Ylimääräisistä huoltotöistä puheenollen, ei se lisätyö, vaan se että sen tekemiseen
kysyttäisiin etukäteen aina lupa asiakkaalta. Joskus korjaamolla voivat havaita jotain mistä en kotikonstein tiennyt.
Kun vien auton korjaamolle, jätän autoon aina työlistan kirjallisena ja puhelinnumeroni, jotta tehtävät olisivat selvät ja saavat minuun yhteyden helposti.
Joissain korjaamoissa on ollut tapauksia, että lisätyötä on tehty omin lupineen, kysymättä etukäteen. Tuntumani on että pienemmissä noin 2-5 työntekijän yrityksissä tätä on käynyt (vaikka en haluaisi yleistää). Yksinyrittäjät ja isommat korjaamot ovat tähän mennessä aina soitelleet lisätyöstä.
Eräs korjaamo pesi autoni, vaikka työtilaus oli raidetangon pään vaihdosta ja suuntauksesta. Korjaamolle se on näppärä keino saada helppoa rahaa ja yrittää samalla antaa tietämättömille kuvan että "pidämme autosta hyvää huolta". Joopajoo mutta se on silti työtä mitä ei ole tilattu
Toinen korjaamo oli katsonut että takajarrupalat olivat lopussa, mikä oli ihan mahdollista, mutta laittoivat jotkin kitisevät harakiri-palat. Minulle olisi riittänyt ilmoitus ja olisin vaihtanut ne itse käyttäen laatumerkkiä.
Sama paikka huomasi myös että pakoputken keskiosa kannattimesta ruostunut puhki, eli keskiosa vaihtoon ilmoittamatta ja laskua +300 euroa osineen. Ei ollut kiva yllätys autoa hakiessa että "hinta pompsahti"
Tilaamattomasta lisätyöstä saa helposti riidan aikaiseksi että kuka sen maksaa ja tietenkin korjaamo on perimässä hintaa täysmääräisenä asiakkaalta. Pahimmillaan asiakkaalla ei ole maksukykyä ja sitten vasta ongelma onkin. Joko ilmiriita tai suomalaiseen tapaan asiakas äänestää hiljaisesti jaloillaan
Kerran käynyt niin päin, että katsastaja tuomitsi pyöränlaakerin väljäksi. Korjaamo vaihtoi sen ja kertoi tutkineensa ettei vanha ollut väljä. Liekö ammattitaidottomuutta katsastajalla vai oliko tarve saada hylkäys Trafin tilastoseurannan vuoksi?
Miten on muilla foorumilaisilla, onko teillä ollut tapauksia että lisähuoltotyötä on tehty kysymättä lupaa?