Sivu 1/1

Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 04 Joulu 2019 10:34
Kirjoittaja JiiHoo
Focus Mk 1 -04 2.0 130 hv, ajettu 313 000 km

Moottorin häiriövalo syttyi ja löytyi vikakoodi "P0420 Katalysaattorijärjestelmän tehokkuus alle rajan (Lohko 1)." Häiriövalon kuittauksen jälkeen se syttyi uudelleen parin päivää ja n. 100 km myöhemmin.

Mittasin lambda-antureilta, että lämmitysvastukset ovat ok (resistanssi n. 6 ohmia) ja niille tulee jännite, kun kone on kylmä. Mittasin myös lamda-jännitteet yleismittarilla, kun kone oli lämmennyt ja ne näyttivät olevan ok, paitsi katalysaattorin jälkeen olevan lambda-anturin jännite heittelehti melkoisesti. Tähän jännitteeseen voisi kytkeä kondensaattorin tai anturin ja pakoputken väliin jatkoholkin, mutta nämä olisivat aikamoisia rautalankaviritelmiä.

Tarvikekatalysaattoreita löytyy useilta valmistajilta ja hintaa on n. 400 €. Onko näissä mitä eroa ja mikä on sellainen, että hengittää hyvin? Sen verran mukavasti tässä koneessa on pirteää potkua, ettei viitsisi tukahduttaa sitä millään huonolla katalysaattorilla.

Vai kannattaako kokeilla vaihtaa pelkkä lambda-anturi sinne katalysaattorin taakse? On kyllä niin helpossa paikassa, että ei tarvitse edes autoa nostaa (jos ei tarvitse tapella jumiutuneen kierteen kanssa).

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 04 Joulu 2019 10:58
Kirjoittaja Renee
Volvolla ajettu yli 400tkm niin katalysaattori alkuperäinen. Lamdba-anturin testaus käy lukemassa sellaisessa paikassa jossa näkee käykö moottori laihalla vai rikkaalla seoksella. Vaihdoin lamdban ja seokset muuttui ja häiriövalo sammui.. Pakokaasu päästöjutuissa kannattaa käyttää alkuperäsiä osia ettei ne ongelmat jatku. Ensimmäinen anturi mittaa seokset ja viimeinen mitkä on arvot joka putkesta tulee. Jos ei anturi kunnolla haistele niin kyllä vikavalot loistaa.

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 16 Joulu 2019 10:33
Kirjoittaja JiiHoo
Renee kirjoitti: 04 Joulu 2019 10:58 Volvolla ajettu yli 400tkm niin katalysaattori alkuperäinen. Lamdba-anturin testaus käy lukemassa sellaisessa paikassa jossa näkee käykö moottori laihalla vai rikkaalla seoksella. Vaihdoin lamdban ja seokset muuttui ja häiriövalo sammui.. Pakokaasu päästöjutuissa kannattaa käyttää alkuperäsiä osia ettei ne ongelmat jatku. Ensimmäinen anturi mittaa seokset ja viimeinen mitkä on arvot joka putkesta tulee. Jos ei anturi kunnolla haistele niin kyllä vikavalot loistaa.
Tänään moottorin häiriövalo ei enää syttynytkään, kun starttasin aamulla. En tiedä vaikuttiko se, että edellisenä päivänä tuli vähän enemmän kilometrejä. Täytyy katsella kuinka usein se syttyy ja alkukesästä miettiä korjaamista.

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 16 Joulu 2019 11:09
Kirjoittaja Renee
Totta autot on tehty ajamista varten . Pitempää matkaa ja kierroksia moottorissa paikat pysyy puhtaana ja päästöarvot sallituissa luvuissa. Mummo köröttelyt saa unohtaa.

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 14 Tammi 2020 09:58
Kirjoittaja JiiHoo
Moottorin häiriövalo syttyi uudelleen, joten tilasin Ebaysta rajoitinholkin lambda-anturiin:

https://www.dropbox.com/s/un3pcs5w7sjz7 ... i.jpg?dl=0

Hinta toimitettuna oli 10 € ja parin päivän/80 kilometrin ajon jälkeen valo sammui. Saas nähdä pysyykö nyt pysyvästi sammuksissa. Jos näin käy, niin halvalla ja nopeasti tuli kuntoon.

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 14 Tammi 2020 10:22
Kirjoittaja Renee
Taitaa olla lambdan korotuspala jolla eliminoidaan vikavalon palaminen pois. Anturi kun ei enään pääse haistelemaan pakokaasu virtaa kun ns. tunnelissa toimii.
Auto muuten toimii hyvin päästöt ok.

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 05 Helmi 2020 21:51
Kirjoittaja Tessu200
joo ja Sierralla ajettiin 100tkm ja katti sökö,syynä oli ohjurinkumit joka tukki lambdan joka taas alkoi ruokkia liika rikkaalla ja se poltti katin,että kilometrikään ei aina kaikkea ratkaise.
Vikaa voipi olla muuallakin

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 08 Helmi 2022 13:48
Kirjoittaja JiiHoo
Laitetaan päivitystä eri Ebayn rajoitinholkilla on menty jo pari katsastusta läpi. Tosin katsastusmies kommentoi viimeksi, että katalysaattori alkaa olemaan loppusuoralla. 330 000 km taisi olla mittarissa silloin. Maantieajoa 50 - 80 km/h pääasiassa. En tiedä lähtisikö polkemallla liat vai viimeisetkin sisälmykset katalysaattorista...

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 12 Elo 2022 14:51
Kirjoittaja -Markus-
JiiHoo kirjoitti: 04 Joulu 2019 10:34 Focus Mk 1 -04 2.0 130 hv, ajettu 313 000 km

Moottorin häiriövalo syttyi ja löytyi vikakoodi "P0420 Katalysaattorijärjestelmän tehokkuus alle rajan (Lohko 1)." Häiriövalon kuittauksen jälkeen se syttyi uudelleen parin päivää ja n. 100 km myöhemmin.

Mittasin lambda-antureilta, että lämmitysvastukset ovat ok (resistanssi n. 6 ohmia) ja niille tulee jännite, kun kone on kylmä. Mittasin myös lamda-jännitteet yleismittarilla, kun kone oli lämmennyt ja ne näyttivät olevan ok, paitsi katalysaattorin jälkeen olevan lambda-anturin jännite heittelehti melkoisesti. Tähän jännitteeseen voisi kytkeä kondensaattorin tai anturin ja pakoputken väliin jatkoholkin, mutta nämä olisivat aikamoisia rautalankaviritelmiä.

Tarvikekatalysaattoreita löytyy useilta valmistajilta ja hintaa on n. 400 €. Onko näissä mitä eroa ja mikä on sellainen, että hengittää hyvin? Sen verran mukavasti tässä koneessa on pirteää potkua, ettei viitsisi tukahduttaa sitä millään huonolla katalysaattorilla.

Vai kannattaako kokeilla vaihtaa pelkkä lambda-anturi sinne katalysaattorin taakse? On kyllä niin helpossa paikassa, että ei tarvitse edes autoa nostaa (jos ei tarvitse tapella jumiutuneen kierteen kanssa).
Mulla tais tulla sama koodi ja vikavalo syttyi kuittaamisen jälkeen erinäisen ajan kuluttua. Vika löytyi kun puola pimeni lopullisesti, eli puolan vaihdon jälkeen ei ole enää vikavalo syttynyt. Aikaisemmin ei antanut muuta vikakoodia ja auton toiminnassa ei huomannu mitään. Sit viimiseltä hävis 1 sylinteri pelistä ja syyksi ilmeni se puola. Auto 1.6 -04 focus, joku 300 tkm ajeltu..

Re: Mikä katalysaattori Focus Mk1 2.0:aan?

Lähetetty: 30 Elo 2023 13:56
Kirjoittaja JiiHoo
Lambda-anturin rajoitinholkki riittää edelleen, meni tänäkin vuonna kerralla katsastuksesta läpi. Katsastusmies vaan joutui antamaan aika paljon kenkää ja kierroksia, että kone lämpes oikein kunnolla. Ei taida katalysaattori toimia enää senkään vertaa kuin vuosi kaksi sitten, mutta eihän terve bensakone hirveästi päästelekään...

Nyt en muista paljonko nykyään on kilometrejä, olisko 360 000 km tai jotain sinne päin.

Palkitsin katsastuksen läpäisseen vanhuksen pesulla (myös konetila) ja huollolla. :lol: