-77 estate Granaatin rakentelua

Jäsenten ja nyt myös muiden käyttäjien projekteja
Vastaa Viestiin
granada77
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Syys 2013 09:36
Paikkakunta: Tampere

-77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja granada77 »

Terve kaikille. Ajattelin aloittaa tälläsen pienen projektitopikin kirjottelun jos sillä sais ylläpidettyä itse tekemisen motivaatiota.

Vähän historiaa autosta:
Isä aikoinaan hankki itselleen tuollaisen 1977 vuoden Granada Mk1 farmarina, vuosi taisi olla jotain 2000 tai 2001. Pari vuotta se oli ajossa kunnes jäi seisomaan pellon reunaan. Auto vietti seuraavat noin kymmenen vuotta pellossa makaamassa heinän keskellä.
Kevättalvella 2012 sitten fiestasta, joka toimi peltoautona, hajosi kytkin ja kyselin isältä että olisiko paha homma laittaa tuo vanha Granada käymään että pääsisi ajelemaan. Itsellä oli ikää tuolloin 17 vuotta. Akku laitettiin paikalleen ja hieman bensaryyppyä pullosta kaasarille niin auto lähti käymään. Tyytyväisenä ajelin pellolla muutaman päivän kunnes alkoi kipinä syttyä Granadan laittamisesta takaisin tieliikenteeseen. Alla pari kuvaa lähtötilanteesta, jotka sain kaiveltua jostain arkistojen syövereistä

Kuva
Kuva

Aluksi oli tietenkin tarkoitus vain laittaa mahdollisimman vähällä vaivalla leimakuntoon, mutta totuus iski vasten kasvoja kun alkoi tutkimaan tarkemmin. 10 vuotta heinäpellossa oli tehnyt kyllä tehtävänsä. Purkasin auton kokonaan sähköjä lukuunottamatta ja pohja sekä kaaret puhallutettiin hiekalla ulkoa ja sisältä. Positiivisena yllätyksenä autosta jäi vielä jotain muutakin jäljelle kuin katto. Takakaaret sai värkätä kokonaan uusiksi ja toinen runkopalkki taka-akselilta taaksepäin. Takakaaret tehtiin hiukan leveämmiksi ykköskoppaisen VW Golfin kaarilla, joita joutui jatkamaan keskeltä 10 cm että sai pyörän aukon oikean mittaiseksi. Pohjan hitsailin korigrillissä. Akselit puhallettiin myös ja maalattiin.
Pohjan puhalluksen jälkeen kävi vielä akselit alla jotta sai vanteita soviteltua, se kun oli tärkein juttu siihen aikaan :D Sen jälkeen päätyi grilliin.

Kuva
Kuva

Koneena ollut 2 litran ohari sai väistyä, kun nurkista löytyi 2,8 v6 kölniläinen. Tähän tein perusremontin, männänrenkaat, laakerit ja tiivisteet. Venttiilit ja istukat hioin koululla kun silloin kävin autonasentajalinjaa. Päättötyönä asentelin -85 mallin scorpiosta sähköruiskun tuota myllyä ruokkimaan.

Kuva

Aika lailla näihin aikoihin piti lähteä armeijaan, eikä sinä aikana juuri saanut mitään tehtyä, ja sen jälkeen muutin Tampereelle opiskelemaan. Tilat myös lähtivät alta ja projekti jäi seisomaan kaverin kylmään talliin noin 4-5 vuodeksi. Nyt on siis alettu taas hieromaan osia maalauskuntoon ja kova tarkoitus olisi saada viimeistään 2021 kesällä ajoon jossakin muodossa. Sattumoisin tuli myyntiin parempikuntoisia luukkuja sedanimallista niin ne piti käydä noutamassa parempaan talteen. Päivittelen viimeaikojen aikaansaannoksia lähitulevaisuudessa.

Pahoittelut mahdollisesti sekaisesta selostuksesta, koitin mahdollisimman lyhyesti viimeisen 8 vuoden tapahtumat tähän selostaa. Jatkossa kuvatkin ovat parempilaatuisia.

Tessu200
Viestit: 234
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Hieno homma että Granaatti on sitten pelastettu ja vieläpä estate malli,mulla ei kyllä kuvat auennu mutta kaipa ne joskus näkyy...

granada77
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Syys 2013 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja granada77 »

Noniin toi aloituspostaus menikin heti ihan putkeen. Enpä kerinnyt sitä enää muokkaamaankaan että sais kuvat näkyviin.
Eli tässä olisi pari kuvaa lähtötilanteesta:
Kuva
Kuva

Sitten hiekkapuhalluksen jälkeen akselien käyttö alla ja vanteiden kokeilu:
Kuva

Korigrillissä kuskin puolen helma hitsattuna ja takakaari sovituksessa:
Kuva

Konehuoneesta osviittaa, mitä tuli tehtyä ammattikoulussa:
Kuva

Möhkö
Viestit: 266
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Näyttäis 2.8 EFI:ltä vahvasti

granada77
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Syys 2013 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja granada77 »

Hyvää iltaa.
Tänään koitti se päivä, kun Granada vihdoin kuskattiin Nokian hallille. Hieman tehtiin hallissa muutoksia, että saatiin yksi seisotettava lisää mahtumaan sisälle. Tallikaverit kiittelee, kun juuri saatu lisätila on taas täytetty :lol:

Kuva

Täytyy varmaan hieman koekäytellä tuota moottoria, kun ei oo muutamaan vuoteen käytetty. Syyläri täytyisi jostain hankkia ja mielessä on ollut tuo griffinin tuote, mitä US-Parts myy. Tässähän letkulähdöt on niin sanotusti "väärin päin", jotenka ei ihan löydy syyläreitä nurkista.
Moottorinohjauksen päivittämistä olen kans miettinyt johonki ohjelmoitavaan versioon, kuten Maxxecuun. Tätä konetta tullaan kuitenkin paineistamaan kunhan nyt ensin saadaan kori jollekkin mallille ja muutamat ajelut alle.

Peltitöitä on tehty hieman. Kuskin puoleinen lokari on hitsailtuna ja saumat tinattuna. Yhden isomman paikan jouduin laittamaan tuohon missä on ollut joku 2.0 merkki tai vastaava. Paikan hitsaamisen seurauksena olikin sitte lokari mutkalla ja sitä tuli jonkin verran naputeltua suoraksi omien kykyjen mukaan. Pääsi myös harjoittelemaan pellin kutistamista lämmöllä ja jäähdytyksellä, että sai vetelän kohdan pois.
Etunurkan vaihdoin kokonaan hieman parempikuntoisesta tarvikelokarista. Siinä oli melkoinen sovittaminen, että sai jotenkin fiksusti istumaan tuohon orkkislokariin.

Kuva
Kuva

Ja tinattuna

Kuva

Pari kertaa kittiäkin on ehditty siihen leipoa, tähän tarvitaan vielä useita toistoja.

Kuva

Vasenta takaovea on myös otettu työn alle. Oma ovi oli melkolailla ruosteessa, joten tarkoitus olisi sovittaa sedan mallisen takaovi tuohon. Aloituspostauksessa mainitsin näistä luukuista, jotka tuli haettua talven aikana. Ovi oli muuten päälle päin hyvä, mutta ikkunan karmi oli erilainen. Vanhasta ovesta irrottelin karmin pistehitsauksista ja samoin tuosta "uudesta" ovesta. Nyt kun autokin täällä lähempänä, niin voi alkaa sovittaa vanhaa karmia tuohon uuteen oveen. Uutta ovea hioessa tuli pieniä yllätyksiä. alaosa tuosta ovesta on melkein kokonaan hitsattu uusiksi ja kittiä oli oikomiseen käytetty melko runsaasti. Nyt on vähä siinä ja siinä, täytyy kuitenkin alkaa vanhasta ovesta tekemään. Täytyy koittaa sovitella ja pohtia onko toivoakaan saada se "uusi" sopimaan nätisti :roll:

granada77
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Syys 2013 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja granada77 »

Peltitöitä on saatu hieman etenemään. Täytyi korjata tuo kuskin puolen takakaari ensitöiksi, kun siinä oli 17v meikäläisen kädenjälki melko vahvasti havaittavissa. Yksi kohta kaaresta oli siis hieman koholla, eikä sitä oikein enää kitillä oikaissut. Vedin rälläkällä viillon kaareen ja painoin pellit paremmin tasaan toistensa suhteen ja uudestaan hitsillä kiinni.

Kuva

Seuraavaksi sitten tinattiin lokari ja hiottiin, mutta pelli oli päässyt turhan ohueksi niin reikähän siihen tuli.

Kuva
Kuva

Pieni peltilätty taakse ja hitsillä täyttö. Tämän jälkeen jälleen tinaus ja hionta. Lopuksi päästiin tyydyttävään lopputulokseen. Yhden kerroksen keskesin vielä vetää pakkelia päälle että pääsee sitten muotoja hiomaan kuntoon. Hieman parempi tuosta tuli mitä silloin muutama vuosi sitten tullut tehtyä. Vaikka ei ehkä taidot oo yhtään parantunu mutta ainakin jaksaa hieroa nykyään vähä kauemmin eikä huitoa vain sinne päin. :D

Kuva
Kuva
Kuva

Parempikuntoinen kuskin ovi ostettiin aikoinaan samalta ukolta, joka tuon pohjan hiekkapuhalsi. Se vaikutti suurinpiirtein suoralta, mutta hitsihommiin pääsi senkin kanssa. Molemmat alanurkat täytyy ainakin tehdä uusiksi. Peltityökaluina toimii muutama vasara sekä vastin ja ihan liian pieni viilapenkki. Tovin naputtelun jälkeen sain jonkinlaisen palasen tehtyä. Taaemman nurkan sain väsäiltyä kasaan, ja siitä tuli melko hyvä ainakin näin omasta mielestä. Tosin melko lailla taas hitsatessa veteli vaikka kuinka yrittäisi jäähdytellä välissä.. Oppiipahan oikomaan.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Välitöinä on sitten soviteltu keulalle tuota uutta alumiinista jäähdytintä. Hitsautin paikallisella ukolla muutaman natsan tuohon syyläriin kiinnitystä varten. Alapäähän tuli 12mm alutangosta pätkät, joille hitsailin kannakkeet konehuoneeseen. Kannakkeisiin reiät ja siihen läpivientikumit, niin saa pudottaa syylärin paikalleen. Yläpäähän hitsattiin holkit, joissa kierre. Konehuoneeseen hitsattiin laput, joista saa sitte syylärin pultattua kiinni.

Kuva

Ja koska suunnitelmat nyt ajautuivat siihen pisteeseen että tämä tullaan ahtamaan, niin välijäähdytintä soviteltu myös keulalle. Aika passeli paikka löytyi sille syylärin edestä. Läpiviennit tehty rasiaporalla. Tästä vielä uupuu kiinnikkeet.

Kuva

Moottorinohjauksen päivittämistä on myös edesautettu väsäämällä triggerilevy kampiakselin päähän. Laserilla teetin tuollaisen 36 -1 triggerilevyn, jonka sitten hitsasin kampuran hihnapyörään. Triggeri oli ihan omaa suunnittelua ja se istuin aika mukavasti keskittyen tuohon paikalleen. Hihnapyörästä vetelin ylimääräiset urat pois ja siihen päätyyn sitten uusi triggeri kiinni. Täytyy vielä varmaan käyttää sorvissa, ettei varmasti ole kehällä heittoa.

Kuva
Kuva

Möhkö
Viestit: 266
Liittynyt: 29 Huhti 2015 18:43

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja Möhkö »

Näyttää hyvälle, koita käyttää sitä pakkelia mahd. vähän koska se on lyhyt ikäistä. Tuppaa halkeilemaan ja tippumaan pois kun on pitempään. (Elää lämmön vaikutuksesta eritavalla kuin pelti.) Tinaus on parempi keino täytellä huokosia.

Tessu200
Viestit: 234
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Oikeassa olet

granada77
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Syys 2013 09:36
Paikkakunta: Tampere

Re: -77 estate Granaatin rakentelua

Viesti Kirjoittaja granada77 »

Möhkö kirjoitti:
24 Kesä 2020 08:55
Näyttää hyvälle, koita käyttää sitä pakkelia mahd. vähän koska se on lyhyt ikäistä. Tuppaa halkeilemaan ja tippumaan pois kun on pitempään. (Elää lämmön vaikutuksesta eritavalla kuin pelti.) Tinaus on parempi keino täytellä huokosia.
Joo tarkoituksena on mahdollisimman vähällä selvitä ja parhaani yritän että vältyttäisiin hirveältä kittikasalta :D
Näitä ovia on aiemmin jo oiottu runsaalla pakkelilla niin koitan vähän saada niitä suoremmaksi ennen omia muurauksia. En vaan mikää mestari oo noissa pellihommissa niin aikaa tuntuu ottavan että saa jotain puoliksi hyvää edes aikaseksi. Kaipa tämän rojektin myötä oppii.. :roll:

Vastaa Viestiin