Fiesta mk1 -79

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
Vastaa Viestiin
Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Tulipahan hairahdettua itsekkin fordiin, kun etsisikelin uutta projektia joka olisi 40 vuotias tai vanhempi. Mk1 sekä mk2 fiesta on kyllä kiehtonut korin osalta jotenkin.

Sopivaa yksiliö etsiessä kriteereinä oli ikä(81 tai vanhempi), kunto(no kaikki nää tuntuu olevan lahoja :D ), hinta(mitä halvempi sen parempi), kone(kunhan sellainen löytyy) ja tottakai sijainti.
No sopivahan oli odotellut minua koko ajan ihan omalla kylällä
Kuva

Nopeella vilkasulla hyvä aihio. Joten traileri perään ja kotia kohti.
Kuva
Kuva
Kuva

Tästä sitten jatkamaan. Nimimerkki antanee suuntimaa :roll:

Kyseinen yksilö seisonut tuolla kontin päällä aina 7/15 lähtien. Edellinen katsastus suoritettu 21.9.89. Eli ainakaan 30 vuoteen ei ole kyseinen yksilö ollut ajossa. Edellisen kerran käytetty konetta ennen kontin päälle nostoa

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Tämä pitää rekisteröintikatsastaa. Silloin ei vissiin kuntoa katsota? Lähinnä sillä että vois rekisteröinnin hoitaa nyt alta pois ennekuin alkaa suurempia remontteja tekemään.

Sen verran hommaa aloitettu että tarkistin koneen pyörimisen. Ei ollut jumissa. Öljyä ja jäähdytysnestettä oli. Akku paikoilleen ja avaimesta kääntö, pyörittää konetta. Kipinä kateissa, tietenkin. Uudet kärjet jakajaan ja kone käyntiin. Käy vanhoilla bensoilla yllättävän kivasti, sekä lonkalta heitetyllä ennakolla :lol:

Kone siis toimii, voidaan siirtyä seuraavaan asiaan. Tai no palataan myöhemmin koneen muiden osien toimivuuteen. Jarrut kuntoon seuraavaks

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Tähänkö ei tosiaan jarrupaloja saakkaan ihan joka putkasta? No empä ole vielä kerennyt tutkimaan jarruja muutenkaan. Menkööt vielä vanhoilla osilla.
Konttorilla kun kävin kyselemässä omistajan vaihtoa, niin ilmoittivat että kilvet palautettu vuonna 97. Tästä syystä siis rekisteröintikatsastus tarpeellinen, ennen kuin voi mitään tehdä.
Fonectan kautta sain lisätietoa rekisterinumerolla. Auton viimeinen katsastus onkin 10.10.1994.
Tästä voisi olettaa auton seisoneen vain noin 25 vuotta :lol:
Sen verran tutkinut että ei tämä ihan laho voi olla. Mutta se selvinnee paremmin kun saa sisustan purettua pesua varten. Toivotaan ettei tarvii suurempia hitsaus urakoita aloittaa

Mitenkä nuo koneen koodit nyt menee, millä koodilla oli minkäkin tehoinen kone. Tämä on siis litrasella pannulla.

tursas
Viestit: 3413
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja tursas »

Aikamoinen pommi, jalat menee todnäk lattiasta läpi.. :D
Guugleen vaan sitten hakuja: Ford Mondeo mk1 engines
http://www.autowiki.fi/index.php/Ford_Fiesta_mk1
On täälläkin olllu noita Fiestaprojekteja jollakulla, pisti vielä muistaakseni pyöreät lamput eteen..
search.php?keywords=Ford+Fiesta&terms=a ... ubmit=Etsi
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon

Toxox
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Toxox »

tursas kirjoitti:
24 Touko 2020 06:08
Aikamoinen pommi, jalat menee todnäk lattiasta läpi.. :D
tsi
Niin tuohan on projekti, tarkoittaa aihiota.
Briteistä ainaki löytyy osia.
https://www.burtonpower.com/parts-by-fi ... 76-83.html

tursas
Viestit: 3413
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja tursas »

Slammed kirjoitti:
24 Touko 2020 01:42
Toivotaan ettei tarvii suurempia hitsaus urakoita aloittaa
Aihio mikä aihio,mutta kyllä se koko pohja menee uusiksi keulasta perään, palkeista puhumattakaan.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Luottoa löytyy siis ruosteiden osalta :D
Ja koneen koodeilla meinasin runko lätkässä olevaa kahden kirjaimen koodia, joka kertoo onko kone 40 vaiko 45 hevosvoimainen. Wikipediat luettu kyllä.
Ja jos lattiat yms joutuu vaihtaa niin vaihdetaan, sellasia projektit on. Mikään kiirekkään ei ole.

Toxox
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Slammed kirjoitti:
24 Touko 2020 18:41
Luottoa löytyy siis ruosteiden osalta :D
Ja koneen koodeilla meinasin runko lätkässä olevaa kahden kirjaimen koodia, joka kertoo onko kone 40 vaiko 45 hevosvoimainen. Wikipediat luettu kyllä.
Ja jos lattiat yms joutuu vaihtaa niin vaihdetaan, sellasia projektit on. Mikään kiirekkään ei ole.
https://www.idealengines.co.uk/engine-c ... gine-codes

Kumpi kone on?

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

TL tais kilvessä olla, pitää katsoa uudestaan. Juuri tuollaista sivua yrittänyt etsiä goolen avulla, mutta enpä ole löytänyt. Kiitoksia Toxox.

Ideanahan siis tämän suhteen on leimalle saanti. Sen jälkeen nätit vanteet alle madalluksen kera ja ajoa. Sitten kun ollaan ajeltu tarpeeks, aloitetaan tekemään jotain muuta autolle.
Edellisen projektin kanssa loppui usko kesken kun sitä kymmenen vuotta rakentelin ja en oikeen koskaan ajanut. Siihen tuli tehtyä paljon. Pari eri turbo konetta, kaasarista ruiskuksi konversio, jarrujen päivitys isompiin, uudet jarrulinjat alusta loppuun, ptfe bensalinjat, varmaan 10 erilaista alusta komboa yms.
Tuollasia projekteja en enää kaipaa. Liikaa kaikkea kerralla.

Toxox
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Toxox »

Jos TL sittenhän se on oikein 45HP. Missähän kunnossa kone, oletko katsonut puristuksia?

Juu, tuo on ihan hyvä harrastus. Mutta niin kuin kaikissa muissakin harrastuksissa vaarana on, että menee överiksi esim urheilukin.

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

TL kilvessä komeilee :lol: koneesta ei ole mitään hajua, muutakuin että se käy. Sen verta osia alkanut haalimaan että tehostimen ja takavakaajan olen hommannut. Nämä sitä varten jos kone on aivan sohlo, tai löytyisi 1300 valencia halvalla. Se on sitten toisen ajan juttuja. Seuraavaksi auto pukeille ja jarrujen kimppuun.

Niin ja mukana tuli myös alkuperäinen spoileri takakontin luukkuun. Se pitää ehdottomasti laittaa takas paikoilleen. Myös takalasin sivussa olevat tuulenohjaimet saa pysyä paikallaan.

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Pukit ja tunkki vielä toisella tallilla, joten aikaa oli paneutua hieman koneen toimintaan. Sekä vähän muuhunkin.
Ryyppyläppä oli jumissa, eikä kiihdytyspumppukaan oikeen liikkunut. Pientä herkistelyä, ja nyt rupee vastaamaan kaasuunkin, ja ryyppy pelaa. Myös uutta bensaa tankissa hieman. Bensan suodatinta ei löytynytkään konehuoneesta, pitänee laittaa. Pientä siivoilua samalla tehty. Kasa lehtiä ja havun neulasia poistettu. Konehuone on kyllä yllättävän siisti siihen nähden että seissyt pitkään.
Pakoputki vuotaa pakosarjan ja putken välisestä liitoksesta, se pitää korjata myös. Valoja ja sähköjä tutkin ohi mennen. Mittaristossa ei ole palanut muukuin laturin valo, muut lienee pimeinä. Etuvalot toimii ainakin jotenkin, mutta pitää tarkistaa myöhemmin paremmin. Toinen takaparkki ja molemmat jarruvalot pelaa. Vilkut ei pelaa, ei tapahdu missään mitään. Töötti ja sisäpuhallin toimii. Ja myös takalasin lämppärin kytkimeen tulee valo, vois olettaa että toimii. Peruutusvalo toimii, rekkarin valot ei.
Pitää pistää jokainen sulake uusiks, ja sit ruveta tutkimaan polttimoita.

Korin osalta kaikki muu toimii paitsi takakontin luukku ei mene kii, myös konepellin kans samaa vikaa. Konepelti oli kiinni kun kävin autoa katsomassa, ei vaan enää mene. Pitää ottaa lukot herkistelyyn.

Kun saan sähköt, luukut ja jarrut toimimaan. Sekä uudet renkaat alle, ja sisustan puhdistettua. Työnnän tän konttorille. Tutkikoon siellä mitä tuleman pitää.

ynjevi
Viestit: 363
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Slammed kirjoitti:
25 Touko 2020 20:08
...Mittaristossa ei ole palanut muukuin laturin valo, muut lienee pimeinä...
Tuossa kohtaa hymyilytti. Tuli mieleen takavuosien työkaveri, joka osti vanhan omakotitalon. Kuulemma muu ei ollut vaakasuorassa, kuin viemärit ja räystäskourut.

Mielenkiintoinen projekti sulla.
Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009

Toxox
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Maalis 2020 19:45

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Toxox »

ynjevi kirjoitti:
25 Touko 2020 20:52
Slammed kirjoitti:
25 Touko 2020 20:08
...Mittaristossa ei ole palanut muukuin laturin valo, muut lienee pimeinä...
Tuossa kohtaa hymyilytti. Tuli mieleen takavuosien työkaveri, joka osti vanhan omakotitalon. Kuulemma muu ei ollut vaakasuorassa, kuin viemärit ja räystäskourut.

Mielenkiintoinen projekti sulla.
Tuossa on ja mielenkiintoinen projekti.

https://www.youtube.com/watch?v=z_aoJDpkjmM

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

ynjevi kirjoitti:
25 Touko 2020 20:52
Slammed kirjoitti:
25 Touko 2020 20:08
...Mittaristossa ei ole palanut muukuin laturin valo, muut lienee pimeinä...
Tuossa kohtaa hymyilytti. Tuli mieleen takavuosien työkaveri, joka osti vanhan omakotitalon. Kuulemma muu ei ollut vaakasuorassa, kuin viemärit ja räystäskourut.

Mielenkiintoinen projekti sulla.
No itsekkin juuri ostin vanhan omakotitalon, niin sopii autokin pihaan. No talo on kyllä rakennettu 80 vuotta ennen fiestaa, ja edelliset remontitkin tehty ennen ku edes fiestaa suunniteltii :lol:
Joten voi olla että autoa ei aina kerkee laittamaan.

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Sisusta purettu siltäosin kun minusta on tarpeen. Eli ainoastaan kojelauta paikoillaan.
Nyt näkee lattian ja sen pystyy vielä hitsaamaan hyvin. Pelkääjän jalkatila suht ok, eli keskellä lattiaa oleva vesireikä lähtenyt hieman laajenemaan. Sekä yksi pieni reikä. Enempää reikiä en saanut hakattua. Kuskin puolella taas on kämmenen kokoinen ala lahonnut, muuten pinta ruostetta. Takakontissa perus paikat, eli takakaaren reuna. Näyttää olevan joskus hitsatut.
Helmat pitää vielä koputella läpi, josko sieltä jotain löytys.
Lattian hitsaus, puhdistus ja maalaus. Sen jälkeen uudet bitumit(butyylimatolla koko lattia peittoon) ja pehmyt Matot. Alapuolelle massaa, kestänee taas hetken.

Kuvia pitää laittaa jokupäivä

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Pari kuvaa
Kuva
Kuva

Spoileri :thumbup:
Kuva

Sisustaa. Kaipaa painepesuria.
Kuva
Kuva
Kuva

Konehuone heti kättelyssä. Pikku sipistely ja se on check
Kuva
Kuva

Ruosteita pelkääjän jalkatilassa, paskat kuvat mutta antanee osviittaa. Kaikki reiät on hakkaamalla hakattu, joten ei toivoton.
Kuva

Kuskin puolelta
Kuva

takakontti
Kuva
Kuva


Tuossa pieni kuva pläjäys. Ruostepaikat todennäköisesta paljastuu paremmin kun saa raavittua pintaruosteet/maalit/paskat pois pinnasta. Sen verran hitsaillaan ja korjaillaan että leima setä on tyytyväinen. Entisöintiprojekti tämä ei ole. Kunhan saadaan näitäkin yksi lisää tieliikenteeseen

Työkalu puute ja talon remontointi ikävästi hidastaa hommia, mutta kaipa tuo joskus on valmis :D Pitää saada laikkakone, hitsikone, tunkki, peltiä, kaljaa, aikaa ja pientarvikkeita :lol:

Edellinen asukaskin löytyi maton alta. syntymävuosi lienee 80-luvun puolella :lol:
Kuva

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Jarrut saatu purettua, osia tilattu saksasta. Katsotaan milloin tulevat. Tulossa eteen levyt ja palat sekä asennustarvikkeet, taakse sitten kengät, sylinterit ja asennus tarvikkeet.
Pitää yrittää saada jarrut kasaan, ja sellaset renkaat alle missä kestää ilmat sisällä. Vois työntää auton pihalle.
Jarruputket pitää hommata myös. Yksi meni poikki, ja muut on aika roisin näkösiä.

Nättejä vanteita metsästellyt tähän ja kattellu mitä muut asennellu. 13x7 vanteet olis tarkoitus alle jostain saada.
JBW:n smoothiet tällä hetkellä mielessä. Ne joutus ehkä kyllä ottamaan 6" leveinä

pasleh
Viestit: 362
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja pasleh »

Hattua nostan kun taas yksi yksilö pelastuu👍
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14

Tessu200
Viestit: 234
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Kai tuohon jarrupalat löytyy ja muutakin kun käy kysymässä ihan oikeasta varaosaliikkeestä motonetit ym saa jättää pois laskuista,riippuu tietty mikä pala siellä on ja monena vuonnako käytetty?

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

No samapa tuo mistä tilaa. Huomen päivällä pitäs auton tuoda kilkkeet pihaan. Katsotaan mitä se sisältää sitten tarkemmin, tai mitä joutuu vielä tilaamaan lisää.
Helvetin tiukassa oli levyt kii navassa, olisin saattanu jättää vaikka vanhat viellä käyttöön. Joutu antaa niin paljon vasaraa etten kehannut enää.
Takapäästä lähti navan mutterit sormineen irti, sekä osa jarruhiluista kun rummun otti pois. Oli kenkien läpi menevät tapit ruostuneet poikki. Ja kummallisesti ovat takajarrutkin foortilla vinoon saaneet :lol:

Pikkuhiljaa etenee.

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Osaako kukaan sanoa löytyykö mistään jarrusatulaan uusia liukulevyjä? Siis niitä pieniä palikoita joiden varassa satula liukuu ees taas. On aika kuppaset.
EDIT: sain vanhat pelaamaan suht kivasti. Meinaa vaan olla ärsyttävät jarrut tässä vehkeessä, tai ainakin palojen laitto paikoilleen vaatikin melkosta kikkailua. Ja nyt on joko palat liian paksut tai levy väärä kun ei meinaa saada satulaa enää paikoilleen. Ja jos satulan sais levyn päälle menemään, niin näyttää aika sio rako jäävän satulan rungon ja navan kiinnikkeiden väliin. Pitää katsoa onko ihan oikeat levyt, vai mikä siellä ahistaa

Takajarruhin pitää hommata uudet pultit sylintereille, kun menee poikki tai pyöristyy kannat. Pelkääjän takajarrut on vain niitä vailla että pääsis kasaamaan. Enempää edistystä en nyt ole aikaseks saanu, kun on muitakin hommia.

Möhkö
Viestit: 266
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Cossun takajarruissa toinen jarrupala pitää laittaa kiinni siihen satulaa ja toinen siihen kannakkeeseen muuten ei mene. Siinä on sellainen kolo joka kohdistaa, eihän tässä oo sellasta? Hmmm jos puhutaan levyjarruista luulis niihin saavan kaikkia osia, rumpujarruihin voi olla vaikee saada oikein mitään.

Slammed
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Fiesta mk1 -79

Viesti Kirjoittaja Slammed »

No muiden hommien lomassa kerkesin levyt vilkaisemaan, ei niissä ainakaan mitään eroja näkyny. Kai ne muutkin osat on oikeet kun sopii satulaan kuitenkin.
Kävin hakemassa uusia pultteja takajarru sylintereille. Jospa sitä sais edes ne laitettua kasaan.

Meinaa lopoua aika kesken näiden projektien kans. Vanha omakotitalo, fiesta mk1, ford 3000 ja emännän fiesta mk5. :ford:

Vastaa Viestiin