Sivu 1/1

Korisarjan rakentaminen kädestä pitäen ;)

Lähetetty: 17 Huhti 2006 01:00
Kirjoittaja Paristo
Eli aloitetaan siitä että olen täysin aloittelija puskureiden, helmojen ym.. rakentamisessa, mutta lasikuidusta ja sen toimivuudesta on kokemusta. Tarkoituksena ois rakentaa kokonainen korisarja autoon (sierraan) ja tässä aluksi muutama kysymys:

1. Mitä muita materiaaleja voi käyttää muottina kuin uretaania?

2. Aloitetaanko uutta esim. puskuria työstämään suoraan entisen päälle? Eli onko edessä puskurin tärveltyminen, jos homma menee puihin.

3. Ite en ainakaan osaa yhtään mitoittaa tai miettiä minkä muotoista alkaa rakentamaan. Mistä siis mallia tai ohjeita?

4. Jos autoon tehdään korisarja, niin täytyykö sitä madalluttaa että se näyttäisi edes joltain?

5. Mitä maaleja käytetään osien maalaamiseen ja kuinka monta kerrosta maalia tulisi olla?


Nyt tarvitaan tee-se-itse miesten apua ja vinkkejä!

Lähetetty: 17 Huhti 2006 01:06
Kirjoittaja lalli69
Tuossa jotain...

http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ri/puskuri

Järkevintä varmaan ostaa jostain joku vähän rikkinäinen vakio puskuri ja siitä lähteä modaamaan.

Madaltaminen on suotavaa, vaikkei pakollista.
Riippuu mistä oma silmä pitää.
Omasta mielestä (lähes)kaikki vakio autot ovat järkyttävän näköisiä vakio alustalla. :P

Maalaamisesta / pohjatöistä löytyy juttua, joten kokeileppa foorumin haku toimintoa.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 04:22
Kirjoittaja Nsa
Kannattaa tosiaan ottaa huomioon mahdollinen madaltaminen. Ikävää sitten huomata kun haluaakin laskea traktorista revittyjä orkkisjousia hiukan enemmän asfaltin suuntaan ja levikkeet onkin mitoitettu tavalliselle :) Laskee vaikka varmuudeksi pois 3-4 senttiä maavarasta ja tekee niin, että menee vielä katsastuksestakin läpi. Samoiten jos mopo lähtee ns. käsistä ja etupuskurista tulee F1-tyylinen lippa eteenpäin, vaikeutuu kynnysten ym. ylittäminen oleellisesti. Myös kylkilevikkeitä suunnitellessa on hyvä muistaa, ettei jää pohjasta kiinni joka hidasteeseen.

Kuten ohjeessa luki, kannattanee varmaan hommata jostain joku "uusi" puskuri, jos auto on aktiivisessa käytössä. Ei maksa paljoa ja kivempi laitella kun ei tarvitse välittää. Itse kävin raksalta hakemassa jätelavalta jämäpaloja styrox-levyä. Vielä parempi jos löytää urelevyä. Liimailin kiinni keepperillä ja aloin sitten vasta leikkimään uretaanin kanssa. Jos laskee vaivan ja bensat, niin en tiedä kumpi tulee halvemmaksi, mutta olipahan jännää hyppiä aidan yli keskellä yötä :wink:

Uretaanin kanssa kannattaa käyttää pientä rajaa levitysvaiheessa. Jos sitä pari pulloa länttää samaan paikkaan, niin saattaa jäädä "märäksi" sisältä ja kuivuessaan siitä tulee sellasta, että saa rälläkällä irrotella palasina. Liima-aine jotenkin kiteytyy sisään. Sopivina määrinä pursottelee varsinkin jos mahdollisuus tehdä ajan kanssa niin hyvä tulee.

Sitten on pari vaihtoehtoa. Voit joko tehdä pelkällä uretaanilla ja heittää kuitua pintaa sekä kittailla tasaiseksi, joilloin puskurin voi nostaa takaisin paikalleen ja jatkaa ajoa maalaamisen jälkeen. Toinen vaihtoehto on tehdä mieleisensä puskuri jostain ylimääräisestä puskurista, josta tekee lopuksi irroitettavan muotin lasikuitua käyttäen. Tämän jälkeen muotista voi tehtailla puskureita vaikka kaverille myös. Tästä etuna useasti kevyempi lopputulos. Tulee sitä mallailtavaa vähemmän, kun on pari vaihetta nysvänny sitä puskuriprojektia.

Ei muuta kuin rakenteluniloa ja onnea rojekteille. Netistä löytää googlella 100/200 sivua ohjeita kuvien kanssa, joten sieltä etsimään!

Pari nyt sattu silmään kun 5min surffailin
Klik & Klik

PS. Muista varata sitä olutta puuhaan! Rojektin ulkonäkö paranee joka pullon jälkeen :)

Lähetetty: 17 Huhti 2006 07:03
Kirjoittaja martikainen
Ja sitten kun olet juonut korin olutta ja pullollisen jotain väkevämpää näyttää vakiopuskurit jo niin hyviltä että päätät luopua projektistasi. :lol:

Asiaan... oikeiden maalien valintaan saat helpoiten vastauksen menemällä johonkin autoväri liikkeeseen ja kerrot mitä materiaalia aiot maalata niin saat varmasti oikeanlaiset maalit.
Tai enemminkin oikeanlaiset pohjamaalit tai tartunta aineet. Toi sama pintamaali nyt taitaa käydä melkeimpä mille tahansa matskulle.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 11:00
Kirjoittaja Paristo
yep. Tässä taiski tulla kaikki josta oli hieman auki :)
todella paljon kiitoksia kirjottaneille!

Lähetetty: 17 Huhti 2006 13:12
Kirjoittaja Volmari
se on pikkasen vaan mielikuvitusta käyttäen menee..

itse puskuria olen jo alotellut. ahaa elämys tuli mäyräkoiran jälkeen, ja siitä se sitten lähtikin.

Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:02
Kirjoittaja Paristo
Lisäänpä tänne muutamia netistä löytyneitä linkkejä. Tietysti kuvilla varustettuna ;)


Etu- ja Takapuskuri

http://www.rollover-tuning.com/source/lasikuitu.htm
http://www.a1netti.com/mikko.kalaoja/etu.htm
http://www.tincantuners.net/arkisto/tsi ... skurit.htm
http://www.btcf.fi/showarticle.php?id=5
http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/opel_calibra.html
http://www.ford-club.net/index.php?vali ... ri/puskuri
http://www.tpu.fi/~m3jalkki/playssy/pus ... kti17.html


Helmat

http://ffp-motorsport.com/tuning/helmat.php
http://www.kolumbus.fi/toni_koskinen/opel_calibra.html
(sivun loppupäässä)


Muuta

http://www.kotiposti.net/mikko.kalaoja/ ... evitys.htm
Lokasuojien valmistusta


Ja lisää tarvitaan vielä. Takaspoilereista en löytäny vielä yhtään kuvaprojekti juttua, mutta jos löytyy nii laittakaa tänne nii lisäilen tuohon listaan :)

Lähetetty: 17 Huhti 2006 19:27
Kirjoittaja Nsa
Noniin, tästähän tuli oikein hyvä setti! Voit vielä editoida ekaan postaukseen noi linkit, niin helpottaa kummasti hakua käyttäviä. Varmaan moni muukin miettii samantyylistä rojektia tässä lumien sulaessa :)

Lähetetty: 18 Huhti 2006 16:05
Kirjoittaja dedinsaid
Tapoja on niin perskuleesti mutta itse olen ihan vakiopuskurin päälle pursottanut uretaania ja siitä lähtenyt veistelemään,hiomaan,pakkeloimaan jnejne sopivaa, siitä ottanut muotin ja muotista sen viimisen kappaleen.
Uretaanilevy (finfoam tms.) on kovin käyttökelposta, ei mene lainkaan niin paljon uretaania kuin pullosta otettuna, käyttää sitä pullouretaania levyjen liimaukseen ja lisänä.

Lähetetty: 18 Huhti 2006 17:54
Kirjoittaja TuningUkkeli
dedinsaid kirjoitti:Tapoja on niin perskuleesti mutta itse olen ihan vakiopuskurin päälle pursottanut uretaania ja siitä lähtenyt veistelemään,hiomaan,pakkeloimaan jnejne sopivaa, siitä ottanut muotin ja muotista sen viimisen kappaleen.
Uretaanilevy (finfoam tms.) on kovin käyttökelposta, ei mene lainkaan niin paljon uretaania kuin pullosta otettuna, käyttää sitä pullouretaania levyjen liimaukseen ja lisänä.
Juuri näin.

Lähetetty: 20 Huhti 2007 15:44
Kirjoittaja Artery
Hmm, jos itselleen tekee puskimen jostain orkkispuskurista uretaanin avulla veistelemällä ja kuiduttelemalla, niin mikäs hyöty siitä on enää muottia ottaa ja tuhrata kuitua siihen hommaan..? Tokihan se on kätevää, jos usiamman meinaa tehdä, mutta se uretaanihan jää sopivasti tukevoittamaan sinne kuidun alle ettei heti mene säpäleiksi.. Painoa nyt saattaa hitusen enemmän tulla, mutta kestääpähän paremmin sitten.

Lähetetty: 20 Huhti 2007 22:36
Kirjoittaja Kessi
Artery kirjoitti:Hmm, jos itselleen tekee puskimen jostain orkkispuskurista uretaanin avulla veistelemällä ja kuiduttelemalla, niin mikäs hyöty siitä on enää muottia ottaa ja tuhrata kuitua siihen hommaan..? Tokihan se on kätevää, jos usiamman meinaa tehdä, mutta se uretaanihan jää sopivasti tukevoittamaan sinne kuidun alle ettei heti mene säpäleiksi.. Painoa nyt saattaa hitusen enemmän tulla, mutta kestääpähän paremmin sitten.
Tähän voisi taas todeta juurikin että kuki tyylillään....

Ite otin muotin ihan siltä varalta, jos sattuu täystuho kohdalle :wink: ... Valmiiseen kappaleeseen ei myöskään tule läheskään niin isoja pakkeli kakkuja kuin orkkis puskimen päälle tekemällä tulisi, eli maalin lohkeilu riski on huomattavasti pienempi :twisted: ...

Lähetetty: 20 Huhti 2007 22:58
Kirjoittaja Regu
Ja se veistelty urtsi kerää vettä itseensä ja paljas kuitupinta ottaa siitä nokkiinsa

Lähetetty: 23 Huhti 2007 15:54
Kirjoittaja Artery
Regu kirjoitti:Ja se veistelty urtsi kerää vettä itseensä ja paljas kuitupinta ottaa siitä nokkiinsa
Eikait kuivunut lasikuitu sano vedestä mitään?

Lähetetty: 23 Huhti 2007 17:36
Kirjoittaja TuningUkkeli
eipä se ota. Mut sit muistettava kun sitä rupeaa kittaamaan sun muuta niin sitten pitää olla kuivaa

Lähetetty: 23 Huhti 2007 19:22
Kirjoittaja Artery
Joo eihän sitä nyt uiteta missään ennen kuin on valmis. Ainahan se kittikin tarttuu paremmin mitä puhtaampi ja kuivempi pinta on.

Lähetetty: 23 Huhti 2007 20:40
Kirjoittaja Kessi
Artery kirjoitti: eipä se ota.
Itse asiassa ottaa...

Paljas kuitu muuttuu ajan mittaan pehkuksi :wink: , kestää tosin normaali käytössä n.10v, eli varsin teorettistä... Mutta kuitenkin :twisted: ...

Lähetetty: 23 Huhti 2007 22:43
Kirjoittaja Artery
Siinä ajassa on kerenny jäniksiä jo tulla eteen sen verran, ettei ole puskurista mitään jäljellä. :twisted: