Ford Fiesta 1.4 TDCi 2007 ABS valoa ja vähän muutakin
Lähetetty: 11 Touko 2020 18:02
Liityin juuri Clubin sivuille saadakseni Fiestasta tietoa ja jakaakseni sitä.
1. Auton ongelmat alkoivat vuoden vaihteessa kun molemmat etujouset menivät poikki yhtäaikaa. No jouset tuli vaihdettua ja samalla iskunvaimentimet.
2.. Hiukan sen jälkeen alkoi akun/latauksen merkkivalo palamaan joskus satunnaisesti joskus koko ajan. sitä on jatkunut koko ajan
3. Ehkä samoihin aikoihn alkoi sitten ABS ja käsijarrun merkkivalot palamaan,ei yhtäjaksoisesti vaan syttyy sammuu noin 2- 3 sek välein
4. Sitten välillä palaa sellainen keltainen hammasrataskuvio jonka merkitystä en käsitä kun ohjekirja viittaa automaattilootaan vaikka käsivaihdeloota?
Kaikesta huolimatta välillä tuli auto katsastettua kun sattui olemaan ns "varmat ajat"
Viat ovat kuitenkin olemassa ja ostin iCarsoft i900 sarjan OBD lukijan. Se oli hyvä ostos, tarjouksessa postikuluineen jotain 130€. Laitteella selvisi että vika ei olisi ABS systeemissä vaan laturissa. Lukija antaa vikakoodin B1317 joka Fordin sivuilla tarkoittaisi ABS purkin saamaa ylijännitettä. Mittasin yleimittarilla akun navoista jännitettä ja tosiaan jännite heiluu 12,5 - 15,5 välillä ja sen huomaa jopa valoissa ja lämmityslaitteen moottorin käyntiäänessä.
Tässä väliissä kuitenkin vielä tuosta vikakoodista B1317 että laite antaa myös sanallisen selitteen:" Third row power fold seat output" vaikka on valittu autoksi Ford joten hauskaa riittää. Laitteessa voi asettaa esim kunkin pyörän ABS anturit yhtäaikaiseen seurantaan ja ne antavat suoraan tuloksen km/h kun auto liikkuu. Eli jos antaa saman tai lähes saman nopeuden niin anturit lienevät kunnossa.
Sitten laturista. Kävin paikallisessa varaosaliikkeessä ja kas kummaa, edes rekisterinumeron perusteella ei voi satavarmasti sanoa mikä tai minkä valmistajan laturi tässä autossa on. Se mitä löytyi niin hintahaitari oli sitten VALTAVA: 170- 630 €. Marmoritiskin hintaa voi vain arvailla, paljonko olisi yli 1000€.
Ulkomailta postikuluineen samannäköiseltä vaikuttava laturi maksaa hiukan satasesta ylöspäin.
Ai niin viikko takaperin tilasin englanninkielisen korjausoppaan kun akkiäkateltuna laturin vaihto hihnoineen ei ole mikään läpihuuojuttu. Ajattelin asian kuitenkin niin että otan laturin irti ennekuin tilaan uutta.
Kommentointia ja kysymystä
1. Onko kellään ollut samoja ongelmia kuin yllä ja miten ne on ratkaistu?
2. Onko kommnettia tai ohjetta laturin, hihnan ym vaihtamiseen?
3. Mikä tarkoitus on tuolla yllä 4 kohdan valolla?
Tiedoista kiitollinen
1. Auton ongelmat alkoivat vuoden vaihteessa kun molemmat etujouset menivät poikki yhtäaikaa. No jouset tuli vaihdettua ja samalla iskunvaimentimet.
2.. Hiukan sen jälkeen alkoi akun/latauksen merkkivalo palamaan joskus satunnaisesti joskus koko ajan. sitä on jatkunut koko ajan
3. Ehkä samoihin aikoihn alkoi sitten ABS ja käsijarrun merkkivalot palamaan,ei yhtäjaksoisesti vaan syttyy sammuu noin 2- 3 sek välein
4. Sitten välillä palaa sellainen keltainen hammasrataskuvio jonka merkitystä en käsitä kun ohjekirja viittaa automaattilootaan vaikka käsivaihdeloota?
Kaikesta huolimatta välillä tuli auto katsastettua kun sattui olemaan ns "varmat ajat"
Viat ovat kuitenkin olemassa ja ostin iCarsoft i900 sarjan OBD lukijan. Se oli hyvä ostos, tarjouksessa postikuluineen jotain 130€. Laitteella selvisi että vika ei olisi ABS systeemissä vaan laturissa. Lukija antaa vikakoodin B1317 joka Fordin sivuilla tarkoittaisi ABS purkin saamaa ylijännitettä. Mittasin yleimittarilla akun navoista jännitettä ja tosiaan jännite heiluu 12,5 - 15,5 välillä ja sen huomaa jopa valoissa ja lämmityslaitteen moottorin käyntiäänessä.
Tässä väliissä kuitenkin vielä tuosta vikakoodista B1317 että laite antaa myös sanallisen selitteen:" Third row power fold seat output" vaikka on valittu autoksi Ford joten hauskaa riittää. Laitteessa voi asettaa esim kunkin pyörän ABS anturit yhtäaikaiseen seurantaan ja ne antavat suoraan tuloksen km/h kun auto liikkuu. Eli jos antaa saman tai lähes saman nopeuden niin anturit lienevät kunnossa.
Sitten laturista. Kävin paikallisessa varaosaliikkeessä ja kas kummaa, edes rekisterinumeron perusteella ei voi satavarmasti sanoa mikä tai minkä valmistajan laturi tässä autossa on. Se mitä löytyi niin hintahaitari oli sitten VALTAVA: 170- 630 €. Marmoritiskin hintaa voi vain arvailla, paljonko olisi yli 1000€.

Ai niin viikko takaperin tilasin englanninkielisen korjausoppaan kun akkiäkateltuna laturin vaihto hihnoineen ei ole mikään läpihuuojuttu. Ajattelin asian kuitenkin niin että otan laturin irti ennekuin tilaan uutta.
Kommentointia ja kysymystä
1. Onko kellään ollut samoja ongelmia kuin yllä ja miten ne on ratkaistu?
2. Onko kommnettia tai ohjetta laturin, hihnan ym vaihtamiseen?
3. Mikä tarkoitus on tuolla yllä 4 kohdan valolla?
Tiedoista kiitollinen