Escort mk4 ratti vipattaa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

On tainnu tuo kysyjä vaihtaa gummeja jo monetkin ja molempiin päihin,näin luulen...
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Voiskai nuo kumit eestä ja takaa eteen viskata kun vaihtaa nuo yläpäät ja laakerit, on ne varmaan toisinpäin ja ristissäkin ollu. Mut joo kylmillä keleillä ei huomannu enää aamupakkasella varsinkaan mut nyt kun kesän suulla taas tuli ajeltua niin tärräys alkaa tuntua. Vois liittyä noihin kumeihin tuo loppu pikku vapina. Laatikon vaiholla tosiaan hävis se kojetaulun räminä satkun jälestä. Taajamanopeuksissa ja ylämäkeen tuntuu semmosta pientä pompotusta, se voi olla että se yläpää veuhtoo siihen väljään kumiin. En oo tosiaan iskareita tai yläpäitä aukonu vielä, olihan tuossakin autossa työmaata ja rikki olevaa osaa mut kohtahan se on kelpo ajuauto :D Voishan tuo alkaa ollakkii jo pikkuhiljaa kun 2017 asti ollu mulla :ford:
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Renkaista kannattaa katsoa myös ns. pystyheitto jospa renkaan kuviopinta ei olekkaan suora vaan jossain kohtaa heittää ylös,sitä kun ei voi tasapainotuksilla korjata vaan se rengas aina romu,saman tekee runkovikanen kun vyö vioittunut,itsellä oli viime talvena sellanen alla ja aina tuntu pikku nopeudessa vippaus ratissa.
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

Joo iskarin yläpäät laakerit kumit yms uudet ja jouset uusin samalla. Rattiakselin holkit uuet ja vetari kuskin puolelle ja tukivarret molemmat uuet. Hävis pompottelu taajama ajossa ylämäkeen. Vielä pirulainen kikottaa mut satasta ja 120 menee jo ihan nätikseen mut vielä se 80 seutuun ja siellä välimaastoissa tutisee. Mielenkiinnon kohdistanu nyt tuohon kallistuksenvakaajaan minkä puslat tietty tukivarsissa uudet mut ne puslat vaihtamatta mitkä keulan puolelle pulttaantuu runkoon. Sähköteippiä pistin vakaajantangon ympärille monta kiekkaa eipä vaikuttanu. Tosin eläähän se kumi ite samallalailla jos väsyny. Tuon tuosta edestä kun irrottaa niin sehän on ihan rempula koko vehe heiluu renkaat sinne jos tänne. Pitäs melkeen laittaa tukivarsii ne polyuretaanipuslat ja tuoho etee myös. Tavan kumit tilasin etupuolelle. Vetelyherkkyyttä kun kanssa on ja hakee jos paikkoja esimerkiks tiessä.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Minkä levyset renkaat? mitä leveämmät niin huomannu että hakee,kapeammat taas muutoin honteloilta tuntuu.
Oletko muutes kattonu että takapäässä on kaikki ok?
Jos siellä joku ongelma niin vaikuttaapi samalta ja vatkauskin voi sieltä tulla.
itte sain Escon jälleen katsastettua,etujarrut meni uusiksi,hyvin piti mutta ottivat liika kapealta alueelta kiinni ja levyjen reunat ruosteessa,no uusilla levyllä/paloilla homma hoitui,nin onhan tossakin kaikenmoista värinää sun muuta mutta mulla ajoa nin vähän eikä pitkäämatkaa olleskaan saapi mun puolesta ne olla.
Niin oliko siitä nyt kiinni olevasta lotasta tietoa mistä oli ja paljon ajettu,onko mitään koskaan tehty? mullakin yksi loota kiinni oli ja klonksu sekin ja samanlainen on tää nykynenkin että eipä noita enää taida ehjiä löytyä jos ei joku korjaa...
mmiikkaaa
Viestit: 49
Liittynyt: 17 Marras 2013 22:09

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja mmiikkaaa »

195/50/15 Rs turbon alut ja nangkangin kitkat alla. Takapäätä en oo sen enempää tutkinu muutakun jouset vaihtanut ja iskarit irrotettiin ylhäältä toimenpiteen ajaks. Tuo vetely ja epävakaus vaan ihmetyttää ja niinsanottu haukkailu mutta ei rauhaton niinkun oli auraukset pielessä. Pitää vaihtaa nuo vakaajan etukumet ja tutkia takaakin. Miettinyt tässä että pääsisköhän jossain ajamaan etupyörät rullilla ja alta vois kahtoo missä se tutina oikee löytys. Silloha se jos takana olis niin häviäis siinä, osaakoha nuo 4 pyöräsuuntauspaikat tehä diagnooseja? Laatikko 1.8 dieseli mk6 eskosta 300-400 tkm ajettu. En laatikon syyks laittas noita oireita enää. Se vanha tärräs murrokseen kun oli siin poskilaakerissa väljää.
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Sulla rengaskoko 2" isompi kun normi,voi tulla sieltäkin tuo haukkaamisilmiö kun matalaprofiili,mulla ainakin jo ihan normi 13" ja leveämpi tekaa samaa että asfalttipaikat tulee tutuiksi,leveämpi rengas aina pahempi täristäjä kun pinta alaakin on enempi.
Nelipyöräsuuntauksessa ei taida rullia ola joissa vois koeajaa,jossain paikassahan voi olla jos ovat erikoistuneet,oletko kokeilu ihan etupäätä nostaa pukeille ja siinä ajaa?
Sillonhan se etupää pitäs täristää jos pyörivissä osissa on vikaa,jos mahdollista niin kokeileppa ihan normi renkailla/vanteilla selvää sitten sekin.
Slammed
Viestit: 67
Liittynyt: 20 Touko 2020 00:55

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja Slammed »

Onkos tämä selvinnyt? Itsellä mk3 orion joka vatkaa rattia kovemmissa vauhdeissa. En ole vielä kerennyt asiaa tutkimaan, mutta ois kiva tietää mikä sulla auttoi lopulta.
Ford fiesta mk1 -79
Ford orion mk3 -90 1.6efi
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Escort mk4 ratti vipattaa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

itte ajanu etuveto Escolla jo yli 30v ja kun alkaa auto kulumaan jokapuolelta alkaa tulla tärinät ja vipatukset tutuiksi.
Yleisin vika on epätasapaino renkaissa,eivät ole tasapainotettuja tai sitten pystyheittoa tai vyö poikki!
Nuo helppoja selvittää,sitten mennäänkin jo vaikeampaan ja kalliimpaan suuntaan jos vika vetolaitteissa,helpoimmat viat on nivelistöissä ja vetoakseleissa,vaikeimmat/kalliimmat sitten vetopyörästössä koska sillon pitää loota pudottaa pois ja kuka sen sitten korjaa?? jarrut,laakerit,jouset iskarit myös käytävä läpi ettei siellä vikaa ole.
Pitää myös muistaa se että tärinät/värinät voi kantautua myös takaa eteen,eli pitää myös käydä takapää läpi onko siellä joku vika.
itselläni on nytkin sellanen loota jossa väljä vetopyörästö koska ei ole ketään ilmoittautunu korjaamaan noita netisiä väljiä joita jemmattu on,ehjän löytyminen lie nykysin jo ihme...
Tyyppivika oli näissä Escort/Orioneissa että vetopyörästön nk.poskilaakerit eli laakerit joilla vetopyörästö on tuettu kuoriinsa väljistyi ja siitä alkoi ongelmat,oli huonoa laakerisarjaa ja alumperinkin on ollu heikoin lenkki koko autossa.
jos vetoakselia heilutettaessa sivusuunnassatuntuu väljää lootan sisällä on vika siellä tai vuotaa selvästi akselinjuuresta öljyä.
Tuossapa läpileikkaus alkaa vaan ole jo itelläkin ikää saati autolla että kohta ei ole enää minusta tekijäksi ja elämäkin on hiukka muutunu tässä 30 vuodessa...
Vastaa Viestiin