Sivu 1/1

TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 23 Heinä 2018 15:15
Kirjoittaja Vesa_A
Hello!

Entisellä volkkarimiehellä ja nykyisellä Kuga kuskilla ensimmäinen Ford -ongelma. Päänraapinen ei oikein enää auta niin kysellään täältä.

Kuga 2008 2.0TDCi Heittäytynyt tehottomaksi. Menee limppiin Esp valon kera. Tehot eritoten alle 2500rpm hukassa.

Vikakoodeina p2263(Turbo) ja harvemmin myös p1335(egr).

-Ahtovuotoja ei löytynyt
-Turbon toimilaitteen vipu liikkuu käsin noin 1cm
-Forscan live data näyttää turbon siiville 199%-80% kierroksilla 800-4400
-Alipaine turbon toimilaitteella kierroksillakin aivan onneton(ei tietoakaan millainen pitäisi olla)

Alipainevuotoja ei ainakaan vielä ole löytynyt. Kokeilin kuitenkin ohittaa alipaineen jarruilta ja sain siten parempaa alipainetta turbolle. Forscan näytti siiville 199%-10% 800-3000rpm. Olisiko tämä normaalimpi kuin edeltävä?

Paikallaan kaasutellessa kone kuitenkin takaisin vikatilaan (p1335,p22639) ja nyt oikein engine malfunction ajotietokoneen näytössä. Voiko turbon toimilaite saada liikaa sitä alipainetta?

Onko tuo forscanin siipilukema ja käsin siipien liikuttelu riittävä keino toteamaan siipien liikkuvuus ajossa?
Jarruilta ohitettu alipaine sai kuitenkin vikakoodin ihan paikallaan kaasutellessa, kun taas normaali kytkennällä piti käydä ajelemalla hakemassa koodi.

Miltä tämä kuulostaa kokeneempien korvaan? Ei oikein lähipiirissä Diesel Fordeja joten vertaistuki olisi korvaamatonta=)

Re: TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 23 Heinä 2018 17:34
Kirjoittaja NiceMan
The turbocharger may have failed
The boost pressure sensor may have failed
Wastegate failure
Plugged catalytic converter Faulty
Injection Pressure Control (IPC) Faulty
Exhaust Back Pressure Sensor

Read more at: https://www.obd-codes.com/p2263
Copyright OBD-Codes.com

Monta vaihtoehtoa, pyöriikö ahdin ? Ahtopainemittarilla tarkastus että nouseeko, siipipyörästä varovasti kokeilemalla onko välyksiä, onko painepuoli öljyinen?

Re: TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 23 Heinä 2018 22:22
Kirjoittaja anon1
Epäilisin et sulla on samaa vaivaa kun mulla oli , surullisen kuuluisa mustaliete jumittaa turboa.Neljässä öljyvaihdossa olen käyttänyt moottorinpesuaineita niin turbo on herännyt eloon. Viimeksi käyttämäni aine vaikuttaa tehoavan parhaiten moottoria käytetään matalilla kierroksilla pesun ajan ,aine on Motox 60-8192
motonetin numero.

Re: TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 24 Heinä 2018 16:52
Kirjoittaja ElMonde
Eiks tää ole erg vika. Kokeile johto irti.

Re: TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 24 Heinä 2018 19:57
Kirjoittaja Vesa_A
Noniin

Tarpeeksi kun rassasi niin ratkesihan se.

En oikein uskonut tuota alipaine vuotoa syyksi kun suoralla alipaineella pumpulta antoi samat vikakoodit. Löysin kuitenkin puhtaan letkunpätkän ja kävin auton alla imaisemassa letkusta turbon siivet liikkeelle. Lähdin seuraamaan alipainetta pumpulta eteenpäin ja huomasin letkujen olevan huomattavan löysällä laturin vieressä olevassa putsarissa/anturissa. paremman puutteessa nippusiteellä letkut kireälle ja auto toimii taas.

Ihmetyttää vaan vian äkillisyys, 10k itse ajanut tällä ja vika alkoi aivan yhtäkkiä ja jos syynä todellakin tuo letkujen väljyys niin kumma juttu. ei varmaan yhdessä yössä letkut noin löysty.

Egr herjaa koodilla vieläkin. Forscan antaa arvoksi jatkuvasti joko 10,8% tai 9.8% joten jumissa kai sekin jos oikein tulkitsen? Houkuttaisi tulpata ettei menis kakkaa turbolle kovin paljon. Riittääkö vain pelti putkessa? Imu vai egr:n puolelle? johtdon irroittamalla ilmeisesti juminut venttiili kuitenkin auki
vielä.

Täytyypä seuraaville öljyille itsekin pestä. vaikka ihan sekuvain kun ei paljoa lisää öljynvaihdon hintaa.

Re: TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 27 Heinä 2018 00:20
Kirjoittaja Mk3Mondeo
anon1 kirjoitti:Epäilisin et sulla on samaa vaivaa kun mulla oli , surullisen kuuluisa mustaliete jumittaa turboa.Neljässä öljyvaihdossa olen käyttänyt moottorinpesuaineita niin turbo on herännyt eloon. Viimeksi käyttämäni aine vaikuttaa tehoavan parhaiten moottoria käytetään matalilla kierroksilla pesun ajan ,aine on Motox 60-8192
motonetin numero.
Tuota juttua olen ihmetellyt vuosia ja ihmettelen edelleenkin. Mustaliete syntyy kun öljynvaihto menee pitkäksi eli "säästetään" rahaa ajamalla koneet hajalle.

Fordin oma 5W-30 Formula moottoriöljy maksaa 26,90€/5L plus suodatin noin 10€. Vaihtoväliksi riittää hyvin 10 000km ja moottori plus turbo kestää iankaiken normaalilla käytöllä.

Kaikki mikä viittaa LongLife -vaihtoväleihin kannattaa unohtaa samantien.

Re: TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 27 Heinä 2018 02:14
Kirjoittaja anon1
Olen täysin samaa mieltä.Kirjoittelin täällä aikaisemmin, että olisko kyseessä juoni että koneita mesisi kaupaksi kun peltiosien myynti on laskemaan päin.

Re: TDCi ahtimen? ongelma

Lähetetty: 27 Heinä 2018 12:49
Kirjoittaja jmm79
Omakohtainen kokemus.. ajanut kaksi tdci mondeota -04 120-270tkm ja nykyinen -10 130-320tkm eikä turboja ole tarvinnut vaihtaa.. öljyt vaihtuneet 10tkm välein.