Galaxy ’08 satunnainen Engine malfunction
Lähetetty: 12 Huhti 2020 23:19
Tällainen vähän ihmeellinen sähkövika ’08 2.0TDCi Galaxayssä. Kerran kesässä tapahtuu sellaista, että ESP symboli syttyy ajossa konsoliin ja samalla tulee teksti Engine malfunction. Kone menee vikatilaan ja vähän ajan päästä tulee perään yleensä myös Transmission service required. Toisinaan nämä tulevat vastakkaisessa järjestyksessä. Matka kyllä jatkuu vikatilassa körötellen ja kun ajan auton sivuun, pysäytän sen, kuivaan kylmän hien, luen pikaisen isämeitän ja käynnistän uudelleen, niin vika on poissa ja auto käy kuin ei mitään.
Vika ilmaantui muutama vuosi sitten ensimmäistä kertaa (edellisenä päivänä oli vuosisadan kaatosade) ja sen jälkeen tuli kerran kesässä. Nykyisin se ilmaantuu useammin ja mielestäni siihen liittyy ehkä sellainen ilmiö, että autolla pitää yleensä ajaa pidempää reissua ja jos nopeuden nostaa 110 km/h päälle, niin silloin tuo saattaa pamahtaa esiin. Jos taas köröttelee mökille satasen vauhtia, niin tätä ei tapahdu.
Viime kesänä käytin autoa Fordin omassa huollossa, jossa kuulemma Galakseja tunteva huoltaja kertoi että tällaista voi tulla imusarjan paineanturin viasta. Tuo MAP anturi vaihdettiin sillä kertaa, mutta kävikin niin että vähän sen jälkeen tämä vika alkoi ilmaantua melkein viikoittain.
Sitten kävikin niin että lähdin mökille ja vika ilmaantui 50 kilsan välein, pysähdyin lopulta yhden huoltiksen pihaan, nostin moottorin päältä pahvisuojan ja vetkuttelin johtosarjaa, josta menee neljälle anturille (tai oisiko jotain solenoideja) piuhat. Yksi näistä piuhoista oli vähän kuluneen oloinen. No, vetkuttelu ihmeellisesti auttoi sen verran että vikaantuminen loppui sillä reissulla siihen. Mihinköhän nuo piuhat menevät?
Kävin tässä alkuvuodesta yhden episodin jälkeen luetuttamassa vikakoodit korjaamolla, jolla oli Boschin huoltolaite. Se kertoi vikakoodeiksi
U300100 ESP ohjainlaite toimintahäiriö
U040168 Kommunikaatio <-> moottorinohjaus
P171900 Vääntömomentin valvonta Epälooginen vääntömomentti
U040100 CAN-kommunikaatio moottorin ohjainlaitteeseen Virhe tiedonsiirrossa
P003A Ahtopaineen säätö 1 Ylittää ohjealueen
Viime keväänä taas Ford huollossa koodeissa oli
P2263: Turboahtimen A ahtopainejärjestelmän toiminta
P2263-PCM: Vikatyyppi 73: Käyttölaite jumiutunut kiinni
Mahdolliset syyt: Sähköinen vika turboahtimen ohjauspiirissä, MAP-anturin sähkövika
Joku kirjoitti aikaisemmin foorumilla, että todelliset vikakoodit näkyvät vain sen aikaa kun Engine malfunction teksti on päällä, eli kun koneen sammuttaa niin käynnistää uudelleen niin nollautuvat. Voisiko pitää paikkansa? Sitten pitäisi hommata bluetooth palikka väylään ja lähteä ajelemaan.
Mietin tässä nyt että voisikohan tämä olla ihan vaan liitin/johtovika, kun niiden johtojen vetkuttelu havaittavasti vähensi vikaantumista. Kovasti nuo viimeisimmät koodit viittaisivat CAN väylän/ECUn kommunikointiongelmiin ja tuosta P003A:sta Autocodes kertoi jotain ECU ja solenoidien ohjauksesta, mikä meni minulta jo vähän yli. https://www.autocodes.com/p003a.html
Toisaalta jos tämä havaintoni siitä että vika pamahtaa päälle kun vauhtia on 110 km/h on oikea, niin silloin ei vika piuhoissa ole. PA suodatin? Turbon säätösiipien putsausta? Toisaalta tätä P2263 koodia ei nyt viimeisimmässä luennassa näkynyt.
Mitä mieltä olette, olisiko parempi viedä auto Fordin omaan korjaamoon, jos siellä osataan tulkita koodeja paremmin. Näistä sähkövioista itsellä on sellainen kokemus, että kerran vaihdettiin ilmastoinnin kompressori kun ilmastointia korjattiin eikä alkanut toimimaan. Lopulta sähkäri löysi poikki palaneen johtimen johtosarjan nipusta, jonka takia kompura ei pyörinyt. Etsi sitä tietenkin kokonaisen päivän. Ei tekisi mieleni ruveta turbon vaihtoon ja sitten huomata että vika olikin taas rikkinäisessä johdonpätkässä jossain.
Näitä liittimien putsauksia pystyn itsekin tekemään ja ehkä turbon säätösiipiäkin putsaamaan, jos sellaista voi kotikonstein tehdä.
Vika ilmaantui muutama vuosi sitten ensimmäistä kertaa (edellisenä päivänä oli vuosisadan kaatosade) ja sen jälkeen tuli kerran kesässä. Nykyisin se ilmaantuu useammin ja mielestäni siihen liittyy ehkä sellainen ilmiö, että autolla pitää yleensä ajaa pidempää reissua ja jos nopeuden nostaa 110 km/h päälle, niin silloin tuo saattaa pamahtaa esiin. Jos taas köröttelee mökille satasen vauhtia, niin tätä ei tapahdu.
Viime kesänä käytin autoa Fordin omassa huollossa, jossa kuulemma Galakseja tunteva huoltaja kertoi että tällaista voi tulla imusarjan paineanturin viasta. Tuo MAP anturi vaihdettiin sillä kertaa, mutta kävikin niin että vähän sen jälkeen tämä vika alkoi ilmaantua melkein viikoittain.
Sitten kävikin niin että lähdin mökille ja vika ilmaantui 50 kilsan välein, pysähdyin lopulta yhden huoltiksen pihaan, nostin moottorin päältä pahvisuojan ja vetkuttelin johtosarjaa, josta menee neljälle anturille (tai oisiko jotain solenoideja) piuhat. Yksi näistä piuhoista oli vähän kuluneen oloinen. No, vetkuttelu ihmeellisesti auttoi sen verran että vikaantuminen loppui sillä reissulla siihen. Mihinköhän nuo piuhat menevät?
Kävin tässä alkuvuodesta yhden episodin jälkeen luetuttamassa vikakoodit korjaamolla, jolla oli Boschin huoltolaite. Se kertoi vikakoodeiksi
U300100 ESP ohjainlaite toimintahäiriö
U040168 Kommunikaatio <-> moottorinohjaus
P171900 Vääntömomentin valvonta Epälooginen vääntömomentti
U040100 CAN-kommunikaatio moottorin ohjainlaitteeseen Virhe tiedonsiirrossa
P003A Ahtopaineen säätö 1 Ylittää ohjealueen
Viime keväänä taas Ford huollossa koodeissa oli
P2263: Turboahtimen A ahtopainejärjestelmän toiminta
P2263-PCM: Vikatyyppi 73: Käyttölaite jumiutunut kiinni
Mahdolliset syyt: Sähköinen vika turboahtimen ohjauspiirissä, MAP-anturin sähkövika
Joku kirjoitti aikaisemmin foorumilla, että todelliset vikakoodit näkyvät vain sen aikaa kun Engine malfunction teksti on päällä, eli kun koneen sammuttaa niin käynnistää uudelleen niin nollautuvat. Voisiko pitää paikkansa? Sitten pitäisi hommata bluetooth palikka väylään ja lähteä ajelemaan.
Mietin tässä nyt että voisikohan tämä olla ihan vaan liitin/johtovika, kun niiden johtojen vetkuttelu havaittavasti vähensi vikaantumista. Kovasti nuo viimeisimmät koodit viittaisivat CAN väylän/ECUn kommunikointiongelmiin ja tuosta P003A:sta Autocodes kertoi jotain ECU ja solenoidien ohjauksesta, mikä meni minulta jo vähän yli. https://www.autocodes.com/p003a.html
Toisaalta jos tämä havaintoni siitä että vika pamahtaa päälle kun vauhtia on 110 km/h on oikea, niin silloin ei vika piuhoissa ole. PA suodatin? Turbon säätösiipien putsausta? Toisaalta tätä P2263 koodia ei nyt viimeisimmässä luennassa näkynyt.
Mitä mieltä olette, olisiko parempi viedä auto Fordin omaan korjaamoon, jos siellä osataan tulkita koodeja paremmin. Näistä sähkövioista itsellä on sellainen kokemus, että kerran vaihdettiin ilmastoinnin kompressori kun ilmastointia korjattiin eikä alkanut toimimaan. Lopulta sähkäri löysi poikki palaneen johtimen johtosarjan nipusta, jonka takia kompura ei pyörinyt. Etsi sitä tietenkin kokonaisen päivän. Ei tekisi mieleni ruveta turbon vaihtoon ja sitten huomata että vika olikin taas rikkinäisessä johdonpätkässä jossain.
Näitä liittimien putsauksia pystyn itsekin tekemään ja ehkä turbon säätösiipiäkin putsaamaan, jos sellaista voi kotikonstein tehdä.