Sivu 1/1

Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 18 Kesä 2019 15:38
Kirjoittaja duckworth
Itsellä siis tuollainen 4-piiri järjestelmään tuleva Escortin (Mk5/6) jarrupääsylinteri, ABSiton, ja täytyisi selvittää mitkä lähdöistä ovat millekin nurkalle :lol: Mallia on paha katsoa kun osa tuotiin mulle kämpän ovelle 5 vuotta sitten, eikä ole enää myyjän yhteystiedot jemmassa, ja osa tulossa Sierraan. Muutos on siis jo muilta osin tehty, tulipeltiä muokattu ja poljinpakettia modattu/vahvistettu eli en siis kysele/haaveile ihan turhia tässä :twisted: Ja en omista Mk5/6 eekkerin manuaalia, korjausopasta tms, joten faktaa tarvitaan kipeästi :) Sylinterissä on kaksi liitäntää alas ja kaksi sivulle kusken puolelle päin, joten mitkä näistä mihinkin kulmaan?

Kiitosket vastauksista etukäteen :ford:

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 24 Kesä 2019 09:30
Kirjoittaja duckworth
Ecort kuskit hiio hoi :)

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 24 Kesä 2019 16:14
Kirjoittaja duckworth
Joidenkin kuvien perusteella vasemmalle sivulle osoittavat lähdöt olisivat taakse, mutta miten sitten jako että kummat tulee kuskin ja kummat apparin puolelle?

Sellaista tuli mieleen, että täällä joskus sanottiin ettei 4-piiri järjestelmä vaadi paineenrajoitusta taka-akselille, mutta kuitenkin pikaisella mulkaisulla (nettiauto+random ilmotus) jotkut mokkulat siellä Mk6 escorteissa näkyy olevan :shock:

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 24 Kesä 2019 18:52
Kirjoittaja Hoppa1
Jostain jäänyt sellainen ajatus, että etummaiset liitännät olis etujarruille ja takimmaiset takajarruille.

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 26 Kesä 2019 02:00
Kirjoittaja TaneRock
Sivulähdöt menee todellakin taakse. mk4 escos esim. etummaisista lähtee vas etu--oik taka, takimmaisista oik etu--vas taka (sama taitaa päteä mk5/6). 4-piirijarrut :shock: :shock: , 2-piiri ja 1-piiri jarrujärjestelmän tiedän... Mites ford.7zap.com

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 26 Kesä 2019 14:58
Kirjoittaja duckworth
TaneRock kirjoitti: 26 Kesä 2019 02:00 Sivulähdöt menee todellakin taakse. mk4 escos esim. etummaisista lähtee vas etu--oik taka, takimmaisista oik etu--vas taka (sama taitaa päteä mk5/6). 4-piirijarrut :shock: :shock: , 2-piiri ja 1-piiri jarrujärjestelmän tiedän... Mites ford.7zap.com
Joo siis ehkä käytin väärää termiä, tarkoitin vaan että jokaselle nurkalle oma putki :) kiitos nyt kuitenkin pohdinnoista.

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 26 Kesä 2019 15:25
Kirjoittaja duckworth
Ai niin kurkkasin tuota ford7zap.comista ja näkyy olevan ABSittomissa noi paineenrajoitusventtiilit (engl. pressure reducer valves), takapään lähtöihin, mutta vastaavasti ABSillisessa näitä ei ole, vaan mitenkä Sierrassa, kun mun tapauksessa eteen tulee 300mm levyt ja taakse 273mm levyt? Eli tarvitaanko paineenalennus taka-akselsitolle sittenkin, vai onko escortissa sitten takana isommat levyt mistä johtuen tuo ratkaisu?

Sen ymmärrän kyllä että jos taakse lähtee yksi putki ja eteen kaksi, niin täytyy painetta rajoittaa, ettei mene takaa ennemmin lukkoon kun edestä, mutta tämä tapaus vähän raavituttaa otsaa :roll:

PS. Tuolla tosiaan vähän taustatietoa:

http://www.borehammer.net/aryhma_sierra10.htm

Ei ole siis hyvin kaukana tämä toteutus 8-) ;)

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 29 Kesä 2019 14:13
Kirjoittaja Tessu200
Niin ja ainakin mk4 Escoissa on paineenrajotin palikat välissä takana,entisaikaanhan ei ollu ristipiirejä oli vaan erikseen etu ja takaosa,sitten tuli joko vasen etu ja oikea taka,kalliimmissa olikin sitten 2 edestä ja 1 takaa ja toinen piiri 2 takaa ja yks edestä eli kolmiopiirit.
Se ihan sama miten piirit on taakse voi olla rajottimet tai sitten ei ylensä on,myöskin joissai nautoissa ne alkavat jumittaa javarsinkin jos jarrut säätyvät takana kuormanmukaan,neusien jumissa jos sattu vaan yksin ajelee.

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 29 Kesä 2019 15:43
Kirjoittaja duckworth
Joo ABsittomassa eekkerissä on paineenrajoitusventtiilit molempiin takalähtöihin, mutta mitä tutkailin asiaan niin esim. mk5:ssa on takana 270mm ja edessä 239mm jarrulevyt, joten siinä ehkä onkin perustueltua kompensoida, mutta mulla edessä on 300mm ja takana 273mm laikat joten tilanne on toisinpäin jarrujen tehokkuuden suhteen. Ja muistaakseni JyriN joskus mainitsi ettei tähän sylinteriin Sierra-asennuksessa tarvita paineenrajoitusta, tai sitten ymmräsin jotain väärin. Joku joka tämän konversion on toteuttanut voisi ehkä valaista asiaa?

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin lähtöjen selvittely?

Lähetetty: 09 Elo 2019 01:40
Kirjoittaja Tessu200
No niin nyt pääsin sitten minäkin tutkimaan Sierran pääsylinteriä kun kumit laski läpi,eli siellä ON 3 putkea ja 2 eteen ja 1 taakse ja on paineenrajoitinkin välissä,tässä mallissa 1,6 levyt edessä ja rummut takana eikä ole lukkiutumattomat.
Aika juttu oli tuo kumien vaihto,tietenkään varaosakumit ei kaikki käyny ja sen tajusin vasta kun oli ilmattu!
Myöskään paineilmakannulla en saanu kaikkeailmaa pois vaan vanha menetelmä pullo ja letku poisti kaikki kuplat,tuliko sitten imastessa kierteen välistä ilma?? voipi olalkkin...
Sain sylinterin kasaan tiivisteillä jotka oli itsellä jemmassa,no jos ei kauaa toimi niin sitte uusi sylinteri 60e,neljättä kertaa en kiinnitä enää kuin uuden,senverran joutu kokeilee heh!

Re: Escort Mk5 jarrupääsylinterin+ Sierran jarrut, taka-akselin paineenrajoitus??

Lähetetty: 04 Tammi 2020 11:47
Kirjoittaja duckworth
Kyselläänpäs vielä, olen tosiaan jarruputkitukset tehnyt jo Sierraan, kombona Escort Mk5 pääsylinteri/tehostin, joka jo sovitettu Sierran poljinpakettiin ja tulipeltiin, sylinterissä neljä lähtöä eli kullekin nurkalle oma, mutta yhä askarruttaa onko takajarruille lähteviin putkiin laitettava paineenrajoitusventtiilit vai ei??? Edessä 300mm levyt ja Mk3 Mondeon satulat (56mm työsylinterit) ja takana ne 273mm levyt ja 2wd cossun satulat. Sillä kyselen, ettei ole auton poikittain heti ensimmäisellä kunnon jarrutuksella... :lol: :roll: Kuitenkaan en haluaisi turhaan alkaa pilkkoa taakse meniviä putkia rajoitinmokkuloita varten jos ovatkin turhat :)

Mitä olen tutkailut niin Mk5/6 Escoissahan on takana isommat jarrut kuin edessä (olenko väärässä?), joka selittäisi niissä tarpeellisuuden, mutta mitenkä tässä mun tapauksessa sitten??

Kiitokset neuvoista ja asiallisista pohdinnoista jo etu käteen :)

E:

Nykytilanne siis tuollainen :twisted:

Kuva

Kuva

Kuva