Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
aku8
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2019 10:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja aku8 »

Pasi123 kirjoitti: 03 Tammi 2024 11:52

Mutta on tuo kyllä kylmä auto. Siis ihan jäätyy sisälle, kun ei lämpiä. Moottorilämmöt on normaalit (n. 1/2). Kokeilin laittaa lämmöksi maksimin(lukee "hi" tms), ei vaikutusta. Sellaisenta jääkaappilämmöltä tuntui, varmaan vähän enempi kuitenkin. Puhalsi kyllä kovasti ilmaa. Sitten kokeilin max-nappia. Sillä sitten alkoi lämmetä selkeästi. Se automaatti oli käytössä.

Toinen tuossa on, että jalkatila on todella kylmä. Se automaatti tuntuu sinne puhaltavan tosi kovasti, mutta ei se siltikään lämpeä.
Kolmas ominaisuus on, että esilämmityksen jälkeen ajossa auto jäähtyy voimakkaasti. Tämä tapahtuu ihan heti.

Käsittääkseni max-nappi on tarkoitettu nopeaan huurteenpoistoon, jolloin puhallus tulee täysille, ilma ohjataan tuuli- ja sivulaseille, tuuli- ja takalasin lämmitys tulee päälle, jalkatilaan ei tule puhallusta. Ei siis sovi pitempiaikaiseen käyttöön koska jalkatila ei lämpiä.

Itse olen talviaikaan käyttänyt seuraavia asetuksia: puhallus manuaalisesti tuulilasille, matkustamon yläosaan ja jalkatilaan (siis kaikkiin kolmeen yhtä aikaa), puhallin saa olla automaatilla. Tällä tavalla sisätila lämpiää aika hyvin, selvästi paremmin kuin jos olisi kokonaan automaatilla.

Jäljellä oleva ongelma on se äkillinen huurtuminen. Siihen tuntuu joskus auttavan, kun heti huurtumisen alettua laittaa sisäilmankierron päälle (merkkivalo syttyy) ja sitten heti perään kierto pois (merkkivalo sammuu). Tällä tavalla kai ohitetaan ohjelmiston tekemä sisäkierron kytkeminen.

Kysyin paikallisesta Ford-huollosta sisäkierron poiskytkemisestä läppämoottorin johdon irroituksella. Eivät suostu tuollaista tekemään, koska maahantuoja/tehdas ei sitä hyväksy. Huollossa myönsivät, että huurtumisesta on tullut valituksia muiltakin.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Täällä Kuga lämpenee oikein hyvin, ajelen tosin kyllä bensalla talvet. Latailen toki mutta en mitenkään yritä maksimoida sähköajoa. Aina lämmitys automaattiasennossa ilman mitään säätöä, pyynti +22 ja auto on aina ulkona.

Kaikki lasit pysyneet aina kirkkaina sen jälkeen kun vuosi sitten otin sisäilmakierron liittimen irti. Pikku homma - iso apu. Auto alkaa olla aika hyvä ja mieluinen.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Markonford
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Loka 2021 19:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Markonford »

Samoin HEV lämpiää hyvin ja puhallus aina automaattitoiminnolla, pyyntönä 21 C. Tänään matka-ajelua reilut 300 km 27 asteen pakkaskelissä. Kulutus auton mukaan 7.0 litraa satasella, kesällä todennäköisesti sama reissu 1,5-2 litraa pienemmällä / 100 km.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Joo, olisi kelvollinen auto jos saisivat nämä ongelmat korjattua, tosin en usko kokemuksen perusteella. Enpä muuta odota kun että leasing sopimus loppuu ja pääsen tästä eroon.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Yllättävän hyvin on tuo Kuga käynnistynyt vaikka nytkin oli 31 astetta pakkasta.Puhelimesta 5min esilämmitys ja sitten vaan liikkeelle.Eilen kävin ajelemassa n.1h tuota kaupunki pyörittelyä ja auto oli siinä täysi hybridi moodissa sekä sport tilassa.Ajoakun olin edellisenä iltana ladannut täyteen.Esilämmitys vei n.7% varausta ja auto meni sähköajolle kun pysähdyin esim.liikennevaloihin ja samoin kävi kun jouduin hetkeksi pysäköimään auton kaupan pihaan pientä odottelua varten.Piti tällöin autoa n.3min sähköllä lämpinä ja sitten vaihtoi taas polttikselle.Käytti tuon 1h aikana ajoakkua siten etttä siinä oli varausta 76% kun lopetin ajon.Lämmintäkin oli autossa ihan hyvin.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Vielä tuosta esilämmityksen kuluttamasta ajoakun varauksesta minkä kirjoitin olleen 7% niin en ole ihan varma oliko tuo ajoakku silloin ladattuna aivan täyteen eli 100%:iin.Varausta oli kuitenkin 93% jäljellä tuon esilämmityksen jälkeen Tuo puhelimesta itse suoraan käynnistämäni esilämmityshän käynnistää nykyään pakkasilla ainakin oman autoni polttomoottorin mutta hupeneeko silloin todellisuudessa minkä verran tuo ajoakkukin on vielä tutkittava uudestaan.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

hessuko kirjoitti: 05 Tammi 2024 14:04 Vielä tuosta esilämmityksen kuluttamasta ajoakun varauksesta minkä kirjoitin olleen 7% niin en ole ihan varma oliko tuo ajoakku silloin ladattuna aivan täyteen eli 100%:iin.Varausta oli kuitenkin 93% jäljellä tuon esilämmityksen jälkeen Tuo puhelimesta itse suoraan käynnistämäni esilämmityshän käynnistää nykyään pakkasilla ainakin oman autoni polttomoottorin mutta hupeneeko silloin todellisuudessa minkä verran tuo ajoakkukin on vielä tutkittava uudestaan.
Mulla ainakin akun varaus laskee etäkäynnistyksellä vaikka on laturissa ja bensa palaa. Tuo etäkäynnistys ei muuten käynnistä polttista jos autolla on ajettu parin tunnin sisään bensalla. Sama koskee myös sähköajoa. Kokeeksi ajoin liki 30 pakkasella sähköllä. Varmaan se akun lämpötila selittää tämän.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Testasin tänään tuota esilämmitystä ja kun laitoin sen päälle oli ajoakun varaus 85% ja 5min polttiksella tapahtuneen esilämmityksen(auto ei ollut latauksessa) jälkeen kun käynnistin auton oli varaus 84% joten eipä se esilämmitys ainakaan nyt syönyt tuota varausta.Tein pienen ajelun kaupunkissa ,sport tila päällä kun tuota pakkasta on taas 24 astetta ja halusin ajella bensalla jotta kabiini kestää lämpimänä.Ensin n.2km ,polttoaineen kulutus näytti 14,5l/100km ja auto seis n.puoleksi tunniksi.Sitten ajoa n.11km,kulutus oli nyt 9l/100km.Bensaahan tälläiset ajot vie mutta lämpöä tulee hyvin (moottorin lämmöt 3 viivaa).Polttomoottori oli käynnissä kokoajan ja kun lopetin ajot oli ajoakun varaus 79%.Ensi viikolla ajellaan taas pääasiassa nuokin ajot taas sähköllä.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Tutkin eilen lämpömittarilla tuota miksi auto ei lämpiä. Syy on näköjään osaltaan se, että jostain syystä auto haluaa puhaltaa todella kovaa jaloille. Siellä oli yli 25 lämpö. Muualla sitten oli kylmää ja ikkunat jäässä. Näin käy automaatti-asetuksella ja aina jos on valittu puhallusta jaloille. Jos on valittuna tuulilasi+eteen+jalat, puhalluksesta suurin osa on jaloille, vähän tuulilasille, olemattomasti eteen. Eli saa valita, että onko jalat jäässä vai ikkunat.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Pasi123 kirjoitti: 07 Tammi 2024 08:58 Tutkin eilen lämpömittarilla tuota miksi auto ei lämpiä. Syy on näköjään osaltaan se, että jostain syystä auto haluaa puhaltaa todella kovaa jaloille. Siellä oli yli 25 lämpö. Muualla sitten oli kylmää ja ikkunat jäässä. Näin käy automaatti-asetuksella ja aina jos on valittu puhallusta jaloille. Jos on valittuna tuulilasi+eteen+jalat, puhalluksesta suurin osa on jaloille, vähän tuulilasille, olemattomasti eteen. Eli saa valita, että onko jalat jäässä vai ikkunat.
Onkohan autossasi jokin anturi tai läppämoottori viallinen. Itse en tunnista tuollaista toimintaa ollenkaan. Näilläkin pakkasilla pelkästään automaatti (se tila missä auto napissa palaa 3 lediä) ja 21-22 astetta valittuna. Mitään suuntauksia ei ole valittuna, täysin automaatilla mennään. Lasit aina kirkkaat ja varpaat lämpimät. Myös takana. Harmi jos noin toimii, itselläni pelaa talviautona loistavasti lämpöjen suhteen varsinkin antaa bensakoneen murista (yleensä sport modisss jotta moottori lämpeää kunnolla). Nelivetoisena kun tämän plugarin vielä saisi niin olisi tosi hyvä.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

xflex kirjoitti: 07 Tammi 2024 09:10
Pasi123 kirjoitti: 07 Tammi 2024 08:58 Tutkin eilen lämpömittarilla tuota miksi auto ei lämpiä. Syy on näköjään osaltaan se, että jostain syystä auto haluaa puhaltaa todella kovaa jaloille. Siellä oli yli 25 lämpö. Muualla sitten oli kylmää ja ikkunat jäässä. Näin käy automaatti-asetuksella ja aina jos on valittu puhallusta jaloille. Jos on valittuna tuulilasi+eteen+jalat, puhalluksesta suurin osa on jaloille, vähän tuulilasille, olemattomasti eteen. Eli saa valita, että onko jalat jäässä vai ikkunat.
Onkohan autossasi jokin anturi tai läppämoottori viallinen. Itse en tunnista tuollaista toimintaa ollenkaan. Näilläkin pakkasilla pelkästään automaatti (se tila missä auto napissa palaa 3 lediä) ja 21-22 astetta valittuna. Mitään suuntauksia ei ole valittuna, täysin automaatilla mennään. Lasit aina kirkkaat ja varpaat lämpimät. Myös takana. Harmi jos noin toimii, itselläni pelaa talviautona loistavasti lämpöjen suhteen varsinkin antaa bensakoneen murista (yleensä sport modisss jotta moottori lämpeää kunnolla). Nelivetoisena kun tämän plugarin vielä saisi niin olisi tosi hyvä.
Kyllä se puhallus vaihtuu jos komentaa napista, eli varmaan ne läpät ainakin periaatteessa toimii. En tiedä onko tuolla jotain lämpöantureita jotka voisivat sekoilla.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Lämpesi muuten hyvin jopa sähköllä, kun oli isolla manuaalipuhallus ja ohjattu lasille ja eteen. Lattialle puhallus aihetti huurtumista
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Nyt ajelin ~30km -13 pakkasessa. Puhallus lasille ja eteen. Ihan hyvin pysy lämpimänä ja meni sähköllä. Jalat tosin kylmät. Aikaisemmin olis käynnistänyt bensan jos olisi ollut jaloille puhallus. Eikä huurtumista, vaikka puhallus oli automaatilla. Eli tuo jaloille puhallus aiheuttaa sen huurtumisen ja bensan käytön.
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pasi123 kirjoitti: 08 Tammi 2024 07:58 Nyt ajelin ~30km -13 pakkasessa. Puhallus lasille ja eteen. Ihan hyvin pysy lämpimänä ja meni sähköllä. Jalat tosin kylmät. Aikaisemmin olis käynnistänyt bensan jos olisi ollut jaloille puhallus. Eikä huurtumista, vaikka puhallus oli automaatilla. Eli tuo jaloille puhallus aiheuttaa sen huurtumisen ja bensan käytön.
Jänniä vehkeitä. Mulla huurtuminen pysyy pois tai ainakin hyvin harvinaisena kun puhallus on tuulilasille ja jaloille, ihan on lämmin myös. Tuli todettua eilen ajellessa -27 lämmöissä. Sähköllä tosin ei ihan hirveästi menty. Mulla saattaa myös vaikuttaa huono 12V akku bensa-ajon suosimiseen, kerran jo kyykänny koko akku tyhjäksi. Ajella nyt kesään tällä ja katsella miltä oma lainanottokyky ja sähköautojen tarjonta vaikuttaa sillä hetkellä.

Kokonaisuutena ite kuitenkin tyytyväinen autoon, ihan ei vaan odotuksia täytä auton mahdollistama sähköajon määrä suhteessa polttomoottorilla ajeluun, johtuen auton automatiikasta suosia polttomoottoria syistä joita ei taida kukaan täysin ymmärtää.
Kuga PHEV
hpford
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hpford »

Huurtumisesta, yleensä. Olen laittanut merkille, mutuna vain, että lumet kannattaa kopistella kengistä pois ennen kuin vetää ne autoon (siis istun ensin penkille 'poikittain' että kenkä-osat jaloista jäävät ulos) - ja tietenkin muistakin vaatteista, jos esim.sateessa astuu autoon. Myös mahdollisia matkustajia koskien.
Itsellä tapana laittaa lämmin ilma menemään ensin tuulilasiin ja matkustamoon ja sitten kun moottori lämmennyt lämmintä ilmaa myös jaloille, tarvittaessa - yleensä jalat tarvitsevat lämmintä ilmaa vain silloin tällöin.
Ei ole ollut ongelmia huurtumisessa, tosin kyseessä vain Focus (ja muutama muukin merkki menneisyydessä).
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

hpford kirjoitti: 11 Tammi 2024 19:04 Huurtumisesta, yleensä. Olen laittanut merkille, mutuna vain, että lumet kannattaa kopistella kengistä pois ennen kuin vetää ne autoon (siis istun ensin penkille 'poikittain' että kenkä-osat jaloista jäävät ulos) - ja tietenkin muistakin vaatteista, jos esim.sateessa astuu autoon. Myös mahdollisia matkustajia koskien.
Itsellä tapana laittaa lämmin ilma menemään ensin tuulilasiin ja matkustamoon ja sitten kun moottori lämmennyt lämmintä ilmaa myös jaloille, tarvittaessa - yleensä jalat tarvitsevat lämmintä ilmaa vain silloin tällöin.
Ei ole ollut ongelmia huurtumisessa, tosin kyseessä vain Focus (ja muutama muukin merkki menneisyydessä).
Joo. Kannattaa minimoida jaloissa tms tuleva lumi. Eri autoja ollut aika monta vuosien varrella. Ainoa joka tällä tavalla huurtuu. Ja yleensäkään koskaan lämpöjen kanssa ole ollut ongelmia, paitsi tässä.
Jazzo
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Helmi 2017 06:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Jazzo »

Kyllä RAV4 takasivulasit huurtuu ihan pirusti. Ei ole voortit huurtunut näin. Toinen mielenkiintoinen, että toisin kuin Fordissa, niin tässä ei saa säädettyä AUTO-puhalluksen tehoa. Autossa 4 henkilöä, niin loppuu happi kesken ja joutuu kääntään manuaalille.

Vahva epäillys, että Kugan facelifti tulee, niin paluu Fordiin enempi kuin todennäköinen.

Aiheeseen liittyvänä off-topiccina, kun Kugastakin PHEV on, niin sanoivat Toyotalla, että ei parane ajalle pelkällä sähköllä, vaan moottori tulee polttiksella ajella kunnolla lämpimäksi vähintään kerran kuukaudessa. Moottoriin kertyy kondensiovettä ja takuun kannalta se tarkoittaa käyttövirhettä, eikä silloin moottorivauriota korvata. Fordin tuntien, on syytä ottaa tämä huomioon. RAV4 digimittaristoon ei vain saa moottorin lämpöä näkyviin, niin mistä voin maallikkona"tietää" milloin moottori on lämmin 8-)
Toyota Rav4 Plug-in AWD 2023, Puma ST-line 2023 A7
Ex: 2021 Focus 1.5 Ecoboost A8 Titanium Wagon, 2021 Fiesta 1.0 M6 Titanium, 2019 Focus 1.5 Ecoboost M6 Titanium Wagon (+14 muuta Fordia)
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Totta että auto asento on puhditon muulloin kuin kesällä AC päällä. Toisaalta manuaali ja kaikki suunnat valittuna toimii hyvin.

Mutta edelleen en hyväksyisi muuta kuin toimivan auton. Sen tiedän että kun noita eri softia eri moduleissa pyydän taajaan päivittämään, niin niillä on hirveä merkitys miten auto toimii ja rupeaako toimimattomuus nyppimään.

Viimeiset softat ovat viimein sitä mitä odotan ja nyt niin tyytyväinen että harkitsen myös dieselin vaihtoa facelift plugariin jahka sellainen ST line race redinä tulisi :?:
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Näköjään tuo auto ei nykyään yli 10 pakkasessa mene sähköllä. Lähtee kyllä liikkeelle, mutta n parin kilometrin jälkeen laittaa bensan palamaan. Lämpötila autossa on ok, jostain syystä käynnistää. Paluumatkan kyllä menee sähköllä. Syynä on polttikselle "normaali toiminta".

Huomasin, että auton saa huurtumaan tosi pahasti, jos on ollut puhallusta jalloille (tuulilasi+eteen+jalat) ja sitten ottaa puhalluksen jaloilta pois. Kuin joku olisi heittänyht löylyt kiukaalle, kaikki lasit hetkessä huuruun. Tosi tunkkaiseksi menee ilma. Kokeillut useamman kerran ja aina tekee huurrtetta. On nämä ihme laitteita. En ymmärrä mistä se sen kosteuden kehittää.

Tein pienen ilmanohjaimen jalkatilaan kuskin puolelle, paljon miellyttävämpi eikä ole sellaista vetoa kuin muuten. Puhallus suuntautuu vähän taaksepäin.
Jazzo
Viestit: 29
Liittynyt: 10 Helmi 2017 06:52

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Jazzo »

Facelift julkaistu
https://media.ford.com/content/fordmedi ... a-suv.html

Eikä pluginia nelivetona..
Toyota Rav4 Plug-in AWD 2023, Puma ST-line 2023 A7
Ex: 2021 Focus 1.5 Ecoboost A8 Titanium Wagon, 2021 Fiesta 1.0 M6 Titanium, 2019 Focus 1.5 Ecoboost M6 Titanium Wagon (+14 muuta Fordia)
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Onko kukaa phevin 12V akkua vaihtanut / vaihdattanut ja minkälaisilla kuluilla? Tietääkseni ei mene takuuseen.

Toisen kerran nyt kyykkäsi ja jouduin lataushommiin, ei se osaa ajoakunlaturin kautta sitä tosiaan ladata jos ei välillä aja. 2021 käyttöönotettu auto.
Kuga PHEV
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

nestori kirjoitti: 18 Tammi 2024 12:51 Onko kukaa phevin 12V akkua vaihtanut / vaihdattanut ja minkälaisilla kuluilla? Tietääkseni ei mene takuuseen.

Toisen kerran nyt kyykkäsi ja jouduin lataushommiin, ei se osaa ajoakunlaturin kautta sitä tosiaan ladata jos ei välillä aja. 2021 käyttöönotettu auto.
Onpa aika heikkoa softaa taas. Olisi luullut että tietysti lataa samalla. Fiksusti tehtynä osaisi ladata vaikka ei ole laturissa, jos korkeajänniteakussa on virtaa.

Toisaalta tuolla sanotaan että pitäisi ladata samalla kun lataa korkeajänniteakkua. Jotain softaongelmaa on ilmeisesti jossain välissä ollut.
https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... 891/page-2

Eipä silti, olen kuullut kavereilta että volkkarin sähköautoissakin se 12v akku hyytyy pakkasella. Ei oo hoksittu ettei se akku anna eikä ota virtaa kun on reilummin pakkasta. Varmaan muillakin merkeillä vastaavaa.

Eikai sen akun vaihto pitäisi olla kallis tai iso homma. Suojat pois ja uusi akku tilalle. Varmaan pitää testerillä sille autolle kertoa että on uusi akku. Mutta onko tuohon joku softakorjaus olemassa?
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Pasi123 kirjoitti: 19 Tammi 2024 14:23
nestori kirjoitti: 18 Tammi 2024 12:51 Onko kukaa phevin 12V akkua vaihtanut / vaihdattanut ja minkälaisilla kuluilla? Tietääkseni ei mene takuuseen.

Toisen kerran nyt kyykkäsi ja jouduin lataushommiin, ei se osaa ajoakunlaturin kautta sitä tosiaan ladata jos ei välillä aja. 2021 käyttöönotettu auto.
Onpa aika heikkoa softaa taas. Olisi luullut että tietysti lataa samalla. Fiksusti tehtynä osaisi ladata vaikka ei ole laturissa, jos korkeajänniteakussa on virtaa.

Toisaalta tuolla sanotaan että pitäisi ladata samalla kun lataa korkeajänniteakkua. Jotain softaongelmaa on ilmeisesti jossain välissä ollut.
https://www.kugaownersclub.co.uk/thread ... 891/page-2

Eipä silti, olen kuullut kavereilta että volkkarin sähköautoissakin se 12v akku hyytyy pakkasella. Ei oo hoksittu ettei se akku anna eikä ota virtaa kun on reilummin pakkasta. Varmaan muillakin merkeillä vastaavaa.

Eikai sen akun vaihto pitäisi olla kallis tai iso homma. Suojat pois ja uusi akku tilalle. Varmaan pitää testerillä sille autolle kertoa että on uusi akku. Mutta onko tuohon joku softakorjaus olemassa?
Niin joo, taitaa siis korjaamohommia olla kuitenkin, jos pitää jotenkin se uusi akku ”opettaa” autolle.

Edit: googlen mukaan auton saa opetettua / battery monitoring systemin resetoitua laittamalla virran päälle, välkyttämällä pitkiä viidesti ja painamalla jarrua kolmesti ja sitten odottaa 10sek jolloin akun merkkivalo alkaa vilkkumaan. Youtubessa videoita hakusanoilla ford bms reset.

Ilmeisesti tosiaan 12v akkua ladataan vain sen aikaa, kun ajoakkuunkin menee latausta, ja jos 12v akku syystä x (bugi, tai joku muu) tyhjenee ajoakun täytyttyä, auton seisoessa, niin ongelma on käsissä. Eli ei toimi ylläpitolaturina…

Tosiaan kahteen otteeseen tehnyt tämän ja molemmilla kerroilla auto oli suko laturissa koko ajan. Molempia kertoja myös yhdisti yhen tai useamman päivän ajamattomuus + lämmitysajastukset. No, tulipahan oman pihan rauhassa perehdyttyä miten oven saa auki, mistä 12v navat löytyy ja miten ajoakun laturin saa irti kun auto on täysin virraton.

Brittien kommenttien perusteella ei taida olla Fordilla korjausta tuohon ongelmaan, mutta täytyy ensi huollossa viimeistään tästä kysellä.
Kuga PHEV
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja nestori »

Nyt on muutaman päivän päästelty tuoreen 12v akun kanssa. Otin isomman agm akun, oliko 70ah vrt normaali 45ah. Latasin ennen vaihtoa täyteen ja tein bms resetin vaihdon jälkeen, tuntuu pelaavan. Tänään -14 pakkasta, iman mitään kikkailua sähköllä liikkeelle ja myös perille. Aiemmin tänä talvena käynnisti bensan 2km ajon jälkeen. Parempi 12v akku, vähemmän polttomoottorin tarvetta? :roll: :
Kuga PHEV
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

nestori kirjoitti: 26 Tammi 2024 13:11 Nyt on muutaman päivän päästelty tuoreen 12v akun kanssa. Otin isomman agm akun, oliko 70ah vrt normaali 45ah. Latasin ennen vaihtoa täyteen ja tein bms resetin vaihdon jälkeen, tuntuu pelaavan. Tänään -14 pakkasta, iman mitään kikkailua sähköllä liikkeelle ja myös perille. Aiemmin tänä talvena käynnisti bensan 2km ajon jälkeen. Parempi 12v akku, vähemmän polttomoottorin tarvetta? :roll: :
Oliko se vanhakin agm? Jostain muistelisin että sen akun tyyppikin pitää asettaa. Toki jos samaa tyyppiä niin tuskin merkitystä. En tiedä asetetaanko se kapasiteetti jonnekin.
Vastaa Viestiin