Ford Kuga 2016, Powershift ongelmia
Lähetetty: 26 Touko 2020 09:53
Nyt on puoli vuotta kuuluttu Fordin omistajiin, eikä tämä ole ilman päänsärkyä mennyt. Auto muuten oikein mukava ajella, mutta tekniikka ei tunnu kestävän. Ford Kuga, 2016, 110kW 2.0 duratorq, ajettu noin 195tkm. Viimeisin huolto ennen tätä ongelmaa n. 194tkm, jossa tehty vaihteistoöljyn vaihto ja jakopää(200tkm huolto).
Noin 3 viikkoa sitten pidempää matkaa ajaessa vaihteisto meni "limited functionality" ja tuntuman puolesta vaihdoissa suuria ongelmia. 1 -> kiihdytys n. 2,5k RPM -> automaatti yrittää vaihtaa -> kierrokset nousee n. 4000 -> vaihtaa kierrosten perusteella 3. Sama toistui myös muilla vaihteilla, mutta vähemmän suuremmilla vaihteilla ajaessa. Vauhtiin pääsyn jälkeen auto kulki ok, eikä mitään ongelmia. Ongelmat aina kiihdytyksessä ja vaihdoissa. Ajoin matkan loppuun n. 50km. Aamulla lähdin tutkimaan ongelmaa, enkä löytänyt mitään. Käytin vikakoodien luvussa, eikä mitään löytynyt. Oletin, että huonot öljyt tms, jonka vuoksi ajotietokone päätynyt rajalliseen toimintaan. Vaihdettu öljyt n. 1000km sitten laatikkoon ja koneeseen. Huolto-ohjelman mukaan eli valuttaen, ei pesten. Nyt ongelma tuli n. 300km matkan jälkeen jatkuvaksi. Enää ei pysy laatikko "normaalitilassa" kuin muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen ja tauluun tuli valoja riittävästi. Vikakoodien lukuun Motonet ja saatu seuraavat:
Moottori, Duratorq
P0700, Vaihteiston ohjausjärjestelmän virhetoiminto, Ei tilaa
P0490, Pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohjausvirtapiiri, Sisäinen vika
P042E, EGR-Venttiilin tunnistinpiiri; venttiili juuttunut auki virta
Vaihteisto
UO401, Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulista/voimansiirron ohjausmoduulista. Vireillä
P1719, Moottorivääntö signaali Vireillä
Jarru, ABS
UO401, Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulista/voimansiirron ohjausmoduulista. Katkonainen
Monitoiminto, Ovet PDM(Etumatkustajan oven moduuli)
B12C4, Suuntavilkun lamppu ulkopeilissä virta
Monitoiminto, EPS(Sähkötoiminen ohjaustehostin)
UO401 Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulista/voimansiirron ohjausmoduulista. Katkonainen
Nopealla googlauksella selvisi, että tuo P0700 on yleiskoodi, että vaihteistossa ei ole kaikki ok. UO401 käsittääkseni viittaa vain siihen, että jotkut anturit/kommunikaatio ajotietokoneen ja jonkun/joidenkin antureiden välillä ei ole ok. EGR lienee karstoittunut, koska matka-ajossa ollut auto. Tämän saan itse hoidettua ok. Ideoita miten tästä eteenpäin? Merkkiliikkeeseen tutkittavaksi? Tuleeko suoraan suositus vaihtaa vaihdelaatikko, vaikka vika ei välttämättä ole edes siinä? Voiko tässä olla esim vaihteiston kytkinpaketti loppu? Edellisen omistajan toimesta vedetty kärryä reilusti.
Noin 3 viikkoa sitten pidempää matkaa ajaessa vaihteisto meni "limited functionality" ja tuntuman puolesta vaihdoissa suuria ongelmia. 1 -> kiihdytys n. 2,5k RPM -> automaatti yrittää vaihtaa -> kierrokset nousee n. 4000 -> vaihtaa kierrosten perusteella 3. Sama toistui myös muilla vaihteilla, mutta vähemmän suuremmilla vaihteilla ajaessa. Vauhtiin pääsyn jälkeen auto kulki ok, eikä mitään ongelmia. Ongelmat aina kiihdytyksessä ja vaihdoissa. Ajoin matkan loppuun n. 50km. Aamulla lähdin tutkimaan ongelmaa, enkä löytänyt mitään. Käytin vikakoodien luvussa, eikä mitään löytynyt. Oletin, että huonot öljyt tms, jonka vuoksi ajotietokone päätynyt rajalliseen toimintaan. Vaihdettu öljyt n. 1000km sitten laatikkoon ja koneeseen. Huolto-ohjelman mukaan eli valuttaen, ei pesten. Nyt ongelma tuli n. 300km matkan jälkeen jatkuvaksi. Enää ei pysy laatikko "normaalitilassa" kuin muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen ja tauluun tuli valoja riittävästi. Vikakoodien lukuun Motonet ja saatu seuraavat:
Moottori, Duratorq
P0700, Vaihteiston ohjausjärjestelmän virhetoiminto, Ei tilaa
P0490, Pakokaasujen takaisinkierrätyksen ohjausvirtapiiri, Sisäinen vika
P042E, EGR-Venttiilin tunnistinpiiri; venttiili juuttunut auki virta
Vaihteisto
UO401, Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulista/voimansiirron ohjausmoduulista. Vireillä
P1719, Moottorivääntö signaali Vireillä
Jarru, ABS
UO401, Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulista/voimansiirron ohjausmoduulista. Katkonainen
Monitoiminto, Ovet PDM(Etumatkustajan oven moduuli)
B12C4, Suuntavilkun lamppu ulkopeilissä virta
Monitoiminto, EPS(Sähkötoiminen ohjaustehostin)
UO401 Vääriä tietoja vastaanotettu moottorin ohjausmoduulista/voimansiirron ohjausmoduulista. Katkonainen
Nopealla googlauksella selvisi, että tuo P0700 on yleiskoodi, että vaihteistossa ei ole kaikki ok. UO401 käsittääkseni viittaa vain siihen, että jotkut anturit/kommunikaatio ajotietokoneen ja jonkun/joidenkin antureiden välillä ei ole ok. EGR lienee karstoittunut, koska matka-ajossa ollut auto. Tämän saan itse hoidettua ok. Ideoita miten tästä eteenpäin? Merkkiliikkeeseen tutkittavaksi? Tuleeko suoraan suositus vaihtaa vaihdelaatikko, vaikka vika ei välttämättä ole edes siinä? Voiko tässä olla esim vaihteiston kytkinpaketti loppu? Edellisen omistajan toimesta vedetty kärryä reilusti.