Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jykke61
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Syys 2017 19:49

Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Jykke61 »

1,5 ecoboost Mondeo vm2017. Ajettu 49000km
Kaksi kertaa jo jättänyt välille. Hinurilla Ford korjaamoon. Jo neljä kertaa korjattavana saman vian vuoksi!
TAKUU voimassa.
Ensimmäisellä kerralla vaihtoivat YHDEN sytytystulpan. Ei mennyt takuuseen.
Auto toimi jonkin aikaa kunnes huonoa käyntiä heti käynnistyksen jälkeen. Auto pajalle, vikaa ei saatu esiin.
Kaikki tulpat nyt vaihdettu.
Korjaamolla käynnin jälkeen auto jätti taas välille. Jälleen vaihdettiin tulppa.
Auto antaa erroria P0302.
Nyt aamuisin jälleen huonoa käyntiä muutama sekunti. Ford huolto ei halua vaihtaa takuuna mitään kalliimpia osia.
Vialliset tulpat huollon kertoman mukaan erivärisiä kuin muut. Vika välillä sylinterissä 2 ja välillä sylinterissä 3.
Vinkkejä?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Renee »

Satunnainen sytystyshäiriö 2 sylinterissä. Tulppa on kunnossa ja monesti alussa kaikki kerralla vaihtaisi. Puola ja muut sähköpuolen jutut on tarkistettu ja entäs se virrankulku siinä ei ongelmia. https://m.autonvaraosat24.fi/ford/monde ... r%5B%5D=30

Eihän sinne konepellin alle saa mennä itse takuu laukeaa. Meillä fordilla on 5 vuoden takuu kertoo.media taitaa olla humpuukkia kun luvin viestiä. Missä korjaamolla käytit oliko siellä sähkäri hommissa. Ja perehtynyt Fordeihin. Bensana 98 ja ei ole mitään esisytytystä eli moottori nakuttaa kun sitä vedätttää. Nokka ja kampiakselin anturit kunnossa varmaakin. Annan neuvon vie sellaiselle korjaamolle jossa korjataan autoja. Otappa autonmyyjää yhteyttä kerro tarinasi jos se pystyy jeesaamaan noissa takuu asioissa ja muista sanoa se 5 vuotta 2016 jälkeen ostetut Fordit. Kun käy merkkihuollossa niin ne väittää että voi ajella huoletta taasen vuoden. Kerro mitä autolle tapahtui tuliko kuntoon.

Ps lisäsin mistä toi vikakoodi monesti johtuu.Ja minkän äköinen oli se viallien tulppa
Viallinen sytytyspuola Väärä sytytystulppa (t), sytytystulpan johdot tai sytytystulpan saappaat Vialliset polttoainesuutin (t) Virheellinen polttoaineen jakelujärjestelmä (polttoainepumppu, polttoainepumpun rele, polttoaineen ruiskuttajat tai polttoainesuodatin) Suurimoottorin tyhjiövuoto EGR-venttiili jumissa auki-asennossa Tukossa EGR-portit
http://www.retroautot.fi/tekniikka/syty ... seossuhde/
Viimeksi muokannut Renee, 10 Joulu 2019 10:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

5 vuoden takuu on hyvä juttu.

Pahimmillaan siellä saattaa olla mekaaninen vika ja puoli moottoria menee vaihtoon... ei oo halpaa se.

Ahdetuissa ei ole pahitteeksi käyttää 98 oktaanista, yleensä kuluttavat sitä vähemmän, joten ei välttämättä tule loppulta kalliimmaksikaan.
Viimeksi muokannut Fiestalla, 10 Joulu 2019 03:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jos tuossa on yläpää yhtään samanlainen kuin omassa 2.0 Ecoboostissa niin tekisin niin että vaihtaisin kylmästi puolien paikat ristiin eli 1<>2 ja 3<>4
Jos vika siirtyy niin omistat 2 vialista puolaa.

Jos nyt kaikki tulpat vaihdettu uusiin niin kurkaisin miltä ne näyttää, ota kuva niin että ovat vierekkäin mutta järjestyksessä.
Tuo on suoraruisku kone joten sitä puolta on hankalempi kotona vaihdella...

Missä päin auto sijaitsee ?

Jätti tielle, sammui vai miten ? Alkoi käymään huonosti ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
saksoboy
Viestit: 1054
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Jykke61 kirjoitti: 09 Joulu 2019 14:43 Kaksi kertaa jo jättänyt välille. Hinurilla Ford korjaamoon. Jo neljä kertaa korjattavana saman vian vuoksi!
TAKUU voimassa.

Vinkkejä?
Jos siellä on valmistajan takuu niin kokeile viedä johonkin toiseen ford huoltoon jossa toivon mukaan on kiinnostusta ja asiantuntemusta enemmän kuin tässä ensimmäisessä paikassa.
"harder" is not a very good safeword
Patera
Viestit: 101
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Patera »

saksoboy kirjoitti: 09 Joulu 2019 22:10 Jos siellä on valmistajan takuu niin kokeile viedä johonkin toiseen ford huoltoon jossa toivon mukaan on kiinnostusta ja asiantuntemusta enemmän kuin tässä ensimmäisessä paikassa.
Kuten Saksboy yllä kertoi, niin eihän takuu-asiat noin voi mennä!
Toivottavasti kyseessä on yksittäisen liikkeen tötöily ..
mondix
Viestit: 76
Liittynyt: 16 Syys 2015 00:30

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja mondix »

eikös noissa ecoboostereissakin ollu suutin vikoja? ainakin tiiä monen niitä vaihdelleen.
Ford Mondeo -15 2.0tdciM6 Titanium Busines
(ex)Ford Mondeo -11 2.0tdci powershift titanium
(ex)Ford Granada 82 2.8i GL Autom.
Jykke61
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Syys 2017 19:49

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Jykke61 »

Mondeoni on ollut korjattavana ihan virallisella jälleenmyyjän Ford-korjaamolla.
Uskoisin että siellä on töissä ammattitaitoinen autosähköasentaja.
Vika ilmeni siten että kesken ajon auto alkoi nykiä, lisäksi syttyi moottorin häiriövalo. Soitin Fordille ja neuvoivat että ei kannata ajamalla tuoda korjaamolle, matkaa oli noin 10km. Tätä ennen oli ollut muutamana aamuna satunnaisesti huonoa käyntiä muutaman sekunnin ajan heti käynnistyksen jälkeen. Kuulosti siltä kuin auto ei olisi käynyt kaikilla pytyillä.
Korjaamolla ovat käyttäneet jo puolat ristiin. Ei muutosta vikaan. Ford korjaamon mukaan näiden moottoreiden tulpissa on ollut ongelmia.
Puristukset ja ohivuodot myös mitattu, ovat kunnossa. Ensin vika ilmeni pelkästään kakkossylinterissä, sitten myös kolmosessa.
2 ja 3 sylinterin tulpat muuttuvat väriltään normaalista poikkeaviksi. Mielestäni vika ei voi olla pelkästään tulpissa.
Myös suuttimen vaihtoa harkittu, mutta toistaiseksi ei ole vaihdettu.
Onko näissä moottoreissa normaalia että neste laajenee voimakkasti paisuntasäiliöissä. Myös sellaista oiretta ilmenee.
Nyt auto normaalissa ajossa taas. Parina aamuna jälleen ollut huonoa käyntiä joka tasoittuu muutaman sekunnin jälkeen.
Ford huolto sanoo että eivät voi takuun puitteissa vaihtaa osia ilman Ford takuujärjestelmästä saatavaa lupaa.
Huolto on tehnyt parhaansa. Ajatus oli että laitan tänne viestiä josko jollakin ollut samaa ongelmaa.
Käytän 95 oktaanista bensaa autossani.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos vaihtaisit nyt sen bensan 98 onko eroa moottorin käynnillä. Itse ajelen 98.Ei se sinun vika ole jos Fordin takuuvastaava ei anna korjauslupaa.. Tai sitten käyt ostamassa hyvät tulpat omaan laskuun ja vaihdat jos Fordin laatu on niin heikko että eivät kestä normi vaihtoväliä Huono tulppa voi tehdä enenmänkin vahinkoa kun eletroniikkaa siellä konepellin alla on. Syy ja seuraus. Katsoitko linkitämien kuvia onko sulla himassa vanhat tulpat. Käykö moottori laihalla vai minne tulkinta johtaa. Ps Minulla on 11tkm ajetut tulpat vahdettiin huollossa kun mulle sanottiin Fordin tulpat kestää 3 vuotta ..
Häviääkö sitä jäähdytysnestettä paisuntasäiliöstä ,kyllä se neste laajenee lämpimänä siksi siinä on se max viiva että ei tule ylitäyttöä.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

Tuskin se vika tulpissa on, ei ne siellä Ford huollossa mitään "Bilteman" tulppia käytä.
98 oktaanisen testaus ei maksa ylimääräistä, joten ei haittaa kokeilla kokeilumielessä sitä.
Seuraapa juu, että katoaako sitä jäähdytysnestettä ja moottorin lämpöä, että käyttäytyykö normaalisti.
Viet vaan auton uudestaan pajalle jos vikaa on, pakkohan se kuntoon on laittaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse vaatisin että lainaauto käyttöön ja tuo kuntoon kun takuukin, jos tulpan väri muuttuu niin veikkaan vian olevan polttoainepuolella...
Tuossa kait hankalampi testata suuttimie mutta nekin pystyy vaihtamaan ristiin...

Jos tekee samaa niin vaihdattaisin suuttimet ristiin siellä huolossa takuun piikkiin jos eivät uusia suostu laittamaan...
Sillä saisi kokeiltus siirtyykö vika... jso siirtyy niin vika tiedossa tai sitten ecun 2/3 pytyn ohjaus...

Ja 98 tankkiin, itsellä käy nätimmin 98 vs 95...

Uskoisin että siellä on töissä ammattitaitoinen autosähköasentaja.

Kaikkea kannata uskoa, ei nykyään korjaa vaan vaihtaa...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja focst »

Renee kirjoitti: 10 Joulu 2019 15:51 Jos vaihtaisit nyt sen bensan 98 onko eroa moottorin käynnillä. Itse ajelen 98.Ei se sinun vika ole jos Fordin takuuvastaava ei anna korjauslupaa.. Tai sitten käyt ostamassa hyvät tulpat omaan laskuun ja vaihdat jos Fordin laatu on niin heikko että eivät kestä normi vaihtoväliä Huono tulppa voi tehdä enenmänkin vahinkoa kun eletroniikkaa siellä konepellin alla on. Syy ja seuraus. Katsoitko linkitämien kuvia onko sulla himassa vanhat tulpat. Käykö moottori laihalla vai minne tulkinta johtaa. Ps Minulla on 11tkm ajetut tulpat vahdettiin huollossa kun mulle sanottiin Fordin tulpat kestää 3 vuotta ..
Häviääkö sitä jäähdytysnestettä paisuntasäiliöstä ,kyllä se neste laajenee lämpimänä siksi siinä on se max viiva että ei tule ylitäyttöä.
Kyllä ne tulpat pitempään kestää kun 3vuotta. Se vaan on niille määrätty vaihtoväli..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Renee »

Elä nyt Fordin takuuvastaava mulle sen sanoi ja minä uskon kyseistä herraa. Ja samoin öljyssä on aina 1 vuoden viimeinen käyttöpäivä kun öljytilaan kaadetaan. Kaikki tämä on kirjallisena
Ps kuten luvit jutun ei näytä kestävän 2 vuottakaa jos pitää välillä vaihdella ja arpoa mikähän mahtaa olla vikana.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja focst »

Renee kirjoitti: 10 Joulu 2019 20:48 Elä nyt Fordin takuuvastaava mulle sen sanoi ja minä uskon kyseistä herraa. Ja samoin öljyssä on aina 1 vuoden viimeinen käyttöpäivä kun öljytilaan kaadetaan. Kaikki tämä on kirjallisena
Ps kuten luvit jutun ei näytä kestävän 2 vuottakaa jos pitää välillä vaihdella ja arpoa mikähän mahtaa olla vikana.
3vuotta/60tkm vaihtoväli eikä ole tarvinnut välillä vaihdella. Kestäisi pitempäänkin ei ole juuri kulumaa havaittavissa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
m.e.t
Viestit: 211
Liittynyt: 26 Loka 2014 11:17

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja m.e.t »

Jykke61 kirjoitti: 10 Joulu 2019 15:26 Onko näissä moottoreissa normaalia että neste laajenee voimakkasti paisuntasäiliöissä. Myös sellaista oiretta ilmenee.
Seurailin autossa jonka otin käyttöön vuosien seisonnassa olon jälkeen normaalia tarkemmin nestepinnan mahdollista vaihtelua paisuntasäiliössä. Kylmänä autossa on jäähdytysneste max rajassa, ja kun ajan moottorin kunnolla lämpimäksi, on se edelleen max rajassa. Jos se olisi korkeammalla, huolestuisin.

Mun mielestä tyhjä tila paisuntasäiliössä on tarkoitettu ilmalle joka paineistuu, ei niinkään nesteen laajenemiselle. Mutta tästä en ole varma.

lis. Paineen tehtävä on varmistaa että vesi kiertää koko järjestelmässä, jos paisuntasäiliö rupeaa täyttymään moottorin käydessä niin kyllä silloin on luultavasti korkki löysällä? Vanhemmissa autoissa voi olla myös kannentiiviste mennyt.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kyllä omassani pinnan korkeus elää min ja max merkkien välillä, kun moottori lämmin niin on max kohdalla ja taas kylmä kone niin alle sen mutta ei kuitenkaan alle min kohdan.
Ihan luonollista elämistä kun neste "turpoo" lämmetessä ja nesteen määrähän pitäisi katsoa että on max kohdassa kun moottori lämmin.
Painetta ei tuolla isosti ole, riippuen järjestelmästä niin noin 0.6 ja 1.2bar välillä kuumana.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

Focuksessa mulla sama pata. Yleensä kun laittaa kylmänä käymään niin käy hetken aikaa väristäen ennenkun tasaantuu. Mielestäni ollu näin uudesta asti. Kaks kertaa neljän vuoden aikana syttyny moottorin vikavalo vähän käynnistyksen jälkeen. Hävinny uudelleenkäynnistettäessä. Ei jäänyt mitään varsinaista vikakoodia mutta näkivät huollossa koska ollut ja viittas PCM:ään. Neuvoivat seuraavalla kerralla ajamaan häiriövalo päällä huoltoon. Kertokaahan jos selviää mikä aiheuttaa vikakoodin. Kyllä kaikki pitää tässä tapauksessa mennä Protectin piikkiin. Selvä vikahan tuo on..

Tulppien vaihto Fordin huolto-ohjelmassa kolmen vuoden välein vaikkei ajettu yhtään.

Itselläni jäähdytysnesteen taso pysyy aika vakiona. Ehkä vähän putoaa kylmänä max alapuolelle.

Edit: Jenkkifoorumilla vastaavaa ongelmaa ja vian aiheuttaja DU5Z9D930B' - Fuel Shutoff Harness. Vikakoodisi viittaa 2 sylinterin ”missfire”.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Renee »

Nythän on foorumissa kohde jossa näkee mitä fordin takuu oikeasti kattaa. Ja jos joku pcm vika autossa alkava niin aika kurjaa jos omistaja sen joutuu maksamaan. Milloin 2017 auton rekisteröit.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
m.e.t
Viestit: 211
Liittynyt: 26 Loka 2014 11:17

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja m.e.t »

NiceMan kirjoitti: 10 Joulu 2019 23:35 Kyllä omassani pinnan korkeus elää min ja max merkkien välillä, kun moottori lämmin niin on max kohdalla ja taas kylmä kone niin alle sen mutta ei kuitenkaan alle min kohdan.
Ihan luonollista elämistä kun neste "turpoo" lämmetessä ja nesteen määrähän pitäisi katsoa että on max kohdassa kun moottori lämmin.
Painetta ei tuolla isosti ole, riippuen järjestelmästä niin noin 0.6 ja 1.2bar välillä kuumana.
Veden turpoominen on niin pientä ettei sitä pysty silmällä havaitsemaan, nestepinnan nousu johtuu jostain muusta.

Tänään testasi vasiten jäähdytysnesteen pinnan muutoksen paisuntasäiliössä.
Alkulämpötila -2, nestepinta kaksi milliä alle maksimin.
Moottori käynnissä, nestepinta pysyy samassa.
Termostaatti aukeaa, nestepinta noin 3 milliä alle maksimin.

Moottorin lämmitessä nestepinta mielummin laski kuin nousi, ero oli kuitenkin pieni.

Luin toisaalta. Paisuntasäiliön tyhjä tila on paisuvaa höyryä varten, ei ilmaa kuten aiemmin luulin. Paine siis varmistaa vedenkierron koko järjestelmässä mutta myös nostaa kiehumispistettä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paisarissa taitaa olla jopa 1.5 bar paineseen tehty se korkin paineventtiili . Joten monesti se korkki kannattaa vaihtaa jos auto on vanhermpi ja ajettu enenmän kuin pelkät kirkossa käynnit. Painetta järjestelmässä nestee kestää paremmin lämpöä joten ei ala keittämään moottori niin herkästi. Kysyjälle kerääkö se painetta järjestelmään kerroitko huolossa tästä jutusta.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Focus_2.0
Viestit: 735
Liittynyt: 20 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Focus_2.0 »

EI pitäisi kerätä paineita paisariin saatika mitään pakokaasuun viittaavaa.. Sillon puhutaan jo vakavammasta ongelmasta. Foorumeilta bongasin, että näissä 1.5:ssa ollut myös ongelmia jäähdytysnesteen joutumisesta sylinteriin ja valkoinen pakokaasu. Vaihdettu autoihin puolimoottoreita takuuseen. En tiedä onko samaa ongelmaa ollut täällä vanhan matereen puolella.

Itselläni olis vielä vuosi Protectia jäljellä ja vähän jännittää onko kalliita korjauksia tiedossa-> aika vaihtaa autoa ennen takuun umpeutumista.
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04

Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Fiestalla
Viestit: 481
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

m.e.t kirjoitti: 11 Joulu 2019 11:19 Veden turpoominen on niin pientä ettei sitä pysty silmällä havaitsemaan, nestepinnan nousu johtuu jostain muusta.

Tänään testasi vasiten jäähdytysnesteen pinnan muutoksen paisuntasäiliössä.
Alkulämpötila -2, nestepinta kaksi milliä alle maksimin.
Moottori käynnissä, nestepinta pysyy samassa.
Termostaatti aukeaa, nestepinta noin 3 milliä alle maksimin.

Moottorin lämmitessä nestepinta mielummin laski kuin nousi, ero oli kuitenkin pieni.

Luin toisaalta. Paisuntasäiliön tyhjä tila on paisuvaa höyryä varten, ei ilmaa kuten aiemmin luulin. Paine siis varmistaa vedenkierron koko järjestelmässä mutta myös nostaa kiehumispistettä.
Tuo jäähdytysnesteen pinnan tason muutokset varmaan riippuu ja roikkuu eri asioista.

Mulla eri merkkisessä pinnan korkeuden muutos on selvä, toisaalta paisuntasäiliö on muodoltaan enemmän korkea ja kapea,
sekä paisuntasäiliö ei ole paineinen.
m.e.t
Viestit: 211
Liittynyt: 26 Loka 2014 11:17

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja m.e.t »

^ Tuo on kyllä totta. Joissain malleissa pinnanvaihtelua voi varmasti olla.
Jykke61
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Syys 2017 19:49

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja Jykke61 »

Mondeo kulkee yhä.
Öljykorkin alle vilkaisin, oli mielestäni ihan terveen näköistä öljy, samoin mittatikun perusteella.
Paisuntasäiliön nestepinta käyttäytyy omituisesti. Ajon jälkeen nestepita on reippasti alhaalla, alle minimin.
Kun avaan paisuntasäiliön korkin niin nestepita nousee reilusti, lähelle maksimia.
Olen tästä ilmiöstä huoltoa edellisen vuosihuollon yhteydessä informoinut, kuulemma ihan normaali ilmiö tuolle koneelle.
Pitääkö paikkansa? Voisiko joku jolla sama kone autossaan tarkistaa asian?
kmtt
Viestit: 112
Liittynyt: 06 Huhti 2017 10:32

Re: Mondeo 1,5 ecoboost 2017 käyntihäiriö P0302

Viesti Kirjoittaja kmtt »

Jykke61 kirjoitti: 21 Joulu 2019 20:04 Paisuntasäiliön nestepinta käyttäytyy omituisesti. Ajon jälkeen nestepita on reippasti alhaalla, alle minimin.
Kun avaan paisuntasäiliön korkin niin nestepita nousee reilusti, lähelle maksimia.
ilmeisesti paisuntasäiliöstä tulee myös selkeästi painetta ulos, kun sen korkin avaat? Jäähdytysnestettä se ei kuitenkaan mihinkään hukkaa vai?
Grand C-Max 2011 1.6 EcoBoost
Vastaa Viestiin