Sivu 1/1

Typerä kysymys kampiakselista.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 15:34
Kirjoittaja Moppi
Olisi tyhmä kysymys, joka liittyy kampiakseliin tai tarkemmin sanoen sen kiertämiseen.

Ostin tuossa kolmoskoppasen vuoden 89 Fiestan. Hyvä peli muuten mutta hieman nakuttaa liikaa mun makuun, eli kaipaisi venttiilivälysten säätöä. "Fiksuna" kaverina hankin Alfamerin korjausoppaan, jossa ko. toimenpide suht hyvin selostetaan tämmöisellekkin tumpelolle kuin minä.

Ongelmanani on nyt se, että oppaassa käsketään kiertää kampiakselia kunnes nelossylinterin venttiilit saksaavat. Oppaassa ei vain mainita sitä kuinka kampiakselia kannattää kiertää. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa noviisia?

Edit.

Tuli vaan mieleen semmoinenkin juttu, että eikö tuossa mallissa ole ollenkaan bensasuodatinta? Itse en ainakaan löytänyt sen näköistä mötikkää. Jos tosiaan on niin, että sitä ei ole, niin voiko sen itse jälkiasentaa vain katkasemalla bensaletkun ennen pumppua ja laittamalla suodattimen väliin?

Lähetetty: 17 Huhti 2006 15:39
Kirjoittaja K.S.
siinä hihnapyörässä joka on kampiakselin päässä on pultti keskellä, siihen sopiva hylsy kiinni ja sitten vaan isolla räikällä pyörittää (jos ei jaksa pyörittää pelkällä räikällä niin ruuvaa sytytystulpat irti, tai käytä isoa jatkovartta)

Lähetetty: 17 Huhti 2006 15:43
Kirjoittaja Riesa2.0
Helpoin tapa on laittaa suurin vaihde päälle ja lykätä autoa kunnes kone on halutussa asennossa. Muista ottaa sitten käsijarru pois päältä niin on kevyempi lykätä :lol:

Lähetetty: 17 Huhti 2006 15:49
Kirjoittaja Moppi
Riesa2.0 kirjoitti:Helpoin tapa on laittaa suurin vaihde päälle ja lykätä autoa kunnes kone on halutussa asennossa. Muista ottaa sitten käsijarru pois päältä niin on kevyempi lykätä :lol:
Kävisihän se noinkin, mutta kun akselia pitää pyöräyttää aina puoli kiekkaa lisää että on seuraavat venttiilit oikeessa kohdassa. Sitä on hankala arvioida kun tuuppii autoa.. :lol:

Lähetetty: 17 Huhti 2006 15:54
Kirjoittaja Sultzi
Miten niin vaikeaa? Näkeehän siinä mitkä saksaa ja mitkä ei :o vai onkohan multa mennyt jotain ohi :D Helpointa oikeastaan tuolla vaihteella pyörittää konetta sopivasti.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 16:00
Kirjoittaja Riesa2.0
Sultzi kirjoitti:Miten niin vaikeaa? Näkeehän siinä mitkä saksaa ja mitkä ei :o vai onkohan multa mennyt jotain ohi :D Helpointa oikeastaan tuolla vaihteella pyörittää konetta sopivasti.
Samaa mieltä! Silmällä sitä vain on aina itsekkin tullut katsottua...

Lähetetty: 17 Huhti 2006 16:06
Kirjoittaja Moppi
Kiitokset kaikille neuvojille.

Pitää ihmetellä kuinka sitä akselila väännän kun ryhdyn toimeen. Pääasiat on nyt selvät kun tietää kuinka homma toimii.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 16:11
Kirjoittaja Jaakko85
Kyllä sitä sieltä kampiakselin hihnapyöränpultista kannattaa pyörittää, jos sinne käsi/avain mahtuu..

Lähetetty: 17 Huhti 2006 16:20
Kirjoittaja VesQ
Ja ilman tulppiahan kampura pyörii kuin vettä vaan, ja tulppien kanssakin melkoisen kevyesti

Lähetetty: 17 Huhti 2006 17:24
Kirjoittaja jaska74
ja voi sen bensansuodattimen laittaa itsekkin..

Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:58
Kirjoittaja Moppi
jaska74 kirjoitti:ja voi sen bensansuodattimen laittaa itsekkin..
Pitäiskö se laittaa ennen pumppua vai pumpun ja kaasarin väliin? :oops:

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:01
Kirjoittaja Sultzi
Ennen pumppua se vaara että suodatin tukkeentuu ja pumppu voi mennä rikki. Pumpun jälkeen taas se vaara että pumppuun menee ne roskat jotka tulee tankista, jolloin pumppu voi rikkoontua. Joten miltä itsestä tuntuu tai muut antavat kunnon neuvon :D

Lähetetty: 17 Huhti 2006 20:06
Kirjoittaja Jaakko85
Moppi kirjoitti: Pitäiskö se laittaa ennen pumppua vai pumpun ja kaasarin väliin? :oops:
Olettaen että tankissa on sihti niin laittaisin pumpun ja kaasuttimen väliin.. tulee huoltoystävällisempikin :D