Sivu 1/1

2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 06 Elo 2019 11:21
Kirjoittaja turboruuvi
Minkälainen homma mahtaa olla 2010 bensa-focuksen (1.6 farkku) jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto verrattuna esim. -99 1.8 TD;hen?
Onko pahempi, helpompi vai suunnilleen sama?

Mietin tässä auton vaihtoa, ja vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä 2011-vuoden 1.6 (bensa, ei-ecoboost) ja siihen olisi melko varmasti vaihdettava hihna ja vesipumppu heti alkuunsa.
Onkos siinä kampiakselin hihnapyörässä kiila?

Toisena vaihtoehtona olisi 2009-vuoden 1.8 bensa-farkku.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 06 Elo 2019 11:50
Kirjoittaja tursas
Hommasta en tiedä, tuolta näet ne hinnat, eiköhän ne ole suhteutettu työn määrään.
http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto ... focus.html

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 06 Elo 2019 12:05
Kirjoittaja turboruuvi
Vaikuttaisi aika samanlaiselta. Se juju tässä on se itse tekeminen.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 19:40
Kirjoittaja Renee
https://m.youtube.com/watch?v=uepvLDT8vtA
Onko tutun näköinen konehuone

Tässä on tuoreemasta hyvä setti vaihtoon.
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... -2007-2011_/
Kuten huomasit jos auto on vm 2010 jakohihnan vaihtoväli on tuo 8v/160tkm kumpi tulee ensiksi täyteen eli olisi pitänyt 2018 jo vaihtaa.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 20:52
Kirjoittaja tursas
Näin se hihna vaihetaan ite..
https://www.youtube.com/watch?v=mzWi69m1O1A
..tota miksi se ei toi toimi noin ? :roll:

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 21:04
Kirjoittaja focst
turboruuvi kirjoitti: 06 Elo 2019 11:21 Minkälainen homma mahtaa olla 2010 bensa-focuksen (1.6 farkku) jakopään hihnan ja vesipumpun vaihto verrattuna esim. -99 1.8 TD;hen?
Onko pahempi, helpompi vai suunnilleen sama?

Mietin tässä auton vaihtoa, ja vaihtoehtoina ovat tällä hetkellä 2011-vuoden 1.6 (bensa, ei-ecoboost) ja siihen olisi melko varmasti vaihdettava hihna ja vesipumppu heti alkuunsa.
Onkos siinä kampiakselin hihnapyörässä kiila?

Toisena vaihtoehtona olisi 2009-vuoden 1.8 bensa-farkku.
Ei kiilaa kampiakselilla.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 21:28
Kirjoittaja turboruuvi
Renee kirjoitti: 07 Elo 2019 19:40 https://m.youtube.com/watch?v=uepvLDT8vtA
Onko tutun näköinen konehuone

Tässä on tuoreemasta hyvä setti vaihtoon.
http://replace-timing-belt.com/how-to-r ... -2007-2011_/
Joo, aika samanlainen homma, kuin -99 1.8 TD:ssä oli. Kiitoksia!

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 21:29
Kirjoittaja turboruuvi
tursas kirjoitti: 07 Elo 2019 20:52 Näin se hihna vaihetaan ite..
https://www.youtube.com/watch?v=mzWi69m1O1A
..tota miksi se ei toi toimi noin ? :roll:
:-D

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 21:30
Kirjoittaja turboruuvi
focst kirjoitti: 07 Elo 2019 21:04 Ei kiilaa kampiakselilla.
Tuo tekee homman hiukan hankalaksi. Pitää varmaankin saada pultti ihan h...tin kireälle, ettei hihnapyörä luista vahingossakaan.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 21:33
Kirjoittaja focst
turboruuvi kirjoitti: 07 Elo 2019 21:30 Tuo tekee homman hiukan hankalaksi. Pitää varmaankin saada pultti ihan h...tin kireälle, ettei hihnapyörä luista vahingossakaan.
Ajoitustappi kampiakselille niin sen kanssa pärjää..vaihtaa jotkut ilmankin mutta en suosittele.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 07 Elo 2019 23:41
Kirjoittaja turboruuvi
focst kirjoitti: 07 Elo 2019 21:33 Ajoitustappi kampiakselille niin sen kanssa pärjää..vaihtaa jotkut ilmankin mutta en suosittele.
Ai niin,,, tosiaan...

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 23 Syys 2022 20:56
Kirjoittaja RENNIE
Ei viitsi tehdä uutta topiikkia yhden kysymyksen takia. Kyseessä siis 2004 mallinen Focus, mutta konehan taitaa olla ihan sama.

Tässäkään ei ole kiilalla se kampuran hihnapyörä, niin miten sitä kampiakselin pyörimistä kannattaa estää? Ajoitustappia vasten EI SAA kiristää, se on tiedossa. Luulisin, että ajoitukset voi mennä perseelleen (pultti voi "meistata" vastinpäästään ainetta), jos vääntää 40 Nm + 90 astetta sitä pikkuruista tappia vasten, mikä ei mene edes reikään sinne kampiakseliin, vaan painuu vain jotain kulmaa vasten siellä. Tällöin yläkuolo olisi aina vähän väärin, vaikka tapin mukaan se olisi just eikä melkein. Tämän takia aion kyllä tsekata tuon ajoituksen tulpanreiästä kun kohta tulee hihnanvaihto. Jos mäntä nousee yhtään kampuraa peräyttäessä, on ajoitus silloin pielessä ja jatkossa ajoitus olisi aina tehtävä noin... Pelkään, että jopa pajoilla kiristelevät ajoitustappia vasten kampuran hihnapyörää.

Kysymys siis kuuluu, kannattaako pyöriminen estää hihnapyörän boltsonia kiristäessä TÄLLÄ vai TÄLLÄ?

Jälkimmäinen olisi killeri valinta, MUTTA kun ahtaassa tallissa tehdään, eikä autoa ole mahdollista laskea ja nostaa käynnistämättä (ko. laitetaan tarttimoottorin tilalle), niin jos tuo hihnalenkkivempula toimisi, olisi se kohtuullisempi valinta!

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 23 Syys 2022 21:05
Kirjoittaja duckworth
RENNIE kirjoitti: 23 Syys 2022 20:56 Ei viitsi tehdä uutta topiikkia yhden kysymyksen takia. Kyseessä siis 2004 mallinen Focus, mutta konehan taitaa olla ihan sama.

Tässäkään ei ole kiilalla se kampuran hihnapyörä, niin miten sitä kampiakselin pyörimistä kannattaa estää? Ajoitustappia vasten EI SAA kiristää, se on tiedossa. Luulisin, että ajoitukset voi mennä perseelleen (pultti voi "meistata" vastinpäästään ainetta), jos vääntää 40 Nm + 90 astetta sitä pikkuruista tappia vasten, mikä ei mene edes reikään sinne kampiakseliin, vaan painuu vain jotain kulmaa vasten siellä. Tällöin yläkuolo olisi aina vähän väärin, vaikka tapin mukaan se olisi just eikä melkein. Tämän takia aion kyllä tsekata tuon ajoituksen tulpanreiästä kun kohta tulee hihnanvaihto. Jos mäntä nousee yhtään kampuraa peräyttäessä, on ajoitus silloin pielessä ja jatkossa ajoitus olisi aina tehtävä noin... Pelkään, että jopa pajoilla kiristelevät ajoitustappia vasten kampuran hihnapyörää.

Kysymys siis kuuluu, kannattaako pyöriminen estää hihnapyörän boltsonia kiristäessä TÄLLÄ vai TÄLLÄ?

Jälkimmäinen olisi killeri valinta, MUTTA kun ahtaassa tallissa tehdään, eikä autoa ole mahdollista laskea ja nostaa käynnistämättä (ko. laitetaan tarttimoottorin tilalle), niin jos tuo hihnalenkkivempula toimisi, olisi se kohtuullisempi valinta!
Tuossa mun kirjottama ohje-topic aiheesta:

viewtopic.php?t=59199

Siellä vastaukset aika lailla kaikkiin noihin kysymyksiin :) Kuten näkyy olosuhteet eivät olleet itsellä hääppöiset ;)

Kuva

Autolla menty rempan jälkeen n. 50tkm eli puolessä välissä suurin piirtein elinkaarta jakopäänosille.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 23 Syys 2022 21:14
Kirjoittaja focst
RENNIE kirjoitti: 23 Syys 2022 20:56 Ei viitsi tehdä uutta topiikkia yhden kysymyksen takia. Kyseessä siis 2004 mallinen Focus, mutta konehan taitaa olla ihan sama.

Tässäkään ei ole kiilalla se kampuran hihnapyörä, niin miten sitä kampiakselin pyörimistä kannattaa estää? Ajoitustappia vasten EI SAA kiristää, se on tiedossa. Luulisin, että ajoitukset voi mennä perseelleen (pultti voi "meistata" vastinpäästään ainetta), jos vääntää 40 Nm + 90 astetta sitä pikkuruista tappia vasten, mikä ei mene edes reikään sinne kampiakseliin, vaan painuu vain jotain kulmaa vasten siellä. Tällöin yläkuolo olisi aina vähän väärin, vaikka tapin mukaan se olisi just eikä melkein. Tämän takia aion kyllä tsekata tuon ajoituksen tulpanreiästä kun kohta tulee hihnanvaihto. Jos mäntä nousee yhtään kampuraa peräyttäessä, on ajoitus silloin pielessä ja jatkossa ajoitus olisi aina tehtävä noin... Pelkään, että jopa pajoilla kiristelevät ajoitustappia vasten kampuran hihnapyörää.

Kysymys siis kuuluu, kannattaako pyöriminen estää hihnapyörän boltsonia kiristäessä TÄLLÄ vai TÄLLÄ?

Jälkimmäinen olisi killeri valinta, MUTTA kun ahtaassa tallissa tehdään, eikä autoa ole mahdollista laskea ja nostaa käynnistämättä (ko. laitetaan tarttimoottorin tilalle), niin jos tuo hihnalenkkivempula toimisi, olisi se kohtuullisempi valinta!
Aivan huoletta voi kiristää tappia vasten..kyllä se noin pienet momentit kestää..

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 23 Syys 2022 21:17
Kirjoittaja duckworth
focst kirjoitti: 23 Syys 2022 21:14
RENNIE kirjoitti: 23 Syys 2022 20:56 Ei viitsi tehdä uutta topiikkia yhden kysymyksen takia. Kyseessä siis 2004 mallinen Focus, mutta konehan taitaa olla ihan sama.

Tässäkään ei ole kiilalla se kampuran hihnapyörä, niin miten sitä kampiakselin pyörimistä kannattaa estää? Ajoitustappia vasten EI SAA kiristää, se on tiedossa. Luulisin, että ajoitukset voi mennä perseelleen (pultti voi "meistata" vastinpäästään ainetta), jos vääntää 40 Nm + 90 astetta sitä pikkuruista tappia vasten, mikä ei mene edes reikään sinne kampiakseliin, vaan painuu vain jotain kulmaa vasten siellä. Tällöin yläkuolo olisi aina vähän väärin, vaikka tapin mukaan se olisi just eikä melkein. Tämän takia aion kyllä tsekata tuon ajoituksen tulpanreiästä kun kohta tulee hihnanvaihto. Jos mäntä nousee yhtään kampuraa peräyttäessä, on ajoitus silloin pielessä ja jatkossa ajoitus olisi aina tehtävä noin... Pelkään, että jopa pajoilla kiristelevät ajoitustappia vasten kampuran hihnapyörää.

Kysymys siis kuuluu, kannattaako pyöriminen estää hihnapyörän boltsonia kiristäessä TÄLLÄ vai TÄLLÄ?

Jälkimmäinen olisi killeri valinta, MUTTA kun ahtaassa tallissa tehdään, eikä autoa ole mahdollista laskea ja nostaa käynnistämättä (ko. laitetaan tarttimoottorin tilalle), niin jos tuo hihnalenkkivempula toimisi, olisi se kohtuullisempi valinta!
Aivan huoletta voi kiristää tappia vasten..kyllä se noin pienet momentit kestää..
Ei kannata. Se loppu 90 astetta on muuten aika tiukassa. Jos ei sitten halua että tappi katkeaa alakerran sisään?

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 23 Syys 2022 21:37
Kirjoittaja focst
duckworth kirjoitti: 23 Syys 2022 21:17
focst kirjoitti: 23 Syys 2022 21:14

Aivan huoletta voi kiristää tappia vasten..kyllä se noin pienet momentit kestää..
Ei kannata. Se loppu 90 astetta on muuten aika tiukassa. Jos ei sitten halua että tappi katkeaa alakerran sisään?
Jokainen tyylillään reilut 20v kestänyt vetää tappia vasten mutta kerta se on ensimmäinenkin.. :thumbup:

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 23 Syys 2022 21:44
Kirjoittaja duckworth
focst kirjoitti: 23 Syys 2022 21:37
duckworth kirjoitti: 23 Syys 2022 21:17

Ei kannata. Se loppu 90 astetta on muuten aika tiukassa. Jos ei sitten halua että tappi katkeaa alakerran sisään?
Jokaine tyylillään reilut 20v kestänyt vetää tappia vasten mutta kerta se on ensimmäinenkin.. :thumbup:
Vaan pitäähän kampiakselinpultti saada aukikin kotikonstein ;)

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 23 Syys 2022 21:45
Kirjoittaja focst
duckworth kirjoitti: 23 Syys 2022 21:44
focst kirjoitti: 23 Syys 2022 21:37
Jokaine tyylillään reilut 20v kestänyt vetää tappia vasten mutta kerta se on ensimmäinenkin.. :thumbup:
Vaan pitäähän kampiakselinpultti saada aukikin kotikonstein ;)
Joo aukasuun on lukitus v pyörällä hyvä..

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 29 Syys 2022 17:35
Kirjoittaja RENNIE
focst kirjoitti: 23 Syys 2022 21:45
duckworth kirjoitti: 23 Syys 2022 21:44

Vaan pitäähän kampiakselinpultti saada aukikin kotikonstein ;)
Joo aukasuun on lukitus v pyörällä hyvä..
Mikä on v-pyörä?

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 29 Syys 2022 17:41
Kirjoittaja duckworth
RENNIE kirjoitti: 29 Syys 2022 17:35
focst kirjoitti: 23 Syys 2022 21:45
Joo aukasuun on lukitus v pyörällä hyvä..
Mikä on v-pyörä?

Mut nyt tajusin tossa yks päivä, että eihän tätä voi pitää mitenkään kiinni hihnapyörästä, koska on vapaasti pyörivä. Eli ainoa vaihtoehto on lukita kampiakseli. Ja se onnistuu laittamalla tarttimoottorin tilalle se kapula, joka menee hammaskehälle.

Niin kysynpä tässä nyt samalla, kun kamoja tässä oon hankkimassa. Nuo työkalut, eli ajoitussetti (tappi + latta) ja vauhtipyörän lukitustyökalu tulis Virosta alle neljään kymppiin, niin onko kellään kokemusta ak24.fi -verkkokaupasta? Uskaltaako tilata? Oon hankkinu hihnat yms. hilppeet jo muun romppeen yhteydessä aeromotorsilta, mutta siellä ei kohtuuhintaisia erikoistyökaluja ollut.
V-pyörä = vauhtipyörä = vauhtis = flywheel :D

Toolfiniltä saisit halvalla ainakin ajoitustyökalut:

https://toolfin.com/autotyokalut/ajoitu ... gKwyvD_BwE

Tuo lukitustyökalu:

https://www.tooloutlet.fi/product/42886 ... okalu-ford

On tosin Suomessa "tyyriimpi" mutta uskosin että maksaa itsensä takaisin, kun tekee omiin ja kavereiden autoihin remppaa ;)


Kannattaa lukee toi mun linkkaama ohje-topic :)

EDIT: Ahaa luitkin jo :mrgreen:

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 29 Syys 2022 17:47
Kirjoittaja RENNIE
duckworth kirjoitti: 29 Syys 2022 17:41
RENNIE kirjoitti: 29 Syys 2022 17:35

Mikä on v-pyörä?

Mut nyt tajusin tossa yks päivä, että eihän tätä voi pitää mitenkään kiinni hihnapyörästä, koska on vapaasti pyörivä. Eli ainoa vaihtoehto on lukita kampiakseli. Ja se onnistuu laittamalla tarttimoottorin tilalle se kapula, joka menee hammaskehälle.

Niin kysynpä tässä nyt samalla, kun kamoja tässä oon hankkimassa. Nuo työkalut, eli ajoitussetti (tappi + latta) ja vauhtipyörän lukitustyökalu tulis Virosta alle neljään kymppiin, niin onko kellään kokemusta ak24.fi -verkkokaupasta? Uskaltaako tilata? Oon hankkinu hihnat yms. hilppeet jo muun romppeen yhteydessä aeromotorsilta, mutta siellä ei kohtuuhintaisia erikoistyökaluja ollut.
V-pyörä = vauhtipyörä = vauhtis = flywheel :D

Toolfiniltä saisit halvalla ainakin ajoitustyökalut:

https://toolfin.com/autotyokalut/ajoitu ... gKwyvD_BwE

Tuo lukitustyökalu:

https://www.tooloutlet.fi/product/42886 ... okalu-ford

On tosin Suomessa "tyyriimpi" mutta uskosin että maksaa itsensä takaisin, kun tekee omiin ja kavereiden autoihin remppaa ;)


Kannattaa lukee toi mun linkkaama ohje-topic :)

EDIT: Ahaa luitkin jo :mrgreen:
:D
No kyllähän noille työkaluille tosiaan Suomesta tulisi noin 50 euroa hintaa, mutta jäähän siinä varmaan silti se 250 euroa vielä säästöä kun vertaa pajajampan hommaa. Ja pääsee kiroilemaan auton alle. Vaikka laskisi niinkin, että menee viisi päivää hommassa, niin silti jäisi vielä 50 euroa päivälle. Kyllähän tuolla hinnalla kestelisi näitä toki kotimaastakin hankiskella.

Jos homma onnistuu, ettei riko koko moottoria vituille. No kylläpä nämä isommat hommat on niin, että siinä tehdessä kiroilee, mutta homman valmistuttua on fiilis, että olipa mahtava juttu. Niin kuin varmaan missä tahansa harrastuksessa. On nousuja ja laskuja.

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 29 Syys 2022 17:54
Kirjoittaja duckworth
Jep, sinällään tuo jakopää ainakaan Mk1:ssä ei ole kovin ahdas tehdä, koneentukikorvakko taisi vähän vaatia pujottelua. Opelin V6:een tehdessä oli huomattavasti enemmän mustelmia ja raapaisuja käsissä :lol:

Re: 2010 bensa-focuksen jakopään hihnan vaihto

Lähetetty: 29 Syys 2022 18:07
Kirjoittaja yritäedes
Nuo linkitetyt Toolfinin työkalut on siinä mielessä parempia, että niillä tekee monta erilaista Fordin konetta, dieseleitäkin. Ak24 halvimmilla malleilla vain kyseessä olevan moottorin ja sen pienemmät versiot.
Ak24:n kanssa ei ole ollut ongelmia, pikkuhilpetöörikin on tullut perille. Tosin niiden haalimiseen menee siellä päässä vähän aikaa, mikä on ymmärrettävää. On niitä harvoja nettikauppoja, joista vaikka mitä pikkutarviketta voi ostaa yksin kappaleinkin.