Start&stop järjestelmä, hyötyä vai ei?
Lähetetty: 10 Maalis 2020 10:53
Jos autostasi löytyy start&stop järjestelmä, niin koetko että siitä on aidosti hyötyä sinulle? Oletko saanut selvää säästöä polttoaineen kulutuksessa esim. ajat paljon ruuhka-aikaan autolla, jolloin oikeasti auto pysähdyksissä liikennevaloissa (ennakoiden) joutuu odottelemaan pitkään? Vai pääsetkö käyttämään melko vähän start&stop järjestelmää (taajama-ajoa?), jolloin hyöty jää melko vähäiseksi? Auton malli, moottori ja säästöt?
Nettiä selaamalla olen löytänyt joitakin säästöarvioita eri automerkeistä niin ehkä noin puoli litraa voisi olla säästö karkeasti, riippuen toki paljon olosuhteista (liikenne ja sähkönkulutus esim. ilmastointi) ja moottoritekniikasta. Jotain 0,2-1,5l haarukkaa lähinnä. Hyvä puoli että kaupungissa ilmansaasteet hieman vähenee (ruuhka-aikaan), mutta on myös arvioita että noin 10 kertaa enemmän käynnistyksiä auton eliniän aikana (50 000 vs 500 000) rasittavat myös moottoria (voitelu lakkaa, hetkellinen metallien kosketus toisiinsa), akkua ja starttimoottoria.
Netistä en löytänyt mitään arviota siitä (edes johonkin automalliin) KUINKA KAUAN moottorin pitää olla pysähdyksissä, jotta pysähdyksissä kulutettu sähkö ja starttimoottorin syömä käynnistys sähkö on taas laturin kautta ladattu takaisin akkuun (lisää polttoaineen kulutusta). Riittääkö 10 sekunttia? Ehkä kuitenkin vähintään 20 sekunttia, jotta pääsee KOKONAISUUDESSA "plussalle" kun puhutaan polttoaineen kulutuksesta?
Omalla kohdallani on paljon alle 5km ajoa ja harvemmin edes ruuhkissa, niin taidan kallistua sen takia etten käytä järjestelmää varsinkaan talvella. Muutenkin kun on tarkoitus pitää autoa noin 10 vuotta, niin olisi hienoa ettei minun mahdollisesti tarvitse starttia itse koskaan vaihtaa. Kun moottori kuluu hieman enemmän käynnistysmäärien lisääntyessä, niin polttoaineen kulutuskin lisääntyy hieman enemmän vuosien varrella. Kun akkukin kuluu nopeammin, niin myös vaihtotyöstä tulee kustannuksia akun hinnan lisäksi jos pitää varmistaa ettei virta katkea auton tietokoneelta ja pitää myös kertoa akun vaihdosta auton tietokoneelle (ei voi tehdä itse?). Jotenkin vain tuntuu että mahdollinen polttoaineen säästö valuu kuitenkin korjauskustannuksiin plus mahdollisesti lievään kulutuksen nousuun moottorin kulumisen takia, mutta kaupungin hiukan parempi ilmanlaatu kiittää.
Ehkä joku osaa jotain laskelmia esittää KOKONAISUUDESTA, sillä nimenomaan tämän ketjun tarkoitus on pohtia hyötyjä ja haittoja kokonaisuutena. Eli kannattaako järjestelmää käyttää? Jos kannattaa niin millaisilla "raja-arvoilla"?
Nettiä selaamalla olen löytänyt joitakin säästöarvioita eri automerkeistä niin ehkä noin puoli litraa voisi olla säästö karkeasti, riippuen toki paljon olosuhteista (liikenne ja sähkönkulutus esim. ilmastointi) ja moottoritekniikasta. Jotain 0,2-1,5l haarukkaa lähinnä. Hyvä puoli että kaupungissa ilmansaasteet hieman vähenee (ruuhka-aikaan), mutta on myös arvioita että noin 10 kertaa enemmän käynnistyksiä auton eliniän aikana (50 000 vs 500 000) rasittavat myös moottoria (voitelu lakkaa, hetkellinen metallien kosketus toisiinsa), akkua ja starttimoottoria.
Netistä en löytänyt mitään arviota siitä (edes johonkin automalliin) KUINKA KAUAN moottorin pitää olla pysähdyksissä, jotta pysähdyksissä kulutettu sähkö ja starttimoottorin syömä käynnistys sähkö on taas laturin kautta ladattu takaisin akkuun (lisää polttoaineen kulutusta). Riittääkö 10 sekunttia? Ehkä kuitenkin vähintään 20 sekunttia, jotta pääsee KOKONAISUUDESSA "plussalle" kun puhutaan polttoaineen kulutuksesta?
Omalla kohdallani on paljon alle 5km ajoa ja harvemmin edes ruuhkissa, niin taidan kallistua sen takia etten käytä järjestelmää varsinkaan talvella. Muutenkin kun on tarkoitus pitää autoa noin 10 vuotta, niin olisi hienoa ettei minun mahdollisesti tarvitse starttia itse koskaan vaihtaa. Kun moottori kuluu hieman enemmän käynnistysmäärien lisääntyessä, niin polttoaineen kulutuskin lisääntyy hieman enemmän vuosien varrella. Kun akkukin kuluu nopeammin, niin myös vaihtotyöstä tulee kustannuksia akun hinnan lisäksi jos pitää varmistaa ettei virta katkea auton tietokoneelta ja pitää myös kertoa akun vaihdosta auton tietokoneelle (ei voi tehdä itse?). Jotenkin vain tuntuu että mahdollinen polttoaineen säästö valuu kuitenkin korjauskustannuksiin plus mahdollisesti lievään kulutuksen nousuun moottorin kulumisen takia, mutta kaupungin hiukan parempi ilmanlaatu kiittää.
Ehkä joku osaa jotain laskelmia esittää KOKONAISUUDESTA, sillä nimenomaan tämän ketjun tarkoitus on pohtia hyötyjä ja haittoja kokonaisuutena. Eli kannattaako järjestelmää käyttää? Jos kannattaa niin millaisilla "raja-arvoilla"?