Sivu 3/10

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 27 Heinä 2020 22:52
Kirjoittaja revote
Farkussa ainakin akusto tekee kontin käytännössä käyttökelvottomaksi, siitä tulee tosi matala. Verhon jos ottaa pois niin ok mutta verhon/näkösuojan kanssa sinne ei saa edes kauppakasseja.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 27 Heinä 2020 23:13
Kirjoittaja Ishvan
revote kirjoitti: 27 Heinä 2020 22:52 Farkussa ainakin akusto tekee kontin käytännössä käyttökelvottomaksi, siitä tulee tosi matala. Verhon jos ottaa pois niin ok mutta verhon/näkösuojan kanssa sinne ei saa edes kauppakasseja.
Sedanissa taas tulee tuo akuston iso kyhmy luukkuun. Itselle ei mitään väliä ollut koskaan takaluukuilla. Aina mahtunut kaikki tarvittava mukaan ( emäntä, mukula ja tavarat ) vaikka millä olisi ajellut.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 28 Heinä 2020 20:17
Kirjoittaja Whitewill
Freeze kirjoitti: 12 Heinä 2020 15:05
69dude kirjoitti: 12 Heinä 2020 14:14 Aika erikoisen näköinen :roll:

https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... nt-reveals
Meilkoinen sekasikiö, ei varmasti ole onneksi lopullinen versio. Siihen viitataan jo artikkelissakin:
The test mule features a number of obvious characteristics that point to a radical repositioning for the Mondeo. The suspension, for example, has been raised considerably for a more SUV-like stance, while the protruding wheels hint at a widened track for enhanced interior space. We can also see that the donor car has been extended behind the B-pillar to fit the new model's platform.
Täytyy sanoa että jos Focus, Mondeo ja S-MAX/C-MAX yritetään fuusioida crossoveriksi niin menee överiksi. Tuo Focuksen keulan istuttaminen Mondeoon on huono veto mielestäni. Ottaisivat mallia jostain isomman auton keulasta esim. uuden (2019) Edgen keulasta. Muutenkin nämä muovilokasuoja ja korotetut kopit ei jaksa säväyttää, kyllä mökille menee ihan tasainen hiekkatie eikä marjassa ole ollut tapana autolla käydä (siis metsässä autolla ajaen, ikkunasta marjoja haroen)... Muutenkin nykyään Fordissa liikaa muovisuutta niin en sitä enää auton ulkopuolelle kaipaa...

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 28 Heinä 2020 20:22
Kirjoittaja Whitewill
Ishvan kirjoitti: 27 Heinä 2020 23:13
revote kirjoitti: 27 Heinä 2020 22:52 Farkussa ainakin akusto tekee kontin käytännössä käyttökelvottomaksi, siitä tulee tosi matala. Verhon jos ottaa pois niin ok mutta verhon/näkösuojan kanssa sinne ei saa edes kauppakasseja.
Sedanissa taas tulee tuo akuston iso kyhmy luukkuun. Itselle ei mitään väliä ollut koskaan takaluukuilla. Aina mahtunut kaikki tarvittava mukaan ( emäntä, mukula ja tavarat ) vaikka millä olisi ajellut.
Ei tuohon perus Mondeo Sedanin takaloosteriin mahdu juuri mitään muutenkaan, saati että siitä vietäisiin yli 100 litraa akkujen säilytykseen. Kyllä ne akut saisi laitettua jonnekin muualle. Jos vain Fordin suunnitteluosasto jaksaisi pysyä hereillä ja piirtää/suunnitella vähän enemmän.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 28 Heinä 2020 22:10
Kirjoittaja Ishvan
Whitewill kirjoitti: 28 Heinä 2020 20:22
Ishvan kirjoitti: 27 Heinä 2020 23:13

Sedanissa taas tulee tuo akuston iso kyhmy luukkuun. Itselle ei mitään väliä ollut koskaan takaluukuilla. Aina mahtunut kaikki tarvittava mukaan ( emäntä, mukula ja tavarat ) vaikka millä olisi ajellut.
Ei tuohon perus Mondeo Sedanin takaloosteriin mahdu juuri mitään muutenkaan, saati että siitä vietäisiin yli 100 litraa akkujen säilytykseen. Kyllä ne akut saisi laitettua jonnekin muualle. Jos vain Fordin suunnitteluosasto jaksaisi pysyä hereillä ja piirtää/suunnitella vähän enemmän.
Jos sinne kaks lauppakassia mahtuu ni riittää hyvin.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 07:27
Kirjoittaja Ishvan
Edellistä viestiä korjaten...lauppa = kauppa :D

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 08:19
Kirjoittaja revote
Se on vaan 'jännä" sinänsä että farkku Mondeo on ulkoa oikeastaan jopa valtava auto. Sitten hybridissä takaloosteri on kissankopin kokoinen.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 08:28
Kirjoittaja Ishvan
revote kirjoitti: 29 Heinä 2020 08:19 Se on vaan 'jännä" sinänsä että farkku Mondeo on ulkoa oikeastaan jopa valtava auto. Sitten hybridissä takaloosteri on kissankopin kokoinen.
Eikai siinä sen enempää ihmeteltävää ole. Autot joissa ei ole suunnitteluvaiheessa "perusrakenteessa" otettu huomioon sähköjärjestelmän vaativaa tilaa akkuineen, on nähty tämänkaltaisia virityksiä, kun päätetäänkin lähteä hybridileikkiin mukaan. Dieseliä sitten alle, jos luukku ei riitä.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 09:19
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Miten te, jotka olette enemmän tuollaisella ajelleet, niin miltä se tuntuu voiman puolesta?
Itse en ole edes kokeillut mutta eräs maalla asuva isäntämies, joka oli hybrid Mondeon ostanut, sanoi auton olevan ihan kiva mutta laiska.
Hän asuinpaikastaan johtuen ajaa pääasiassa maantiellä jolloin hybriditekniikka ei taida päästä oikeuksiinsa.
Tuo ilmoitettu max vääntömomentti 300nm ei lukemana ole mitenkään järisyttävä painavalle autolle.

Mutta voiko hybridin vääntömomenttia verrata suoraan polttomottorin lukemiin?

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 10:02
Kirjoittaja Ishvan
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 09:19 Miten te, jotka olette enemmän tuollaisella ajelleet, niin miltä se tuntuu voiman puolesta?
Itse en ole edes kokeillut mutta eräs maalla asuva isäntämies, joka oli hybrid Mondeon ostanut, sanoi auton olevan ihan kiva mutta laiska.
Hän asuinpaikastaan johtuen ajaa pääasiassa maantiellä jolloin hybriditekniikka ei taida päästä oikeuksiinsa.
Tuo ilmoitettu max vääntömomentti 300nm ei lukemana ole mitenkään järisyttävä painavalle autolle.

Mutta voiko hybridin vääntömomenttia verrata suoraan polttomottorin lukemiin?
Voi verrata. Sedan on kiihtynyt testien mukaan vaiheluvälillä 8.8-9.2 sekunnissa 0-100km/h. Ei se raketti ole mutta luulisi riitävän. Moni tuntee auton laiskemmaksi, koska veto on tasaista koko matkan ilman vaiheenvaihtoja. Moni mieltää uudet Toyotan hybriditkin laiskoiksi vaikka kellolla eivät sitä ole.

https://www.youtube.com/watch?v=9A3IwHKIDIU

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 10:16
Kirjoittaja PiuhaPoikki
En tarkoittanutakaan viivalta lähtöä vaan nimenomaan tuntumaa pitkillä taipaleilla.
Lähinnä siis sitä, että riittääkö akussa potku myös silloin kun on puskettu 110km/h vastatuuleen 500km ja ohiteltu rekkoja ylämäissä.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 10:20
Kirjoittaja Ishvan
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 10:16 En tarkoittanutakaan viivalta lähtöä vaan nimenomaan tuntumaa pitkillä taipaleilla.
Lähinnä siis sitä, että riittääkö akussa potku myös silloin kun on puskettu 110km/h vastatuuleen 500km ja ohiteltu rekkoja ylämäissä.
Akussahan on aina virtaa, eli se ei "tyhjene" koskaan kokonaan eli ajetulla matkalla ei ole mitään väliä lataukseen. Aina on tietty minimivaraus jäljellä. Polttomoottorilla sinne ladataan tarvittaessa lisää, että saadaan pidettyä "potentiaali" käytössä.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 10:22
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ishvan kirjoitti: 29 Heinä 2020 10:20
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 10:16 En tarkoittanutakaan viivalta lähtöä vaan nimenomaan tuntumaa pitkillä taipaleilla.
Lähinnä siis sitä, että riittääkö akussa potku myös silloin kun on puskettu 110km/h vastatuuleen 500km ja ohiteltu rekkoja ylämäissä.
Akussahan on aina virtaa, eli se ei "tyhjene" koskaan kokonaan eli ajetulla matkalla ei ole mitään väliä lataukseen. Aina on tietty minimivaraus jäljellä.
Onko se minimi käytettävissä jos se on aina jäljellä?
Kuulostaa ikiliikkujalta....

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 10:23
Kirjoittaja Ishvan
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 10:22
Ishvan kirjoitti: 29 Heinä 2020 10:20

Akussahan on aina virtaa, eli se ei "tyhjene" koskaan kokonaan eli ajetulla matkalla ei ole mitään väliä lataukseen. Aina on tietty minimivaraus jäljellä.
Onko se minimi käytettävissä jos se on aina jäljellä?
Lisäsin tuohon edelliseen, että polttomoottorilla pidetään minimilataus aina saatavilla, eli tarvittaessa sinne hierotaan siis lisää sähkö polttiksella eli aina on nimellisteho käytännössä saatavilla.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 10:32
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tästä nimenomaan toivisin kuulevani käytännön kokomuksia.

Eli onko edelläkuvatuissa olosuhteissa oikeasti se minimi aina käytettvävissä vai tuleeko eteen tilanteita jossa minimi on käytetty edelliseen ohitukseen ja edelleen ylämäkeen jatkettaessa seuraavaan ohitukseen ei olekaan tehoreserviä.
Joskushan sen rajan on tultava vastaan mutta oleellista on se, että tuleeko se käytännön olosuhteissa.
Edes Norjan vuoristossa, jossa ylämäki saattaa olla 30km pitä?

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 10:42
Kirjoittaja Ishvan
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 10:32 Tästä nimenomaan toivisin kuulevani käytännön kokomuksia.

Eli onko edelläkuvatuissa olosuhteissa oikeasti se minimi aina käytettvävissä vai tuleeko eteen tilanteita jossa minimi on käytetty edelliseen ohitukseen ja edelleen ylämäkeen jatkettaessa seuraavaan ohitukseen ei olekaan tehoreserviä.
Joskushan sen rajan on tultava vastaan mutta oleellista on se, että tuleeko se käytännön olosuhteissa.
Edes Norjan vuoristossa, jossa ylämäki saattaa olla 30km pitä?
Ei lopu normaali ajossa koskaan, vieläkään. Osa polttiksen energiasta lataa tällöin tarvittaessa akkua, jolla pidetään koko ajan tarvittava lataus sähkömoottorin toimintaa varten. Eli polttomoottori/generaattori huolehtii koko ajan myös akun riittävästä latauksesta, eli käytännössä varaus aina noin 20-80'%. Eli virta ei lopu koskaan normaali-ajossa. Kaasupohjassa kiihdytettäessä varaus laskee minimissään 20%, samanaikaisen latauksen takia. Tottakai tämä vaikuttaa taas taloudellisuuteen osittain negatiivisesti. Huippunopeudella ajettaessa akku tyhjenee tietyn ajan kuluessa ja huipputeho voi laskea, mutta teho riittää nopeuden ylläpitämiseksi, joka usein hybrideissä rajoitettu muutenkin "alhaiseksi" sähkömoottorin ominaisuuksien takia.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 11:20
Kirjoittaja xflex
Kyllä dieselillä ajo on yksinkertaista jos hybridien kanssa tarvitsee akun varauksia murehtia ennen rekan ohitusta tms. Aina mehevät väännöt tarjolla kohtuullisella kulutuksella kunhan on ainetta tankissa - hiukan painaa poljinta alemmas ja aina mennään ripeästi ohi. Näitä juttuja kun lukee painavista, kalliista ja tilaa tuhlaavista akuista niin kiinnostaa aina vaan vähemmän hankkia hybridiä - seuraavakin auto on melko varmasti diesel jos omilla aivoilla (ei lehdistön tai poliitikkojen) ajattelen. Jos Mondeo kiinnostaisi niin 150 heppainen A8 farkku ecoblue olisi oma valinta.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 11:26
Kirjoittaja Ishvan
xflex kirjoitti: 29 Heinä 2020 11:20 Kyllä dieselillä ajo on yksinkertaista jos hybridien kanssa tarvitsee akun varauksia murehtia ennen rekan ohitusta tms. Aina mehevät väännöt tarjolla kohtuullisella kulutuksella kunhan on ainetta tankissa - hiukan painaa poljinta alemmas ja aina mennään ripeästi ohi. Näitä juttuja kun lukee painavista, kalliista ja tilaa tuhlaavista akuista niin kiinnostaa aina vaan vähemmän hankkia hybridiä - seuraavakin auto on melko varmasti diesel jos omilla aivoilla (ei lehdistön tai poliitikkojen) ajattelen. Jos Mondeo kiinnostaisi niin 150 heppainen A8 farkku ecoblue olisi oma valinta.
Mahdoitko lukea ollenkaan edellistä kirjoitustani ?

Ei tarvi hybrideissä miettiä yhtään enempää ajamista kuin siinä dieselissä tai bensassa. Aina on samat paukut konepellin alla tarjolla kuin muissa eikä tarvi kytätä akun varausta. Ihmisillä tuntuu olevan ihan lapsenkengissä tieto nykyhybrideistä ja suurin osa mielipiteistä perustuu pelkkiin oletuksiin. Tuo HEV on joka tilanteessa nopeampi kuin esim. 150hp disukka, varsinkin ohituskiihtyvyys parempi. Hybridi vielä aavistuksen kevyempikin.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 11:55
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Minullahan ei ole mitään mielipidettä. Pelkkiä kysymyksiä vain.

Olisi kyllä mielenkiintoista testata esimerkiksi juuri Norjan reissulla pitkissä nousuissa kohtaako teoria ja käytäntö.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 12:01
Kirjoittaja Ishvan
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 11:55 Minullahan ei ole mitään mielipidettä. Pelkkiä kysymyksiä vain.

Olisi kyllä mielenkiintoista testata esimerkiksi juuri Norjan reissulla pitkissä nousuissa kohtaako teoria ja käytäntö.
Usko pois. Polttomoottori lataa( eli generoi) tarvittaessa koko ajan lisää voimaa sinne akkuihin, eli sieltä ei paukut lopu.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 12:20
Kirjoittaja toasti
Ishvan kirjoitti: 29 Heinä 2020 12:01
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 11:55 Minullahan ei ole mitään mielipidettä. Pelkkiä kysymyksiä vain.

Olisi kyllä mielenkiintoista testata esimerkiksi juuri Norjan reissulla pitkissä nousuissa kohtaako teoria ja käytäntö.
Usko pois. Polttomoottori lataa tarvittaessa koko ajan lisää voimaa sinne akkuihin, eli sieltä ei paukut lopu.
Pointti kai oli siinä että auton renkaille antama teho ei voi olla sama jatkuvasti.

Jos moottoria kuormitetaan maksimit -> akku minimivaraukseen -> aletaan lataamaan ajoakkua polttomoottorilla -> osa polttomoottorin energiasta menee akun lataukseen eikä renkaille kuten se voi mennä kun akku täynnä.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 12:45
Kirjoittaja Ishvan
toasti kirjoitti: 29 Heinä 2020 12:20
Ishvan kirjoitti: 29 Heinä 2020 12:01

Usko pois. Polttomoottori lataa tarvittaessa koko ajan lisää voimaa sinne akkuihin, eli sieltä ei paukut lopu.
Pointti kai oli siinä että auton renkaille antama teho ei voi olla sama jatkuvasti.

Jos moottoria kuormitetaan maksimit -> akku minimivaraukseen -> aletaan lataamaan ajoakkua polttomoottorilla -> osa polttomoottorin energiasta menee akun lataukseen eikä renkaille kuten se voi mennä kun akku täynnä.
Se on normiajossa ja normi generoinnilla käytännössä aina aika vakio. Täydellä moottorien kuormituksella akun varaus laskee, kuten aikaisemmin kirjoitin ja huipputeho voi laskea pitkässä maksimi kuormituksessa. Mondeossa polttomoottorin teho on 140hp/175nm ja sähkömoottorin 120hp/200nm. Sähkömoottorista otetaan 1.4kW/h akustolla se vajaa 50hp vetäviin pyöriin eli yhteisteho sen 187hp/300nm. Polttiksella generointi on varsin nopea ja tehokas tapa täyttää akku. Tai no...akkua ladataan aina taloudellisuuden ehtoilla, eli puhutaan minuuteista latausajassa täyteen varaukseen, koska käytetään tietysti mahdollisimman vähän bensaa ja bensakoneen kuormitus pienenä.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 16:06
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ishvan kirjoitti: 29 Heinä 2020 12:45
toasti kirjoitti: 29 Heinä 2020 12:20
Pointti kai oli siinä että auton renkaille antama teho ei voi olla sama jatkuvasti.

Jos moottoria kuormitetaan maksimit -> akku minimivaraukseen -> aletaan lataamaan ajoakkua polttomoottorilla -> osa polttomoottorin energiasta menee akun lataukseen eikä renkaille kuten se voi mennä kun akku täynnä.
Se on normiajossa ja normi generoinnilla käytännössä aina aika vakio. Täydellä moottorien kuormituksella akun varaus laskee, kuten aikaisemmin kirjoitin ja huipputeho voi laskea pitkässä maksimi kuormituksessa. Mondeossa polttomoottorin teho on 140hp/175nm ja sähkömoottorin 120hp/200nm. Sähkömoottorista otetaan 1.4kW/h akustolla se vajaa 50hp vetäviin pyöriin eli yhteisteho sen 187hp/300nm. Polttiksella generointi on varsin nopea ja tehokas tapa täyttää akku. Tai no...akkua ladataan aina taloudellisuuden ehtoilla, eli puhutaan minuuteista latausajassa täyteen varaukseen, koska käytetään tietysti mahdollisimman vähän bensaa ja bensakoneen kuormitus pienenä.
En jankkaa yhtään enempää mutta kysyn tarkentavan kysymyksen:
Puhutko nyt ajokokemuksen syvävällä rintaäänellä vai myyntiesitteestä luettua?

Kun mulla kaikuu edelleen se isäntämiehen lausahdus takaraivossa: "Ihan kiva mutta laiska"

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 16:14
Kirjoittaja Ishvan
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Heinä 2020 16:06
Ishvan kirjoitti: 29 Heinä 2020 12:45

Se on normiajossa ja normi generoinnilla käytännössä aina aika vakio. Täydellä moottorien kuormituksella akun varaus laskee, kuten aikaisemmin kirjoitin ja huipputeho voi laskea pitkässä maksimi kuormituksessa. Mondeossa polttomoottorin teho on 140hp/175nm ja sähkömoottorin 120hp/200nm. Sähkömoottorista otetaan 1.4kW/h akustolla se vajaa 50hp vetäviin pyöriin eli yhteisteho sen 187hp/300nm. Polttiksella generointi on varsin nopea ja tehokas tapa täyttää akku. Tai no...akkua ladataan aina taloudellisuuden ehtoilla, eli puhutaan minuuteista latausajassa täyteen varaukseen, koska käytetään tietysti mahdollisimman vähän bensaa ja bensakoneen kuormitus pienenä.
En jankkaa yhtään enempää mutta kysyn tarkentavan kysymyksen:
Puhutko nyt ajokokemuksen syvävällä rintaäänellä vai myyntiesitteestä luettua?

Kun mulla kaikuu edelleen se isäntämiehen lausahdus takaraivossa: "Ihan kiva mutta laiska"
Mondeon myyntiesitteestä et näitä asioita taida löytää. Olen tässä viimeisen 10-vuotta seurannut hyvin läheltä elämää Toyotan / Lexuksen hybridien kanssa. Ajanut, ollut paljon kyydissä ja keskustellut aika syvällisesti näiden tekniikasta tietävän kanssa. Väitän jotain faktaa olevan siis mukana. Fordissahan on paljon Toyotalta lisensioitua tekniikkaa.

Voihan se isäntämiehestä olla laiska jos on 400 hevosvoimaan tottunut. Käytännössä sama suorituskyky Mondeo HEV:ssä mittausten valossa, kuin nykyisessä farkku 182 A8 Focuksessa.

Muutenkin tuntuu, että jopa autoalan lehdistö varsinkin Suomessa sekoilee näiden hybridien kanssa ja kirjoitellaan välillä puolitotuuksia, kun ei keritä tutustumaan tarpeeksi autoon ja sen tekniikkaan koeajojen yhteydessä.

Re: Mondeo Hybrid 2019

Lähetetty: 29 Heinä 2020 17:22
Kirjoittaja Renee
Paljon akkujen laskettu käyttöikä on . Onko 6v vai 10v. Laskee jälkeenmyyntia arvoa jos tiedossa akku vetää viimeisiä. Hinnoissa aika paljon heittoa.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sah ... /#d3aeba1c