa eli vuosihuollot tehtävä. Ajettu 6V. / 73 400km mutta vuosihuollot laiminlyöty. .Aina puhutaan ketjun venymisestä, mutta ketjuthan eivät veny vaan kuluvat eli nivelet väljistyy mistä aiheutuu piteneminen.
Okei, eli edelleenkin siis tärkeää että öljyt vaihdetaan ajallaan. Noissa hihnallisissa Ecoboosteissa on joitakin tapauksia joissa jakohihna on ruvennut murentumaan ja sen palaset on tukkinut öljypumpun sihdin. Ja ainakin yksi tapaus täällä, missä hihna on katkennut.
Ai niin, tämä Ecoboost on se ihmeviritelmä jossa hihna ui öljyssä. Kaikkea sitä tehdään.... https://luiginpaja.fi/ecoboost/
https://www.is.fi/autot/art-2000000788886.html Sama murenemista myös PSA:n Puretechissa, samanlainen viritelmä.

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 20 Kesä 2020 17:41
Kirjoittaja Jeipii
Toxox kirjoitti: 20 Kesä 2020 13:09
Jeipii kirjoitti: 20 Kesä 2020 12:44
Okei, eli edelleenkin siis tärkeää että öljyt vaihdetaan ajallaan. Noissa hihnallisissa Ecoboosteissa on joitakin tapauksia joissa jakohihna on ruvennut murentumaan ja sen palaset on tukkinut öljypumpun sihdin. Ja ainakin yksi tapaus täällä, missä hihna on katkennut.
Ai niin, tämä Ecoboost on se ihmeviritelmä jossa hihna ui öljyssä. Kaikkea sitä tehdään.... https://luiginpaja.fi/ecoboost/
https://www.is.fi/autot/art-2000000788886.html Sama murenemista myös PSA:n Puretechissa, samanlainen viritelmä.
Oho, Luigin paja on hyvin ajantasalla Ecoboostin hihnanvaihdosta :)

Re: Ford tarkastushuolto ja nykyiset huoltokustannukset

Lähetetty: 20 Kesä 2020 20:05
Kirjoittaja xflex
Toxox kirjoitti: 20 Kesä 2020 13:09 Ai niin, tämä Ecoboost on se ihmeviritelmä jossa hihna ui öljyssä. Kaikkea sitä tehdään.... https://luiginpaja.fi/ecoboost/
https://www.is.fi/autot/art-2000000788886.html Sama murenemista myös PSA:n Puretechissa, samanlainen viritelmä.
Viritelmä tai ei - kuten tämä mestari ”Luigi” myös toteaa niin mitään murheita ei hihnan kanssa ole ollut kunhan padassa käytetään oikeaa öljyä. Itse tiedä mikä ratkaisu on hyvä ja mikä ei mutta toistaiseksi on toiminut ja autot lähtee joka tapauksessa kiertoon takuun päätyttyä. Seuraava omistaja maksakoot remmirempat. Puretechistä tiedä mitään mutta näin ainakin egobuusterin kanssa.