Sivu 1/1

-11 2.0 tdci vikakoodi P269F, 220tkm alla

Lähetetty: 28 Maalis 2019 20:27
Kirjoittaja Zeiaar
Eeelikkäs "pakokaasujen jälkikäsittelyn hehkutulpan virtapiiri avoin".
Antoi engine malfunction -ilmoituksen eli oletettavasti tuon koodin eka kerran n. kk takaperin, katosi seuraavalla käynnistyksellä, ja pysyi toista viikkoa piilossa enkä jaksanut murehtia. Sitten ilmestyi viikon sisällä 2 kertaa, ja nyt syttyy n. kilometri käynnistyksestä.
Olen kysellyt jo hinnan dpf poistoon ja ohjelmointiin mutta mahtaako tälle olla joku halvempikin ratkaisu?
Mahdollisesti dpf on siis jo tuhannen tukossa eikä ole varmuutta onko regeneroinnista pitkäaikaista hyötyä. Jonkin verran jo aiemmin oireillut moottorin "hyökkäilynä" eli ensin ei tapahdu mitään ja sitten 2000rpm jälkeen hyökkää todella rajusti. Järkeiltynä tämä voisi enteillä tukkoista dpf:ää mutta liekö jollakin tarkempaa tietoa?
950€ oli tuo hinta dpf:n poistolle ja uusiminen taitaa maksaa ainakin tuplat mutta onko suosituksia pks:llä hyvälle tekijälle tähän?

Re: -11 2.0 tdci vikakoodi P269F, 220tkm alla

Lähetetty: 29 Maalis 2019 09:29
Kirjoittaja Heikki75
Minun mielestä kannattaa harkita myös korjaamista.

Eli kuukausi sitten on ensimmäinen epäonnistunut regenerointi? Systeemi siis todennäköisesti alkaa toimia kunhan saat tuon polttoainehöyrystimen kuntoon?

Kyse siis tästä osasta

https://www.ebay.com/itm/GENUINE-FORD-D ... nav=SEARCH


Myöskään uusi suodatin ei maksa mitään järjettömiä. Sen saa esim. Autodocilta laadukkaana noin 600€ jos en väärin muista.

Re: -11 2.0 tdci vikakoodi P269F, 220tkm alla

Lähetetty: 29 Maalis 2019 15:38
Kirjoittaja Ford77
Aihetta sivuten, omassa en ole huomannut regenerointia tapahtuneen moneen kuukauteen ja kulutus on ollut nousussa. Kulkee normaalisti, ei vikakoodeja. Kuinkahan kauan voi päästä ilman polttoja ennen kuin aiheuttaa ongelmia...? 2.0tdci - 12, 181tkm.

Re: -11 2.0 tdci vikakoodi P269F, 220tkm alla

Lähetetty: 30 Maalis 2019 08:12
Kirjoittaja Heikki75
Ford77 kirjoitti:Aihetta sivuten, omassa en ole huomannut regenerointia tapahtuneen moneen kuukauteen ja kulutus on ollut nousussa. Kulkee normaalisti, ei vikakoodeja. Kuinkahan kauan voi päästä ilman polttoja ennen kuin aiheuttaa ongelmia...? 2.0tdci - 12, 181tkm.
Mielestäni ei kovinkaan pitkälle.

Kun auto laskee suodattimen nokikuormitusta, ei polton käynnistävästä kynnysarvosta ole kovinkaan pitkä matka siihen, että arvo on yli alueen jolloin tulee vikailmoitus.

Itselläni on launchin testerisofta jossa tuo nokikuorma ilmaistaan prosentuaalisena arvona. Se ilmeisesti muodostuu suodattimen paine-eroarvon kehittymisen ja auton ajo-olosuhteiden mukaan?

Omassani poltto käynnistyy nokikuormituksen arvon noustua lukemaan 80% ja auton ollessa maantienopeudessa.
Testerissä tuon arvon vaihteluväli on 0-100% ja se laskee aina polton tapahduttua noin 20%iin. Luulen että tuo luku kasvaa auton ikääntyessä, kun suodattimeen kertyy tuhkaa ja polton väli siis tihenee.

Jos poltto ei jostakin syystä onnistu, tuo lukema kiipeää tietenkin ennenpitkää yli 100%iin, silloin syttyy tauluun vikailmoitus.
Itselläni tuo lukema nousee 20% -> 80% noin 700-800km. ajolla, joten siltä pohjalta voisi päätellä, että ilman polttoa ei yli 1500km pääse.



Kannattaa mahdollisuuksien mukaan katsoa testerillä minkälaisia paine-eroarvoja ja nokikuormia suodattimesta löytyy.

Re: -11 2.0 tdci vikakoodi P269F, 220tkm alla

Lähetetty: 02 Huhti 2019 08:54
Kirjoittaja czr96
Mulla oli talvella ihan sama vika omassa autossani. Tuosta Heikki75:n linkittämästä osasta oli kärähtänyt vastus ja hiukkaspoltto ei onnistunut. vikakoodi oli ihan sama ku viestiketjun aloittajalla. tilasin uuden osan UK:sta ja osan vaihto paikoilleen (alle 10 minuuttia hallinosturilla). Kaikki pelaa kuin pitääkin, poltto alkoi melkein välittömästi kun starttasi auton käyntiin osan vaihtamisen jälkeen . Oli tarkoitus käyttää pakkogeneroinnissa, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.
En kyllä sinuna alkaisi isompiin tonnin remontteihin kun hommasta pääsee kuiville reilulla satasellakin :thumbup:

Re: -11 2.0 tdci vikakoodi P269F, 220tkm alla

Lähetetty: 27 Maalis 2022 20:57
Kirjoittaja pcp
Tänään sama työ tehty 2.0tdci c-max grandiin (205tkm). Paljon hankalampi mitä mondeossa. Työ tehtävä yhden käden mentävästä aukosta, yhdellä kädellä, n. 40-50cm "syvyydessä". Suoraan alta ei pääse. Tai sitten puretaan hieman enemmän tavara pois tieltä?

Jos ei ole paineilmasahaa/räikkää (hallinosturi/kuoppa) niin melkein suosittelen jättämään korjaamolle. Lenkkiavaimella kiinni laittamisessa meni varmaan puoli tuntia, 1/10 osa kierrosta kiinni ja sit avaimen kääntö jne... Oma pikku feimikopio just ja just mahtuu tuosta aukosta, että sain sahattua vanhan poikki, että sain räikällä avattua. Kaksi naksua mahtui räikkä liikkumaan, näin avaamisessakin meni ihan hyvin aikaa. Noh, tässä varmaan paljon merkitystä vehkeillä :roll:

Höyrystimen sulake (15A) oli myös kärähtänyt konehuoneen sulakerasiasta.