Sivu 1/1

Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 04 Huhti 2020 09:50
Kirjoittaja dr500
Tuli aivan yllättäen eteen todellinen sotku eli PCM-yksikön hajoaminen. Auto käy vajailla sylintereillä ja vikakoodit P0352 ja P0354 ovat jatkuvasti päällä.
Auto on tutkittu viikko sitten merkkiliikkeessä ja siellä todettiin, että yksikön sytytyspääteasteet ovat rikki ja että varaosia ei ole Fordin kautta saatavana. Puolat ja johtosarja olivat kunnossa. Diagnoosin saatuani olin yhteydessä englantilaiseen alan yritykseen ja sielläkin korjaus kaatui siihen, että sopivaa testiympäristöä ei ollut kyseisen auton ecu:lle.
Olen tässä viikon verran selvitellyt netin avulla PCM:n ongelmia ja entistä enemmän alkaa vaikuttaa siltä, että kyseessä on huonosta suunnittelusta johtuva tyyppivika ellei suoranainen pommi.

Tällä hetkellä tilanne on se, että auto on laitettu seisomaan ja kiinasta on tilattu komponentteja, jotka tuosta boksista pääteasteen tienoilta yleisimmin hajoavat.

Onko tietoa, että voiko jenkeissä myytäviä kunnostettuja PCM-yksiköitä (esim fs1inc.com) käyttää eurospeksin autossa, jossa 3.0 kone ja automaattilaatikko. PCM/ECU:n tyyppi on 5L8A-12A650-ABD.

Löytyykö Suomesta kokemusta kyseisen boksin kunnostamisesta?

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 04 Huhti 2020 13:52
Kirjoittaja Renee
Moi oletko ottanut Suomessa yhteyttä noihin firmoihin jotka noita PCM ja vastaavia korjailevat. Kun monesti noi osat firmaa tilaa ja vaihtaa se työntakuu tulee silloin teille.
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Tuossa juttua on muissakin Fordeissa tätä ongelmaa.
Lue tuosta
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4582
https://www.elehuolto.fi/moottorin-ohj-laitteet

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 04 Huhti 2020 17:11
Kirjoittaja dr500
Renee kirjoitti: 04 Huhti 2020 13:52 Moi oletko ottanut Suomessa yhteyttä noihin firmoihin jotka noita PCM ja vastaavia korjailevat. Kun monesti noi osat firmaa tilaa ja vaihtaa se työntakuu tulee silloin teille.
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Tuossa juttua on muissakin Fordeissa tätä ongelmaa.
Lue tuosta
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4582
https://www.elehuolto.fi/moottorin-ohj-laitteet
Täytyy ottaa vielä tuonne Elehuoltoon yhteyttä. Yhteen pohjoissuomalaiseen huoltoon soitinkin, mutta Maverick ei ollut tuttu. Jamantilta olin kuullut tuon saman viestin kuin noissa keskusteluissa, eli että yhteensopivuus jenkkiversioiden kanssa on tn. huono. Ulkomaiset ecujen korjauspalveluja mainostavat yritykset toimivat ehkä sellaisella mallilla, että jokaiselle automallille on rakennettu jonkinlainen testaus/auton simulaatioympäristö, jonka hinta on varmaankin kymmenissä tuhansissa. Jos testausta ei pystytä ympäristön puutteiden takia suorittamaan, nämä firmat eivät tee mitään koska ecun toimivuutta ei pystytä varmistamaan. Liiketoiminta perustuu siis sarjatyöhön.

Mulle tuli yllätyksenä, että perusautoissakin käytetään nykyisin näin vikaherkkää suorasytytystekniikkaa. Sytytyspuolien tarvitsema virta on iso ja kun sen ohjaamiseen tarkoitetut komponentit otetaan tietokoneboksin sisään, niin lopputulos ei ole kovin kummoinen. Fordin tapauksessa kykentä on mitä ilmeisimmin tehty liian vähillä ja alimitoitetuilla komponenteilla. Alimitoituksen ja puuttuvien suojausten takia oikosulku puolassa tms. häiriö pääsee rikkomaan kalliin boksin.

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 04 Huhti 2020 17:24
Kirjoittaja Renee
Jos vielä puutteellinen tuuletus ja bolski lämpenee niin eihän se muuta tarvitse että sähköosat lämpenee liikaa ja menee rikki.Kuten auton puolat nekään ei saa lämmitä paljon jos meinaa toimiia.Toivotaan että saat auton kuntoon

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 12 Huhti 2020 16:56
Kirjoittaja dr500
Talvisotaa on nyt käyty sen verran, että puolat ja tulpat on saatu kaivettua esiin koneen uumenista - oli melkoinen operaatio tämäkin. Puolat näyttävät olevan Motorcraftin alkuperäistä tavaraa ja mittauksen perusteella kunnossa: ensiö noin 0,5 ohm ja toisio n. 5 kohm. Ei näkyviä halkeamia. No näin se oli diagnoosikin. Tulpilla (Bosch) saattaa kyllä olla liian paljon ajettu tai ainakin kärkiväli on suurempi kuin speksin mukainen 1,27 mm (kuvassa näkyvän tulpan kärkiväliä on koemielessä pienennetty). Laakkosen asentaja oli muuten vääntänyt etupuolen tulpat liian tiukalle kun ei meinannut käsivoimat riittää 3/8” räikällä - eiks nuokin pitäisi momenttiin laittaa.

Myös PCM-yksikkö on avattu ja piirilevy irroitettu. Piirilevyn irroittaminen on vaikea toimenpide koska kiinnitys on varmistettu ruuvien lisäksi kitillä. Siinä mielessä näyttää vähän heikolta, että komponenteissa ei ollut näkyvissä mitään vaurioita; sekä sytytyspuolen tehofetit (6x5503GM) että tehovastukset (2x0,04 ohm). Myöskään mittaus yleismittarilla ei tuonut esiin mitään erikoista.

https://drive.google.com/file/d/1Vs7XNh ... /view?usp=

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 12 Huhti 2020 17:21
Kirjoittaja Renee
Varmaan kannattaa tulpat vaihtaa alkuperäisiiin ja samoin kärkiväli mitä ohjearvo sillä on.Kaikki vaikuttaa tuohon sytytyspuoleen.
Tuo kierteen läpimitta vaikuttaa tulpan kiristysmomenttiin ei tarviitse voimaa käyttää
http://www.autotarvike.fi/sytytystulppi ... jeita.html
Onko 3.0 moottori
Tuossa tulpat
https://www.junk.se/en/ford-parts/3750- ... 32wm1.html

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 14 Touko 2020 15:25
Kirjoittaja dr500
Auto saatiin viimein korjattua ja projektin kustannukset olivat siinä tonnin luokkaa. Puolat ja tulpat uusittu sekä PCM:stä vaihdettu kymmenen komponenttia venäläisen saitin tietojen perusteella. Toivotaan, että tämä pysyisi nyt nipussa edes jonkin aikaa :)
Uusitut komponentit yläreunassa keskivaiheilla (toisella puolella on vielä yksi vaihdettu 74HC02).

https://drive.google.com/file/d/1cN1Y1C ... YRZjS/view

On syytä varoittaa kyseisen mallin omistajia siitä, että tulppien ja/tai puolien huono kunto todellakin rikkoo boksin. Varaosia ei saa eikä elektroniikan korjauksiin tahdo löytyä osaamista. Sama ongelma on ilmeisesti monessa muussakin uudehkossa jenkkiautossa.

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 14 Touko 2020 19:58
Kirjoittaja Renee
Eli säännöllinen huolto autolle säästää euroja. Niihän se on noi aouvirran antjat kun kaapeleilla akusta annetaan nykyajan autoon enenmän haittaa kuin hyötyä. Menee helposti monta akun hintaa korjailluun. Mutta hyvä että sinun biili nyt kunnossa. Ei muuta kuin kilometrejä keräämään. Hyvä kun kerroit mitä piti tehdä autolle että tuli kuntoon.

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 16 Touko 2020 08:43
Kirjoittaja Toxox
dr500 kirjoitti: 14 Touko 2020 15:25
tulppien ja/tai puolien huono kunto todellakin rikkoo boksin.
Näinhän se on ollut -80 luvulta saakka, kun kärjistä siiirryttiin boxeihin.
Elektroniikka oli hyvin yksinkertaista verrattuna tähän päivään, tuolloin kun yhdestä autosta meni boxi,
niin takuuta ei saanut uudelle boxille jos itse vaihtaa.
Uusi boxi löytyi autosähköliikkeestä ja takuun vaatimuksena oli, että itse vaihtavat ja tarkastavat koko sydeemin.
Puolan,virranjakajan, tulpat, johdot...

Re: Maverick -05 PCM rikki

Lähetetty: 01 Kesä 2020 17:17
Kirjoittaja dr500
Lisäystä edelliseen. Löysin vanhan huoltokirjan, jonka mukaan em. Boschin tulpilla oli ajettu 42 tuhatta ennen PCM:n hajoamista. Nyt on kaikki alkuperäistä Motorcraftin tavaraa. Ed. omistaja oli ilmeisesti vähän fuskannut ja teettänyt tuon isomman 130t huollon jälkeen vain moottoriöljyn+suodattimen vaihtoja.
Teetin nyt myös BG puhdistuskäsittelyn laatikkoon. Ainakin kulutus tuntui laskevan. Vanhoilla ATF-öljyillä oli ajettu samat 42t.