Ford Transit Webasto käy kun ei pitäisi
Lähetetty: 30 Loka 2019 16:34
Meillä on Transit 2016, jossa on tehdasasennettu webasto.
Kun lämpötila on + 5 astetta tai sen alle, vaikka auto on sammutettuna parkissa, webasto yksinään lähtee käyntiin ja käy jonkin aikaa. Samoin se saattaa lähteä käyntiin ajon aikana ja käydä useamman kilometrin matkan.
Kun ulkona on -20 asteen nurkilla, webasto ei aamulla käynnisty (eli moottoria ei saa esilämmitettyä), auto kyllä käynnistyy. Kun lähden ajamaan töihin, 20 km jälkeen se lähtee itsekseen käyntiin ja käy koko loppu matkan töihin asti. Sen jälkeen webasto sammuu. Lähtiessäni taas takaisin kotiin, sama juttu, webastoa ei saa etukäteen päälle, auto käynnistyy ja 20 km jälkeen se lähtee itsekseen käyntiin.
Käytiin huollossa. Sanottiin, että se ei siksi aamulla käynnisty, kun se ei jaksa ladata akkua, kun se on koko ajan käynnissä ja sitä ei pysty sammuttamaan itse (tehdasasennettu) eikä sitä saa ohittaa sähköisesti, koska webastoa tarvitaan muualle. Eli käytännössä meillä on auto, jonka moottoria ei pysty esilämmittämään ja webasto käy silloin, kun sitä ei tarvita.
Käytännössä tämä ongelma on johtanut siihen, että kun ilmalämpötila syksyllä laskee alle +5 astetta, webasto käy käytännössä pitkin päivää omia aikojaan ja polttoainekulutus on kesään asti 14 ltr/100km. Mahdottoman kallista touhua.
Onko ideoita mitä voisi yrittää tehdä?
Kun lämpötila on + 5 astetta tai sen alle, vaikka auto on sammutettuna parkissa, webasto yksinään lähtee käyntiin ja käy jonkin aikaa. Samoin se saattaa lähteä käyntiin ajon aikana ja käydä useamman kilometrin matkan.
Kun ulkona on -20 asteen nurkilla, webasto ei aamulla käynnisty (eli moottoria ei saa esilämmitettyä), auto kyllä käynnistyy. Kun lähden ajamaan töihin, 20 km jälkeen se lähtee itsekseen käyntiin ja käy koko loppu matkan töihin asti. Sen jälkeen webasto sammuu. Lähtiessäni taas takaisin kotiin, sama juttu, webastoa ei saa etukäteen päälle, auto käynnistyy ja 20 km jälkeen se lähtee itsekseen käyntiin.
Käytiin huollossa. Sanottiin, että se ei siksi aamulla käynnisty, kun se ei jaksa ladata akkua, kun se on koko ajan käynnissä ja sitä ei pysty sammuttamaan itse (tehdasasennettu) eikä sitä saa ohittaa sähköisesti, koska webastoa tarvitaan muualle. Eli käytännössä meillä on auto, jonka moottoria ei pysty esilämmittämään ja webasto käy silloin, kun sitä ei tarvita.
Käytännössä tämä ongelma on johtanut siihen, että kun ilmalämpötila syksyllä laskee alle +5 astetta, webasto käy käytännössä pitkin päivää omia aikojaan ja polttoainekulutus on kesään asti 14 ltr/100km. Mahdottoman kallista touhua.
Onko ideoita mitä voisi yrittää tehdä?