Sivu 1/1
1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 21 Maalis 2020 14:33
Kirjoittaja duckworth
Mk1 Focukseen jakopäänremppa lähestyy, niin kysymys aiheesta liittyen kampiakselinlukitukseen..
https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... torit/3340
Tuollainen ajoitustyökalusarja siihen on, ja sen tiedän että tuo latta tulee nokka-akseleiden päätyihin ja pitkä pultti kampiakselinajoitukseen (käännetään sitä vasten), mutta lukitaanko itse kampiakseli kuinka siksi aikaa että saan hihnapyörän pultin avattua ja lopulta kiristettyä? Onko työkalua jolla saa vauhtipyörän päästä lukittua, ainakin PSA-konsernin koneissa oon sieltä lukinnu, eikä ole tullut ongelmia, mutta onko Fordiin vastaavia? Kun tuossa sarjassa tule vaan tuo latta ja tappeja.
EDIT:
Tällaisia löysin:
https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... +Ford/9803
Käyköhän enää Mk1:een?
https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuo ... ratec/3682
Tämä taas näyttää samalta mikä tulee ajoitussarjan mukana, vai voiko lukituskäyttöön olla?
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 21 Maalis 2020 19:34
Kirjoittaja yritäedes
Kyllä tuo on sama kuin se sarjan keskimmäinen tappi, juuri sulle se oikea; jota vasten kampiakseli käännetään, kuten
jo sanoit.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 22 Maalis 2020 10:43
Kirjoittaja duckworth
Tein nyt niin että tilasin tuon ajoitussarjan ja myös tuon vauhtipyöränlukitustyökalun. Sittenpä näkee osuuko yhteenkään Focuksen kytkinkopan reikään jako

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 27 Maalis 2020 16:50
Kirjoittaja duckworth
Tuleeko tuohon kampiakselinhinapyöränpulttiin sitten kasatessa kierrelukite, vai pysyykö sillä 40Nm+90ast. kiristyksellä pelkästään?
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 28 Maalis 2020 10:58
Kirjoittaja yritäedes
Ainakaan korjausoppaassa ei puhuta mitään kierrelukitteesta.
Tarkasta lopuksi huolellisesti nokkien asento sillä lattaraudalla, kun kampiakseli on oikeassa asennossa sen pultin avulla.
Nokat ei saa olla yhtään pielessä, muuten kilahtaa.
Ja sitten vielä pyörittele moottoria käsin ja tunnustele, että pyörii vapaasti.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 28 Maalis 2020 12:26
Kirjoittaja duckworth
yritäedes kirjoitti: ↑28 Maalis 2020 10:58
Ainakaan korjausoppaassa ei puhuta mitään kierrelukitteesta.
Tarkasta lopuksi huolellisesti nokkien asento sillä lattaraudalla, kun kampiakseli on oikeassa asennossa sen pultin avulla.
Nokat ei saa olla yhtään pielessä, muuten kilahtaa.
Ja sitten vielä pyörittele moottoria käsin ja tunnustele, että pyörii vapaasti.
Joo käänsin kampiakselin vastapainon sitä tappia vasten, ja oon vielä lukinnu vauhtipyörän startin kohdalta erikoistyökalulla, eli ainakaan alakerran ei pitäisi liikkua

, mutta noista nokista tulee vielä mieleen, että voiko ne siis mennä pieleen vaikka se latta niiden lovien välissä, ja kannen tasoa vasten?? Tullut luettua kauhutarinoita juuri venojen ja mäntien kahteen törmäyksestä täältä foorumilta...
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 28 Maalis 2020 12:41
Kirjoittaja yritäedes
Sulla on kaikki oikein - tarkoitin sitä, että kun hihna on paikoillaan, kiristin myös ja nokkapyörätkin kiristetty, niin laittaa se latta vielä kerran ja varmistaa, että kaikki on kunnossa. Ja sitten pyörität konetta käsin ja laitat vielä kerran kampuran stopparin ja latan paikoilleen. Koska pulttia kiristäessä tai nokkapyöriä kiristäessä se latta on syytä ottaa pois, ettei nokka-akselin pää murru.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 28 Maalis 2020 12:44
Kirjoittaja duckworth
Jees, pitää tupla chekata kaikki

Noita nokkapyöränpultteja en ookaan vielä löysänny, nekö siis täytyy löysätä että ajotus menee oikein?
EDIT: Joo näköjään alfamerikin neuvoo löysäämään, löystätään siis

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 28 Maalis 2020 12:52
Kirjoittaja yritäedes
duckworth kirjoitti: ↑28 Maalis 2020 12:44
Noita nokkapyöränpultteja en ookaan vielä löysänny, nekö siis täytyy löysätä että ajotus menee oikein?
Jos latta menee paikoilleen, kun hihna on asennettu, niin kaikki on kunnossa. Jos taas ei mene, niin sitten täytyy nokkapyörät löysätä, että saa nokat kohdalleen.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 29 Maalis 2020 20:25
Kirjoittaja duckworth
Tämmönen ikusuuskyssäri vielä; ootteko laittanu vesipumpun tiivisteen liimaa vai meneekö pelkällä tiivarilla jos vaan pinnat putsaa?

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 30 Maalis 2020 19:12
Kirjoittaja duckworth
Tutkaillin tarkkaan, eikä ollut edellisessäkään pumpun tiivarissa liimaa, joten putsasin lohkon pinnat huolella ja uudella tiivarilla ilman liimaa vaan uusi pumppu. Jakohihnasarjakin siirtyi koneeseen, ja kirin ohjeen mukaan sen kampiakselinpultin, mutta... pyöritin konetta pari kierrosta pienellä räikällä, ja kun aloin tarkastaa ajotuksia niin alakerta tulee vartin kierroksella ja koko kierrolla (2kiers.) 1/8kierrosta eli 45ast. perässä

Korjasin jaon ja nyt menee just merkit taas ja pyöriikin avaimella kevyesti. Saa nähdä millaset vauriot oon saanu aikaan kun erehdyin pyörittämään avaimella konetta tuolla väärällä jaolla..

Tai ainakin muistan täältä lukeneeni tarinan jossa oli pyöritetty käsin konetta kampiakselin pultista ja saatu jo siten venttiilit solmuun:
viewtopic.php?t=40760
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 31 Maalis 2020 10:52
Kirjoittaja duckworth
Tilailin kuitenkin vielä uuden v-kopantiivisteen, ja kasaan tuon loppuun, että voi edes yrittää käyntiin, ja toivoo ettei ole jo venttiilit menny vääriksi kun räikkäavaimella pyörittelin väärällä jaolla kasausvaiheessa

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 31 Maalis 2020 20:33
Kirjoittaja yritäedes
Harmi,jos joudut vielä venttiiliremppaan. Tekevälle sattuu.
Paljon riippuu siitä, olivatko molemmat nokat väärässä asennossa ja kumpaan suuntaan…
Kun yrität käynnistää, niin saadaan tietää, kuinka kävi.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 31 Maalis 2020 21:12
Kirjoittaja duckworth
yritäedes kirjoitti: ↑31 Maalis 2020 20:33
Harmi,jos joudut vielä venttiiliremppaan. Tekevälle sattuu.
Paljon riippuu siitä, olivatko molemmat nokat väärässä asennossa ja kumpaan suuntaan…
Kun yrität käynnistää, niin saadaan tietää, kuinka kävi.
Nokat eivät olleet toisiinsa nähden väärässä asennossa, vaan alakertaan nähden eli lattarauta meni loviin, mutta alakertaa piti tuosta kääntää vielä vartti että toppasi kampiakseli siihen ajoitustappiin jolloin nokat meni edelle ajoituksen puolesta. Tuntuu vaan että aika monestihan tuossa luulisi käyvänkin noin kun kampiakselin pultin kiriin niin silloinhan nokkien pyörät väkisin liikahtaa edelle tai vastavasti kun avaa niin liikahtavat jälkeen... Oon vaan muissa koneissa ollu siinä uskossa että kunhan ei startilla pyöritä väärää jakoa niin ei tule ongelmia, kuitenkin pyöritin todella hitaasti pikkuräikällä.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 01 Huhti 2020 06:41
Kirjoittaja focst
duckworth kirjoitti: ↑31 Maalis 2020 21:12
yritäedes kirjoitti: ↑31 Maalis 2020 20:33
Harmi,jos joudut vielä venttiiliremppaan. Tekevälle sattuu.
Paljon riippuu siitä, olivatko molemmat nokat väärässä asennossa ja kumpaan suuntaan…
Kun yrität käynnistää, niin saadaan tietää, kuinka kävi.
Nokat eivät olleet toisiinsa nähden väärässä asennossa, vaan alakertaan nähden eli lattarauta meni loviin, mutta alakertaa piti tuosta kääntää vielä vartti että toppasi kampiakseli siihen ajoitustappiin jolloin nokat meni edelle ajoituksen puolesta. Tuntuu vaan että aika monestihan tuossa luulisi käyvänkin noin kun kampiakselin pultin kiriin niin silloinhan nokkien pyörät väkisin liikahtaa edelle tai vastavasti kun avaa niin liikahtavat jälkeen... Oon vaan muissa koneissa ollu siinä uskossa että kunhan ei startilla pyöritä väärää jakoa niin ei tule ongelmia, kuitenkin pyöritin todella hitaasti pikkuräikällä.
Kun kampiakselin pultti kiristetään on nokkien pultit vielä auki. Sitten kun kampi on kiristetty varmistat vielä että kampi on tappia vasten ja nokat kiinni. Nokka akseleissa olevat 21mm listan paikat on kiritystä varten ettei nokanpää latan kohdalta murru. Nokkapyörien kuuluu olla vapaina kun kampiakselin pultti kiristetään juuri sen takia että ne muuten on vähän pielessä..ja tässä tapauksessa aika paljon. Toivotaan että ei tullut vahinkoja. Itse pyöritän aina käsin läpi räikän kanssa. Ei missään nimessä startilla.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 01 Huhti 2020 14:29
Kirjoittaja duckworth
Jep tajusi kyllä heti asennusvaiheen jälkeen, että miksi ne nokkikset tosiaan pitää löysätä, ja startilla en oo konetta pyörittänytkään kuten parissa aiemmassa viestissa kirjoittelin

Kasasin tänään kaiken loppuun ja lievän leukarintaan asenteen turvin konetta käyntiin rikkoutuneiden venojen pelossa, mutta... my ass, sehän lähti kerrasta tulille!

Vastaa kaasuun terävästi, eikä kolise

Ainoo ongelma nyt enää että laturinvalo ei sammu

Tutkailen huomenna lisää kun täytyy jäähäriäkin lisäillä koneeseen että voi pidemmän aikaa käyttää.
EDIT: Laturinvalo syttyy kun kone on käynyt vähän aikaa. Näissä taisi menne niin että joutu OBD:n kautta nollaamaan joissain tapauksissa ton? Toki täytyy vielä mitata jännite, että näkee onko aiheellinen hätä vaiko ei

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 01 Huhti 2020 18:00
Kirjoittaja focst
duckworth kirjoitti: ↑01 Huhti 2020 14:29
Jep tajusi kyllä heti asennusvaiheen jälkeen, että miksi ne nokkikset tosiaan pitää löysätä, ja startilla en oo konetta pyörittänytkään kuten parissa aiemmassa viestissa kirjoittelin

Kasasin tänään kaiken loppuun ja lievän leukarintaan asenteen turvin konetta käyntiin rikkoutuneiden venojen pelossa, mutta... my ass, sehän lähti kerrasta tulille!

Vastaa kaasuun terävästi, eikä kolise

Ainoo ongelma nyt enää että laturinvalo ei sammu

Tutkailen huomenna lisää kun täytyy jäähäriäkin lisäillä koneeseen että voi pidemmän aikaa käyttää.
EDIT: Laturinvalo syttyy kun kone on käynyt vähän aikaa. Näissä taisi menne niin että joutu OBD:n kautta nollaamaan joissain tapauksissa ton? Toki täytyy vielä mitata jännite, että näkee onko aiheellinen hätä vaiko ei
Tarkasta ne 3 johtoa sen haitarikuoren sisältä jotka menee siihen laturin pistokkeeseen.
Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 01 Huhti 2020 23:45
Kirjoittaja yritäedes
duckworth kirjoitti: ↑01 Huhti 2020 14:29
Kasasin tänään kaiken loppuun ja lievän leukarintaan asenteen turvin konetta käyntiin rikkoutuneiden venojen pelossa, mutta... my ass, sehän lähti kerrasta tulille! Vastaa kaasuun terävästi, eikä kolise
Hieno homma!

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 02 Huhti 2020 15:24
Kirjoittaja duckworth
Doddii laturin valonkin sain sammumaan
Nyt onkin enää ongelmana saada ilmat pois syyläristä

Oon lisännyt jo max. asti jäähäriä, koneen käyttänyt täysin lämpimäksi, puhaltaa kabiiniin jo kuumaa, mutta ylävesiletku, syylärin, ja valtaosa alavesiletkusta aivan jääkylmiä... Onko näissä ilmausnippaa, vai mikä tässä nyt on jääny huomaamatta(?), käytin autoa varmaan 40min. kaasutellen.
Ai niin koko äherrys nyt myös tuolta luettavissa:
http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta5.htm

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 02 Huhti 2020 18:49
Kirjoittaja duckworth
Tälläne osu silmään:
Fordin huolto-ohjeen mukaan, tuon täyttötavan jälkeen pitäisi tehdä vielä seuraavaa.
-Lisää nestettä paisuntasäiliön max. merkiin ja sulje säiliön korkki
-Käytä moottoria 2750 r/min nopeudella kunnes tuuletin käynnistyy.
(lämmityslaiteen puhallin ja ilmastointi pois päältä. Lämmönsäädin täysin auki, kuten myös koko ylläkerrotun täytön ajan)
-Kun tuuletin käynnistyy nostetaan kierrokset 5000 r/min minuutin ajaksi.
-Kierrokset palautetaan 2750 r/min ja pidetään siinä kunnes tuuletin on käynnistynyt ja sammunut kaksi kertaa tai ylä- ja alavesiletku ovat saman lämpöiset. (kumpivain ensin saavutetaan)
-Moottori sammutetaan ja annetaan jäähtyä. Lisätään paisuntasäiliöön nestettä jos tarvitaan.
Onko siis ihan välttämätön rutiini, pumpun vaihdon jälkeen?

Re: 1.6 Zetec S jakopäästä, kampiakselin lukitus?
Lähetetty: 03 Huhti 2020 11:18
Kirjoittaja duckworth
Ja ilmavaivat selätetty tuolla ohjeella, nyt oli syyläri, ylä- ja alavesiletkut kuumia
Kaippa tää on nyt taputeltu
