Etupyörät jumittelevat - mikä himputti siinä on?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Kaivetaanko tää vanha ketju esiin. Siis edelleen autossa on sama "vika" eli etupyörät hyvin jäykät. Vertasin kaverin Hyundaihin, toki uudempaan, niin siinä etukulma tunkattuna käsin kun pyöräyttää, pyörähtää rengas lähes kolme kierrosta kun tässä Focuksessa vain neljäsosakierroksen. Muistan, kun joskus 2010 paikkeilla vielä tässä Focuksessa pyöri vielä useita kierroksia. Eli jokin siellä on ajan mittaan mennyt huonosti, ei voi olla normaalitilanne tämä. Kyllähän tuommoinen jäykkyys varmasti aiheutta johonkin lämpenemistäkin ja kulutushan tässä on nykyään kovempi kuin ennen. Silloin pääsi maantiellä järkiään alle kuuteen, nyt menee aina lähes seitsemän litraa satasella.

Mietitääs, mistä tuo nihkeys voi tulla. Jarrut eivät selitä asiaa, se on varma, kun olen ne fiksannut. Testattu myös ilman jarrupaloja.

Onko niin, että vetarit ja pyöränlaakerit pyörii vanhemmiten vain liukkaammin? Jos näin on, silloinhan vika täytyy löytyä vaihteiston puolelta ja mistä sieltä? Mites vetarien stefat? Luulisin, etteivät ne ainakaan voisi sielittää tätä?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Mitä olen omistani kokeillut, niin hyvin tahmeaa on ollut. Mikäli siellä olisi vikaa, niin lämmöntuotto olisi huomattavan suurta.

Kun pyörää pyöritetään, niin vetoakselien lisäksi pyörivät myös tasauspyörästö, kehäpyörä sekä vaihdelaatikon ulostuloakseli rattaineen.
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Eiköhän täällä nyt porukka kuitenkin ymmärrä voimansiirron vaikutuksen pyörien tahmeuteen liittyen... :roll:


Itse ketjun aiheeseen, niin mun mielestä vetäville pyörillekin vartti kierros vapaata pyörähdystä on kyllä vähän. Mulla laahasi jarru omasta Mk1 Focuksesta tuli kuumaksi asti, ennen tien päälle lähtöä kokeilin että kuskin etunen pyörähti (kulma ylös tunkattuna) vähän päältä kierroksen ehkä puolitoista, tämä ei riittänyt.

Tänään sama homma Omegassa kuskin takarengas pyörähti 1,5 kierrosta kun kokeilin, pihaan saapuessa takavanne tuli kuuma ja vähän höyryäkin nousi, vaihdoin ehjemmän romuista löytyneen satulan, 40km testilenkin jälkeen pyörä pyörähti reilut 2 kierrosta eikä kuumennut enää jarrulevy tai vanne.

Lyhyesti; kyllä sen vetävänkin akselin pyörien kuuluu suht. kevyesti pyöriä. Toki jos ilman jarrupaloja tekee tuon saman että pyörähtää vaan vartin, niin sitten pyöränlaakerit syyniin, tasauspyörästöstä tuleva jumiminen varmaan oireilisi muutoinkin jo ajossa jos siitä johtuisi.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Taunusautomaatti
Viestit: 1974
Liittynyt: 29 Tammi 2021 22:31

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Taunusautomaatti »

Ottaa vaihde pois päältä.... ;)

Mutta joo kyllä noissa kaikissa etuvetoisissa mitä pihassa on 5kpl niin etupyörä pyörähtää ainakin sen 1-2 kierrosta jos pyöräyttää rengas kiinni.

Onko kumpikin puoli yhtä jäykkä pyörimään?
Ja molempiin suuntiin sama tilanne?

Lämpiääkö laakerit ajossa?
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

duckworth kirjoitti: 30 Kesä 2022 00:04
Itse ketjun aiheeseen, niin mun mielestä vetäville pyörillekin vartti kierros vapaata pyörähdystä on kyllä vähän.

Lyhyesti; kyllä sen vetävänkin akselin pyörien kuuluu suht. kevyesti pyöriä. Toki jos ilman jarrupaloja tekee tuon saman että pyörähtää vaan vartin, niin sitten pyöränlaakerit syyniin, tasauspyörästöstä tuleva jumiminen varmaan oireilisi muutoinkin jo ajossa jos siitä johtuisi.
Jeps, eli käytin tosiaan tossa satulaatkin pois, niin sama juttu oli, että vain vartin pyörähti. Jumi ei voi olla jarruissa.

Mut sitten sen tuhannen euron kysymys: voiko pyöränlaakeri oireilla noin? Minusta kuulalaakerit oikeastaan liukastuu vanhetessaan. Takapäässä meni pyöränlaakeri ja ne vaihdettiin, niin uudet laakerit oli kyllä selvästi jäykemmät kuin vanhat. Nyt on jo vähän liukastuneet kun pikkuisen on "toleranssit nyt tasoittuneet".
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

IB5 aski ja joskus siirtäjä torni saattaa löystyä. Ja se sitten aiheuttaa kinnaamista lootan sisällä. Itsellä lähti koko torni irti ja se oli sitten sitä myöden selvä kun vaihteista jäi jäljelle vain vitonen.

Pyöränlaakerit kannattaa katsoa, jos vetarin kumeja vaihdettu niin sen jälkeen voi jo alkaa odottelemaan laakerivikoja, kohtuulisen useasti mennyt eri vehkeistä sen jälkeen laakeri.
Varsinkin jos vetari on ollut kovasti kiinni ja tarvittu vähän enemmän voimaa.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mittaustietoa liittyen jäykkyyteen. Eli mittasin infrapuna lämpömittarilla vähän lämpöjä, jos sitä kautta paljastuisi jotain kertoen jumista.

Lämpötila ennen ajoa oli osissa 30 astetta.

• Keskiöiden (vas+oik) lämpötila keskiön kierteen päästä, vanteen ulkopuolelta
• Ajon jälkeen 47 astetta

• Vaihteisto, vetarien välinen alue
• Ajon jälkeen 50 astetta

• Vetarien sisäänmenokohdat vaihteistossa
• Ajon jälkeen 65 astetta

• Toisen vetarin tukilaakeri
• Ajon jälkeen 60 astetta

Onko normaalien rajoissa lämpötilat?
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Onkos tuossa semmoinen kartiolaakeri joka on tarkka kiristysmomentista? Nehän menee jäykäksi jos on liian tiukalla. Sitä tosin en keksi, että miten olisi itsestään kiristynyt, mutta helppo testata kun pikkasen löysää napamutteria.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Suora vinokuulalaakeripari vedetään momenttiin kiinni ja valmis.
Vaihteistoöljyt koska vaihdettu?
Koita jotain synteettistä lootaöljyä, ei oikein muuta neuvoa enään osaa antaa jos kaikki löysää eikä jarrut laahaa.
Mites lämpimänä jarrut laahaako?

Sit ei muuta kuin vetarit irti ja kokeilemaan onko lootan poskilaakerit kun nahistaa tai joku muu laatikossa.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Mk1escos kirjoitti: 03 Heinä 2022 14:57 Suora vinokuulalaakeripari vedetään momenttiin kiinni ja valmis.
Vaihteistoöljyt koska vaihdettu?
Koita jotain synteettistä lootaöljyä, ei oikein muuta neuvoa enään osaa antaa jos kaikki löysää eikä jarrut laahaa.
Mites lämpimänä jarrut laahaako?

Sit ei muuta kuin vetarit irti ja kokeilemaan onko lootan poskilaakerit kun nahistaa tai joku muu laatikossa.
Vaihteistoöljyt tosiaan on vaihdettu (v. 2017), vaikka Fordin mukaan tässä ei tarvi vaihtaa öljyjä ikinä. On syytä huomata, että jumitus oli jo ennen vaihteistoöljyjen vaihtoa, joten se puoli lienee kunnossa. Öljy on alkuperäisvalmistajan.

Pitääpä testata tuo pyöräytys vielä ajon jälkeen, tuntuuko jarrut kirraavan yhtään.

Mitäs tarkoitat tuolla viimeisellä lauseellasi, tuli ehkä niin ammattislangia, että meni vähän ohi:
Sit ei muuta kuin vetarit irti ja kokeilemaan onko lootan poskilaakerit kun nahistaa tai joku muu laatikossa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tasauspyörästön kuulalaakeri
https://ford.7zap.com/fi/car/42/7.29708 ... 938/73448/
Onko ollut tätä ongelmaa jos laakereita joutuu vaihtaa.
Jos tasauspyörästön poskilaakeri on saanut siipeensä öljyn puutteen takia niin kyllä siellä lootassa taitaa olla muutkin laakerit aika valmiissa kunnossa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Vetoakselit melkein pitäisi tuossa käyttää irti kun ei meinaa muuten selvitä mistä se jarruttaa. Sillä näkisi pyöriikö navat kunnolla vai onko lootan puolella kitkaa liikaa.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

Renee kirjoitti: 04 Heinä 2022 20:08 Tasauspyörästön kuulalaakeri
https://ford.7zap.com/fi/car/42/7.29708 ... 938/73448/
Onko ollut tätä ongelmaa jos laakereita joutuu vaihtaa.
Jos tasauspyörästön poskilaakeri on saanut siipeensä öljyn puutteen takia niin kyllä siellä lootassa taitaa olla muutkin laakerit aika valmiissa kunnossa.
Ööh, ei tässä autossa ole tarvinnut vaihtaa (vasta) kuin takapyörän laakerit. Öljyn puute? Tarkoitatko vaihteistoöljyjä? Ne on olleet kyllä koko ajan ok tasolla.
Mk1escos kirjoitti: 04 Heinä 2022 21:00 Vetoakselit melkein pitäisi tuossa käyttää irti kun ei meinaa muuten selvitä mistä se jarruttaa. Sillä näkisi pyöriikö navat kunnolla vai onko lootan puolella kitkaa liikaa.
Vetoakselien irti käyttäminen varmaan tarkoittaa sitten tuossa, että vaihteistoöljyt tulee pihalle? Jos näin, niin samalla olisi varmaan viisainta teettää se vetonivelten puhdistus/rasvaus tai vetarien vaihto? Jos ne kerran irrottaisi tuota varten. No mitään outoa ääniä sieltä ei ainakaan kuulu, että 260 tkm jo kestäneet alkuperäis vetarit lienee vieläkin kunnossa.
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos öljyt laatikossa ollut 18v niin kyllä niiden voiteluominaisuudet on varman heinkentynyt vaikka öljyä olisi ollutkin riittävästi
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Mihin perustat voiteluominaisuuksien heikentymisen, ainoa mikä sitä radikaalisti heikentää olisi vesi, tai liika lämpö.
Vaihteistosta irtoava metalli ei sinäällään heikennä merkittävästi öljyn viskositeettia kun suurimmaksi osaksi kertyy magneettiin.
Ainakin omissa on magneetti proppu ollut, en tiedä onko ollut vakiona vai ei, monessa se kuitenkin vakiona on.

Ja 2022-2017 ei ole mun matikan mukaat 18
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tämä juttu rönsyilee niin lainauksia ja muuta turhaa sälää toi tieto hukkuu. Kun ei ollut tuossa aloitusviestissä. Kerralla laittaa kuntoon ei tarvitse jatkaa näitä komentointia. Onhan se 13 vuotta pitkä aika samat öljyillä . Ja vetarin kautta eikös sinne jää vanhaa öljyä jonkun verran 0.5 l pintaan. Hyvät öljyt laatikossa kyllä se herkemmin toimii.
Yli 3v sitten kysyin sama keissi
Maalis 2019 13:58
Vieläkö ne etupyörät on jumissa vai joko on ratkaistu ongelma?
Viimeksi muokannut Renee, 05 Heinä 2022 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
duckworth
Viestit: 3662
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Asiasta kolmanteen, tuli mieleen että jos haluaa sulkea pois laatikon tuoman nihkeyden, niin itse tekisin näin että napamutterin irti, alapallo ja RT-pää irti olkatuesta, vetarin pää pois navan booreista, mutta antaa sisäpään olla vielä paikallaan lootassa ja pyörittää tässä kohtaa napaa käsin ilman pyörää, jarruosia tai vetarin vastustusta, toki joutuu kalibroimaan itsensä uudelleen, mutta jos pyörän kanssa mentiin vartti niin luultavasti napaa ei jaksa yhdellä kädellä kääntää lainkaan. Jos sitä napaa ei jaksa pyörittää ilman hullua voimaa niin laakeri sökö jos taas keveni niin sitten vetaria irti lootasta ja syvempää syynäämään :)

Tällä tavoin ei tarvii heti ainkaan laskea öljyjä lootasta ja voi tehdä vaikka kulma kerrallaan tunkin varasta ;)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-??? ??? ? R6 24v "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

Pystytkö tunkkaamaan aivan navan takaa tukivarresta ylös sen verran, että pääsee pyöräyttämään rengasta siitä asennosta? Haen tällä sitä, että rungosta tunkatessa rengas laskeutuu huomattavasti ajoasentoa alemmas jolloin jäykkä vetarikin vastustaisi enemmän kuin jos tunkataan tukivarresta. Jos pyörimisjäykkyydessä on selvä ero, niin sitten alkuperäinen teoriasi jäykistä vetareista voisi olla totta. Jos mitään eroa ei ole havaittavissa, niin syykään ei sitten varmaan ole vetareissa.
Focus Wagon 1.5 Ecoblue A8 2019
Focus Wagon 2.0 tdci 2005
Focus Sedan 1.8 tdci 1998
Mk1escos
Viestit: 907
Liittynyt: 27 Joulu 2020 12:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Mk1escos »

Renee kirjoitti: 05 Heinä 2022 14:42 Tämä juttu rönsyilee niin lainauksia ja muuta turhaa sälää toi tieto hukkuu. Kun ei ollut tuossa aloitusviestissä. Kerralla laittaa kuntoon ei tarvitse jatkaa näitä komentointia. Onhan se 13 vuotta pitkä aika samat öljyillä . Ja vetarin kautta eikös sinne jää vanhaa öljyä jonkun verran 0.5 l pintaan. Hyvät öljyt laatikossa kyllä se herkemmin toimii.
Yli 3v sitten kysyin sama keissi
Maalis 2019 13:58
Vieläkö ne etupyörät on jumissa vai joko on ratkaistu ongelma?
Mistä sä saat 13 vuotta öljyille jos ne on vaihdettu 2017?
Mun matikan mukaan siitä on 5 vuotta!

Vetarin jos ottaa pois niin ei sieltä montaa tippaa tule ulos jos oikein täytetty, desin suunnilleen.
Kannattaa ne ainakin navasta ottaa pois kuten tuossa jo aikaisemmin todettiin, saa varmistettua onko vetari vai laakeri vai loota kun nihkeä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

2004-2017=13v
Ei tarvitse minin tekstiä lainata muistan mitä kirjoitin. Kiitos
Yleensäkin auto vapaalla tasainen asfaltti alla kyllä sen auton piitää liikkua kevyesti käsin liikkuttelemalla. Ilman mitään sivuääni laatikossa ja jarrujen suunnalta. Kumminkin fokus on vielä keskikokoinen auto
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

No niin, nyt testejä tehty tästäkin "ongelmasta". Eli en edes alkanut noita muita testejä tekemään, kun kyllä se on niin, että suurimman osan jäykkyydestä aiheuttaa jarrut. Eli jumitti aika lailla, sitten hieman löysäsin mäntää, joka vapautui kohtuullisella voimalla siirtopihdeillä. Nyt pyörä pyörähti löysäämisen jälkeen käsivoimin toista kierrosta. Tämä jäljelle jäävä vastus on autoon varmaan niin olematon, ettei sillä liene mitattavaa vaikutusta esim. kulutukseen. Varmaan siellä jumittaa liukutapit. Pitänee puhdistella ja rasvata liukutapit, kunhan kerkeää!
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja Renee »

Joskus vuonna 2019 kirjoitin näin.

Moi kuinka ne jarrusatulat onko ne jumissa että ei palaudu takaisin helposti eli ne jarrusylinterit jotka painaa niitä jarrukenkiä. Menikö ne sisään helposti kun herkistit paikkoja.
Hyvä että viimeinen auto tulee kuntoon
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
m0ndeo
Viestit: 183
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

RENNIE kirjoitti: 10 Heinä 2022 16:04 No niin, nyt testejä tehty tästäkin "ongelmasta". Eli en edes alkanut noita muita testejä tekemään, kun kyllä se on niin, että suurimman osan jäykkyydestä aiheuttaa jarrut. Eli jumitti aika lailla, sitten hieman löysäsin mäntää, joka vapautui kohtuullisella voimalla siirtopihdeillä. Nyt pyörä pyörähti löysäämisen jälkeen käsivoimin toista kierrosta. Tämä jäljelle jäävä vastus on autoon varmaan niin olematon, ettei sillä liene mitattavaa vaikutusta esim. kulutukseen. Varmaan siellä jumittaa liukutapit. Pitänee puhdistella ja rasvata liukutapit, kunhan kerkeää!
Ota ne kumit irti satulasta , jonka sisällä liukutapit liikkuu.
Sitten putsaat sen reiän hyvin esim. Pyöreällä teräsharjalla jonka saa porakoneeseen.
Se ruoste / takasatuloissa alumiinin hapettuma, pullistaa sitä liukutapin kumia.
Ja sitten ne ei pelaa vaikka tapit kiiltäis ku pässin k*lli.
riikomi
Viestit: 977
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Testattu myös ilman jarrupaloja. Sanoo avausviesti.
RENNIE
Viestit: 250
Liittynyt: 19 Maalis 2016 13:46

Re: Etupyörät ihan jumissa - mikä himputti siinä on?

Viesti Kirjoittaja RENNIE »

riikomi kirjoitti: 10 Heinä 2022 17:49 Testattu myös ilman jarrupaloja. Sanoo avausviesti.
Näin on. Siinä on jarrupalat löysättynäkin nihkeyttä enemmän kuin ennen, mutta ehkä se ei sen vertanen vaikuta sitten kulutukseen.

Ketjuun tullut tosi hyviä vinkkejä jarrujen fiksauksesta. Nuo satuloiden liukukumit kun vaihdoin, niin puhdistelin kyllä ne satulan kuminreiät, mutten tietenkään kunnolla raastanut niitä korroosiosta niitä esim. just ruosteharjalla. Pitää tehdä tuo homma kunhan kerkiää. Tämähän ei nyt autolla ajamista kuitenkaan estä. :)
Ford Focus MK1 -04, Zetec-SE 1.6.
Vastaa Viestiin