Sivu 1/1

Ford Fusion 1.4 TDCI: Käsijarruongelma

Lähetetty: 10 Loka 2019 19:54
Kirjoittaja 810_man
Vaihdon taakse rummut, säätötangot, laakerit asennussarjan (jarrujen jouset..) ja ne lyhyet jarruvaijerin pätkät. Lopputulos: 0% ero jarruvoimassa puolien välillä, käsijarru ei säätämisestä huolimatta pidä, hylsy leimalta.

Seuraavaksi menee vaihtoon se käsijarruvaijerin pitkä osa, mutta vinkit siitä, mikä mahdollisesti on mennyt pieleen tai on vielä hajalla, kelpaisivat!

Re: Ford Fusion 1.4 TDCI: Käsijarruongelma

Lähetetty: 14 Loka 2019 12:39
Kirjoittaja yritäedes
Jos tämä ei ole vielä ratkennut, niin tarkasta aluksi:
- että jarrukengät (uudet?) ja jouset on oikein paikoillaan ( otitko kuvan ennen purkamista - jos et, niin netistä löytyy kuvia )
- liikuttaako kahva vaijerin päätä ja myös palautuu - jos liikkuu hyvin, niin vika tuskin on pitkässä vaijerissa
- automaattisäätö tarkasteluun - liikkuvatko osat herkästi ja pikkujousikin on paikoillaan (jos on)
- säädä käsin kengät niin, että saat rummun vielä juuri ja juuri ilman väkivaltaa asennettua, painele jarrua kunnolla, ja
vasta sitten vetelet kahvasta. Jos olet kiristänyt vaijeria kahvan päästä liian tiukalle, niin hellitä vaijeria.

Re: Ford Fusion 1.4 TDCI: Käsijarruongelma

Lähetetty: 14 Loka 2019 13:34
Kirjoittaja duckworth
Jos systeemi vastaavanlainen kun mitä saman aikakauden Focuksessa, niin mulla ainakin kehii kyllä kengät rummun tuntumaan kun vaan paineli reippaammin jarrua, tietysti sitäkin voi vielä kokeilla että jarru pohjaan ja samalla riuhtoo kässäriä (kuten edellä neuvottiin).

Sellainenkin tuli mieleen, että kai olet sisään ajanut osat? Aluksihan ne jarrut ei pidä yhtään, vaikka olisivatkin oikein kasattu. Itsellä auttoi kun ajoi n. 70km/h pikitiellä ja riuhtoi käsijarrukahvaa 5km matkan, alkoi ottaa lopulta niin hyvin että saa asfaltillakin pyörät lukkoon :shock:

Tuolla siis jonkin sortin turina aiheesta ja kuvaa:

http://www.borehammer.net/focus_mk1_stw_maalausta5.htm

Re: Ford Fusion 1.4 TDCI: Käsijarruongelma

Lähetetty: 11 Huhti 2020 13:29
Kirjoittaja 810_man
Homma meni lopulta niin, että käytin autoa edullisessa autohuollossa. Laittoivat käsijarrut toimimaan katsastukseen samalla kun tekivät kytkinremontin. Katsastus meni läpi. Suurimpana ongelmana jarruissa oli käsijarrun vaijerin pisimmän osan kiinnitys, tämä tiedoksi muille joilla on sama ongelma. Kässärivipu ei ilmeisesti saanut vedettyä käsijarrua riittävän tiukalle.

Jarrut alkoivat laahaamaan heti remontin jälkeen ja selvästi automaattisäätö ei toiminut kun meni liian tiukalle. Lisäksi jarruttaessa kuuluu ulinaa. Nyt käsijarru ei enää toimi kunnolla, niin että ei ollut kovin pitkäaikainen remontti siltä osin. Olisiko kengät jo kuluneet? Kävin mutkan takaisin siellä, sanoin että katsoisivat laakerit oikeaan momenttiin ja huomautin jarrujen ääntämisestä. Kertoivat vääntäneensä laakerit ensin kiinni ja sen jälkeen löysänneensä sen verran että pyörii ja että hyvä se niin on.

Jäi jälkikäteen mietityttämään, että eikö se kiristys ole noissa tuon tyyppisissä laakereissa sellainen, että vedetään tosi tiukkaan momenttiin, eikä paljoa löysäillä? Eikö se ollut niin, että niissä tapauksissa joissa koko laakeri on suljetussa paketissa momentti on tiukkaan asti ja niissä joissa laakeri avoin, löysätään?

Nyt kun tämä kevät on mennyt niin kuin on mennyt ja on ollut paljon muuta menoa ja miettimistä kuin auto, ei ole joutanut katsoa itse, missä vika. Autossa lisäksi muitakin ongelmia, kuten vuotava venttiilikopan tiiviste ja lopussa oleva laturin hihna, niin että jarrut ei ole edes kovin korkealla listalla. Laturin hihnan vaihto tuntui olevan aika työläs juttu, puhumattakaan venttiilikopan tiivisteen vaihdosta. On ikävä Datsun 1600:sta, jossa kumpikin remontti olisi tapahtunut käden käänteessä. :D

No, auto on liikkunut, leimassa ja pysähtyy, joten parempaan suuntaan toki meni, mutta jäi kuitenkin vähän epävarma olo. Kun se säätö ei selvästi toimi, niin mistähän niitä ford fusion 1.4 tdci ABS jarruilla sopivia säätötankoja niihin takajarruihin löytyisi? Ebay:n halvat tangot on nyt kokeiltu ja voisi kokeilla jotain parempaa laatua seuraavaksi.