Sivu 1/1

Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 15 Tammi 2019 18:36
Kirjoittaja Markus_82_
Mondeo -01 2.0 Bensakoneella..

Sellainen ominaisuus että pidemmässä matka-ajossa kaasuläppä jumii,(kierrokset jää ylös / poljin jumettaa).
Asiaa tarkasteltuani huomasin että huohotin putkesta (joka kiinnittyy imuputkeen ennen kaasuläppäkoteloa) tulee jonkin verran kondensiovettä, joka sitten jumittelee kaasuläppää jäätyessään. Vika ilmenee kovemmalla pakkasella pidemmässä ajossa.

Ensiavuksi ajattelin irroittaa tuon huohotinletkun imusarjasta ja tukkia sen liitännän imusarjaan, letkun suuntaan alas moottoritilaan.
Onko tuosta jotain haittaa?

Pitempiaikainen talviratkaisu voisi olla maskin ritelikön peittäminen, kun ilman ottoputken pää on siinä kohdilla syylärin edessä. Ettei tulisi ajoviima suoraan siihen putken suulle.. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide.

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 15 Tammi 2019 19:28
Kirjoittaja riikomi
Ettei tuo letku kuitenkin ole jarrutehostimen alipaineletku?

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 15 Tammi 2019 19:44
Kirjoittaja Markus_82_
riikomi kirjoitti:Ettei tuo letku kuitenkin ole jarrutehostimen alipaineletku?
Ei ole ei, kyllä se ihan venttiilikopasta tulee...

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 15 Tammi 2019 21:40
Kirjoittaja riikomi
Aikoinaan Volvo 850 jääti läppäyksikköä, kun pakkasta oli parikymmentä astetta ja vauhtia 90+ km/h.

Taittelin pahvin viimasuojaksi siihen mötikän päälle, minkä jälkeen ongelmaa ei enää ollut.

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 15 Tammi 2019 22:12
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Markus_82_ kirjoitti:Mondeo -01 2.0 Bensakoneella..

Sellainen ominaisuus että pidemmässä matka-ajossa kaasuläppä jumii,(kierrokset jää ylös / poljin jumettaa).
Asiaa tarkasteltuani huomasin että huohotin putkesta (joka kiinnittyy imuputkeen ennen kaasuläppäkoteloa) tulee jonkin verran kondensiovettä, joka sitten jumittelee kaasuläppää jäätyessään. Vika ilmenee kovemmalla pakkasella pidemmässä ajossa.

Ensiavuksi ajattelin irroittaa tuon huohotinletkun imusarjasta ja tukkia sen liitännän imusarjaan, letkun suuntaan alas moottoritilaan.
Onko tuosta jotain haittaa?

Pitempiaikainen talviratkaisu voisi olla maskin ritelikön peittäminen, kun ilman ottoputken pää on siinä kohdilla syylärin edessä. Ettei tulisi ajoviima suoraan siihen putken suulle.. Tiedä sitten onko riittävä toimenpide.
Kyllä, siitä on haittaa koska moottorin toiminta mukaanlukien männänrenkaiden optimaalinen tiivistys ja kampikammion alipaineistus edellyttävät huohottimen toimintaa.

Kokeileppas ajaa kone kunnolla kuumaksi ja siten poistaa se vesi sieltä imusarjasta. En ole aiemmin koskaan kuullut jäätyvästä EFI:n kaasuläpästä.

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 15 Tammi 2019 22:22
Kirjoittaja S-P-H
Mulla oli edellisessä Focus '00 1.8 Zetec-E:ssä sama juttu. Kovemmilla pakkasilla jääty kaasuläppä ja sen tunti polkimessa, koska oli vaijerillinen läppä.
Melko rasittava juttu se.

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 16 Tammi 2019 18:19
Kirjoittaja tuomaz
Mun entisessä focuksessa jumitti kans, mutta vika oli itse läppäkotelossa, eikä pakkasessa. Pakkanen sai vain oireet pahemmaksi. Uus läppäkotelo tilalle ja temppuilu poistui..

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 16 Tammi 2019 19:15
Kirjoittaja Markus_82_
Kuivasin pisaroituneen veden imuputkesta. Puhdistin kaasuläppäkotelon ja voitelin läpän mekaniikan. Lisäksi peitin maskin.

Ajoa reilu 20km -10 asteen pakkasessa ja pieni takeltelu alkaa taas tuntumaan polkimessa. No eikun auto siitä talliin ja pellin alle tutkimaan.

-Huohotin letku irti imuputkesta, letkusta tippui tippa jos toinenkin vettä.
-Imuputki irti ilmanpuhdistinkotelon ja kaasuläppäkotelon välistä, putken sisäpinnassa pisaroitunutta öljyistä kondensiovettä.
-Kaasuläppäkotelossa läpän alla jäätynyt "kökkö" kotelon pohjalla, eli läppä ei pääse takeltelematta kääntymään takaisin pystysuoraan asentoonsa kun kaasun höllää. Läppä siis kotelossa etukenoisessa asennossa auki normi ajossa, imussa suurin osa vesihöyryistä ilmeisesti osuu tuohon läppään ja valuu siitä kaasuläppäkotelon pohjalle jäätyen siihen.

Huomenna tiedossa parisataa kilometria ajoa, joten kyllä tuo huohotinletku on irti otettava imusarjasta ainakin tuoksi reissuksi. Auton toiminnassa en ainakaan mitään eroa huomannut, kun letkun irroitin ja tulppasin imuputkeen menevän kolon..

Sinänsä jännä ratkaisu kun läppäkotelo on auton koneen etupuolella sekä imu suoraan ajoviimasta lisäksi huohotus menee suoraan imuputkeen ennen läppäkoteloa..

Huohottimen tuonti eri paikasta saattaisi auttaa (esim. kakkoskoppasessa mondeossa se tuli putsarikotelon alaosaan muistaakseni). Toinen vaihtoehto olis varmaan imuputki virittää niin että ilmanotto olisi pakosarjan tietämillä, kun se nyt on syylärin etupuolella maskin takana. Kovemmilla pakkasilla auto ei edes lämpeä niin paljon että vesi kiertäisi syylärin kautta..

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 16 Tammi 2019 20:14
Kirjoittaja Fiestalla
Lämmin imuilma ei varmaan haittaisi mitään.

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 19 Tammi 2019 16:06
Kirjoittaja Renee
Kuten yllä oli juttua tuosta lämpimän ilman johtaminen kaasuläppään.
Joten onko Mondeossa pakosarjasta lähtevää ns,haitariletkua ilmaputsariin koteloon jossa on systeemi joka ohjaa ilmaan suodattimen kautta kaasuläpälle.Eli ilma ulkona viilenee läppä aukeaa kotelossa ja kuumaa ilma menee tällöin kaasuläpän kautta sylinteriin. Itsellä on tuo systeemi Volvossa ja ei mitään ongelmia siinäkin on tuo kaasuvaijeri viellä

Re: Mondeon kaasuläpän jäätäminen.

Lähetetty: 06 Helmi 2019 05:48
Kirjoittaja Tessulandia
en ole kyllä koskaan huomannu saati kuullu mitään että huohottimen irrotus tai sen muuttaminen ihan pihalle vaikuttais yhtään mitään moottorin toimintaan... kunhan vaan kaikki venttiilit ym säilyy siellä piirissä,jos jää imuvuoto niin sittenhän toki moottori ei toimi.
Empä mene uudemmista sanomaan mutta ainakin kaikissa vanhoissa on letkut saanu kyytiä sen jälkeen kun on puskenu öljyä ilman putsariin vanhuuttaan,samalla tavalla ainakin tiputtaa mulla -91 Sierrassa vesitippaa sieltä putkesta pihalle eipähän ainakaan enää sekota moottorin toimintaa se.