Sivu 1/1

Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 14 Marras 2018 09:29
Kirjoittaja deezer
Ovatko manuaalivaihteisen Ecoboost-Fiestan (vm. 2013) vaihdenuoliopastutkset "järkeviä"? Hiukan ihmetyttää se kuinka matalia kierroksia tuo automatiikka ehdottaa käytettäväksi. Jotenkin tuntuu pahalta ajella 3-sylinterisellä pikkumoottorisella autolla alle 2000 rpm lukemilla.

Eikö kovin matala moottorin pyörintänopeus rasita ja kuluta myöskin vaihteistoa enneaikaisesti?

Pitäisikö tuo nuoli teipata piiloon...?

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 14 Marras 2018 10:24
Kirjoittaja Renee
Kuten tiedät vaihdelaatikon voitelu perustuu siihen että vaihderattaat pyörivät ja niistä roiskuva öljy voitelee myös ylhäällä olevia rattaita jotka eivät ole öljykylvyssä. Onhan näitä tapauksia vääntävä moottori ajellaan 5 vaihteella 50km/h säästetään ja samalla menee vaihdelaatikko rikki .Unohda nuolet ja kuuntelee korvalla moottoria vaihtelee silloin sopivaa pykälää silmään. Muistuu mieleen vm73 Datsun 100A hommasin kierroslukumittarin ettei mennyt aina punarajalle niin ajaminen oli lystiä ja se kulutus oli 5litraa/100km.Kukahan tonkin nuoli homman keksinyt?

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 09:02
Kirjoittaja nestori2
Tuo vaihtamisnuolisysteemi lienee EU:n vaatimus, jotta autoilija osaa ajaa "taloudellisesti". Itse kyllä ajan "korvakuulolta", kyllä se jurinasta kuulee, kun ajaa liian suurella vaihteella. Nykyisessä mallin 2018 fiestassa vaihdan esim. vitoselle kahdeksassakympissä ja kutoselle vasta satasessa. Tuskin sitä edes paljon bensaa säästää, kun ajaa turhan suurella vaihteella ja ei siitä voimansiirtokaan saatika moottori tykkää.

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 09:31
Kirjoittaja focst
nestori2 kirjoitti:Tuo vaihtamisnuolisysteemi lienee EU:n vaatimus, jotta autoilija osaa ajaa "taloudellisesti". Itse kyllä ajan "korvakuulolta", kyllä se jurinasta kuulee, kun ajaa liian suurella vaihteella. Nykyisessä mallin 2018 fiestassa vaihdan esim. vitoselle kahdeksassakympissä ja kutoselle vasta satasessa. Tuskin sitä edes paljon bensaa säästää, kun ajaa turhan suurella vaihteella ja ei siitä voimansiirtokaan saatika moottori tykkää.
Kyllä 6 kestää ja 80 laittaa..tolla tavalla täällä pohjosessa ei vois 6 käyttää koko talvena.. :roll:

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 10:30
Kirjoittaja nestori2
Kyllä 6 kestää ja 80 laittaa..tolla tavalla täällä pohjosessa ei vois 6 käyttää koko talvena.. :roll:
Kun ajaa kutosvvaihteella 80km/h, niin moottori kiertää silloin 1762 r/min. Että minä en ainakaan viitsi sitä jurinaa kuunnella, satasessa sentään kiertää jo 2200 r/min.

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 12:08
Kirjoittaja hapelo
Moro!

ST menee mukisematta 60-65 kutosella,en sitten tiedä onko hyväksi?

Harri

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 13:21
Kirjoittaja focst
nestori2 kirjoitti:Kyllä 6 kestää ja 80 laittaa..tolla tavalla täällä pohjosessa ei vois 6 käyttää koko talvena.. :roll:
Kun ajaa kutosvvaihteella 80km/h, niin moottori kiertää silloin 1762 r/min. Että minä en ainakaan viitsi sitä jurinaa kuunnella, satasessa sentään kiertää jo 2200 r/min.
Sitten on eksynyt laatikkoon liian pitkä 6 vaihde..mulla voi molemmissa laittaa 6 päälle jo 65 nopeudessa eikä jurruuta..olet siinä oikeassa että ei sitä jaksa kuunnella.

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 15:17
Kirjoittaja nestori2
Vääntömomentti alkaa laskea alle 18oo kierrosluvun, siinä yksi syy, miksi ei kannata vedättää alle tuon kierrosluvun. Yksi sääntö myös on, että kone on taloudellisimmillaan korkeimman vääntömomentin alueella, joka tuossa ecoboostissa on välillä 1800-4000. Jotenkin on perstuntuma, että alle kahdentuhannen kierroksen ei kannata ajaa, sillloin kutosella auto kulkee yhdeksääkymppiä. Tasaisella nopeudella ja tasamaalla voi toki ilman jurinaa ajaa tuolla kutosella kahdeksaakymppiä, mutta ylämäessä kyllä kone ääntelee.

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 15:25
Kirjoittaja arttu
Ei näillä ompelukoneisilla voi ajella alle 2000 r/rpm, ja kutosta turha tyrkyttää alle 100 vauhissa 6v manuaali titaniumi täällä.

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 17:16
Kirjoittaja Ecobuusteri
focst kirjoitti: Sitten on eksynyt laatikkoon liian pitkä 6 vaihde..mulla voi molemmissa laittaa 6 päälle jo 65 nopeudessa eikä jurruuta..olet siinä oikeassa että ei sitä jaksa kuunnella.
Ei kyllä uudessa litrasessa Fiestassa. Tai kyllä kai sen voi laittaa jo 40km/h jos siltä tuntuu, mutta sitten on turha vedota Fordin ”5v” takuuseen :D

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 18:52
Kirjoittaja yritäedes
Ketjua kiinnostuksella seuranneena halusin vain todeta, että eri moottoreissa on eroa ominaisuuksissa...
Mitä nyt vähän vääntökäppyröitä netistä katselin, niin nelimukisen 1.6 Ecoboostin maksimivääntöalue
alkaa 200-300 RPM alempaa kuin 1.0 kolmisylinterisen. Eli ei voi vertailla vaihteiden käyttöä,
kun vielä välityksissäkin on eroa.

Re: Ford Fiesta Ecoboost/vaihteiden käyttö/opastenuoli

Lähetetty: 24 Marras 2018 21:54
Kirjoittaja ärräpärrä
nestori2 kirjoitti:Tuo vaihtamisnuolisysteemi lienee EU:n vaatimus, jotta autoilija osaa ajaa "taloudellisesti". Itse kyllä ajan "korvakuulolta", kyllä se jurinasta kuulee, kun ajaa liian suurella vaihteella. Nykyisessä mallin 2018 fiestassa vaihdan esim. vitoselle kahdeksassakympissä ja kutoselle vasta satasessa. Tuskin sitä edes paljon bensaa säästää, kun ajaa turhan suurella vaihteella ja ei siitä voimansiirtokaan saatika moottori tykkää.


Komppaan. Käydessämme Lahdessa oli nopeusrajoitus poikkeuksetta 80. Siinä ei voinut käyttää kutosta. Kyllä täytyy olla reilusti yli 90 vauhtia, että voi laittaa kutosen.
Mun 16 mallin ST.llä voi ajella huoletta 1-2 pykälää suuremmalla vaihteella samaa nopeutta kun uudella 1,0 3 sylinterisellä.