Sivu 1/1

Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 13 Helmi 2020 10:30
Kirjoittaja Ile L
Kysymys koskien Ford Focus mkII ja etulaakereita.

Autoon vaihdettiin 175tkm:n kohdalla etulaakerit ensimmäistä kertaa auton historiassa ja nyt autolla on ajettu 235tkm niin toinen etulaakeri meni nyt vaihtoon ja toinenkin etulaakeri oireilee jo. Eli 60tk tuli ajettua näillä laakereilla. Mikä selittäisi näin nopean laakereiden rikkoutumisen. Auton ajoprofiili on 90% pitkää tasaista maantieajoa.

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 13 Helmi 2020 17:30
Kirjoittaja Patera
Laakerien laatu, yksinkertaisesti.
30-60 tkm kestävät heikoimmillaan.
Hyllyn halvinta ei kannata mukaansa ottaa.

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 13 Helmi 2020 17:51
Kirjoittaja Hoppa1
Laakereiden käyttöikää saa pidennettyä lisäämällä vaseliinia .Laakerin valmistajat näyttävät säästävän vaseliinissa mikä selittänee osaltaan niiden huonon keston.

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 13 Helmi 2020 22:52
Kirjoittaja Renee
SKF ja FAG ennen oli hyviä laakerimerkkejä. Jos alkuperäiset kesti 175 turhaa merkkiä vaihtaa silloin. Volvolla rullattu yli 400tkn aluperäiset laakerit on kyllä ne kestää kun kunnon aineesta tehty alkujaan. Asennettiin ihan ammattitaidolla kun noi huono kesto oli. Misrä ostit ja minkä merkkiset ne oli.

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 14 Helmi 2020 08:59
Kirjoittaja tursas
Ile L kirjoitti: 13 Helmi 2020 10:30 Kysymys koskien Ford Focus mkII ja etulaakereita.

Mikä selittäisi näin nopean laakereiden rikkoutumisen. Auton ajoprofiili on 90% pitkää tasaista maantieajoa.
Liian isot renkaat/vanteet, väärät rengaspaineet, ylinopeus ja Suomen huonot tiet..

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 14 Helmi 2020 09:00
Kirjoittaja corttiina san petso
Laatu merkit kestää, itsekkin halpahintaiseen erehtynyt 05 1.6 TDCI Focuksessa kesti 5TKM halpamerkki(50€), oppirahat maksaneena laitettiin SKF nykyiseen focukseen 1.6 STV 2010 molemmat etulaakerit vaihdettiin 170TKM kohdalla.

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 14 Helmi 2020 19:21
Kirjoittaja yritäedes
Tässä tulikin jo hyviä kommentteja. Yksi mahdollisuus on myös väärä asennustapa. Napa/laakeri pitää puristaa olkatukeen laakerin ulkokoolista. Jos prässätään (tai vielä pahempi, hakataan) navasta, laakeri voi vahingoittua.

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 17 Helmi 2020 14:00
Kirjoittaja duckworth
Juu tosiaan, laakerin paikalleen prässäämiseenhän on hyvä ajatus se että tuki aina sille kehälle joka hankaa kappaletta; eli kuten edellä(kin) sanottiin, itse laakeri olkatukeen hylsyllä joka painaa ulkokoolia ja napa laakeriin siten että sisäkooliin tuki :) Nimim. pilalle prässätty Honda CRV:n pyöränlaakeri 3/2019... :D

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 17 Helmi 2020 22:35
Kirjoittaja Patera
.... ja asennusta keventää huomattavasti se, että käyttää hyväkseen lämpötila-eroja ... ;)

Re: Ford Focus mkII & etulaakerit

Lähetetty: 21 Helmi 2020 20:30
Kirjoittaja Tessu200
Ei laakerin merkki enää ole taannu mitään yli 30 vuoteen,koska Escoista meni silloinkin JO vetopyörästön laakerit ja ne oli SKF tehty Ranskassa,vastaavasti Sierraan ostin vuosi sitten takapyörän laakerin SKF ja Brasiliassa tehty,että mikä sitten se paras maa? siitä ei ole mulla ollu tietoa enää vuoskymmeniin,jospa joku sen tietäisi?
Kummasti on kestäny sitten yli 40-50v laakerit niissä laitteissa joihin siihen aikaan laitettu ja merkitkin erilaisia.
Moni vaihellu vanhaan kalustoon "varmuudeksi" ne vanhat hyvät pois ja sitte kironnu uusia kun ovat palasina jo muutaman vuoden käytön jälkeen.
Tämä juttu koskee kaikkea pyörivää jossa laakerit ON,jos vanhat ehjät ei kannata varmuudeksi vaihella eikä purkaa!