Fiesta/Focus hybrid
Lähetetty: 02 Huhti 2019 19:53
http://www.mynewsdesk.com/fi/oy-ford-ab ... sa-2855310
Fiesta ja Focus kevythybridi (mHEV): vähemmän päästöjä, enemmän tehoa
Fiesta ja Focus -malleihin tulee saataville modernit kevythybridiversiot, joiden kevythybriditeknologia vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa Fordille tunnusomaista mukavaa ajokokemusta suuremman tehon ja nopeamman reagoinnin ansiosta.
Tavallisen laturin korvaavalla hihnakäyttöisellä integroidulla laturi/generaattorilla (BISG) voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.
BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen 1,0 litran Ecoboost-polttomoottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.
Mahdollisimman suuren hyödyn saavuttamiseksi älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Varastoitua sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:
Täydentämään polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa enimmillään 50 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää sen kulutusta. Näin päästään Fiestan tavoitteena olevaan CO2-päästöarvoon 112 g/km ja kulutuslukemaan 4,9 l/100 km ja Focuksen vastaaviin arvoihin 106 g/km ja 4,7 l/100 km.
Lisäämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon ja parantaa näin auton suorituskykyä.
Sähköinen vääntöapu tekee autosta ripeämmän ja suorituskykyisemmän – erityisesti matalilla kierrosluvuilla – ja parantaa siten ajokokemusta. BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.
”1,0 litran EcoBoost-moottorimme on jo osoittanut, että suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus voivat toteutua samanaikaisesti. Kevythybriditeknologiamme nostaa tämän aivan uudelle tasolle”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. ”Uskomme asiakkaiden ihastuvan yhtä paljon EcoBoost-hybridijärjestelmämme tasaiseen ja tehokkaaseen voimantuottoon kuin sen tarjoamiin polttoainesäästöihinkin.”
BISG pystyy myös käynnistämään moottorin 300 millisekunnissa – suunnilleen silmäräpäykseen kuluvassa ajassa – joten sen avulla Fiestan ja Focuksen kevythybridiversioiden polttoainetta säästävä Auto Start-Stop ‑tekniikka pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 15 km/h:n nopeudella ja auton ollessa paikallaan kytkinpoljin painettuna.
Vastaavasti Fordin dieselmoottoreiden kevythybriditekniikassa sähköinen lisävääntömomentti yhdistyy Fordin 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottoriin tarjoten myöhemmin tänä vuonna esiteltävälle Ford Kuga EcoBlue kevythybridille arvioidun CO2-päästöarvon 132 g/km ja kulutuslukeman 5,0 l/100 km.
Fiesta ja Focus kevythybridi (mHEV): vähemmän päästöjä, enemmän tehoa
Fiesta ja Focus -malleihin tulee saataville modernit kevythybridiversiot, joiden kevythybriditeknologia vähentää polttoaineen kulutusta ja parantaa Fordille tunnusomaista mukavaa ajokokemusta suuremman tehon ja nopeamman reagoinnin ansiosta.
Tavallisen laturin korvaavalla hihnakäyttöisellä integroidulla laturi/generaattorilla (BISG) voidaan ottaa talteen jarrutuksessa ja moottorijarrutuksessa normaalisti hukkaan menevä energia ja ladata sillä ilmajäähdytteistä 48 voltin litiumioniakkupakettia.
BISG toimii myös moottorina, joka käyttää akkuun varastoitua energiaa pienikitkaisen kolmisylinterisen 1,0 litran Ecoboost-polttomoottorin apuna tavallisessa ajossa ja kiihdytyksissä. Lisäksi se käyttää ajoneuvon sähköisiä apulaitteita.
Mahdollisimman suuren hyödyn saavuttamiseksi älykäs itseohjautuva kevythybridijärjestelmä valvoo jatkuvasti auton käyttötapaa ja määrittää sen perusteella, milloin ja kuinka tehokkaasti akkua kannattaa ladata ja milloin siihen varastoitua energiaa kannattaa käyttää. Varastoitua sähköenergiaa voi käyttää kahdella eri tavalla:
Täydentämään polttomoottorin vääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuottaa enimmillään 50 Nm vääntöä ja vähentää siten polttomoottorista otettavaa tehoa ja pienentää sen kulutusta. Näin päästään Fiestan tavoitteena olevaan CO2-päästöarvoon 112 g/km ja kulutuslukemaan 4,9 l/100 km ja Focuksen vastaaviin arvoihin 106 g/km ja 4,7 l/100 km.
Lisäämään koko voimansiirtojärjestelmän kokonaisvääntöä, jolloin BISG:n sähkömoottoritoiminto tuo jopa 20 Nm lisää vääntöä polttomoottorin suurimpaan vääntöarvoon ja parantaa näin auton suorituskykyä.
Sähköinen vääntöapu tekee autosta ripeämmän ja suorituskykyisemmän – erityisesti matalilla kierrosluvuilla – ja parantaa siten ajokokemusta. BISG-järjestelmän tuoma lisävääntö myös vähentää turboahtimen aiheuttamaa viivettä ja nopeuttaa turbon vastaamista kaasuun, joten Fordin suunnittelijat ovat voineet pienentää 1,0 litran EcoBoost-moottorin puristussuhdetta ja käyttää siinä suurempaa turboahdinta.
”1,0 litran EcoBoost-moottorimme on jo osoittanut, että suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus voivat toteutua samanaikaisesti. Kevythybriditeknologiamme nostaa tämän aivan uudelle tasolle”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe. ”Uskomme asiakkaiden ihastuvan yhtä paljon EcoBoost-hybridijärjestelmämme tasaiseen ja tehokkaaseen voimantuottoon kuin sen tarjoamiin polttoainesäästöihinkin.”
BISG pystyy myös käynnistämään moottorin 300 millisekunnissa – suunnilleen silmäräpäykseen kuluvassa ajassa – joten sen avulla Fiestan ja Focuksen kevythybridiversioiden polttoainetta säästävä Auto Start-Stop ‑tekniikka pystyy toimimaan entistä useammissa tilanteissa, kuten auton rullatessa pysähdyksiin alle 15 km/h:n nopeudella ja auton ollessa paikallaan kytkinpoljin painettuna.
Vastaavasti Fordin dieselmoottoreiden kevythybriditekniikassa sähköinen lisävääntömomentti yhdistyy Fordin 2,0 litran EcoBlue-dieselmoottoriin tarjoten myöhemmin tänä vuonna esiteltävälle Ford Kuga EcoBlue kevythybridille arvioidun CO2-päästöarvon 132 g/km ja kulutuslukeman 5,0 l/100 km.