Sivu 1/1
Ford Focus Mk4 ja Neste My Diesel
Lähetetty: 24 Huhti 2019 15:50
Kirjoittaja Freeze
Kysäisin juuri sähköpostitse Fordin kantaa aiheeseen ja vastaus tuli parissa minuutissa:
Hei,
Kiitos yhteydenotosta Ford Asiakaspalveluun.
Neste My Diesel on tällä hetkellä vasta testauksessa, joten meillä ei ole siitä vielä testaustuloksia.
Suosittelemme käyttämään EN590 normin mukaista dieseliä.
Ystävällisin terveisin,
***ASIAKASPALVELIJAN NIMI POISTETTU PYYNNÖSTÄNSÄ***
Re: Ford Focus Mk4 ja Neste My Diesel
Lähetetty: 12 Kesä 2019 09:27
Kirjoittaja balanced
Jos mietit että voiko tankata niin yksi kokemus tässä. Omaan Mondeoon olen puoli vuotta nyt pistänyt pelkkää My Dieseliä ongelmitta eli ei fossiilisia polttoaineita lainkaan. Setaaniluku on korkeampi kuin fossiilisissa dieseleissä. Nesteen mukaan laadukkaampaa polttoainetta kuin perinteiset, palaa puhtaammin ja karstoittaa vähemmän. Tästä löytyy etsimällä ihmisten omia kokeiluja, että mitä päästöarvoille on tapahtunut ajan kanssa kun on vaihdettu My Dieseliin. Ja varmaan jotain lehtijuttuja asiasta. En tiedä onko mitään sen tieteellisempiä testejä tehty, olisi mielenkiintoista kyllä lukea. Nesteen Pro Dieseliin lisätään muuten 15-20% uusiutuvaa dieseliä. Että ite en ole syytä nähnyt käyttää maasta porattua polttoainetta kun tämä maksaa jonkin marginaalisen summan enemmän. Ottaa sitten vaikka halvemmat pullakahvit jostain ärrältä.
Re: Ford Focus Mk4 ja Neste My Diesel
Lähetetty: 12 Kesä 2019 09:51
Kirjoittaja Freeze
Juu, olen minä siitä keskusteluita, testejä sekä Nesteen omat tiedot lukenut - mutta kunnes se pääsee Fordin omista testeistä läpi, niin en halua riskeerata auton takuuta KAIKEN varalta. Riskutuslaitteille ja hiukkaspöntöille siinä kai suurin riski on tuolla polttoaineella, mutta odotellaan rauhassa. Sitä en kyllä sano, etteikö itse aine olisi hyvää ja hieno idea.
Wikipedia:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neste_Renewable_Diesel
Whether as an admixture or in its pure form, Neste Renewable Diesel is able to supplement or partially replace diesel fuel without problems.
Unblended Neste Renewable Diesel meets the requirements set by the European pre-standard CEN TS 15940. Fuel blends meet the European diesel fuel standard EN 590.
Eli täyttää EN 590 -vaatimuksen vain sekoitteena, ei omana itsenään.
Re: Ford Focus Mk4 ja Neste My Diesel
Lähetetty: 12 Kesä 2019 19:26
Kirjoittaja balanced
Niin aivan, ei tullut edes takuuasiat mieleen kun oon sen verta poljetuilla proomuilla aina ite ajellut

Re: Ford Focus Mk4 ja Neste My Diesel
Lähetetty: 12 Kesä 2019 21:40
Kirjoittaja ynjevi
Olen MYytä käyttänyt viime syksystä saakka. Kun kyseessä on Mondeon 1.8 tdci patarautakone, ei käynnissä ole mun korvillani mitään hienompaa soundia tai persuksissa erityistä tehonnousua. Ehkä jollain mittarilla voisi jotain havaita. Kunhan päästään katsastusvaiheeseen, niin silloin voi vertailla edellisiä päästötuloksia.
Lisälämmittimen käryt eivät ole niin muikeat, kuin tavallisilla kiisseleillä.
MYn hinta on kovempi, mutta kilometreilläni koko auto on vielä vanhanakin tarpeettoman kallis käyttää (mukavuus maksaa), joten hieman isommat polttoainekulut ovat mitätön lisä, jos (jos) moottori siitä tykkää.
Re: Ford Focus Mk4 ja Neste My Diesel
Lähetetty: 23 Loka 2019 10:19
Kirjoittaja Freeze
Päivitys, oli juuri Tekniikan Maailman sivuilla
luettavissa (vain tilaajille):
Fordin Suomen edustaja (nimi poistettu) vahvistaa, että HVO100-polttoainetta voi käyttää myös uusissa Transit Custom, Tourneo Custom ja Transit -malleissa, jotka on valmistettu toukokuun 2019 jälkeen. Henkilöautojen osalta polttoainestandardia ei ole hyväksytty.
Ja syykin nostetaan jutussa esille - Neste My on omassa lajissaan niin pieni osuus kaiken muun myydyn polttoaineen joukossa, että autovalmistajat eivät välttämättä "haaskaa resursseja" sen tutkituttamiseen.
Kaksi miljoonaa litraa Neste MY -dieseliä päivässä nimittäin saattaa kuulostaa paljolta, mutta se on hädin tuskin pisara kaikesta dieselpolttoaineesta, jota henkilöautoihin tankataan maailmanlaajuisesti joka päivä.
Ja Neste on 2,4 miljoonan tonnin tuotannollaan suurin uusiutuvan dieselin tuottaja. Sitä on lähes puolet suomalaisvalmistajan dieselin tuotannosta. Sataprosenttisena uusiutuvana polttoaineena jakeluasemille toimitetaan 2,4 miljoonasta litrasta Honkasen arvion mukaan noin 20 prosenttia. Loput sekoitetaan fossiilisen dieselin sekaan tai toimitetaan jälleenmyyjille.
Valtaosa EN 15940 -normin täyttävästä polttoaineesta myydään Suomessa ja Ruotsissa. Yksittäisiä asemia on avattu myös Baltiaan, Alankomaihin ja Yhdysvaltoihin.
Euroopassa myös Eni ja Total ovat avanneet HVO100-tuotantolaitoksia. Niiden yhteenlaskettu tuotanto on tällä hetkellä noin 1,5 miljoonaa tonnia vuodessa. Lisäksi Shell myy EN 15940 -standardin täyttävää polttoainetta GTL-tuotemerkillään.
Toistaiseksi Neste on kuitenkin valmistajista ainoa, joka toimittaa uusiutuvaa dieseliään yksityisautoilijoille. Muiden valmistajien tuotanto palvelee logistiikkayrityksiä ja muuta raskasta liikennettä, kuten laivoja.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että Suomen ulkopuolella HVO100-polttoaineet eivät ole – ainakaan mitä yksityisautoiluun tulee – edes puheenaihe. Ja koska meillä myydään alle prosentti kaikista Euroopan alueella myydyistä uusista henkilöautoista, ei EN 15940 -standardin hyväksyminen yksinkertaisesti nouse valmistajien prioriteettilistalla kovin korkealle.