Sivu 1/1

Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 08 Kesä 2020 23:40
Kirjoittaja duckworth
Focukseen (1.6 Zetec S) pitäisi vaihtaa syyläri, mutta tässä faceliftissä (vm.04) on tietenkin ilmastoinninlauhdutinkenno ja syyläri yhtä puuta, eli jotenkin täytyisi saada ilmastoinnin korkeapaineputket irti... Itse syyläri vuotaa vettä siinä määrin ettei oikein houkuta ajella korjaamolle asti tyhjennyttämään kylmäaineita järjestelmästä, joten millainen räjähdys siitä seuraa kun noi linjat käyttää pihalla auki tai onnistuuko kotikonstein? Sen toki tiedän ettei ole mitään herkkua ympäristölle nuo myrkyt, mutta lähinnä itseni ja auton puolesta huolestuttaa, että uskaltaako tuon linjan käyttää auki syylärin vaihdon ajan?? Toki täytön käyn sitten korjaamolla teetättämässä ja nappaan magneettikytkimen töpselin irti matkan ajaksi korjaamolle ajellessa :)

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 09 Kesä 2020 06:11
Kirjoittaja Toxox
Tuossa kerrotaan, että menee noin -04:ään asti:
https://www.youtube.com/watch?v=nHBbCT9hAQg
Tuossa tuolla tapaa: https://www.1aauto.com/how-to-replace-r ... ideo/22010

Eli ilmastoinnin putkiin ei tarvi kajota. Minustakaan facelift ei vaikuta asiaan mitenkään. Nimensä mukaan se on vain facelift.
(Facelift tuli 01 tai 02 enpä muista)
Kaikki osat, muut kuin korin yleensä käy -98-04.
Esim lauhdutin: https://alvadi.ee/fi/kataloog/varuosa/30800747/13590
Tuossa tarinaa ilmastoinninlauhduttiminen irroituksesta:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... condenser/

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 09 Kesä 2020 09:20
Kirjoittaja duckworth
Sepä tässä onkin ongelma kun lauhdutin ja syyläri ovat yksi paketti, tämä kävi purkaessa ilmi eli joutuu linjat käyttämään auki. Mutta onnistuuko kotikonstein? :)

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 09 Kesä 2020 09:27
Kirjoittaja Toxox
Mikä tuossa sitten on, jos muissa ei ole yhtä pakettia? En ymmärrä? Jos sama lauhdutinkin käy 98-04?
Purkautuu, kun irroittaa alaraudan, ensin tietysti köyttää lauhduttimen kiinni, alakautta syyläri pois.

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 09 Kesä 2020 10:23
Kirjoittaja focst
Suosittelen että käyt tyhjentää ja sovit täytön samaan paikkaan niin ei tarvi aineista maksaa kun sen vajauksen verran. 8-)

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 09 Kesä 2020 10:34
Kirjoittaja JiiHoo
Mä vaihdoin joskus Focus Mk1:n ilmastoinnin letkun itse, koska se vuoti. Laskin kaasut taivaalle ja sitä olikin tallessa paljon enemmän kuin ajattelin - olihan systeemi vuotanut jo pidempään. Sellaiselle hevostallille se haisi. Mutta eipä sitten ollut viime talvena juuri yhtään lunta ja pakkasta, ehkä olisi pitänyt ottaa aineet talteen.... :(

Sen jälkeen täyttö ja hyvin pelaa edelleen. :thumbup:

Ei se nyt hirveää myrkkyä voi olla ihmisille, koska kolarissahan kaasut voivat tulla naamalle. Mutta ilman muuta talteen, jos on mahdollista.

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 10 Kesä 2020 21:51
Kirjoittaja duckworth
Nyt on tosiaan uudet osat taas nätisti paikallaan :) AC:n linjat tosiaan käytin auki, avasin varovasti ensin putkia, että alkoi pihistä, näin siis yks duunikaveri neuvo. Ongelma tosiaan oli se että alkuperäinen syyläri ja AC-lauhdutin olivat yksi ja sama osa, eivät siis kiinni toisissaan tiukasti klipseillä vaan samaa metallia :shock: Uudessa vastaavsti oli lauhdutin ja syyläri erillisiä, ainoastaan klipseillä kiinni kuten prelifteissä. Mukana tuli onneksi uudet o-renkaat, joten sain kaiken kotikonstein läjään. Kompuralta nyppäsin toki magnettikytkimeltä johdon irti ettei pyöri kun ei oo aineita järjestelmässä. Enää ois jäljellä täyttö :D

Flektejä en saanu pyörimään enää, kuinkahan kuumana niitten kuuluisi lähteä mukaan, ilman ilmastoinnin mukana oloa?

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 11 Kesä 2020 21:26
Kirjoittaja duckworth
Kuinkahan kuumana toi flekti lähtee oikein pyörimään sitten? :shock: Ulkona 21 astetta plussalla, kovaa ajoa ja 20 min sen jälkeen annoin auton käydä pihalla-> kaikki letkut ja syyläri kuumia ja puhaltaa kuumaa sisätilaan, mutta flekti ei lähde vaan pyörimään..

Toki nyt mulla on AC-kompura pois pelista, kun johto irti mankkukytkimeltä, eli ei sen puolesta potki flektiä päälle.

Re: Focus Mk1 syylärinvaihto/ilmastoinnilauhdutin ongelma?

Lähetetty: 12 Kesä 2020 13:34
Kirjoittaja Toxox
Mutta moottorin lämmöt normi? Itsekkin joskus ihmetellyt tuota, mutta lämmöt kuitenkin on normi.
Tuossa ja ihmetellään:
https://www.focusfanatics.com/threads/t ... es.415538/

Joskus vois kyllä katsoa obd lukijalla paljonko lämmöt on. Oliko se syyläri/lauhdutin hässäkkä tuollainen:

https://www.tori.fi/keski-suomi/Jaahdyt ... 329751.htm