Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
KaTa
Viestit: 5
Liittynyt: 08 Helmi 2015 10:26

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja KaTa »

Huurtumisongelmaa on täälläkin, en saanut huollossa lainkaan siihen apua. Tämän kerroin myös huoltotyön vastaanottajalle: Voisiko vika olla siinä ettei sisäilmankierron luukku sulkeudu kokonaan? Jos luukku ei sulkeudu kokonaan, ryystää se sieltä lämmintä sisäilmaa mukaan ja ikkunat varmasti huurtuu, ja laitteisto olettaa että luukku on kiinni siksi ei merkkivalo pala. Sisäilman kierron luukkuhan voi olla auki tarkoituksella, saavutetaan nopeammin lämmin sekä viileä ilma sisälle. En ole sitä vielä alkanut tutkimaan, täytyy odottaa lämpöisiä ilmoja että voi ulkona askarrella. Samat ongelmat jo viime talvena, no silloin ajattelin että on varmaan ominaisuus. Autolla ajettu 29500 km joista sähköajoa 19800 km.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Selasin nettiä näkyy olevan mk 2 paljon noita ikkunoiden hiurtumista tiivisteet vuotaa näköjään ja vesi pääsee sisään. Uudempi malli teillä luulisi ne olevan korjattu jo.
https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... ows.18258/

Eikös tässä ole jo se ikkunan huurteenpoisto juttu kun näin tuore auto on
https://www.carscoops.com/2021/01/your- ... ogging-up/
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja focst »

KaTa kirjoitti: 12 Maalis 2023 17:39 Huurtumisongelmaa on täälläkin, en saanut huollossa lainkaan siihen apua. Tämän kerroin myös huoltotyön vastaanottajalle: Voisiko vika olla siinä ettei sisäilmankierron luukku sulkeudu kokonaan? Jos luukku ei sulkeudu kokonaan, ryystää se sieltä lämmintä sisäilmaa mukaan ja ikkunat varmasti huurtuu, ja laitteisto olettaa että luukku on kiinni siksi ei merkkivalo pala. Sisäilman kierron luukkuhan voi olla auki tarkoituksella, saavutetaan nopeammin lämmin sekä viileä ilma sisälle. En ole sitä vielä alkanut tutkimaan, täytyy odottaa lämpöisiä ilmoja että voi ulkona askarrella. Samat ongelmat jo viime talvena, no silloin ajattelin että on varmaan ominaisuus. Autolla ajettu 29500 km joista sähköajoa 19800 km.
Näissä oli semmosta vikaa että pääsi vesi raitisilmansuodattimeen. Se vetää hyvinkin kaikki ikkunat huuruun jos suodatin on märkä.
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Morjensta,
täytyi ihan luoda tunnus tänne foorumille, kiittääkseni kaikkia tästä keskustelusta. Erityisesti tuo polttomoottorin käynnistymisen estävä kikkailu on asia, josta ei vaan mistään muualta ole löytynyt sanaakaan, vaikka aika paljon tullut esim. youtube-koeajoja katseltua. Oletin, että on vaan ominaisuus, joka täytyy hyväksyä. Hienoa jos ei - täytyy kokeilla heti seuraavalla käynnistyksellä!

Vm. 2020 Kuga PHEV siis itselläni nyt tuoreena leasing-autona kesän yli. Oikein tyytyväinen olen ollut tämän vajaan pari viikkoa. Voimalinja on mielestäni hieno - olenkin sanonut, että jopa teknisesti hienompi kuin täyssähköissä! Ainakin monimutkaisempi. Kunhan tuon bugin saavat vielä korjattua.
mekabyte
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Syys 2022 15:22

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja mekabyte »

Kuga PHEV omistajille kysymys. Esiintyykö Kugassa sellaista ongelmaa, että sähköajo ei onnistu erinäisistä syistä ja pitää ajaa bensalla riittävä pitkästi joko maantieajoa tai pidemmin kaupunkiajoa. Kauan pohdin ja jahkailin Kugan ostoa ja sitten lopulta hintasyistä päädyin hankkimaan Peugeot plugarin. Siinä on muutamia ärsyttäviä piirteitä, osin softa yms ongelmia, mutta myös apuakuissa (kaksi 12v akkua) on fuurumeiden mukaan ollut ongelmia. Normitilanne on toki, että ns ulkoiset olosuhteet(pakkanen yms) estää täyssähköajon, mutta pösössä on vielä muitakin riemuja. Esim vanha polttoaine aiheuttaa ns pakkoajon bensalla, sitten on ns automaattinen toimenpide, joka on itsellä tullut pari kertaa lyhyen ajan sisään. Öljyn laimenemisen estämiseksi tms pitää ajaa joko 80 km maantienopeuksia tai 200+km kaupunkiajoa. Tämä edellämainittu on liittynyt myös noihin apuakkuihin, eli varaustasot tippuu liikaa joissakin tapauksissa.

Täydellistä autoa ei olekaan, mutta olisi kiva kuulla kokemuksia ennen kun lähden vaihtamaan tämä ranskanihmettä Kugaan, etenkin jos takuuhuoltoa ei saa asioita edistettyä.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Tässäpä olisi kuga phev:in kulutustietoja tältä päivältä.Ajomatka oli yht.200km.Menomatka siis 100km josta 15km (80km/h) ja 85km (100km/h) tietä.Ajettu vakionopeussäätimellä(+7).Lähtö täydellä akulla ja polttoaineenkulutus oli 4,8l/100km.Sähköä meni se akullinen eli n.10kwh . Takaisin tyhjällä akulla kulutus oli 6l/100km.Eli koko matkan polttoaineen kulutus oli ka.5,4l/100km +n.10kwh sähköä.Ulkolämpötila oli n.plus 2 astetta ja tie kuiva.Nastarenkaat autossa.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

hessuko kirjoitti: 19 Maalis 2023 18:20 Tässäpä olisi kuga phev:in kulutustietoja tältä päivältä.Ajomatka oli yht.200km.Menomatka siis 100km josta 15km (80km/h) ja 85km (100km/h) tietä.Ajettu vakionopeussäätimellä(+7).Lähtö täydellä akulla ja polttoaineenkulutus oli 4,8l/100km.Sähköä meni se akullinen eli n.10kwh . Takaisin tyhjällä akulla kulutus oli 6l/100km.Eli koko matkan polttoaineen kulutus oli ka.5,4l/100km +n.10kwh sähköä.Ulkolämpötila oli n.plus 2 astetta ja tie kuiva.Nastarenkaat autossa.
Vastaavia lukemia itselläkin. Kesällä menee hieman vähemmällä, tuntuu enemmän ajavan sähköllä vaikka akku onkin "tyhjä".
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

karivir kirjoitti: 09 Maalis 2023 10:16
karivir kirjoitti: 06 Helmi 2023 08:23 Moro,

Tällaista tietoa pukkaa, liekö totta vai tarua.

"Olemme tarkistaneet asiaa ja voimme tiedottaa että tähän kuvailemaan oireeseen on uusi softa testausvaiheessa eli korjaus on tulossa. Julkaisuajankohtaa ei ole vielä valitettavasti tällä hetkellä meillä tiedossa."

Kyseessä siis nappisirkus-keskustelu.
Ja lisätietoa ohjelmistopäivityksestä.

"Saamamme tiedon mukaan huhtikuun loppupuolella on tulossa ohjelmistopäivitys, joka tulee korjaamaan ongelman."

No nythän päivitys tulee vasta kun ilmat ovat lämmenneet ja mahdolliset ongelmat päivityksestä näkyy sitten vasta syksyllä kun ilmat jälleen viilenevät. :D
Päivitys viissiin vaatii käynnin huollossa?
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Vielä pientä lisätietoa kugan kulutustietoihin omista ajokokemuksista.Autollahan pääsee täydellä sähköajolla 15 asteen pakkasessakin n.20-25 km kaupunkiajossa(jos haluaa näin ajaa) ja sitten hellekelissä saattaa päästä n.60km matkan. Noihin tyhjällä akulla oleviin kulutustietoihin sähköisistä kilometreistä suhtaudun itse hieman skeptisesti. Ainoastaan tuo kulunut polttoainemäärä tällöin on itseäni kiinnostava tieto.(eikä sekään ole hirveän tärkeää) kun on nähnyt että kulutukset ovat aika maltilliset auton kokoon nähden. Kyllähän auto näyttää menevän sillä sähköajolla aika runsaasti tuolla "tyhjällä"akulla mutta polttoainettahan se kuitenkin pääasiassa tällöin tarvitsee liikkuakseen.Vielä jos joskus saisivat palautettua autoon sen alkuperäisen ohjelmistopäivityksen jolloin auto oli kyllä toiminnaltaan kuin sähköauto mm.esilämmitys tapahtui ajoakulla suoraan puhelimesta ja ei tarvinnut hakea noita ajomoodeja vaan sähköajo oli aina suoraan käytössä ja sitten niin halutessa auto oli myös hyvä ja mukava bensa-autokin.Eli jotenkin onnistuivat sotkemaan hyvän tuotteen!! Tätä päivitystä ei voi itse tehdä vaan se tehdään huollossa.
karivir
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Joulu 2022 09:36

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja karivir »

Megabytelle: En ainakaan minä ole havainnut pakkostartteja pikkuakkulatauksen tai bensan vanhenemisen takia.

Paras bensan tankkausväli ollut itsellä 3700km (n. 3 kuukautta), joten ei tuo kovin useasti pakkokäynnistele. Toki nappulasirkus on tehtävä kun lämpötila putoaa lähelle nollaa.

Itsellä talvirenkaiden vaihdossa nollattu trippi näyttää tällä hetkellä 17500 km, 3,1 l/100km. Tankkauksista laskettu todellinen 3.3 l/100km. Talviaikaan kantama akulla ollut 36 - 42 km. Kesällä paras akullinen 68 km, normaalisti 50-60km. Noihin akkukestoihin voi vaikuttaa se, että kodin päässä lähdetään aina lämpimästä tallista.

Mielenkiinnolla odottelen seuraavaa ohjelmistopäivitystä huhtikuun lopulla. Mitähän nyt seuraavaksi saadaan rikki.
mekabyte
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Syys 2022 15:22

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja mekabyte »

Kiva kuulla kokemuksia.

Peugeotin ns pakkotoiminto liittyy öljyn ohenemiseen bensan ja kosteuden vaikutuksesta tai siis sen estämiseen. Etenkin jos on useita startteja peräkkäin ja konetta ei ajeta kuumaksi vaan esim pakkasella kone hoitaa lämmityksen ja sähköllä ajetaan. Sinänsä looginen juttu, mutta tuon kun avaisi kunnolla vaikka manuaalissa tms pikaoppaassa, niin ei tarvisi sitten kiroilla turhaan. Softapuoli on pösössä etenkin Android appispuolella aivan karmeaa kuraa. Esilämmitysen komentaminen vaatii tosi usein sovelluksen tappamisen ja sitten kirjautumishässäkkä etc uusiksi. Lisäksi komennon perille menosta ei tahdo saada aina varmuutta kun ei aina tule kuittausta. Bonuksena 2/3G radio, niin voi jo valmistautua homman heikkenemiseen enemmän kun 3G ajetaan alas. Onkos Kugassa 3G vai 4G radio, vai miten se etäohjaus olikaan toteutettu?

Autona 3008 plugari on vallan mainio ja sisusta on omaan makuun paremman oloinen vs Kuga. Mutta jotenkin Kuga vielä vetää puoleensa, etenkin voimansiirto tuntui paljon mukavammalta, vaikka ei tuo pösön AT-8 automaattikaan pahasti nyi. Mielenkiinnolla seuraan käyttökokemuksia ja etenkin softapuolen kiemuroita.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Kugan parhaita puolia on omasta mielestäni juuri tuo sähköllä ajamisen helppous ja vaivattomuus esim.täällä kaupunki liikenteessä.Voimansiirto on mainio(siihen ei kiinnitä mitään huomiota)eli ei ole mitään nykäisyjä.Myös maantieajossa sähkö/bensa-ajon vaihdot ovat täysin huomaamattomat ainoastaan mittaritaulusta näkyy nuo vaihdokset.
Pentti57
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Helmi 2021 12:09

Uuden Kugan mk3 2020 käynnistysakun ongelma

Viesti Kirjoittaja Pentti57 »

Terve,

autooni tuli täydellinen black out tässä muutama päivä sitten ja Autoliiton kaveri vei sen Fordin huoltoon. Mikään ei toiminut, mutta onneksi tämä simahtaminen tapahtui kotipihassa. Huollossa totesivat, että 12 V:n käynnistysakku oli loppu. Akku vaihdettiin ja samalla tehtiin huolto ja tarvittavat päivitykset. Kun kysyin, mikä oli mahdollisesti aiheuttanut näin nopean akun väsähtämisen, tai onko hänellä antaa vinkkejä siitä, miten minä auton kuljettajana voisin toimia, jotta vastaavalta vastaisuudessa vältyttäisiin, ei huoltoneuvoja osannut (tai halunnut) antaa vastauksia. Autoni on otettu käyttöön toukokuussa 2020 ja sillä on nyt ajettu 50 000 km.

Onko teillä jollakin kokemusta tai tietoa vastaavasta Kuga PHEV:n kohdalla ja vielä, onko jollakin antaa neuvoja vastaavan varalle?
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Käytätkö Pentti lähtöaikojen ajastusta? Jos käytät niin sillä voi olla vaikutusta. Jostakin luin, että olisi jotakin bugia ja jokin palikka autossa saattaisi kuluttaa akun nopeasti tyhjäksi jos käyttää lähtöaikoja.

Noissa alkupään Kugissa on ollut aika paljon tuota 12v murhetta. Nopeasti menneet akut ja ilmeisesti ollut myös paskaa softaa joka jättänyt kulutusta päälle. Oma kottero on toistaiseksi säästynyt tuolta.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Omaan autooni (vm.2020)jouduttiin vaihtamaan talvella 2021 tuo 12v akku heti sen jälkeen kun tuo ajoakun vaihto tehtiin.Sinä talvena 12v akku ilmoitteli hiipumisestaan kovilla pakkasilla aika usein.Autohan oli silloin latauskiellossa.Omat ajot olivat aika lyhyitä joten 12v akun lataukset jäivät ajamalla liian pieniksi.Itse en ole käyttänyt tuota lähtöaika ajastusta vaan laitan auton esilämmityksen aina talvisin tuosta fordpassista päälle.Harmittaa kun se nyt tekee sen aina polttomoottorilla!(ennen mukavasti ajoakun sähköllä)
Nyt tuo 12 v akku on ollut yli 2 vuotta käytössä ja ei ole ollut sen kanssa mitään ongelmia.12v akkuhan latautuu joka kerta kun tuota ajoakkua ladataan sähköllä eli ei haittaa vaikka talvella ajelee noita pätkä ajoja.
Pentti57
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Helmi 2021 12:09

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pentti57 »

Terve ja kiitos vastauksista ja vinkeistä koskien 12 V akkua. Lähtöaikojen ajastusta en ole käyttänyt juurikaan, mutta tässä keväällä olen innostunut etäkäynnistämään autoa kännykästä ilman, että auto on ollut piuhan päässä. Voisiko tämä olla osasyy? En tunne paljonkaan autoni tekniikkaa, mutta onko siis niin, että Kugassa ei ole erillistä "perinteistä" laturia 12 V akulle, vaan sen lataus hoituu ajoakkujen latauksen yhteydessä, niin kuin vastauksessa oli?
mekabyte
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Syys 2022 15:22

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja mekabyte »

Lataako Kuga 12v akkuja ajoakun lataamisen ja/tai sähköajon yhteydessä. Yleisesti 12v akut on kovilla jos lataaminen on epäsäännöllistä ja kuitenkin ns pillit ja kellot käy koko ajan.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Kuga phev:in 12v akkua ladataan aina samalla kun ns.ajoakkua ladataan pistorasiasta tai kotilatausasemasta sähköllä ja aina kun polttomoottorilla ajetaan 12v akku latautuu aivan normaalisti.Vaatii tietysti tällöin että ajomatka on riittävä.Itse käytän etäkäynnistystä(esilämmitystä)ilman piuhaa talvella joka päivä joten en usko että se vaikuttaisi tuohon 12v akun kestävyyteen.Lataan kyllä tuota ajoakkuakin melkein joka päivä ja samallahan se 12v akkukin latautuu.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

hessuko kirjoitti: 25 Maalis 2023 10:13 Kuga phev:in 12v akkua ladataan aina samalla kun ns.ajoakkua ladataan pistorasiasta tai kotilatausasemasta sähköllä ja aina kun polttomoottorilla ajetaan 12v akku latautuu aivan normaalisti.Vaatii tietysti tällöin että ajomatka on riittävä.Itse käytän etäkäynnistystä(esilämmitystä)ilman piuhaa talvella joka päivä joten en usko että se vaikuttaisi tuohon 12v akun kestävyyteen.Lataan kyllä tuota ajoakkuakin melkein joka päivä ja samallahan se 12v akkukin latautuu.
Kyllä sitä akkua ladataan oikeastaan aina kun autossa on virrat päällä. Tainnut tämän ennenkin linkata tänne mutta tuolla on videolla selostettu miten homma toimii. https://youtu.be/U86rNF164TU

Etäkäynnistys ei tietääkseni aiheuta näitä 12v akun tyhjentymisiä mutta lähtöaikojen ajastus niin saattaa tehdä. Ilmeisesti tähänkin tulee korjaus jossakin kohtaa kuten siihen EV-nappulasirkukseen pakkasella.Näkee ken elää.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Pentti57
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Helmi 2021 12:09

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pentti57 »

Kiitos viestistä ja linkistä!
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Autostadiumin sivuilta on saanut lukea monen automerkin ongelmista liittyen juuri tuohon automaatti-ilmastoinnin toimintaan talvikelissä(viimeisin koskee uutta Mazda CX60).Taitaa olla samat ongelmat kuin Kuga phevissäkin,jotenkin se on vaan aika tehotonta tuo lämmitys automaatilla ja taitaa nuo suuntauksetkin olla hiukan pielessä.Keväästä syksyynhän tuo automaatti toimii hyvin. Itsellä on jo kolmas talvi kun olen pitänyt säädöt suosiolla manuaalilla:puhallus tuulilasille ja eteen,pyyntö 20 astetta ja puhallusnopeus 3 ja kovemmilla pakkasilla 4 ja näin on menty ilman suurempia ongelmia.Esilämmitän auton aamuisin ennen lähtöä(5 tai 10min)Esilämmmityskin on tehokkaampi noilla omilla asetuksilla.Autohan tekee sen niillä säädöillä jotka olivat päällä kun auto sammutettiin.
mekabyte
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Syys 2022 15:22

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja mekabyte »

Jooko sitä -23 faceliftiä on liikenteessä? Kovasti kiinnostaa miltä vaikuttaa käytännössä. Ilmastoinnin siirto kokonaan kosketusnäytölle jne.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Paljonko teillä akku ottaa vastaan energiaa? Olen kiinnittänyt huomiota, että välillä sinne ei mene kuin 6 khw vaikka akku melko tyhjä. Viimensi tänä aamuna jätin lataukseen ja akku oli melko tyhjä. Otti vain 6 kwh energiaa. Tolppa väitti tosin 7.5kwh. Osahan menee johonkin muuhun kuin akkuun.
Kai tuohon ainakin 10kwh pitäisi mennä?

Näkyi lokissa että oli 80% ladannu..
Mamba
Viestit: 30
Liittynyt: 14 Maalis 2023 18:53

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Kts. tämä aiempi viesti, jossa noita kapasiteetteja oli pyöritelty:
viewtopic.php?p=316549#p316549
Ja tämä ulkopuolinen linkki:
https://www.autostadium.fi/index.php?th ... tuna.9300/
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Mamba kirjoitti: 03 Huhti 2023 18:50 Kts. tämä aiempi viesti, jossa noita kapasiteetteja oli pyöritelty:
viewtopic.php?p=316549#p316549
Ja tämä ulkopuolinen linkki:
https://www.autostadium.fi/index.php?th ... tuna.9300/
Kiitoksia. Tuollahan tosiaan puhuttiin yli 10 khw latauksista. Eilen oli lataus 0-100%, auto väitti että 8kwh olisi saanut ladattua. Jotenkin muistelisin että olisin joskus aikoinaan nähny tuon 10kwh. No, käy kuitenkin huollossa tarkistuksessa ensi viikolla. Eihän tuo taida oikein toimia, ei oikein usko että akku heikkenisi merkittävästi n 10 kuukaudessa.

Saakohan ne huollossa sen akun toimintaa miten hyvin selvitettyä?
Vastaa Viestiin