Näkyykö lastu huollossa

Off-topic-keskustelu
Tjnolla
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Syys 2015 18:48

Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Tjnolla »

Luimpa erään kirjoituksen, jossa foordin omistaja kertoo laittaneensa lastun omaan autoonsa.
Vakiona 150hv....lastulla 192hv.
Autoon tuli kuitenkin moottori-vaurio.
Olen itsekin miettinyt lastua mutta tuo juttu saa miettimään...kannattaako sittenkään..?
Saako muuten esim.foordin huolto selville diagnostiikasta, onko autoa lastutettu ?
Takuu-kysymykset mietityttää.
Viimeksi muokannut Tjnolla, 10 Huhti 2019 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Jos auton moottorin tai mekaniikan osat ovat toimineet normaalien, mallille speksattujen raja-arvojensa ulkopuolella, olettaisin että ECU tai joku muu moduuli tallentaa ne, ja silloin arvot olisivat jälkikäteen epäilyttäviä jos joku osa poksahtaa.
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
tursas
Viestit: 4008
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Joopati joo, enpä tiedä..kesärenkaat pitäis vaihtaa... 8-)
Viimeksi muokannut tursas, 02 Huhti 2019 08:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Freeze
Viestit: 804
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Freeze »

Viimeksi kun aiheesta jotain löysin, Fordin kanta oli se että lastuttamalla takuu lakkaa, piste. Asiaa voi kysyä vaikka heiltä suoraan jos haluaa, ehkä jotkin virityslastut eivät vie takuuta.

Mutta kuten sanoit, jokainen VOI tehdä autolleen mitä haluaa. Ihan vapaasti. :)
Exä: Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv Kuva
Nyxä: Kia Niro EV Business Premium 64.8 kWh 2023, 207 hv Kuva
Avatar
Xanthe_
Viestit: 476
Liittynyt: 16 Kesä 2013 00:51
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Xanthe_ »

Ihan hyvä kysymys ja jos saa mitään sanoa tähän että saattaa nähdä lastun;

-ECUn muistin tarkistussummasta jos kokeilevat sitä ja vertailevat.
-Huonon lastun kohdalla ties mitä virheilmoituksia
-Lastutus muuttanut ohjelmiston numeroa omaksi jolloin näkevät huollon skannerilla heti jos skanneri huomauttaa että ei ole vakio.

Mutta ei jos pitävät kaikki tarkistustiedot vastaavina ja tekevät oikein. Ammattilaiset tietää kaikki temput joilla ohittaa ongelmat mutta amatöörit vetäilevät sieltä mistä lyhin reitti. :mrgreen:

Tuo että lastutus vie takuun en alkais puolustelemaan kun jos nostellaan paineita rajojen yli miksi turbo kyykähti ennen aikojaan tai kuten tietokoneissa nostellaan voltteja selvästi piirien kipukynnyksen yli niin en alkais lastuja puolustelemaan vaan evätään takuu ihan ymmärrettävästi ja ihmiset ottavat vastuunsa :geek:. Toiset on näitä lisenssillä olevat lastut jos pakko ja halu.
Volvo 850 2.4l 10V
*Kotisivut* "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
Pappacosworth
Viestit: 136
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mustang 2006 lastutettu, Fordin IDS tunnisti heti "aftermarket software" viritysohjelman toimittaja Ford Racing
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2016
https://texelectric.webnode.fi/
JiiHoo
Viestit: 401
Liittynyt: 12 Joulu 2012 13:07

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mihin se usko perustuu, että bensiinimoottorissa on ok nostaa ahtopainetta pienentämättä puristussuhdetta? :o

Sitten kun vaihdetaan männät ja/tai kiertokanget kovemmalle ahtopaineelle sopivaksi, pitää seuraavaksi miettiä meneekö kasvanut vääntö kytkimestä läpi ja kestääkö laatikko?

Lastutus on tietysti houkutteleva virityskeino nopeuden ja edullisen hinnan takia, mutta lopputulos voi olla kasa romua pellin alla.

Halvemmalla jos haluaa selvitä, kannattaa vaihtaa autoon jossa on vakiona riittävästi tehoa.
Pappacosworth
Viestit: 136
Liittynyt: 17 Joulu 2015 20:20
Viesti:

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

JiiHoo kirjoitti:Mihin se usko perustuu, että bensiinimoottorissa on ok nostaa ahtopainetta pienentämättä puristussuhdetta? :o

Sitten kun vaihdetaan männät ja/tai kiertokanget kovemmalle ahtopaineelle sopivaksi, pitää seuraavaksi miettiä meneekö kasvanut vääntö kytkimestä läpi ja kestääkö laatikko?

Lastutus on tietysti houkutteleva virityskeino nopeuden ja edullisen hinnan takia, mutta lopputulos voi olla kasa romua pellin alla.

Halvemmalla jos haluaa selvitä, kannattaa vaihtaa autoon jossa on vakiona riittävästi tehoa.
Pienesti eri mieltä. Nykyiset suunnitellut moniventtiiliset palotilat ja hyvät kaasunvirtaukset antaa ahdettunakin parhaat tehot ennen totuttuihin pienempiin puristussuhteisiin verrattuna. Nakutuksenhallinta on uusilla moottorinohjauksilla paljon parempi.
Focus ST 2014 / Fiesta ST 2016
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Nyky kansitekniikalla lähelle 10 puristeiseen koneeseen voi ajaa yli 2bar painetta jos muut paikat vain sellaiset että kestää muodostuvat tehon...
Eri asia joku vanha OHC moottori tosin siitäkin saa kiukuisen hetkeksi aikaa mutta niin moni asia muuttunut niistä vuosista, perus lastuilla tehon nosto on aika maltillista, 240->270+hp etc...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kannatta enne noita virityksiä kysyä itseltä ostaisitko käytetyn auton joka olisi samalailla viritetty.
Kun monesti muutoskatsastettava jos tehot on nousut niin paljon että jarrut on tehottomat siihen 250 km vauhdin hiljentämiseen. Kuten sanottiin ostaa sellaisen auton jossa 300 heppaa on vakiona jos kiire niin moottori ainakin kestää
https://katsastushinnat.fi/artikkelit/a ... ama-ensin/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2515
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

No oma lastutus ei katsastus ukolle näy ja ei kuulu =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Eipä ne näy mutta jos kolisee ja Monosen auto käy kolaripaikallaa ja syylistä etsitään helposti Monesti tutkivat noita autoja ja niiden muistia.
Vakavasti ottaen jos lukee tuon tekstin niin aika heikoilla on jos kärähtää. https://www.is.fi/autot/art-2000000818089.html
Teinipoikaa kävi virityskursin ja kuinka kävi.https://www.is.fi/autot/art-2000000514474.html
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ja missä Suomessa tarvii autoa joka kulkee edes sen 200...ei oel ollu itellä koskaan käyttöä ja ei tulekkaan,no nuoret on aina ollu nuoria,toki sillonkaan en viritelly mitään ja hyvin on tullu porukkaa peräedellä vastaan vakiopeleilläkin,mikä sitten lie syy
kurkitopi
Viestit: 77
Liittynyt: 05 Huhti 2015 18:56

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja kurkitopi »

NiceMan kirjoitti: 11 Huhti 2019 20:04 No oma lastutus ei katsastus ukolle näy ja ei kuulu =)
Eihän se katsastusta kiinnosta vaan voi olla, että vakuutusyhtiö on hyvin nihkeä asiaan eli kolarin sattuessa, jos ei ole rekisteriotteessa mainintaa ja selviää lisätehot.
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Viritys yleensä nostaa polttoaineen kulutusta, ainakin mittauksissa=päästöarvot kasvavat=kiinnostaa kenties verottajaa, jos jotain sattuu.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
Tessu200
Viestit: 1131
Liittynyt: 16 Kesä 2019 19:52

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja Tessu200 »

Ostaa kerralla kunnon menopelin niin ei tartte viritellä ja juu kyllä kaikki takuu sun muut säännöthän on olemassa ja kirjoitettu et sieltä vaan lukemaan niin asiat selviää,toki ite voi aina onnea koittaa se ei halvin konsti.
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja hapelo »

ynjevi kirjoitti: 12 Loka 2020 07:59 Viritys yleensä nostaa polttoaineen kulutusta, ainakin mittauksissa=päästöarvot kasvavat=kiinnostaa kenties verottajaa, jos jotain sattuu.
Moro!

Mulla kyllä laski pa-kulutus ohjelman jälkeen 200-->238hv vääntö 290-->329nm...kutosella voi vetää kevyesti 50kmh,mutta yleensä kyllä vitosella noissa nopeuksissa...

Toki liemi maistuu jos talla pohjassa,mutta kyllä se sitten meneekin👍😃

Normi modea(2cyl jos ei kaahaile) en ole enää käyttänyt kun herjaili hiukkasloukusta reilu 20K ajetussa autossa.En ole edes varma kävisikö kone enää kahdella pytyllä muutenkaan ton ohjelmoinnin jälkeen🤔

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Eikös sen "lastun" kuuluki näkyä huollossa, ihan niinku kiinni jäätyään kuuluu maksaa sakotkin jos ajelee ylinopeutta ;) :D
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
hapelo
Viestit: 937
Liittynyt: 24 Touko 2018 21:03
Paikkakunta: Kaukas

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja hapelo »

duckworth kirjoitti: 25 Loka 2020 12:12 Eikös sen "lastun" kuuluki näkyä huollossa, ihan niinku kiinni jäätyään kuuluu maksaa sakotkin jos ajelee ylinopeutta ;) :D


Itseasiassa(hirveäsana)kyselin tuosta luottoasentajalta,näkyy jos sitä etsitään,normihuoltoon ei kuulu päivitys mikäli sitä ei huolto-ohjelmassa erikseen käsketä tekemään...niinkuin esim. Sync,kartat ei kuulu huolto-ohjelmaan.Pelkkä OBD liitettynä ei kerro onko parametrejä muutettu

Harri
:ford: "Esko" Escort 1300 Sport -74,"Tauno" Taunus 2.0L -77,"Mustikka" Fiesta Titanium 82hv -10,"Mirri" Fiesta Sport Silver 134hv -12,nyt Fiesta ST 2018 238HP "Lumikki"
ynjevi
Viestit: 559
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

hapelo kirjoitti: 25 Loka 2020 11:30
Mulla kyllä laski pa-kulutus ohjelman jälkeen 200-->238hv vääntö 290-->329nm...kutosella voi vetää kevyesti 50kmh,mutta yleensä kyllä vitosella noissa nopeuksissa...
Laskeehan se, jos kuljettaja hallitsee itsensä. Tuppaa vaan käymään yleensä niin, että sitä suorituskykyä on kiva ottaa ulos, jolloin se tehdään isommalla syötöllä.

Kaupunkiajossa asiaa on hankala arvioida, mutta ainakin mulla 1.8 tdci piristettynä on helpompi ajaa ruuhkassa, kun ei tarvitse niin paljoa lipsuttaa kytkintä (heikko alavääntö), luulisi siinä menevän vähemmän dieseliä.

Maantien 80-100 nopeudessa on kulutuksen hetkellinen lukema sama, ajaa sitten nelosella tai vitosella. Äänessäkään ei ole juuri eroa, joten usein nelosellakin, niin saa moottori kiertää.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
sepalex47
Viestit: 20
Liittynyt: 17 Maalis 2019 17:41

Re: Näkyykö lastu huollossa

Viesti Kirjoittaja sepalex47 »

Olin ennen Mondeoitten hankintaa ostanut Racing-Chipin lastu Saksasta. Aeimmin oli pieni mutta vaoikka valo sammui se alfa-dieselissä toimi 4 vuotta,Nyt pikkasin isompi mötäkkä mutta uskon että laatutavara. Ajan 2.2 TDCI ostettu Ruotsista mikä on parempi koska Suomen autoissa on Ford säästänyt ja harvalla yksiköllä on sähköinen nostopumppu tankissa mistä syystä Suomi on täynä HPP ja injectorivikaisia 2,0 ja 2,2 TDCI autoja.
Kuin ajoin 120 km tunnissa ja noin viideksi sekunniksoi kaasu pohjaan nin 170 km/t oli mittarissa. Siitä syystä en uskalla asentaa tuota Racing-Chippiä.Epäilen että boxi on viritetty kunnolla jo jonkun toisen omistajan tekemä.Mitä luulette. Onko joku halpa konsti todentaa tätä. Jos tuplataan viritys ulkopuoeisellä chipillä voi syntyä kaaos oikein vai ei
Vastaa Viestiin