Sivu 2/3

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 13:03
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: 24 Touko 2020 07:59 Maanantaina tule fakta tietoa mikä sylintereissä vikana kun ei paineita kehitä. Appiukko ei testannut öljyn kanssa sylinteripaineita.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=149209
Jos sylinteripaineet on selkeästi alhaalla niin ei se öljytilkka enään ihmeisiin pysty. Silloin jos paineet on jokseenkin alhaalla versus muut sylinterit niin silloin voidaan öljytilkalla kokeilla vuotaako paineet öljyrenkaiden ohi vai venttiilien ohi.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 13:13
Kirjoittaja Renee
Kun tuossa noita lukemia ei ollut. Jos nollaa näyttää niin venat on mennyt tai männissä reiät. Oletko samaa mieltä. Lukitaanko vastaus.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 13:27
Kirjoittaja Toxox
Renee kirjoitti: 24 Touko 2020 13:13 Kun tuossa noita lukemia ei ollut. Jos nollaa näyttää niin venat on mennyt tai männissä reiät. Oletko samaa mieltä. Lukitaanko vastaus.
Niin, tuossahan oli sanottu, että 2 ja 3 pytty ei puristuksia.
Jos näin on, niin kyllä tosiaan on muutakin kuin kansipahvi, voi olla salaattia koko pannu.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 14:58
Kirjoittaja saksoboy
Toxox kirjoitti: 24 Touko 2020 13:27
Renee kirjoitti: 24 Touko 2020 13:13 Kun tuossa noita lukemia ei ollut. Jos nollaa näyttää niin venat on mennyt tai männissä reiät. Oletko samaa mieltä. Lukitaanko vastaus.
Niin, tuossahan oli sanottu, että 2 ja 3 pytty ei puristuksia.
Jos näin on, niin kyllä tosiaan on muutakin kuin kansipahvi, voi olla salaattia koko pannu.
Renee kirjoitti: 24 Touko 2020 13:13 Kun tuossa noita lukemia ei ollut. Jos nollaa näyttää niin venat on mennyt tai männissä reiät. Oletko samaa mieltä. Lukitaanko vastaus.
Jos puhuttaisiin yhden sylinterin paineista, olisin samaa mieltä mutta kun hukassa on kaksi toisien vieressä olevaa sylinteriä on todellä epätodennäköistä että molemmista olisi männät tai venttiilit hajonnut. Todennäköisintä on että paineet vuotaa 2.sylinteristä 3. Sylinteriin ja päinvastoin kannen kautta.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 15:19
Kirjoittaja Renee
Kuinka liike möi sellaisen auton jossa jajohihna olisi pitänyt jo vaihtaa. Kummiskin liike auton myyjältä sen vaihtohinnan otti autosta itselleen.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 15:26
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: 24 Touko 2020 15:19 Kuinka liike möi sellaisen auton jossa jajohihna olisi pitänyt jo vaihtaa. Kummiskin liike auton myyjältä sen vaihtohinnan otti autosta itselleen.
Jakopää on 200tkm tai 10v ja mittarissa oli 200200 joten aika lähellä ollaan. Eikä AP kyllä kertonu tekikö appiukko työn ennen vai jälkeen auton oston.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 20:59
Kirjoittaja jari k
Oston jälkeen tehtiin huolto, ei kauaa kerinny ajeleen hihnanvaihdon jälkeen, kunnes hajosi. Tarkisti vielä, että jako on varmasti kohdillaan hajoamisen jälkeen, koska vakuutus olis korvannu muuten. Paskaa säkää vaan, tosin nyt huomenna alkaa sitte vääntö kauppiaan kanssa, että miten tehdään. Vaihtomoottori maksaa kuitenkin aika paljon auton hinnasta enkä meinaa äkkiseltään niellä jotain 30%korvausta.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 25 Touko 2020 10:48
Kirjoittaja NiceMan
jari k kirjoitti: 23 Touko 2020 15:17 Tästä nyt kehitty sitten isompikin juttu, moottori on rikki, ahdin on ehjä. 2ja3 sylinterissä ei puristuksia ja bensaa öljyn seassa. No nyt auto kasaan ja alkaa autoliikkeeseen soitteleen, sillä ei tuota ilman isoa remonttia saada kuntoon. N.3000km kesti itsellä.

Millanenha soppa vielä syntyy autoliikkeen kanssa, mielelläni purkaisin kaupat ja s-maxia dieselillä alle.
Mitä' kaikkea olette tutkineet, puristuspaineet katsottu varmaankin, se että on bensaa öljyn seassa niin siitä en olisi huolissani tässä kohtaa.

Jos sylinterikantta ei ole otettu irti niin sen tekisin nyt ensin ja hyvällä onnella mennyt kansipahvi 2-3 sylinterin välistä jolloin puristukset katoavat.

Jos isompi vika löytyy niin sitten arvio korjaako vai vaihtoon jollekkin joka haluaa korjata tai varaosiksi mutta ensin avaisin koneen.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 25 Touko 2020 16:52
Kirjoittaja jari k
Nyt odottelen jälkimarkkinoinnin vastausta tähän, että mitä tehdään asian kanssa. Tutkitaanko itse lisää, vai viedäänkö Saka oy.n yhteistykumppanille tutkittavaksi, tosin se tulee kalliiksi, jos joudun itse siittä maksaan suurimman osan korjauskuluissa, kun appiukko pystyy tekeen sen kansiremontin.
Yritän kyllä kaupanpurkua ja ehdotankin, että diesel mondeo/s,-max tilalle.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 26 Touko 2020 09:40
Kirjoittaja Focus_2.0
Kyllä liikkeet tietää vastuunsa. SAKA nyt liikkeenä vielä sieltä suurimmasta päästä. Ovat myyneet sinulle kunnossa olevan auton, jonka moottori vaurioituu kohta oston jälkeen. Eli voidaan todeta, että autossa on ollut piilevä vika. Mielestäni eivät voi laittaa sinua maksumieheksi. Odota mitä vastaavat.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 26 Touko 2020 13:59
Kirjoittaja kmtt
Focus_2.0 kirjoitti: 26 Touko 2020 09:40 Eli voidaan todeta, että autossa on ollut piilevä vika. Mielestäni eivät voi laittaa sinua maksumieheksi.
Tuskin ihan niin yksiselitteinen tapaus tämäkään. Oston jälkeen vaihdettu jakohihna, joten millä sen todistat, puolin ja toisin, että siinä ei ole mitään kämmiä tapahtunut. Kenties vesipumppukin vaihdettu samalla ja nestekierron kanssa tullut ongelmia, kannentiiviste sen takia palanut tms. No, se selvinnee tarkemmin jos/kun kone avataan, että mitä on tapahtunut, mutta itse en ainakaan ihan pureskelematta ja tutkimatta korvausvaatimusta nielisi, jos joku heti oston jälkeen on remppaa koneelle tehnyt.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 27 Touko 2020 18:59
Kirjoittaja Fiestalla
jari k kirjoitti: 25 Touko 2020 16:52 Nyt odottelen jälkimarkkinoinnin vastausta tähän, että mitä tehdään asian kanssa. Tutkitaanko itse lisää, vai viedäänkö Saka oy.n yhteistykumppanille tutkittavaksi, tosin se tulee kalliiksi, jos joudun itse siittä maksaan suurimman osan korjauskuluissa, kun appiukko pystyy tekeen sen kansiremontin.
Yritän kyllä kaupanpurkua ja ehdotankin, että diesel mondeo/s,-max tilalle.
Onko vastausta kuulunut?

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 27 Touko 2020 23:36
Kirjoittaja jari k
Noni, saka anto vapauden purkaa moottorin ja tarkistaa vahingot ja sen mukaan sitten mennään eteenpäin, ainakin neuvottelusuhde on rakentava. Kannen irroitukseen seuraavaksi siis.

Tarkennetaas vielä, kun menin sylintereissä sekaisin, mitkä on rikki, 3&4 sylinterissä ei puristuksia ja 2 sylinterissä on bensaa ns maximit, tänään kaverilta oli lainassa tähystin ja kun muut pytyt olivat puhtaat, niin 2 sylinteri oli aivan märkä. Tähystimellä ei näkyny ainakaan näkyvää vauriota missään, tosin marketti malli ja 3tuuman näyttö tyyliin, niin paha mennä sanomaan mitään.

Appiukolla on kuulemma hyvä vakuutus, jos on tullu asennuskämmi, sen takia tarkisti jaon pariin kertaan, tuohon vielä tilattiin lukitustyökalu erikseen, niin ei kyllä jakopäästä johtunu tuo, mutta pyydän tarkistaan vesipumpun, että onko paikallaan kunnolla ja eikä vuotoja.

Kyllä tuolle hintaa tulee, vaikka Ruottista ostais moottorin, kun ei appiukko tuota ilmatteeksi ole huoltamassa, ainakaan tässä tapauksessa, kun aika työmaa edessä.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 30 Touko 2020 21:40
Kirjoittaja Fiestalla
Joko kansi on irtoamassa? :)

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 10:49
Kirjoittaja jari k
Kannen irrotus jaa mikan ja anssin korjaamon kontolle. Kuluttajasuojaan soittelin ja näin katsottiin parhaaksi. Ääni muuttu kummasti kellossa, kun mainitsin kuluttajasuojaan soiton, niin alko järjestyyn sijai autoa ja puheet muuttuun.

Kaupanpurku on tähtäimessä, jos ei saa halvalla vaihtomoottoria, kun korjauskulut nousee liian suuriksi muuten. 3500e vaihtokone, jos edes sellaista saa ja siihe työt päälle, niin ollaan auton arvoon nähden kalliissa summissa.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 11:27
Kirjoittaja NiceMan
jari k kirjoitti: 01 Kesä 2020 10:49 Kannen irrotus jaa mikan ja anssin korjaamon kontolle. Kuluttajasuojaan soittelin ja näin katsottiin parhaaksi. Ääni muuttu kummasti kellossa, kun mainitsin kuluttajasuojaan soiton, niin alko järjestyyn sijai autoa ja puheet muuttuun.

Kaupanpurku on tähtäimessä, jos ei saa halvalla vaihtomoottoria, kun korjauskulut nousee liian suuriksi muuten. 3500e vaihtokone, jos edes sellaista saa ja siihe työt päälle, niin ollaan auton arvoon nähden kalliissa summissa.
Kunhan ensin katsovat mikä petti... kuvia sitten

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 14:57
Kirjoittaja jari k
Pyydän infoa tuolta mikan ja anssin huollosta, että miten meni rikki

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 15:48
Kirjoittaja Renee
Aika kallis käytetty moottori kyllä on(yli 100tkm ajettu). Jos tuo 3500€ plus työt on kustamnusarvio.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 19:10
Kirjoittaja jari k
Nyt ei enään tiedä mitä tehdä. Autossa ei ollu eilenkään puristuksia 3&4 pytyssä, kuin 3bar. 1&2 oli 11 ja 9bar
Tässä tulee keskustelu Sakan jälkimarkkinoinnin mun ja mika ja anssin huollon kanssa.
Terve,

Alla oleva viesti tuli korjaamolta hetki sitten.
Saka oy

Periaatteessa huolto-osat, öljyt jne kuuluu aina käyttäjälle ja suuttimien laskennallinen kestoikä on ylittynyt, joten virhevastuun kannalta meillä ei olisi osuutta korjauksessa.

Voimme kuitenkin hyvän kauppahengen nimissä osallistua kustannuksiin seuraavanlaisesti.

- Kustannamme vianmäärityksen kulut.
- Maksamme 50% suuttimista ja siihen liittyvästä työstä.

Voin pyytää vielä tarkemman erittelyn kustannuksista, mutta suuttimet on tietenkin kallein osa korjauksesta. Jos tämä saadaan korjattua tällä tavalla, on se tietenkin molempien kannalta helpotus.

Ilmoittele kuinka haluaisit asiassa edetä.



Mika ja anssin huolto

Hei,
Ford saapui meillä hinurilla ja päästiin sitä jonkin verran tänään tutkimaan. Puristukset tasaiset 9,5- 10 bar jokaisessa sylinterissä ja auto jopa lähtee käymään, käy tosin huonosti ja ontuen. Moottoriöljyn seassa on paljon bensaa ja 2. sylinterin tulppa märkä. Todennäköisesti polttoainesuutin rikki ja vuotaa solkenaan. Öljyn seassa polttoaine heikentää voiteluominaisuuksia, joten täyttä varmuutta esim. laakereiden kunnosta ei saa moottoria purkamatta. Ehdottaisin tässä kohtaa kaikkien polttoainesuuttimien, sytytystulppien, ilmansuodattimen sekä moottoriöljyjen ja suodattimen vaihtoa (öljyt vaihdettava kahteen kertaan jotta polttoainejäämät saadaan pois voitelujärjestelmästä). Kustannusarvio koko hommasta osineen, töineen, vianmäärityksineen noin 1900-2000€. Laitatko viestiä miten homman kanssa edetään?

Ystävällisin terveisin: Tuomas
Mikan & Anssin Autohuolto Oy




Nyt ei mene jakeluun, että mistå tuonne nyt on puristukset tullu ja miksi 4 suutinta tarvitsee vaihtaa, kun yksi on rikki.

Kusetetaanko mua nyt kunnolla? Appiukko haluaa kyllä nähdä nyt puristukset omin silmin, kun niitä aiemmin katottiin useamman hlö puolesta ja olivat vituillaan.

Miksi bensaa on öljyn seasse toista litraa, jos sylinteri on ehjä, että mistä se sinne pääsee?

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 19:55
Kirjoittaja Renee
Jos männärenkaaat oli jymähtänyt kiinni nyt bensakylvyssä aukesivat ja puristukset palasivat. Eikös kannata tutkia se kipinäpuoli että kaikki kunnossa ja 2 suutin että kuseeko se kunnolla tavaraa. Vaihtaa se öljyt sisään ja baanalle. Ei siihen 2000 € kulu. Mutta kerro mitä oireita oli ennen kun moottori tilttasi ja kun katsoit öljynpinta mittatikussa se ei.lisääntynyt. Kun tankkauksen yhteydessä tämä homma monesti kannattaa tehdä. Kuten siihen aikaa kun bensa-asemilla sai.palveluja. Jos siinä jonossa ei ala hääräämään tekee tämä session kotipihassa
Jos syttyhäitiöitä ollut niin kyllä vikavalot palaa mittaristossa. Höpö että 200 tkm menee suuttimet vaihtoon(käyttöikä). Tuossa pihassa
yksi auto jossa kilsoja 10 kertaa maapallon ympäri ja Boshin alkuperäsillä suuttimilla viellä mennään.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 20:05
Kirjoittaja focst
jari k kirjoitti: 01 Kesä 2020 19:10 Nyt ei enään tiedä mitä tehdä. Autossa ei ollu eilenkään puristuksia 3&4 pytyssä, kuin 3bar. 1&2 oli 11 ja 9bar
Tässä tulee keskustelu Sakan jälkimarkkinoinnin mun ja mika ja anssin huollon kanssa.
Terve,

Alla oleva viesti tuli korjaamolta hetki sitten.
Saka oy

Periaatteessa huolto-osat, öljyt jne kuuluu aina käyttäjälle ja suuttimien laskennallinen kestoikä on ylittynyt, joten virhevastuun kannalta meillä ei olisi osuutta korjauksessa.

Voimme kuitenkin hyvän kauppahengen nimissä osallistua kustannuksiin seuraavanlaisesti.

- Kustannamme vianmäärityksen kulut.
- Maksamme 50% suuttimista ja siihen liittyvästä työstä.

Voin pyytää vielä tarkemman erittelyn kustannuksista, mutta suuttimet on tietenkin kallein osa korjauksesta. Jos tämä saadaan korjattua tällä tavalla, on se tietenkin molempien kannalta helpotus.

Ilmoittele kuinka haluaisit asiassa edetä.



Mika ja anssin huolto

Hei,
Ford saapui meillä hinurilla ja päästiin sitä jonkin verran tänään tutkimaan. Puristukset tasaiset 9,5- 10 bar jokaisessa sylinterissä ja auto jopa lähtee käymään, käy tosin huonosti ja ontuen. Moottoriöljyn seassa on paljon bensaa ja 2. sylinterin tulppa märkä. Todennäköisesti polttoainesuutin rikki ja vuotaa solkenaan. Öljyn seassa polttoaine heikentää voiteluominaisuuksia, joten täyttä varmuutta esim. laakereiden kunnosta ei saa moottoria purkamatta. Ehdottaisin tässä kohtaa kaikkien polttoainesuuttimien, sytytystulppien, ilmansuodattimen sekä moottoriöljyjen ja suodattimen vaihtoa (öljyt vaihdettava kahteen kertaan jotta polttoainejäämät saadaan pois voitelujärjestelmästä). Kustannusarvio koko hommasta osineen, töineen, vianmäärityksineen noin 1900-2000€. Laitatko viestiä miten homman kanssa edetään?

Ystävällisin terveisin: Tuomas
Mikan & Anssin Autohuolto Oy




Nyt ei mene jakeluun, että mistå tuonne nyt on puristukset tullu ja miksi 4 suutinta tarvitsee vaihtaa, kun yksi on rikki.

Kusetetaanko mua nyt kunnolla? Appiukko haluaa kyllä nähdä nyt puristukset omin silmin, kun niitä aiemmin katottiin useamman hlö puolesta ja olivat vituillaan.

Miksi bensaa on öljyn seasse toista litraa, jos sylinteri on ehjä, että mistä se sinne pääsee?
Kaikki 4 vaihdetaan että voi jonkun takuun antaa. Jos suuttimet kusee bensaa niin kyllä sitä menee renkaiden ohi öljypohjaan. Kait ne jonkun takuun antaa että se suuttimien vaihdon jälkeen toimii? Ei turhasta työstä tarvi maksaa.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 01 Kesä 2020 22:32
Kirjoittaja jari k
Mutta entäs ne puristukset, ainakin appiukon mittari toimi? 2000e on aika paljon rahaa, varsinkin, kun tulis omalle kontolle leijonan osa, tosin soitan vielä kuluttajaneuvontaan, että miten on, maksaako 70% liike ja itse loput, kun nyt jäis itselle työt ja öljyt ja puolet varaosista, ainakin ennakkotapaukset antaan, niin ttä liikkeen piikkiin menis.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 02 Kesä 2020 06:59
Kirjoittaja Renee
Yksi lyhyt kysymys kuinka bensaa on joutunut öljytilaan jos auto toimi hyvin ilman mitään käyntihäiriöitä. Ja öljy ei lisääntynyt mittatikussa. Kukahan se kertoisi.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 02 Kesä 2020 09:45
Kirjoittaja yritäedes
Renee kirjoitti: 02 Kesä 2020 06:59 Yksi lyhyt kysymys kuinka bensaa on joutunut öljytilaan jos auto toimi hyvin ilman mitään käyntihäiriöitä.
Jos yksi suutin alkoi vuotaa suoraan läpi ja autolla ajettiin sen jälkeen korjaamolle (pitkäkin matka?), niin kyllähän sieltä bensaa tulee. Tässä on bensiinin suorasuihkutus, ei kannata verrata siihen Volvoon.
jari k kirjoitti: 01 Kesä 2020 22:32 Mutta entäs ne puristukset, ainakin appiukon mittari toimi?
Olisi mittauksessa tapahtunut jotain? Ilmansuodatin tukossa? Kaasuläppä oli auki joka sylinteriä mitatessa? Kaikki tulpat irti vai sitä mukaa kun mitattiin? Erehtyminen on inhimillistä.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 02 Kesä 2020 10:04
Kirjoittaja Renee
Tuota ajattelin vain että jos käyntihäiriö ja ostettu peli sillä ei saisi ajaa metriäkään. Että ei mene omistajan piikki remppa. Tämä vastuu kysymys nääs.