Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Tässä olisi viime päiviltä havaintoja Kuga Phevin pelkällä sähköllä ajoista.Kun käynnistää auton "vanhaan malliin" eli jarrupoljin pohjassa ja startista käyntiin niin ensin tulee teksti jotenkin näin:polttomoottori käynnissä syy järjestelmän toiminta(teksti keltaisella) ja samalla tuo täyttä sähköajoa osoittava pieni symboli on keltaisena mutta kun odottaa muutaman sekunnin jolloin poistuu myös tuo turvavyö muistutus niin täysi sähköajo symboli vaihtuukin normi siniseksi ja nyt auto lähtee sähköllä liikkeelle kuten ennenkin.Yritin kuunnella käykö tuo auto todella polttomoottorilla silloin aluksi n.sekunnin ajan symbolin ollessa keltaisena mutta en kyllä sitä havainnut.Eli eipä nyt tarvitse aina autoa startata tuolla huollon ohjeituksella minkä minulla antoivat huollon yhteydessä.
birpek
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Maalis 2022 10:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja birpek »

Mitä latureita / latausjohtoja on tullut auton mukana? Itsellä auto tulossa kesällä ja vähän epäselvyyttä mitä toimitukseen kuuluu. Aikaisemmin ilmeisesti tuli hidaslaturi suko-type2 ja type2-type2 latausjohto. Tuo hidaslaturi on mielestäni huono kompromissi 8 A latausvirralla, kun se olisi voinut olla sellainen suko versio, jossa voi vaihtaa 8 / 16 A, niin sillä pärjäisi suurin osa, kun nyt joutuu joka tapauksessa ostamaan jonkun muun laturin, jos haluaa nopeampaa latausta. Miten muut ovat asian ratkaisseet?

-Pekka-
birpek
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Maalis 2022 10:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja birpek »

Aikaisemmin oli kommenttia jäätyneestä latausluukusta, niin huomasin, että Motonetissa myydään tuotetta "MTX Automotive sähköauton latauskaapelin suojahuppu 45-02015", mikä voisi olla yksi ratkaisu tähän ongelmaan.

-Pekka-
keke666
Viestit: 7
Liittynyt: 14 Elo 2015 14:32

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja keke666 »

birpek kirjoitti: 31 Maalis 2022 10:49 Mitä latureita / latausjohtoja on tullut auton mukana? Itsellä auto tulossa kesällä ja vähän epäselvyyttä mitä toimitukseen kuuluu. Aikaisemmin ilmeisesti tuli hidaslaturi suko-type2 ja type2-type2 latausjohto. Tuo hidaslaturi on mielestäni huono kompromissi 8 A latausvirralla, kun se olisi voinut olla sellainen suko versio, jossa voi vaihtaa 8 / 16 A, niin sillä pärjäisi suurin osa, kun nyt joutuu joka tapauksessa ostamaan jonkun muun laturin, jos haluaa nopeampaa latausta. Miten muut ovat asian ratkaisseet?

-Pekka-
Moi,

Eilen oli oman Kugan luovutus ja mukana tuli vain 8A Schuko-laturi. Itse ajattelin ostaa superschuko-laturin (16A). Uskoisin, että Ford toimittaa 8A-versiota siitä syystä, että sillä minimoidaan mahdolliset virheet schuko-latauksessa.
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Ei ollut minullakaan kuin tuo sukolaturi. Ostin säädettävän matkalaturin ja se on puolikiinteästi tuossa pihassa. Jos on kiire laitan 16A ja muuten 8A. Pienemmällä virralla lataa kauemmin jolloin myös 12V akku saa pidempään latautua. Pistorasia ja kaapelointi luonnollisesti tuon 16A mukaan.
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
pele
Viestit: 5
Liittynyt: 05 Huhti 2022 12:09

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja pele »

5,5 kk:n odottelun jälkeen 31.3. oli uuden Kuga PHEV:n luovutus. Alunperin autossa oli mukana vain 8A:n suko-type2 -laturi mutta kun myyjä huomasi tämän niin antoi mukaan myös type2-type2-laturin koska sanoi sen taas tällä hetkellä kuuluvan vakiovarusteisiin.

Eilen eka kerran laitoin suko-laturin Cost Control -kulutusmittariin kiinni ennen lataamista yösähköllä. Auto näytti tällöin akussa olevan 1%. Aamulla auto kertoi akussa olevan 99%. Kulutusmittari oli mitannut vain 8,9 kWh kulutuksen. Hieman pienehköltä määrältä vaikuttaa vaikka tätä foorumia lukeneen olikin tiedossa että koko 14,4 kWh kapasiteettia ei päästetä missään vaiheessa tyhjäksi eikä ehkä ladatakkaan ihan täyteen vaikka 100% näyttääkin. Auto oli latauksen ajan viileässä tallissa (lämpötila +3'C...+5'C). Täytyy tehdä uusintamittauksia tulevina öinä.
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Morjensta!

Moni on valittanut täällä sitä, että auto pakottaa käyttämään moottoria. Itsellä oli sama ongelma, vaikka en tuota uusinta päivitystä ottanutkaan. Ongelma poistui sillä, että otti asetuksista pois käytöstä mäkilähtöavustimen.

Olen uusi tällä palstalla ja rekisteröidyin oikeastaan kirjoittaakseni PHEV mallin pohjasta. Minulla on ollut latausongelmaa ja tänään Laakkosella kerrottiin, että pohjassa ollut latausjärjestelmä on ottanut osumaa ja korjaus maksaa 1600€, eikä autolla saa ajaa. Kovasti he yrittänyt tiedustella, minkälaisessa tilanteessa pohja otti osuman, mutta en osannut suoralta kädeltä kertoa millainen tilanne oli, kun mieleeni ei sellaista tullut. Takuuseen korjaus ei mene, kun syntymekanismi tämä. Nyt odottelen osia, korjausta ja vakuutusyhtiön päätöstä asiaan. Asiaa pohdittuani, vaikuttaa aika erikoiselta, että pohjaan on sijoitettu näin herkkää alumiiniosaa, mitä ilmeisesti suojaa vain pohjakangas. Ja kun tämä osa on viel ns. "ulokemainen" muuhun pohjaan nähden. Ilmeisesti Laakkosella oli aiemminkin vastaavanlainen tapaus, missä vakuutusyhtiö maksoi korjauksen.

Onko kellään vastaavanlaista kokemusta? Hyvässä tapauksessa tästä reissusta jää maksettavaksi tuo 200€ omavastuu, mutta en voi auttaa, että minulla on sellainen olo, ettei pohjaa olisi voitu tällä tavalla edes suunnitella. Mitä mieltä olette tästä tapauksesta ja miten etenisitte asian kanssa, vai tyytyisittekö kohtaloonne?
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

Kuulostaa siltä, että pelkkä korjaus ei ratkaise ongelmaa millään tavalla. Tuo pohjan suunnittelu on tosiaan todella riskialtis ongelmille. Suomen oloissa pohja saisi olla teräslevytetty koko matkalta. Nyt siellä on joku ihme silkkikangas joka kerää kaiken loskapaskan itseensä.

Kysy sieltä huollosta, onko sinne mahdollista laittaa jotain suojaa? Fordin sivuilla ainakin kaupataan jotain pohjapanssarityyppistä alumiinisuojaa moottorin alle, en tosin vieläkään tiedä sopiiko suoja pheviin ja onko siitä mitään hyötyä tuon lataus-systeemin suhteen.

Missä kohtaa tämä vaurioitunut osa on? Miten se oireili?
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Seppinen kirjoitti: 08 Huhti 2022 15:55 Morjensta!

Moni on valittanut täällä sitä, että auto pakottaa käyttämään moottoria. Itsellä oli sama ongelma, vaikka en tuota uusinta päivitystä ottanutkaan. Ongelma poistui sillä, että otti asetuksista pois käytöstä mäkilähtöavustimen.

Olen uusi tällä palstalla ja rekisteröidyin oikeastaan kirjoittaakseni PHEV mallin pohjasta. Minulla on ollut latausongelmaa ja tänään Laakkosella kerrottiin, että pohjassa ollut latausjärjestelmä on ottanut osumaa ja korjaus maksaa 1600€, eikä autolla saa ajaa. Kovasti he yrittänyt tiedustella, minkälaisessa tilanteessa pohja otti osuman, mutta en osannut suoralta kädeltä kertoa millainen tilanne oli, kun mieleeni ei sellaista tullut. Takuuseen korjaus ei mene, kun syntymekanismi tämä. Nyt odottelen osia, korjausta ja vakuutusyhtiön päätöstä asiaan. Asiaa pohdittuani, vaikuttaa aika erikoiselta, että pohjaan on sijoitettu näin herkkää alumiiniosaa, mitä ilmeisesti suojaa vain pohjakangas. Ja kun tämä osa on viel ns. "ulokemainen" muuhun pohjaan nähden. Ilmeisesti Laakkosella oli aiemminkin vastaavanlainen tapaus, missä vakuutusyhtiö maksoi korjauksen.

Onko kellään vastaavanlaista kokemusta? Hyvässä tapauksessa tästä reissusta jää maksettavaksi tuo 200€ omavastuu, mutta en voi auttaa, että minulla on sellainen olo, ettei pohjaa olisi voitu tällä tavalla edes suunnitella. Mitä mieltä olette tästä tapauksesta ja miten etenisitte asian kanssa, vai tyytyisittekö kohtaloonne?
Eikös auto ole suunniteltu normaaliin ajoon. Ajat maanteillä et mitään offrod ajoja harrasta. Suomessa on talvi on jäisiä tienreunuksia ja muita esteitä niin ei niitä kolan ja lumilapion ja kangin kanssa kerkiä aina hakkaamaan kun muutkin autoilijat ajavat samoja teitä ilman ongelmia. Jos edessä ei osumaa niin ei siellä peräpäässäkään saa kolista. Suunnitteluvirhe joten ei kaik ostajan noita tarvitse maksaa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Vaurioitunut moduuli on oikean eturenkaan kohdilla. Vaurion huomasin siinä kohtaa, kun kytkin latauskaapelin kiinni, minkä seurauksena talon vikavirtasuoja laukesi. Tämä toistui joka kerta.

Muutenkin noita sähkökorjaajia on saatavilla todella huonosti ja korjausajat menevät kauas. Nyt auto seisoo heidän parkkipaikalla 1,5 viikkoa.

Voisin kysellä, onko pohjaan mahdollista asentaa jotain järeämpää. Mutta mihis voisin ylipäätään reklamoida tuosta pohjasta?
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Otappa yhteyttä maahantuojaan ja kerro tapaus ja miksi auto ei ole tältä osin liikennekelpoinen. Samoin ohjekirjassa ei ole käsketty varomaan noita rajoituksia minkä pohjan lähellä oleva akusto aiheuttaa. Samoin jos korjataan vika helposti uusiutuu kun asianmukaista suojaa akustossa ei ole. Joten pitäisi saada auto Suomen tiestöön sopivaksi. Laitetaan vaikka toimitusjohtalle nämä kun ei oikein satu noihin asiakaspalvelun juttuihin.
Lehdessä oli juttua eräästä muusta merkistä ja maahantuojan vastaus.
"Suomen talvisissa olosuhteissa satunnaisesti syntyvästä ilmiöstä auton rakenteen vuoksi”.
Viimeksi muokannut Renee, 12 Huhti 2022 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Tuolta videolta voi katsoa minkälainen rakenne pohjassa on. Autossa on lisäksi vielä se huopa päällä mitä ei videolla näy.

https://youtu.be/WTFn2Yav17I

Ongelmana lienee juurikin tuo oikean eturenkaan takana oleva laturi. Näkyy videolla alumiinikuorisena modulina. Jos se on ottanut osumaa kunnolla niin ei ihme jos vikavirtasuojat tai sulakkeet paukkuu. Mikä sen osuman on aiheuttanut taitaa olla epäselvää. Ajettu kiven yli, jäälohkareen yli, korokkeelta alas, kolhittu nosturille nostossa, mistä lie. Kyllähän tuo laturi pitäisi olla jossain fiksummassa paikassa. Suunnittelun kukkanen on. Ei tämä taida olla kuitenkaan kovin yleinen vaiva kun ei ole aiemmin vastaan tullut vaikka melkein kaikkia foorumeita tulee seurattua maailmalla.

Mutta realistina luulen tämän jäävän mysteeriksi ja artistin maksavan tämän itse jos kerran laturi on kolhittu paskaksi. Ihmeitä toki sattuu mutten usko Fordin tuota maksavan ainakaan mutinoitta vaikka olisikin paskaa suunnittelua. Kannattaa tietty kokeilla, ei mene bonukset jos vakuutuksesta meinaa ottaa.

Tsemppiä!
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Seppinen
Viestit: 11
Liittynyt: 08 Huhti 2022 15:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Seppinen »

Tilannepäivitys:

Auto korjattu vakuutusyhtiön lukuun. Pohjaan asennettu teräksinen lisäsuoja sekä huopakangas siihen päälle. Käsittääkseni tätä teräksistä lisäsuojaa ei aiemmin ollut ollenkaan.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Hyvä homma ja nyt auto parempi kuin uutena ostettaessa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Spica
Viestit: 14
Liittynyt: 06 Joulu 2021 20:48

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Spica »

Kysytääs hieman erilainen kysymys Kuga Pheviin liittyen, kun tämä yleinen varautuminen on pinnalla. Eli jos kävisi niin, että sattuisi syystä tai toisesta sähkökatko, niin autossahan on isohko ajoakku ja mahdollisuus käyttää moottoria ajoakun lataamiseen.

Mutta miten sen energian saisi ajoakusta kotitalouden käyttöön?

Ajatus siis olisi, että voisi sähköistää vaikka jääkaapin- ja pakastimen ja mahdollisesti pyörittää esimerkiksi lattialämmityksen kiertovesipumppua ja sitä kautta ehkäistä paikkojen jäätymistä. Takka sitten pitäisi taloa jonkin verran lämpimänä. Tehoa tuossa tarkoituksessa tarvitsi optimistisesti ajatellen noin 100-200 wattia.

Ajatus olisi, että jos autoon kytkisi 12 voltin siniaaltoa tuottavan invertterin ja käyttäisi sitä laitteiden pyörittämiseen. Auton omistajan käsikirja sanoo, että autosta voi enintään ottaa 180 wattia 12 voltin töpseleistä (tupakansytytinliitin). Manuaali sanoo, että sulake rajoittaa tätä tehoa, joten olettaisin että autossa on 15A sulake noille töpseleille. Olettaisin myös, että kaapelointi kestää tuota tehoa, kun manuaali ei mitään sano että kauanko tätä tehoa voi ottaa ulos.

Toinen vaihtoehto olisi ottaa sähkö invertterille suoraan 12 voltin akusta, jolloin auton sulake ei niin rajoittaisi ja toisaalta ei tarvitsisi huolestua auton kaapeleiden kuumenemisesta.

Se mikä tässä mietityttää on, että miten auto huolehtii 12 voltin akun lataamisesta. Oletukseni on, että kun auto on käynnissä ja sähköajossa, niin auto käyttää ajoakun virtaa 12 voltin akun lataamiseen. Mutta millaista tehoa tämä lataus parhaimmillaan antaa? Eli toisin sanoen, kuinka paljon auton akkua uskaltaisi invertterillä kuormittaa? Oma oletus on, että 12 voltin tehoa on aika paljon, kun eiköhän kaikki lisälaitteet penkinlämmityksestä tuulilasin lämmitykseen toimi oikeasti 12 voltin järjestelmässä.

Varmastikaan tällainen toiminta ei tee hyvää auton 12 voltin akulle, mutta ajatus kiinnostaa sen vuoksi, että autosta voisi saada aika helposti varavirtalähteen pientä käyttöä varten. Luulisin myös, että auto vie vähemmän polttoainetta generaattorina toimiessaan kuin muutaman satasen hintainen aggregaatti. Ja kun ajoakun saa moottorilla ladattua, niin moottorin voisi taas sammuttaa (eli laittaa auton sähkömoodiin) useammaksi tunniksi. Erillistä aggregaattia pitäisi taasen pyörittää käytännössä koko ajan.

Mitä ajatuksia tulee? Onko ihan pöljä ajatus?
Ford Kuga Phev ST-Line X 2021
xflex
Viestit: 271
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja xflex »

Kaikkea voi rakennella jos osaamista ja intoa riittää; kunhan et polta autoa ja/tai taloa. :D

Tuolta voi katsoa millaisella virralla ja milloin Kugan 12V akkua ladataan. Sitähän ladataan DC/DC-konvertterin kautta korkeajänniteakusta kuten muissakin hybrideissä ja sähköautoissa. https://youtu.be/U86rNF164TU

Vehicle-to-grid-ratkaisuja on tulossa mutta lähinnä täyssähkäreihin ja niiden akkujahan ei tietenkään ladata auton omalla bensamotilla... Auton systeemit auton käydessä ottavat reilusti virtaa myös paikallaan ollessa. Mutta miksei tuosta sellaiseksi hätävararatkaisuksi voisi olla. :thumbup:
Kuga PHEV Titanium X -22 ja Fiesta Active X A7 MHEV -23
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Renee »

Jos haluaa että on valmius on että sähköt katkeaa valtakunnan verkossa . Hommaa agrekaatin aika halpoja ovat ja samoin laskee paljon polttoainetta myös varastoi. Halvin ja varmin homma. Samoin kaasuliesi ja jääkaappi.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
timok
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Tammi 2009 12:46

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja timok »

Reippaasti ovat Saksassa nostaneet PHEV Kugan hintaa. Vignale maksaa jo 50ke. Saa nähdä, koska pomppaa Suomen hinnat samalla tavalla, vaikka jonkin verran on jo hilattukin ylöspäin.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Käytin omaa Ford Kuga phev tuossa pakokaasujärjestemän itsetestaukseen liittyvässä takaisinkutsussa(päivittivät systeemin).Homma kesti 1h ja samalla ilmoittivat että autoon on tullut myös tuulilasin lämmitykseen liittyvä takaisinkutsu(tehdään liittimeen jonkinlainen lisäteippaus kosteuden ehkäisemiseksi).Ensi maanantaina homma tehdään kun saavat siihen liittyvät "teipit".Postikin toi Fordin lähettämän tiedotteen auton oikeaan "tunkkaamiseen"esim.renkaiden vaihtoon.Epäilenkin että keskusteluissa ollut auton pohjassa olevan latausmoduulin vaurioituminen onkin johtunut juuri tuosta väärästä nostopaikasta.Autokin lähtee taas välillä ns.vanhalla tavalla suoraan sähköajolle kun tuo ulkoilma on hieman lämmennyt.Maaliskuussa tehty ohjelmistopäivityshän tuon sähköajokäynnistyksen muutti melkoiseksi räpläämiseksi ja nyt se tuntuu että ulkoilman lämpötila vaikuttaa jotenkin tuohon käynnityskseen .Eli ei tarvitse aina hakea uudestaan sillä ev napilla sitä sähköajotilaa.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Fordin sivuilla oleva PDF ei nyt jostain syystä aukene jossa näkee Kugan eri varustelut tasot niin sattuisiko jollakulla olemaan se tallessa jossain mistä voisi ladata ?

Edit: löysinkin tämän jo.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
larsibald
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Elo 2015 12:33

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja larsibald »

Kugan ilmastoinnin toiminta askarruttaa. Automaattiasetuksen lähtökohtana tuntuu olevan ”kylmää päin pläsiä” ja asetuksia täytyy olla koko ajan ropeltamassa.

Onko muilla vastaavaa näppituntumaa - Automaatti on nyt + 10 C lämpötilojen jälkeen lähtökohtaisesti läähdyttämässä ja ainostaan noiden suoraan naamaan puhaltavien venttiilien kautta.
Ex Focus 1.6 bensa 2009 wagon titanium
Ex Mondeo 1.5 ecoboost 2016 wagon titanium business
Ex Focus 1.0 125hv 2018 wagon titanium
Fiesta 1.1 85hv 2017 trend
Kuga Phev 2022 Titanium X
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Oliko se nyt niin että olen ymmärtänyt oikein Kugan varustelu tasot oikein eli köyhimmästä parhaaseen eli vakiovarustuksista kyse siis:

Cool + Connect
Titanium
Titanium X
ST-Line
ST-Line X
Vignale

Toinen onko teknisesti mitään isoa muutoksia tullut 2020->2021->2022 ? Eli jos löytää hyvän vähän ajetun vaikka 2020 niin teknisesti varmaan paljon häviä 2022 malliin ?
Itsellä hakusessa/ajatuksissa/vaimo ehdotti lataushydridin hommaamista Mondeon tilalle...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Kiljunkeittäjä
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Heinä 2021 18:45

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Kiljunkeittäjä »

Noin ne menee.. Itsellä tuo vignale..
Ford Kuga Vignale 2,5 Hybrid 190hv Cvt Awd Neliveto '21
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Kiljunkeittäjä kirjoitti: 10 Kesä 2022 12:43 Noin ne menee.. Itsellä tuo vignale..
Mitä olet tykännyt ? Itse edes käynyt vielä edes katsomassa :-)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Viikkus
Viestit: 292
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Viikkus »

NiceMan kirjoitti: 10 Kesä 2022 12:35 Oliko se nyt niin että olen ymmärtänyt oikein Kugan varustelu tasot oikein eli köyhimmästä parhaaseen eli vakiovarustuksista kyse siis:

Cool + Connect
Titanium
Titanium X
ST-Line
ST-Line X
Vignale

Toinen onko teknisesti mitään isoa muutoksia tullut 2020->2021->2022 ? Eli jos löytää hyvän vähän ajetun vaikka 2020 niin teknisesti varmaan paljon häviä 2022 malliin ?
Itsellä hakusessa/ajatuksissa/vaimo ehdotti lataushydridin hommaamista Mondeon tilalle...
Kannattaa katsoa varusteet tarkkaan käytettyjen kohdalla. Vanhemmissa on tietyt varusteet valinnaisia, jotka tällä hetkellä vakiovarusteita.

Titanium-mallit on rahtusen korkeammalla maavaralla, ymmärtääkseni myös Phevi malleissa, oliko se 1cm vai 2cm en muista, sitä luokkaa. Tällä voi olla jollekin merkitystä. Itse en ole kovin innoissani tämän ST-line X Phevin heikosta maavarasta. Aiemmassa Titaniumissa oli selkeästi enemmän korkeutta, tosin se ei ollut Phevi.

Kuga Phev on todella käyttökelponen kaupunkipyörityksessä, mutta maantiellä, puhumattakaan motarista range on akun kokoon nähden aika heikko. No, auton koko ja muoto syö omalta osaltaan rangea maantiellä ja nopeudella on todella suuri merkitys tietysti. Kilowattitunteja per 100km on mennyt aika reippaasti. Liikutaan välillä 20-26kwh ja pääasiassa lähempänä tuota 26kwh lukemaa. Toki siis edelleen jos muunnan tuon 26kwh bensankulutukseksi (oman kotini sähköhinnalla), niin ollaan edelleen alle 1,5l/100km ysivitosta. Eli halpaa ajoa, mutta ei kannata verrata uusien täyssähköjen kulutukseen, ne lohkaisee tuosta vielä 30-40% kulutusta pienemmäksi, autosta riippuen.

Viimeiset 15tkm bensaa on mennyt keskimäärin n.2.5litraa/100km, hiukan alle itse asiassa. Mun aiempi bensa Kuga vei keskimäärin 7, eli säästöä tulisi 4,5l/100km. Bensa Kuga 1.5 turbo oli sen 15t€ halvempi uutena, joten tämän hetken hinnoilla ja 20tkm/vuodessa ajoilla Phevi maksaa tuon hintaeron takaisin noin 7 vuodessa. Tässä ei tietty ole nyt huomioitu sähkön hintaa tuolle 7v ajalle, se heikentää hyötysuhdetta hiukan.

Kyllä mä välillä mietin, onko tässä mitään järkeä taloudellisesti, ehkä ei ole. Mutta se on vaan paljon kivempi kun tankilla ei tartte käydä koko ajan. Ja Phevin voimalinja on kyllä kiva.
Ajossa: E-tron 2023
EX Fordit:
Kuga ST-line X phev
Kuga 2021 titanium manuaali
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä
Vastaa Viestiin