Sivu 1/1

ford focus -12 mittaristo ongelma???

Lähetetty: 14 Elo 2018 10:43
Kirjoittaja jarkka74
ongelman nimi seuraava. ajon aikana mittaristosta häviää sähköt hetkenpäästä virrat tulee takaisi ja ilmastointi sekaisin eli menee automaatille.saman tekee joskus kun laitat auton käyntiin ni mittaristo pimeä virrat tulee milloin mitenkin ajon aikana...ennen virtojen häviämistä ajotietokone ilmoittaa "kusi"pojan nesteen vähyydestä tai jarrunesteen vähyydestä...laittaisin videon mut en osaa@$/&*()

Re: ford focus -12 mittaristo ongelma???

Lähetetty: 14 Elo 2018 11:31
Kirjoittaja tursas
Akku tyhjä tai lopussa. Liikaa virtaa kuluttavia terminaattoreita.. 8-)

Re: ford focus -12 mittaristo ongelma???

Lähetetty: 02 Helmi 2023 07:49
Kirjoittaja Timoan
Löytyikö tähän ratkaisua? Minulla on samanlainen ongelman selvitettävänä 2013 Focuksessa ja helpottaisi työtä, jos tietää mistä aloittaa tutkimisen.

Havaintoja tähän asti:

- Auton sähköjä on räpelletty osaamattomasti. Löytyy abicoja ja rikottuja liittimiä.
- Mittaristolle tuleva crank-tieto vain 10,8 V
- BCM vaihdettu ilmeisesti tehdasuuteen alle vuosi sitten. Tämä päätelty softan ja raudan versiosta.
- BCM:n liittimet puhtaat, kojelaudan ja BCM:n tienoo kuivaa ja puhdasta.
- Kun vika ilmenee, molemmat tai pelkästään toinen CAN-putoaa pois pelistä ja tulee virheilmoitukset kommunikointikatkoista kyseisten väylien kautta kommunikoiviin laitteisiin.
- Ohjauskulma-anturi näyttää maksimia.
- Kokeiltu toimintaa toisen, ehjäksi luullun mittariston kanssa, ei muutosta.
- Moottoritilan sulakerasia kuiva, mutta likainen sisältä.

Suunnitelma on käydä läpi crank-tiedon johdotus ja mitata, missä kohdassa signaali putoaa matalaksi ja mitata CAN-väylien viestit, crank-tieto sekä mittariston syöttö+maa, jotta tietää, mikä tippuu ensin pois.

Re: ford focus -12 mittaristo ongelma???

Lähetetty: 08 Helmi 2023 15:25
Kirjoittaja Timoan
Itse itselleni vastaten: Vaikuttaa siltä, että vika on latauksen hallinnassa. Latausjännite on usein väärä. Pienin havaittu jatkuva akkujännite ajossa yleismittarilla mitattuna on ollut 11,6 V. Tuolloinkin järjestelmä lataa akkua, mutta aivan liian vähän. Muutoin BMS näyttää toimivan oikein, täysi lataus moottorijarrutuksella, pienempi lataustaso vakiotilanteessa. Systeemi tulkitsee joko akun varaustason toisinaan väärin tai ohjaa toisinaan latausjännitettä/virtaa väärin. Kun BMS:n disabloi ottamalla konehuoneen rasiasta sulakkeen F22 pois, latausjännite pysyy hyvässä 14,4 - 14,6 V:ssa ja kaikki oireet poistuvat.

Akku näyttää olevan puoli vuotta vanha, mutta kokeilen vielä tunnetusti ehjällä akulla, ennen kuin tuomitsen BMS:n vialliseksi.

Näyttää siltä, että Fordin elektroniikka on poikkeuksellisen herkkää oikealle jännitetasolle.