Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Eipä niiden moodien selaaminenkaan auttanu. Esilämmitetty, akku täynnä. Virrrat päälle, moodit läpi ja sähkömoodi päälle -> polttis käyntiin. Pakkastakaan ei ollu kuin -2. Eipä oikein vakuuta kuga. Olisin ottanu toisen auton jos tämän olisin tienny. Nyt tätä saa katella vielä melkeen 3 vuotta kun on liisari. Eikä menny yhtään sähköllä ~8 km matkalla.

Just nämä lukuisat lyhyet matkat oli se syy miksi päädyttiin tähän autoon, nyt syö vähintään saman kuin normi bensa-auto. Ilmeisesti koko pitkän talven.
Viimeksi muokannut Pasi123, 31 Loka 2022 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Pasi123 kirjoitti: 31 Loka 2022 08:48 Eipä niiden moodien selaaminenkaan auttanu. Esilämmitetty, akku täynnä. Virrrat päälle, moodit läpi ja sähkömoodi päälle -> polttis käyntiin. Pakkastakaan ei ollu kuin -2. Eipä oikein vakuuta kuga. Olisin ottanu toisen auton jos tämän olisin tienny. Nyt tätä saa katella vielä melkeen 3 vuotta kun on liisari. Eikä menny yhtään sähköllä ~8 km matkalla.
No sitten menee kyllä himmeäksi - itselläni tuo konsti pelaa vaikka turhaa vaivaa siitä on... Tarkistitko, että se oranssi pyöreä "akku/kello"-symboli muuttui oranssista siniseksi ennen kuin painoit jarrun kanssa auton tulille? Laitahan tulikivenkatkuista palautetta liikkeeseen - autolla on todistetusti päästy liikkeelle tuonne -13 asteen pakkasille asti ennen näitä päivityksiä. Autosta menee koko idea talveksi jos se noin tekee.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

xflex kirjoitti: 31 Loka 2022 09:15
Pasi123 kirjoitti: 31 Loka 2022 08:48 Eipä niiden moodien selaaminenkaan auttanu. Esilämmitetty, akku täynnä. Virrrat päälle, moodit läpi ja sähkömoodi päälle -> polttis käyntiin. Pakkastakaan ei ollu kuin -2. Eipä oikein vakuuta kuga. Olisin ottanu toisen auton jos tämän olisin tienny. Nyt tätä saa katella vielä melkeen 3 vuotta kun on liisari. Eikä menny yhtään sähköllä ~8 km matkalla.
No sitten menee kyllä himmeäksi - itselläni tuo konsti pelaa vaikka turhaa vaivaa siitä on... Tarkistitko, että se oranssi pyöreä "akku/kello"-symboli muuttui oranssista siniseksi ennen kuin painoit jarrun kanssa auton tulille? Laitahan tulikivenkatkuista palautetta liikkeeseen - autolla on todistetusti päästy liikkeelle tuonne -13 asteen pakkasille asti ennen näitä päivityksiä. Autosta menee koko idea talveksi jos se noin tekee.
Tarviiko tuota "akku/kello"-symbolia kauan odottaa? Ei sitä varmaan katottu..
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Ei tarvitse pitkään - muuttuu oranssista siniseksi muutaman sekunnin päästä kun täyssähkötila on valittu uudelleen ja valikko menee pois. Vikahan tämä on ja selkeä muutos siihen kun auton sain viime talvena. Melkoisen pehmeetä touhua Fordin softanikkareilla. :shock:
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Eipä se symboli siniseksi mene vaikka odottelisi. Ainakin se sovellus, missä näkyy virran käyttö, kertoo että syynä polttomootorille olisi joku lämmitykseen liittyvä asetus. Lämpötila-asetus on ollu 20 muistaakseni.Onkohan tuossa joku asetus mikä tuon tekee?
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Itse olen starttailut viime keväästä asti auton normaalisti jarru pohjassa ja autossa on ollut tuo täysi sähköajo valittuna koko tuon ajan. Kaikki omat ns.päivittäiset kaupunkiajot olen ajanut täysin sähköllä.Infonäytön teksteistä ei kannata välittää mitään tässä starttitilanteessa eikä ok kuittausta pidä tehda jos ei halua käynnistää tuota polttomoottoria.Info ilmoittaa alussa että polttomoottori olisi muka käynnissä(ei kyllä käynnistä polttomoottoria silloin) ja startin jälkeen laitan heti pakin päälle ja tässä vaiheessa tuo oranssi kuvake on jo heti vaihtunut sähköajoa kuvaavaksi siniseksi ja sittenhän sitä mennään taas pelkällä sähköllä.Autoon on tehty kaikki ohjelmistopäivitykset myös se joka sotki tuon puhelimen kautta tehtävän sähköisen esilämmityksen.Samallahan tuli nuo infonäytön oudot "höpinät" tuohon auton käynnistyksen yhteyteen.Näin on auto toiminut nyt mutta saa nähdä mitenkä toimii sitten kun pakkaset kovenevat.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Oman kugan (valmistettu 2020) sain kesäkuussa tänä vuonna ja koko kesä meni ongelmitta sähköllä ilman kikkailuja. Infonäyttö tosiaan kyllä kertoili välillä omiaan, että moottori kävisi vähän matkaa startin jälkeen, se kannattaa huomioida kun asiaa seuraa. Ei se oikeasti käy.

Nyt nolla-asteilla vasta alkoi näkymään noita oikeita jännyyksiä ja moottori käynnistyy käyttäjänäkökulmasta turhaan. Kyllä sen kuulee kun moottori käynnistyy ja näkee myös kwh mittarista kun sinisen lisäksi näkyy harmaata palkkia siinä. Lisäksi sovelluksesta voi käydä jälkikäteen katsomassa matkan, että oliko kulutus ”täyssähköauto” vai näyttääkö jotain litraa per 100km.

Toissa päivänä sovelluksessa näkyi ajoakun laturi kytkettynä ”Ladataan 12V akkua”, se oli uusi juttu.
Kuga PHEV
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Nyt on pari kertaa lähteny sähkölläkin, vaikka aiemmin ei olisi samassa lämmössä lähteny.
Tutkiskelin asetuksia, ja muutin ainakin niitä etä-asetuksia. Laitoin että käyttää viimeksi olleita asetuksia tms. Lisäksi huomasin että jostain syystä autossa meni päälle se puhallus tuulilasiin, tai se maksimisulatus. En niin tarkkaan katsonu.. kuitenkin valo paloi kytkimessä. Otin pois, heti meni se ev-symboli siniseksi.

Edelleen toki pitää käydä ne moodit läpi ennen kuin starttaa.. on nämä outoja.
Spica
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 20:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Spica »

Mielenkiinnolla lukenut näitä sähköajojuttuja. Itsellä auto lämpimässä (+10 astetta) tallissa, niin auto lähtee talvella liikkeelle sähköllä. Samasta syystä en ole juuri esilämmitystä käyttänyt.

Mutta sitten kun auto onkin joskus ulkona talvella pidempään, niin toiminta on tosiaan vähän mitä sattuu. Paljon auttaisi, jos Ford avaisi tuota logiikkaa, että miten auton pitäisi toimia. Ja vielä enemmän auttaisi, jos Ford yleensäkin miettisi hieman käyttäjäkokemusta. Ladattava Kuga aiheuttaa kyllä melkoista vitutusta, kun auton sähköajon toiminnasta ei saa järjellä kiinni.

Oma päänvaiva liittyy tällä hetkellä huoltoihin. Ostin auton pääkaupunkiseudulta ja Laakkonen teki siihen luovutushuollon ja merkkasi huoltomerkintään, että seuraava huolto on vuositarkastus 12 kk jälkeen. Kuitenkin nyt Tampereella soittelin valtuutettuun huoltoon, niin he katsoivat Fordilta auton huoltoaikataulua ja totesivat, että seuraava huolto on vasta 2 vuotta / 30000 km. Samalta näyttää FordPass-applikaation huoltoaikataulu. Eli vuositarkastus jää nyt tekemättä, kun ei sitä ole huoltoaikatauluun merkitty.

Mikä juttu tämä Laakkosen vuositarkastus oikein on? Haluavat ilmeisesti, että auto tulee maksulliseen valohoitoon?
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Spica kirjoitti: 02 Marras 2022 09:54 Mielenkiinnolla lukenut näitä sähköajojuttuja. Itsellä auto lämpimässä (+10 astetta) tallissa, niin auto lähtee talvella liikkeelle sähköllä. Samasta syystä en ole juuri esilämmitystä käyttänyt.

Mutta sitten kun auto onkin joskus ulkona talvella pidempään, niin toiminta on tosiaan vähän mitä sattuu. Paljon auttaisi, jos Ford avaisi tuota logiikkaa, että miten auton pitäisi toimia. Ja vielä enemmän auttaisi, jos Ford yleensäkin miettisi hieman käyttäjäkokemusta. Ladattava Kuga aiheuttaa kyllä melkoista vitutusta, kun auton sähköajon toiminnasta ei saa järjellä kiinni.

Oma päänvaiva liittyy tällä hetkellä huoltoihin. Ostin auton pääkaupunkiseudulta ja Laakkonen teki siihen luovutushuollon ja merkkasi huoltomerkintään, että seuraava huolto on vuositarkastus 12 kk jälkeen. Kuitenkin nyt Tampereella soittelin valtuutettuun huoltoon, niin he katsoivat Fordilta auton huoltoaikataulua ja totesivat, että seuraava huolto on vasta 2 vuotta / 30000 km. Samalta näyttää FordPass-applikaation huoltoaikataulu. Eli vuositarkastus jää nyt tekemättä, kun ei sitä ole huoltoaikatauluun merkitty.

Mikä juttu tämä Laakkosen vuositarkastus oikein on? Haluavat ilmeisesti, että auto tulee maksulliseen valohoitoon?
Kysyin joku aika sitten myös huollosta, millloin on määräaikaishuolto. Sanoivat, että 2v/30tkm tai jos tarvii öljyt vaihtaa.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Minulla on maaliskuussa 2020 rekisteröity Kuga phev ja täällä on kaksi virallista ford huoltoa ja molemmat ovat antaneet samanlaiset huoltoajat eli huolto 2v tai 30tkm kumpi tulee ensin täyteen ja sitten ns.välivuotena pitää tehdä tämä tarkastushuolto.Tämä muistaakseni näkyi aiemmin myös tuossa fordpassissa mutta nyt tuota ns.välitarkastusta en sieltä löytänyt.Löytyy kylläkin tuolta edellisestä huollon antamasta paperista.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pasi123 kirjoitti: 02 Marras 2022 08:54 Nyt on pari kertaa lähteny sähkölläkin, vaikka aiemmin ei olisi samassa lämmössä lähteny.
Tutkiskelin asetuksia, ja muutin ainakin niitä etä-asetuksia. Laitoin että käyttää viimeksi olleita asetuksia tms. Lisäksi huomasin että jostain syystä autossa meni päälle se puhallus tuulilasiin, tai se maksimisulatus. En niin tarkkaan katsonu.. kuitenkin valo paloi kytkimessä. Otin pois, heti meni se ev-symboli siniseksi.

Edelleen toki pitää käydä ne moodit läpi ennen kuin starttaa.. on nämä outoja.
Tuo tuulilasin max sulatus / huurrepoisto (en muista minäkään napin nimeä, enkä jaksa mennä tarkistamaan) muutes vaikuttaa joo. Huomasin asian kun auto käynnistyi sähköllä, mutta heti kun napautin sen huurrepoiston päälle, moottorikin käynnistyi.
Kuga PHEV
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Vielä palatakseni näihin Kuga phevin sähköajo-ongelmiin niin tämä kaikkihan alkoi maaliskuussa 2022 tehtyjen ohjelmistopäivitysten jälkeen ja itsekin annoin huollolle palautetta että tuo homma pilasi hyvin toimineen auton sähköajo/sähköisen esilämmityksen melko täysin.Pyysin että panevat palautetta maahantuojalle mutta eipä tuolta ole kuulunut mitään viestiä että asiaan olisi tulossa korjausta.Mitenkähän saisimme maahantuojan reagoimaan asiaan.En usko että kaikki automerkit olisivat yhtä saamattomia samanlaisissa ongelmissa.Pitäisikö asia saattaa suurempaan julkisuuteen jotta alkaisi jotain tapahtua.Onkohan aivan uusissakin Kuga phevissä sama tilanne.Kugan toimintahan oli viime talvena siihen päivitykseen asti minun mielestä aivan erinomaista,sai ajella sähköllä omat kaupunkiajot n.10 pakkasasteeseen saakka jos halusi(lämmitys alkoi tosin olla rajamailla) mutta sittenhän ajot oli helppo vaihtaa hybridille ja myöskin itse käytin tuota sähköistä esilämmitystä puhelimesta melkeinpä joka päivä.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

hessuko kirjoitti: 03 Marras 2022 13:50 Vielä palatakseni näihin Kuga phevin sähköajo-ongelmiin niin tämä kaikkihan alkoi maaliskuussa 2022 tehtyjen ohjelmistopäivitysten jälkeen ja itsekin annoin huollolle palautetta että tuo homma pilasi hyvin toimineen auton sähköajo/sähköisen esilämmityksen melko täysin.Pyysin että panevat palautetta maahantuojalle mutta eipä tuolta ole kuulunut mitään viestiä että asiaan olisi tulossa korjausta.Mitenkähän saisimme maahantuojan reagoimaan asiaan.En usko että kaikki automerkit olisivat yhtä saamattomia samanlaisissa ongelmissa.Pitäisikö asia saattaa suurempaan julkisuuteen jotta alkaisi jotain tapahtua.Onkohan aivan uusissakin Kuga phevissä sama tilanne.Kugan toimintahan oli viime talvena siihen päivitykseen asti minun mielestä aivan erinomaista,sai ajella sähköllä omat kaupunkiajot n.10 pakkasasteeseen saakka jos halusi(lämmitys alkoi tosin olla rajamailla) mutta sittenhän ajot oli helppo vaihtaa hybridille ja myöskin itse käytin tuota sähköistä esilämmitystä puhelimesta melkeinpä joka päivä.
Mulla on auto 2022 mallia, sain 6/22. Ja on näitä ongelmia.. Huollossa vakuuttivat että on valitettu tehtaalle, ja jotain tehtaalla luvattu tehdä asialle. En tiedä oliko totta vai ei. Tuo ajastus toimii minusta, mutta se sovellus on heikko esitys. On hidas ja kömpelö. Toki se, että pitää olla töpselissä että voi ajastaa, on aika typerää.

Se etäkäynnistys oli hyvä kesällä, mutta nyt se käynnistää bensan :(
PK12
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Touko 2020 20:50

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja PK12 »

Moi

Millaisia matkoja pääsette phev kugalla näillä keleillä. Eli lähinnä siis +7-10 asteen syyskeleillä?
Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten focuksen 21 vuoden st-line x kugaan. Laakkoselta ostin ja heidän toimesta auto uitettu saksasta. Kilometrejä tuossa alle 20t.
En ole päässyyt lähellekkään 50km määrää sähköajolla!

Esim tänään latasin töissä ja sen jälkeen olen tehnyt lyhyitä reissuja 5kpl. Pituudet 3-6km. Sähköllä menty nyt 23,1km, rangea jäljellä vaivaiset 13km ja aamulla kun duuniin lähden niin tuosta jäljellä olevastakin häipyy varmaan taas 3km ensimmäisen 500m aikana.
Niin ja kaikki matkat on tehty max 50km/h teillä ja aikast sukkasilteen kaasua painellen!

Onko tämä mielestänne ihan normaalia? Jotenkin odotin kyllä huomattavasti parempaa akun kestoa!

Ajomoodina eco, puhallin asetus auto 2.
Kitkarenkaat on jo alla.
PK12
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Touko 2020 20:50

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja PK12 »

mekabyte kirjoitti: 26 Syys 2022 10:31 Täällä on kovasti kateltu uudehkon plugari Kugan perään ja mielenkiinnolla lukenut kommentteja ja kokemuksia. Havaintona on, että autokauppiaat on viime aikoina uittaneet ruotsista ja osin saksasta about vuoden ajettua autoja myyntiin. Harmikseni on vaan kovin laihoilla varusteilla, eli perus titanium talvipaketilla. Saksantuonneissa ei taida olla edes tuota talvipakettia. Tuommoista kävin vilkaisemassa ja jäi hieman karu tunnelma juurikin varusteista johtuen. Että kun uudempaan siirtyy, niin olisi ne adaptiiviset vakkarit yms mukana. Takuuasiat noissa tuontiautoissa myös kiinnostaisi tietää. Tehdastakuu, joo, mutta kuinka menee käytännössä.
Ruotsin markkinaa olen muutenkin seuraillut pidempään kun vuosia sitten hain flexifuel Mondeon ja Blocket.se:n selaaminen jäi tavaksi. Mondeolla mennään edelleen, mutta nyt tekisi mieli jo vaihtaa aidosti tuoreempaan. Mielenkiinnolla katoin ford.se:stä että myyvät HEV versiota flexifuelina. Heräsi heti kysymys, miksi plugaria ei saa flexina kun kerran samasta moottorista on kyse. Vai onko se vaan bitin kääntö softasta ja menoksi. Toisekseen miksi meille ei tuoda noita flexejä ollenkaan?
Itse juurikin tällaisen ostin st-line x. Siinä tosin oli varusteet kohdillaan ja talvipaketti yms löytyi.
Takuu meikäläistäkin askarrutti ja se kuulemma riippuu myyntimaasta. Esim omani on saksasta ja siellä 2v takuu ilmeisesti lähtökohtaisesti fordeilla, mutta siellä on mahdollisuus ostaa lisätakuu. Omaani sellainen oli viellä 2 vuodeksi ostettu. Pätee täällä suomessa tuo takuu. Muutoin autossa on ihan samallalailla kuin täälläkin akustolla 8v/160t takuu.

Mutta hyvä pointti tosiaan ajatella tuokin. Itse olin oletuksessa että aina on tuoreemmissa fordeissa 5v takuu 🧐
Spica
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 20:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Spica »

PK12 kirjoitti: 08 Marras 2022 00:06 Millaisia matkoja pääsette phev kugalla näillä keleillä. Eli lähinnä siis +7-10 asteen syyskeleillä?
Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten focuksen 21 vuoden st-line x kugaan. Laakkoselta ostin ja heidän toimesta auto uitettu saksasta. Kilometrejä tuossa alle 20t.
En ole päässyyt lähellekkään 50km määrää sähköajolla!

Esim tänään latasin töissä ja sen jälkeen olen tehnyt lyhyitä reissuja 5kpl. Pituudet 3-6km. Sähköllä menty nyt 23,1km, rangea jäljellä vaivaiset 13km ja aamulla kun duuniin lähden niin tuosta jäljellä olevastakin häipyy varmaan taas 3km ensimmäisen 500m aikana.
Niin ja kaikki matkat on tehty max 50km/h teillä ja aikast sukkasilteen kaasua painellen!

Onko tämä mielestänne ihan normaalia? Jotenkin odotin kyllä huomattavasti parempaa akun kestoa!

Ajomoodina eco, puhallin asetus auto 2.
Kitkarenkaat on jo alla.
Ei tuo minun korvaani vielä epänormaaliltakaan kuulosta. Näillä keleillä alkaa lämmityksen tarve näkymään sähköajon kantamassa. Ja tämä korostuu kyllä lyhyessä ajossa, jos auto ehtii aina jäähtyä ajojen välillä. Kugassa ei ole lämpöpumppua (mielestäni auton suurin vika) ja lämmitystä hoitaa ymmärtääkseni 5 kW tehoinen sähkövastus. Joten kyllä se sitten haukkaa myös sähköä.

Tuo lämmitys myös selittää sitä, että alkumatkasta kilometrit hupenee nopeammin. Ideaalikeli taitaa olla siinä vähän alle 20 astetta, jolloin olen itse päässyt aika lähelle sen 65 kilometriä sähköllä. Talvella lukema taitaa tippua kovilla pakkasilla lähemmäs 30 kilsaa, jos auto edes suostuu kulkemaan pelkästään sähköllä.

En ole oikeastaan itse eco-moodia käyttänyt, kun jossain vaiheessa totesin että en tykkää siitä voimakkaammasta regeneroinnista. Lämmöt olen pitänyt 20 asteessa ja käyttänyt pääosin käsisäätöä puhallukselle, kun varsinkin talvella automaatti alkaa minulla helposti vetämään ikkunoita huuruun sisältä.
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Näillä noin 5 asteen keleillä pätkäajoa tuntuu omallanikin pääsevän sen 30 - 40 km, eli kuulostaa aika samalta. Kesällä lämpimällä yli 50.
Kuga PHEV
PK12
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Touko 2020 20:50

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja PK12 »

Spica kirjoitti: 08 Marras 2022 12:26
PK12 kirjoitti: 08 Marras 2022 00:06 Millaisia matkoja pääsette phev kugalla näillä keleillä. Eli lähinnä siis +7-10 asteen syyskeleillä?
Vaihdoin tuossa pari viikkoa sitten focuksen 21 vuoden st-line x kugaan. Laakkoselta ostin ja heidän toimesta auto uitettu saksasta. Kilometrejä tuossa alle 20t.
En ole päässyyt lähellekkään 50km määrää sähköajolla!

Esim tänään latasin töissä ja sen jälkeen olen tehnyt lyhyitä reissuja 5kpl. Pituudet 3-6km. Sähköllä menty nyt 23,1km, rangea jäljellä vaivaiset 13km ja aamulla kun duuniin lähden niin tuosta jäljellä olevastakin häipyy varmaan taas 3km ensimmäisen 500m aikana.
Niin ja kaikki matkat on tehty max 50km/h teillä ja aikast sukkasilteen kaasua painellen!

Onko tämä mielestänne ihan normaalia? Jotenkin odotin kyllä huomattavasti parempaa akun kestoa!

Ajomoodina eco, puhallin asetus auto 2.
Kitkarenkaat on jo alla.
Ei tuo minun korvaani vielä epänormaaliltakaan kuulosta. Näillä keleillä alkaa lämmityksen tarve näkymään sähköajon kantamassa. Ja tämä korostuu kyllä lyhyessä ajossa, jos auto ehtii aina jäähtyä ajojen välillä. Kugassa ei ole lämpöpumppua (mielestäni auton suurin vika) ja lämmitystä hoitaa ymmärtääkseni 5 kW tehoinen sähkövastus. Joten kyllä se sitten haukkaa myös sähköä.

Tuo lämmitys myös selittää sitä, että alkumatkasta kilometrit hupenee nopeammin. Ideaalikeli taitaa olla siinä vähän alle 20 astetta, jolloin olen itse päässyt aika lähelle sen 65 kilometriä sähköllä. Talvella lukema taitaa tippua kovilla pakkasilla lähemmäs 30 kilsaa, jos auto edes suostuu kulkemaan pelkästään sähköllä.

En ole oikeastaan itse eco-moodia käyttänyt, kun jossain vaiheessa totesin että en tykkää siitä voimakkaammasta regeneroinnista. Lämmöt olen pitänyt 20 asteessa ja käyttänyt pääosin käsisäätöä puhallukselle, kun varsinkin talvella automaatti alkaa minulla helposti vetämään ikkunoita huuruun sisältä.
No tuo itsellänikin kävi mielessä kun kuulin myös että lämppärin vastus on tuon 5kw. Lämpöpumppu olisi kylllä tosiaan taloudellisempi mutta tämä ratkaisu ilmeisimmin edullisempi ja mahdollistaa auton hinnan pysyvän houkuttelevana?

Juu en kyllä tullut tässä testaillessa eco moden faniksi. Kyllä taidan normilla jatkaa myös! Varsinkin nyt kun kuulin vertais kokemuksia :)

Huomasin saman että auto modella puhallin ei oikein pidä huurretta pois kun yhtenä päivänä jo sellaista ilmaantui. Tuo sama ominaisuus oli kyllä 2019 focuksessakin joten ei tullut puskista :)

Kiitos vastauksesta!
PK12
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Touko 2020 20:50

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja PK12 »

nestori kirjoitti: 08 Marras 2022 18:24 Näillä noin 5 asteen keleillä pätkäajoa tuntuu omallanikin pääsevän sen 30 - 40 km, eli kuulostaa aika samalta. Kesällä lämpimällä yli 50.
Okei! Kiva kuulla että normaalilta kuulostaa. Ei tuo sikäli ole ongelma mutta meinasin juurikin että jos kuulostaa oudolta niin viellä on reklamointi mahdollisuus. Ei muuta kuin kovaa ajoa :)

Kiitos vastauksesta!
Tommi
Viestit: 5
Liittynyt: 23 Huhti 2021 08:10

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Kulutuksista, tänään kerava - hki väli edestakas 61km josta sähköllä 45km, meno kokonaan sähköllä, paluu 15km sähköä. Eco mode käytössä itsellä pitkillä matkoilla kun nomaalilla sähköajolla on akut tyhjät, tuntuu että muutamia lisäkilsoja saanut niin.
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Optimioloissa olen päässyt pelkällä sähköllä +60km ja näissä syyskeleissä kaupungissa pääsee jotain 30-40km paikkeilla. Kuga ei ole se kaikkein taloudellisin sähkökulkine, koska ei ole suunniteltu vain sähkäriksi. Talvella -20 pakkasilla pääsin heikoimmillaan noin 20km. Esilämmitys toki vaikuttaa ja lisäksi kaikki sähkölaitteet on jatkuvasti päällä.

Eli ihan samoissa mennään rangen osalta oli se auto myyty uutena Suomessa tai Saksassa.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Nyt kun ulkoilma on nollan vaiheilla auto haluaa aina lähteä polttomoottorilla toimimaan ellei starttaa autoa sillä ns.uudella käynnistys tavalla.Silloin kyllä sähköajo onnistuu kuten ennenkin tosin kesäisiin ajokilometreihin ei enää tietysti ylletä.Muutenkin vaikuttaa nyt käyttävän tuota polttomoottoria herkemmin lyhyitä jaksoja päällä verrattuna ns.vanhaan aikaan ennen tuota surkeata ohjelmistopäivitystä.
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Heti ku meni pakkaselle, ni Kuga käynnistyy polttomoottorilla. Itsellä vm. 2020 ST Line X. Nähtävästi muilla samoja ongelmia. Lueskelin, että osa käyttäjistä pyöräyttää ajotilat läpi ennen varsinaista käynnistystä. Itse olen sammuttanut auton ja käynnistänyt heti uudelleen. Aika usein Kuga käynnistyy toisella kerralla vain sähköllä. Tiedä häntä mistä johtuu… Täytyy ottaa asia esille 60tkm huollon yhteydessä.
nestori
Viestit: 477
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Juu, polttikselle käynnistyy ja sen saa tosiaan estettyä yllämainitulla kikalla, käymällä ajotilat läpi. Hyvin turhauttavaa se, auton tietokone käy siinä vaiheessa niin hitaalla, että on pakko odotella pieni hetki ennen kuin pääsee valitsemaan ajotilaa. Ja taitaa siinä joutua ok:kin painamaan kerran tai pari että saa kaikki ylimääräiset ilmoitukset pois näytöltä.
Kuga PHEV
Vastaa Viestiin