Sivu 1/1
S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 07 Heinä 2019 18:01
Kirjoittaja kmot
S-MAXini sytytti tänään keltaisen moottorin vikavalon mittaristoon kesken normaalin ajon. Ajoin heti pysäkille ja sammutin auton. Uudelleenkäynnistys ja valo palaa yhä. Ajoin varovasti kotiin (pari km).
Mittariston testitilassa selatessa listaa näkyy tuo yksi vikakoodi:
DTC 01
C53B82
Osaako kukaan sanoa mitä tuo tarkoittaa? Itselläni ei ole vielä Forscan-yhteensopivaa lukijaa, eikä Google tai foorumin haku tarjoa mitään infoa.
Pystyykö autolla ajamaan, jos tuo keltainen moottorivalo palaa? Entä sytyttääkö Ford punaisen valon piipityksen kanssa silloin, kun pitää sammuttaa välittömästi?
Kiitos vastauksista, olen uusi foorumilla ja ensimmäinen Ford tuli taloon parisen kk sitten.
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 21 Heinä 2019 15:41
Kirjoittaja kmot
No niin, vikakoodilukija tuli postissa ja vikakoodiksi paljastui
===PCM DTC P006A:00-EC===
Koodi: P006A - MAP - ilmamassan tai ilmavirran korjaus
Puhdistin MAP ja MAF -anturit oikeilla aineilla, mutta yhä edelleen tulee tuo koodi takaisin muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen.
Pitäisikö seuraavaksi etsiä vikaa ilmaputkista? Autossa on vakio ilmansuodatin ja se vaihdettiin ihan vasta vuosihuollon yhteydessä. Mietin sitäkin, että olisiko siinä tullut jokin halkeama suodattimelta lähtevään imuputkeen?
Voiko johtua tukkoisesta EGR:stä?
EDIT: Foorumin haku tuolla vikakoodilla antoi tulokseksi mm. tämän säikeen
viewtopic.php?f=3&t=54415 eli tutkitaanpas tuota letkua seuraavaksi.
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 21 Heinä 2019 17:18
Kirjoittaja kmot
Jeps, sama vika, putki halki. Juuri sieltä takaa siten, että ei huomaa jos ei peilin kanssa katso.
Nyt vaan uutta putkea tilaamaan jostakin. Onko kenelläkään tietoa ko. putken varaosanumerosta tässä 2.2 TDCi koneessa?
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 29 Heinä 2019 08:05
Kirjoittaja Deippa
KAtoppa tuolta löytyskö nummeroa:
https://ford.7zap.com/fi/car/
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 31 Heinä 2019 11:29
Kirjoittaja kmot
Ko. putkelle ei ilmeisesti ole omaa osanumeroaan, vaan tuo on kolmen erillisen putken kokoelma (välijäähdyttimeltä imusarjaan), jota myös paikallinen Ford -liike myy hintaan 157 euroa.
Päädyin tilamaan pelkästään tuon tarvitsemani putken Ebaystä parilla kympillä.
Sitä ennen on nyt menty ilmastointiteippivirityksellä (putki irti -> puhdistus -> runsaasti teippikierroksia tiukasti putken ympärille -> putki takaisin) jo useampi sata km eikä vikakoodeja ole tullut.
Sinänsä putken irroitus on vain parin minuutin homma, kun käänsin klemmarien ruuvit sopivaan suuntaan, niin joustavavartisella ruuvimeisselillä ja hylsypäällä mahtuu hyvin aukaisemaan klemmarit.
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 02 Elo 2019 08:37
Kirjoittaja kmot
Uusi putki tuli postissa Bulgariasta (14 euroa posteineen!!) ja sopivuus oli täydellinen.
-- case closed --
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 02 Elo 2019 09:26
Kirjoittaja janti
Kannattaa tutkia mikä sen putken voisi halkaista ja tehdä siihenkin korjaus tarvittaessa.
C-Maxissa toistuvaan halkeamiseen oli ahtoputken toinen kiinnitys. Tuon toisen (alemman) kun jätti irti niin ei enää halkeilut.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/3399059 ... ket-murtuu
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 02 Elo 2019 12:03
Kirjoittaja kmot
Se varmaan vaan väsyy siihen jatkuvaan muodonmuutokseen moottorien eläessä kiihdytyksissä/moottorijarrutuksessa, normaaliasentoon verrattuna. Sen vuoksihan siinä kumi-/silikoniputkessa on se mutka, jonka ansiosta se voi joustaa pidemmäksi/lyhyemmäksi jonkin verran.
Jos alapään klemmarin jättää pois, niin eikö sieltä vuoda osa ahtopaineesta ulos, jos se kumiputki pääsee sen toisen putken päällä liukumaan...?
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 02 Elo 2019 13:00
Kirjoittaja focst
kmot kirjoitti: ↑02 Elo 2019 12:03
Se varmaan vaan väsyy siihen jatkuvaan muodonmuutokseen moottorien eläessä kiihdytyksissä/moottorijarrutuksessa, normaaliasentoon verrattuna. Sen vuoksihan siinä kumi-/silikoniputkessa on se mutka, jonka ansiosta se voi joustaa pidemmäksi/lyhyemmäksi jonkin verran.
Jos alapään klemmarin jättää pois, niin eikö sieltä vuoda osa ahtopaineesta ulos, jos se kumiputki pääsee sen toisen putken päällä liukumaan...?
C-max metallinen ahtoputki joka 2 pultilla kiinni toinen laatikossa toinen sylinterikannessa..tähänkin tuli muutettu putki joita ei enää ole tarvinnut vaihtaa.
Re: S-MAX vm.2012 2.2 DTC1 C53B82 ?
Lähetetty: 03 Elo 2019 07:52
Kirjoittaja janti
focst kirjoitti: ↑02 Elo 2019 13:00
C-max metallinen ahtoputki joka 2 pultilla kiinni toinen laatikossa toinen sylinterikannessa..tähänkin tuli muutettu putki joita ei enää ole tarvinnut vaihtaa.
6C646B taitaa olla se alkuperäinen jossa oli kaksi eri kiinnitys pistettä
https://ford.7zap.com/fi/car/43/1.19852 ... 27/#6C646B
Tässä versiossa vain alapäässä kiinnitys
https://ford.7zap.com/fi/car/43/1.19852 ... 026/#6C646
S-Maxissa on myös kaksi kiinnityspistestä. Johtuiko murtuminen tästä vaiko jostain muusta?
https://ford.7zap.com/fi/car/38/6.35568 ... 706/68669/