Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Viikkus kirjoitti: 16 Joulu 2022 09:46 Puolitoista vuotta vanha Kuga ja tää alkaa olla ennätysvehje huoltokäyntien osalta.

Ekana vuonna kymmenisen huoltokäyntiä ja lisäksi akkujen vaihto ja määräaikaishuolto. Mm. ovitopparit irtoili eikä toimineet, pohjamatto tipahti ekana talvena, akkujen vaihdon jäljiltä stereoista ei kuulunut mitään ja lisäksi märkiä umpioita vaihdettiin yhteensä 4kpl. Siihen päälle kaksi päivitysreissua (saastepäivitus ja lämmitettävän tuulilasin korjauspäivitys).

Nyt taas yksi ovitoppari ei vetäydy, latausluukun kansi on jumissa (ei saaneet auki edes huollossa) ja ohjaus takkuaa. Vuorokauden oli tutkittavana ja nyt odotellaan osia. Kyllä tää alkaa mennä komiikan puolelle kun miettii näitä huoltokäyntien määriä. Paikallinen huolto sanoi ihan suoraan, että tässä Phevi Kugassa on eniten lastentauteja kaikista Fordin malleista.

Moro! Kerros lisää ohjauksen takkuamisesta, millä tapaa takkuaa? Nimittäin mulla takkuaa myös, tai sitten olen hiljalleen menossa sekaisin. En ole huollossa käyttänyt sen takia vielä.
Kuga PHEV
dr500
Viestit: 151
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Hinnastoon on ilmestynyt kaksilitrainen diesel, jossa vain 120 hv. Hinta on kyllä liian kova 40t, että kiinnostaisi.
Pienempi kone on ilmeisesti poistunut.

2.0 EcoBlue 120hv FWD Titanium 120 A8
focst
Viestit: 2429
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja focst »

dr500 kirjoitti: 17 Joulu 2022 17:10 Hinnastoon on ilmestynyt kaksilitrainen diesel, jossa vain 120 hv. Hinta on kyllä liian kova 40t, että kiinnostaisi.
Pienempi kone on ilmeisesti poistunut.

2.0 EcoBlue 120hv FWD Titanium 120 A8
Tämä on varmaan ohjelmalla kuristettu. Eli samat osat kun tehokkaammassa versiossa saa ohjelmoimalla hyvin lisää tehoa.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

nestori kirjoitti: 16 Joulu 2022 18:03
Moro! Kerros lisää ohjauksen takkuamisesta, millä tapaa takkuaa? Nimittäin mulla takkuaa myös, tai sitten olen hiljalleen menossa sekaisin. En ole huollossa käyttänyt sen takia vielä.
Kun yrittää ajaa suoraan maantiellä ja ohjauspyörää täytyy kääntää vain vähäsen, ohjaus pykältää. Ensin ohjaus ikäänkuin vastustaa ja sitten ohjauspyörä nytkähtelee pykälittäin.

Perinteisesti vika on vaan joskus päällä. Huolto totesi vian lopulta ajettuaan kymmeniä kilometrejä. Ensin ne varmaan luuli, että kyse on ajoavustimista, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta. Jotain tuossa on vikana. Menee uudestaan huoltoon tammikuussa, yrittävät ensin jotain päivitystä.

Pikaisen nettitutkimisen perusteella menee kategoriaan tyyppiviat, vaikka huollon mukaan ei ole vastaavia ollut. Googlella löytyy heti monta tapausta ja jollekin oli Suomessa vissiin vaihdettu koko ohjausvaihde tms.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Viikkus kirjoitti: 18 Joulu 2022 11:52
nestori kirjoitti: 16 Joulu 2022 18:03
Moro! Kerros lisää ohjauksen takkuamisesta, millä tapaa takkuaa? Nimittäin mulla takkuaa myös, tai sitten olen hiljalleen menossa sekaisin. En ole huollossa käyttänyt sen takia vielä.
Kun yrittää ajaa suoraan maantiellä ja ohjauspyörää täytyy kääntää vain vähäsen, ohjaus pykältää. Ensin ohjaus ikäänkuin vastustaa ja sitten ohjauspyörä nytkähtelee pykälittäin.

Perinteisesti vika on vaan joskus päällä. Huolto totesi vian lopulta ajettuaan kymmeniä kilometrejä. Ensin ne varmaan luuli, että kyse on ajoavustimista, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta. Jotain tuossa on vikana. Menee uudestaan huoltoon tammikuussa, yrittävät ensin jotain päivitystä.

Pikaisen nettitutkimisen perusteella menee kategoriaan tyyppiviat, vaikka huollon mukaan ei ole vastaavia ollut. Googlella löytyy heti monta tapausta ja jollekin oli Suomessa vissiin vaihdettu koko ohjausvaihde tms.
Mahtavaa, kiitos. Just sama homma on minulla, tosin ongelma on käytännössä koko ajan päällä. Ehkä muutama eka kilometri ajosta tuntuu ettei pykällä, mutta sen jälkeen alkaa taas poikkeuksetta. Matka-ajo on yhtä tuskaa. Ja tosiaan avustimien poisotto ei vaikuta tähän mitään. Ehkä sähkötehostimen moottori lämmetessään alkaa temppuamaan, mene ja tiedä. Mentaalipuolen ongelma itselleni tuli siitä, että vaimo ei mielestään huomaa mitään outoa :mrgreen: Googlella en itse löytänyt tämän korimallin kugista tai escapeista vastaavia tarinoita. No, eikun huoltoon kun on takuu voimassa.
Kuga PHEV
Slapshot
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Syys 2021 12:34

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Slapshot »

Itse olen pitänyt tuota pykällystä ominaisuutena. Kertokaa jos tuo on korjattavissa. Mystistä on, tosin positiivisesti, että viime talvena kauppamatkoja ei onnistunut koskaan tekemään sähköllä edes pikku pakkasessa. Tänä talvena se on taas onnistunut -15 pakkasessa.
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Slapshot kirjoitti: 18 Joulu 2022 19:02 Itse olen pitänyt tuota pykällystä ominaisuutena. Kertokaa jos tuo on korjattavissa. Mystistä on, tosin positiivisesti, että viime talvena kauppamatkoja ei onnistunut koskaan tekemään sähköllä edes pikku pakkasessa. Tänä talvena se on taas onnistunut -15 pakkasessa.
Veikkaan että jos pykällys ei tule kuntoon huollon päivityksellä, niin seuraavaksi tarjoavat selitykseksi juuri tuota, että kyseessä on ominaisuus. Ihmettelen vaan, miksi se on vain välillä päällä. Lisäksi tuossa oli yksittäinen pidempi matka lumisella moottoritiellä kun ohjaaminen oli ihan tuskaa. Rattia piti vatkata koko ajan, että autolla pääsee suoraan. Mun edellinen 2021 vuoden bensa Kugan ohjaus ei tehnyt koskaan vastaavaa. Eli ilmeisesti tää ominaisuus on vain osassa autoja :roll:
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Mielestäni tämä ”ominaisuus” ei ollut omassani kun auton sain, vaan tuli vasta myöhemmin. Käytännössä autolla ei enää voi ajaa suoraan, koska pientä oikaisuliikettä ei voi ratilla tehdä vaan ohjaus nytkähtää aina vähän liikaa oikaistaessa ja ajosta tulee sellaista siksakkia.
Kuga PHEV
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tuolla näköjään joku suomalainen herrasmies, jolla just tämä ohjauksen ongelma ja korjaantunut vaihtamalla ”steering rack”, onkos se nyt hammastanko vai ohjausvaihde.

https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... 758/page-2
Kuga PHEV
mtorma
Viestit: 10
Liittynyt: 03 Joulu 2022 10:34

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja mtorma »

katito kirjoitti: 07 Joulu 2022 17:13
mtorma kirjoitti: 05 Joulu 2022 11:26

Itse itselleni vastaten, tässä tiedusteluuni saamani palaute Gridiolta:

Thank you for your interest in Gridio smart charging.

We do not yet support Ford Kuga and are not working on it either. Currently, some Ford users are being tormented by Ford to stop using third-party apps on their car, their Ford user accounts are being blocked by Ford and they will not get access back until they delete third-party apps such as Gridio.
We are trying to reach Ford about this but they seem to not be listening or are ignoring us in this matter. Currently, we can't promise Ford Kuga integration any time soon.


Että se siitä. Unohdetaan älykkäät hommat PHEV Kugan osalta ja määritellään vain latausaikaikkunat suoraan auton valikoista.
Saahan noi lataus ajat ja lähtöajat laitettua ford pass kautta kännykälläkin...
No sehän tässä mielenkiintoista onkin kun motkotin myös FordPass sovelluksesta Fordin tukeen. Lähtöajat olen toki onnistunut sovelluksen kautta asettamaan, mutta tuo sijaintiin perustuva latausajan määrittely ei vaan onnistunut. Fordin tukeen lähettämäni viestin olennainen sisältö oli tässä:

Ensimmäisillä yrityksillä määritellä sijaintiiin perustuvaa “Kotia” ja sille latausaika-asetuksia sovellus vain palautti pitkän odottelun jälkeen epämääräisen “jotain meni pieleen” tyylisen virheilmoituksen. Toisilla kerroilla toisena päivänä tuota virheilmoitusta ei enää tullut ja luulin jo saaneeni määritettyä sijaintini (aiempien paikkojen listalta valitsemaani sijaintiin) ja siihen ensisijaiset latausajat. Mutta ei… Auto aloitti latauksen välittömästi kun pistoke kytkettiin. Jälkeenpäin Fordpassista tilannetta katsoassa huomasi, ettei siellä edelleenkään ollut tallentuneena valitsemaani sijaintia eikä siten sille ollut ensisijaisia latausaikoja, vaan koko määrittelydialogi lähti taas alusta liikkeelle.

Fordin tuen vastaus oli: Ajastettu lataus toimii vain Fordin Wallboxien kanssa. Onko sinulla minkä merkin WallBoxi? Jos sinulla on Fordin WallBoxi, niin tarvitsemme alla olevat tiedot IT tikettiä varten, jotta voimme tutkia tätä tapausta tarkemmin.

Sittemmin kävin määrittelemässä halutun aikaikkunan lataukselle suoraan auton konsolista ja se kyllä toimii. Mitään Wallboxia minulla ei ole, vaan lataan ihan perinteisesti suko rasiasta.

Kokonaisuutena FordPass on p*a sovellus josta on vuosien saatossa vain karsittu ominaisuuksia pois sen sijaan, että niitä olisi kehitetty. Perustan käsitykseni toki rajalliseen kokemukseeni vuodesta 2019 alkaen silloisesta farkku Focuksesta tämän hetken 2020 phev Kugaan. Esim mitään järkeviä saatika todellisia kulutustietojakaan tuo sovellus ei vaikuta näyttävän. Tällaisia ominaisuuksia olisi polttoaineen kulutus oikeasti polttoaineella ajetuista kilometreistä eikä yhteiskilometreistä (sähköiset + ei-sähköiset km) laskennallisesti otettu. Lisäksi sellainen pitemmän jakson kulutuksen seuranta puuttuu, on vain nuo yksittäisten ajojen (virran käynnistys - sammutus väli) tiedot joista pitäisi sitten manuaalisesti itse kirjata tiedot vaikka johonkin taulukkolaskentaohjelmaan jos haluaisi jonkin pitemmän aikavälin laskennallisen (ja teoreettisen) kulutuksen. Toki autosta itsestään sellaisen pitkän aikavälin kulutuksen näkee mittaristosta ja voi leikkiä niillä trippimittareilla sekä tietysti perinteisesti itse käsin laskea tankkausten välillä ajetuista kilometreistä (vähentäen sähköiset kilsat), mutta sovelluksen olisi kiva hanskata enemmän asioita. Ford kuitenkin ja oletettavasti kerää auton datasta tuollaisia tietoja itselleen.
Spica
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 20:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Spica »

Mä olen käyttänyt ajastettua latausta nyt tänä syksynä. Asetukset on siten, että kotona ollessa auto lataa yöllä klo 00 - 06 välisenä aikana. Periaatteessa lataus toimii ok, mutta on siinä muutamia kummallisuuksia.

Suurin ongelmahan on se, että auto vaihtaa itse "Käytä ensijaisia latausasetuksia" ja "Lataa auton ollessa kytkettynä" moodien välillä.

Esimerkiksi jos akku on ihan tyhjä, niin auto vaihtaa moodiksi "Lataa auton ollessa kytkettynä" ja lähtee latamaan heti. Olen tällöin antanut auton ottaa noin 10% virtaa ja sitten vaihtanut moodin takaisin ajastettuun lataukseen eli "Käytä ensisijaisia latausasetuksia".

Kun sammuttaa auton kotipihaan, niin näytöllä lukee tyyliin "Odottaa latausta alkavaksi klo 00" tms. Tästä tietää, että ollaan jo valmiiksi ajastetussa latauksessa eli moodissa "Käytä ensisijaisia latausasetuksia". Jos tätä ei lue näytöllä, niin sitten moodin joutuu vaihtamaan.

Parhaiten moodin saa vaihdettua siitä latausportin kytkimestä. Mutta tämä ei tosiaan toimi jos akku on ihan tyhjä.

FordPassilla moodin vaihtaminen on yhtä tuskaa. Yleensä tulee virheilmoitus, että jokin meni pieleen. Mutta tästä virheilmoituksesta huolimatta komento menee useimmiten perille.

Olen jotenkin ajatellut, että monet noista FordPassiin viiveistä ja odotuksista johtuu siitä, että Fordin palvelin alkaa verkon yli komentamaan autoa ja tässä auton herättelyssä menee todella paljon aikaa ja sitten app heittääkin jo lusikan nurkkaan. Jos seisoo auton vieressä kun tekee jotain FordPassilla ja autohan laittaa näyttöjen taustavalojakin päälle, kun tekee FordPassissa jotain.

Kyllä tää Fordin tietokonepuoli on ihan perseestä. Siitä puuttuu selkeys ja se että asiat toimisi aina samalla tavalla. Vaikka auto on ollut käytössä jo vuoden, niin silti tulee niitä WTF hetkiä edelleen, kun auto tekee jotain ihan muuta kuin oletti. Kävipä joskus niin, että auto ei ladannut ollenkaan ajastettuna ja aamulla oli tyhjä akku.
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Viikkus kirjoitti: 18 Joulu 2022 19:12
Slapshot kirjoitti: 18 Joulu 2022 19:02 Itse olen pitänyt tuota pykällystä ominaisuutena. Kertokaa jos tuo on korjattavissa. Mystistä on, tosin positiivisesti, että viime talvena kauppamatkoja ei onnistunut koskaan tekemään sähköllä edes pikku pakkasessa. Tänä talvena se on taas onnistunut -15 pakkasessa.
Veikkaan että jos pykällys ei tule kuntoon huollon päivityksellä, niin seuraavaksi tarjoavat selitykseksi juuri tuota, että kyseessä on ominaisuus. Ihmettelen vaan, miksi se on vain välillä päällä. Lisäksi tuossa oli yksittäinen pidempi matka lumisella moottoritiellä kun ohjaaminen oli ihan tuskaa. Rattia piti vatkata koko ajan, että autolla pääsee suoraan. Mun edellinen 2021 vuoden bensa Kugan ohjaus ei tehnyt koskaan vastaavaa. Eli ilmeisesti tää ominaisuus on vain osassa autoja :roll:
Omassa todettiin ohjausvaihteen vaihtotarve. Siinä on samassa tehostin. Nyt odottelen milloin uusi osa on saatavilla, ei ollut varastossa ilmeisesti missään.
Kuga PHEV
Ford setä
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Loka 2022 20:58

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Ford setä »

Mitä pitemmälle tätä ketjua lukee sitä vähemmän odotan tammikuussa tulevaan Kuga PHEV’iä. Itsellä on ollut puolikymmentä Fordia ollut alla tähän mennessä ja selvinnyt vähillä ongelmilla, saas nähdä mitkä on fiilikset keväällä.
Tilattu: Ford Kuga PHEV ST-Line X
Ajossa: Ford Kuga ST-Line 2.0 TD 2017
EX: Mazda CX-5 2016, Mondeo 2.0TD 2015, Ford Kuga 2.0TD 2011, Mondeo 1.6 2008…..Ford Taunus
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Ford setä kirjoitti: 22 Joulu 2022 20:58 Mitä pitemmälle tätä ketjua lukee sitä vähemmän odotan tammikuussa tulevaan Kuga PHEV’iä. Itsellä on ollut puolikymmentä Fordia ollut alla tähän mennessä ja selvinnyt vähillä ongelmilla, saas nähdä mitkä on fiilikset keväällä.
En tiedä uskotko mutta meitä tyytyväisiä Kuga PHEV:in omistajia on kuitenkin paljon niin Suomessa kuin maailmalla. Itselläni kohta vuosi täysin ongelmatonta ajoa takana. Tuo on oikeastaan ainut murhe, että softapäivityksen jälkeen pitää EV-moodi valita uudelleen pakkasilla jos haluaa sähköllä ajaa. Ensimmäiset Kugat taisi olla ns. lastentautisia mutta tämä yksilö on oikein hyvä. Täyssähkö ei ole vielä minua varten niin tämä on ollut oikein mainio peli. Nyt kun katsoo autojen hintakehitystä niin eiköhän tämä pysy talossa vielä monta vuotta.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Vähemmän tänne kirjottelee ne, jotka on täysin tyytyväisiä autoon :lol: Jos nyt tästä omastani ohjauksen saa taas alkuperäiseen kuntoon, ja fordi korjaa oven saumat mukisematta, niin vaivaksi enää jää huonohko sovellus, joka sekin kuitenkin useimmiten ajaa asiansa. :thumbup:
Kuga PHEV
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Tuohon EV napin paineluun piti mainita, että nykyään olen käynnistelly useimmiten niin, että ilman jarrua painan virtanappia, odotan hetken että saan sen sinisen pallon näytölle indikoimaan sähköajoa ja vasta sitten jarru pohjassa uudelleen virtanappia. Eli en selaile valikkoa. Tuntunut toimivan myös pakkasilla, poislukien pari poikkeuskertaa jolloin en saanut kiinni miksi polttis käynnistyi kesken ajon.
Kuga PHEV
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Tää on ristiriitainen vehje. Toisaalta tarjoaa monessa asiassa aika paljon vastinetta rahoille ja on hyvä ajettava (subjektiivista kyllä). Toisaalta taas vikoja ja suunnittelun kukkasia tai suunnittelun puutetta tulee vastaan aika paljon.

Tässä tuli hiljattain testattua läpi suurin osa saman/hiukan isomman kokoluokan täyssähköautoista ja esim Tesla Model Y:n kyyti häviää selvästi Kugalle, alustan mukavuuden osalta. Nää on tietty makuasioita, mutta aika hyvän kuvan saa kun ajaa autoja peräkkäin. Myös parempikyytisiä löytyi, mutta aika selvästi ajettavuus on Kugan vahvuuksia. Samaten tilat ja kokonaistaloudellisuus on vahvoja tekijöitä. Jos sähkörange sopii omaan ajoprofiiliin, pääsee Kugalla todella vähällä bensalla. Toki sähköstä voi joutua maksamaan jo aika paljon, mutta on se silti reilusti bensaa halvempaa.

Perinteisesti lastentaudit korjaantuu ajan kanssa ja olisin aika turvallisin mielin niiden osalta, jos sun autosi on valmistettu loppuvuodesta 2022. Eiköhän se ole Fordinkin etu, että viat korjataan jo tuotantovaiheen muutoksilla. Mulla on sattunut kohdalle yksilö, jossa on kaikki mahdolliset viat. Toisaalta näitä vehkeitä on myyty Euroopassakin todella paljon, joten se on selvää että osa niistä nousee esiin. Sama se oli mk4 Focuksen kohdalla.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Ford setä
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Loka 2022 20:58

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Ford setä »

Mukava kuulla, että löytyy positiivisiakin kokemuksia. Se on varmaan totta, että kynään tartutaan herkemmin kun ei ole tyytyväinen johonkin.

Silloin kun viime keväänä mietin auton vaihtoa niin kävin ajamassa useampaa eri merkkiä mutta lopulta oli helppo päätös tilata Kuga. Päätökseen vaikutti ajettavuus, varustelutaso, kulutus ja hinta. Toki se myös tuntui turvalliselta valinnalta kun talossa on ollut 3 Kugaa jotka kaikki on olleet luotettavia kulkupelejä.

Kyselin myyjältä tietoa onko tietoa onko 2023.25 mallissa fixattu mitään näistä palstalla mainituista ”tyyppivioista”. Myyjä ei ollut kuullut näistä vioista ollenkaan😅 mutta kertoi kumminkin, että 12v akussa on ollut joissakin tapauksissa ollut ongelmaa mutta se tässä versiossa korjattu.
Tilattu: Ford Kuga PHEV ST-Line X
Ajossa: Ford Kuga ST-Line 2.0 TD 2017
EX: Mazda CX-5 2016, Mondeo 2.0TD 2015, Ford Kuga 2.0TD 2011, Mondeo 1.6 2008…..Ford Taunus
karivir
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Joulu 2022 09:36

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja karivir »

Hei,

Ensimmäistä kertaa tällä palstalla. Alla ensimmäinen Ford-merkkinen kulkine eli Kuga PHEV.
Hankittu käytettynä lokakuussa n. vuosi sitten jolloin mittarissa 13tkm. Nyt näyttää 43tkm lukemia.

Ensimmäisen vuoden olin todella tyytyväinen joskin tietyt ohjelmiston piirteet ärsyttivät.

Kesällä huollon yhteydessä sitten tuo ohjelmapäivitys jonka vaikutukset paljastuivat kaikessa laajuudessaan kun ulkolämpötila putosi nollan tuntumaan. Todella typerästi ohjelmoitu.
Jos lähdet tallista, voit ajaa tuon 50km pelkällä sähköllä.
Jos lähdet tallista ja pysäytät auton laittaaksesi tallin ovet kiinni. Et voi enää ajaa sähköllä vaan polttis käynnistyy.
Eikö olisi viisaampaa katsoa akun tai moottorin lämpötilaa kun sellaiset anturit tuolta kuitenkin myös löytyy.

Harmittaa suuresti, että erittäin hyvä aihio on pilattu todella huonolla ohjelmistolla. Välillä on vaikea selvittää rouvalle miksi
- käynnistyksen yhteydessä on lämpötilasta riippuen paineltava 4-8 kertaa tiettyjä nappeja oikeassa järjestyksessä jotta voi ajaa sähköllä.
- viiksestä 'lane assist' pois + ok, jotta nykivän ohjauksen saa pois. (Meillä siis selkeästi liittyy tuohon kaista-avustimeen)
- vaihto 'eco' moodille (miksi ei voisi pysyä päällä? Tämä ei polttoainetalouden vuoksi vaan vakkari toimii 'nätimmin' kun ei kiihdyttele/jarruttele niin voimakkaasti.)
- Miksi noita typeriä ilmoituksia pitää kuittailla jatkuvasti paitsi tietenkin se moottorin käynnistys jolloin ei kannata kuitata....


Suurin ongelma on mielestäni Fordin henkilökunnassa/asiakaspalvelussa. Huolto sanoo, että eivät voi tehdä mitään.
Asiakaspalvelu sanoo, että ei kuulu heille. Ei siis löydy ketään joka selvittäisi milloin kunnossa tai ilmoittaisi
vaikka että ominaisuus eikä tehdä mitään.

Siis muutama ohjelmisto-muutos ja olisin enemmän kuin tyytyväinen mutta jos ei korjaudu pikaisesti niin vaihtoon menee.

Ai niin. Omani on halogeeni valoilla ja ovat kyllä valitettavasti samaa tasoa kuin 6V kuplassa aikoinaan.
Ford setä
Viestit: 5
Liittynyt: 07 Loka 2022 20:58

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Ford setä »

Toivottavasti kuitenkin kommentointi ongelmista jatkuu edelleen tällä foorumilla. Nämä ongelmista raportoinnit ja niiden mahdolliset ratkaisut on muille hyödyllistä tietoa ja sitä mitä täältä yleensä etsitäänkin.

Onko muuten kellään tietoa miten Kugat tehtaalta kuljetetaan Suomeen? Minulle tuleva auto on valmistunut marraskuussa ja luovutus aikaisintaan tammikuun loppupuolella. Yhteensä auton odotusta tulossa tällä aikataululla 11kk. Aika pitkä on uusien autojen odotusaika nykyään, lapsiakin saa nopeammalla aikataululla kuin uusia autoja😂
Tilattu: Ford Kuga PHEV ST-Line X
Ajossa: Ford Kuga ST-Line 2.0 TD 2017
EX: Mazda CX-5 2016, Mondeo 2.0TD 2015, Ford Kuga 2.0TD 2011, Mondeo 1.6 2008…..Ford Taunus
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

karivir kirjoitti: 28 Joulu 2022 09:50

- käynnistyksen yhteydessä on lämpötilasta riippuen paineltava 4-8 kertaa tiettyjä nappeja oikeassa järjestyksessä jotta voi ajaa sähköllä.
- Miksi noita typeriä ilmoituksia pitää kuittailla jatkuvasti paitsi tietenkin se moottorin käynnistys jolloin ei kannata kuitata....
Näiden ohjelmistoversioista ei taida saada mistään varmuutta, enkä tiedä onko omassani uusin. Syyskuussa kävi huollossa ja silloin eivät asentaneet mitään omaani, enkä kyllä pyytänytkään. Mutta siis, kannattanee kokeilla tuota että käynnistää kahdessa vaiheessa, ensin ilman jarrua virta päälle, odottaa että sininen pallo ilmestyy näytön alareunaan ja sitten jarru päällä uudelleen virtanappia. Omassani tuntuu toimivan ja ei tarvitse plärätä ev-valikkoa tai kuittailla ylimääräisiä pois. Toki pitää olla edellisellä ajolla se EV tila ollut päällä.

Sellaisen huomion olen myös tehnyt, että kun lähden liikkeelle ja auto ilmoittelee turvavöistä, niin missään nimessä ei pidä kuitata ilmoitusta pois koska ok:ta painaessa polttomoottori käynnistyy :lol: olen totutellut vain odottamaan että ne häviää näytöltä itsekseen.

Toivottavasti tulee vielä softaan päivitystä, missä näitä bugeja olisi hiottu pois.
Kuga PHEV
karivir
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Joulu 2022 09:36

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja karivir »

Mutta siis, kannattanee kokeilla tuota että käynnistää kahdessa vaiheessa, ensin ilman jarrua virta päälle, odottaa että sininen pallo ilmestyy näytön alareunaan ja sitten jarru päällä uudelleen virtanappia
Juu, kokeiltu on.... mutta kun ei tule sinistä palloa niin ei.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

karivir kirjoitti: 02 Tammi 2023 11:59
Mutta siis, kannattanee kokeilla tuota että käynnistää kahdessa vaiheessa, ensin ilman jarrua virta päälle, odottaa että sininen pallo ilmestyy näytön alareunaan ja sitten jarru päällä uudelleen virtanappia
Juu, kokeiltu on.... mutta kun ei tule sinistä palloa niin ei.
Itse muuttelin niitä asetuksia. Ainakin etäkäytön asetuksia, että käyttää aikasempia asetuksia tms. Sillä alkoi minulla toimimaan. Ja joku tuulilasille puhallus tms jos on päällä niin sekin pois.. Ihme laitteita. Siltikin joskus käynnistää bensan vaikka olisi sähköllä jo tovin ajanut. Vakkari saattaa käynnistää jos on alamäki.. On toki kerran kesäkelilläkin yllättäen käynnistänyt
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Pasi123 kirjoitti: 03 Tammi 2023 10:40 Itse muuttelin niitä asetuksia. Ainakin etäkäytön asetuksia, että käyttää aikasempia asetuksia tms. Sillä alkoi minulla toimimaan. Ja joku tuulilasille puhallus tms jos on päällä niin sekin pois.. Ihme laitteita. Siltikin joskus käynnistää bensan vaikka olisi sähköllä jo tovin ajanut. Vakkari saattaa käynnistää jos on alamäki.. On toki kerran kesäkelilläkin yllättäen käynnistänyt
Tätäpä pitää kokeilla heti iltasella. Kokeilin eilen istua autossa vartin virtanapin painalluksen jälkeen. Tuli aika pitkäksi. Mutta ei, oranssi ei muutu siniseksi vaikka kuinka sitä symbolia tuijottaa. Pakko heittää EV-valikossa piruetti ennen kuin saa sinistä symbolia tauluun.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

xflex kirjoitti: 03 Tammi 2023 13:52
Pasi123 kirjoitti: 03 Tammi 2023 10:40 Itse muuttelin niitä asetuksia. Ainakin etäkäytön asetuksia, että käyttää aikasempia asetuksia tms. Sillä alkoi minulla toimimaan. Ja joku tuulilasille puhallus tms jos on päällä niin sekin pois.. Ihme laitteita. Siltikin joskus käynnistää bensan vaikka olisi sähköllä jo tovin ajanut. Vakkari saattaa käynnistää jos on alamäki.. On toki kerran kesäkelilläkin yllättäen käynnistänyt
Tätäpä pitää kokeilla heti iltasella. Kokeilin eilen istua autossa vartin virtanapin painalluksen jälkeen. Tuli aika pitkäksi. Mutta ei, oranssi ei muutu siniseksi vaikka kuinka sitä symbolia tuijottaa. Pakko heittää EV-valikossa piruetti ennen kuin saa sinistä symbolia tauluun.
Mjaa - ei toimi tämä loitsu meikäläisen kotterossa. Vähän kyllä epäilinkin etäkäynnistysasetusten vaikutusta asiaan.

Kokeilin myös ripustaa jäniksen käpälät taustapeiliin, tööttäsin kolmesti, vilautin pitkiä ja heitin olan yli kourallisen suolaa mutta ei, symboli pysyy oranssina vaikka kuinka odottaa. Olen rauhallinen kaveri ja tykkään katsella mm. rairuohon kasvua mutta tuon symbolin värin vaihtumista itsestään ei hermot kestä odotella. Ainoastaan EV-karuselliruletti auttaa saamaan symbolin siniseksi ennen varsinaista käynnistystä. Antaa bensan palaa.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Vastaa Viestiin