Sivu 1/1

Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 17 Kesä 2018 19:35
Kirjoittaja mutti82
Moro!

2011 2.0 TDCi Mondeo jossa Powershift automaatti. Varmaan vuoden aikana kuulunu ajoittain kovasti metallinen grinding ääni, niinku yrittäis lyödä vaihdetta silmään ilman kytkintä eikä rattaat satu millään kohdalleen. Paikat ja olosuhteet lähes aina samat. Kun lähen kylmällä moottorilla kotoa tai töistä liikkeelle ja heti alussa tulee risteys/mutka jossa renkaat käännettynä joutuu vähän painamaan kaasua ja heittää laatikko yleensä ylöspäin kakkoselle siinä kohtaa. Meno kuitenkin jatkunu siitä eteenpäin normaalisti.

Eilen illalla sit taas töihin lähtiessa sama kirskahdus samassa mutkassa kun heitti kakkosen silmään. Mut nyt sit pamahti näyttöön ekan kerran ikinä sen äänen jälkeen Transmission Limited Function, moottorin häiriövalo syttyi pysyväks eikä enää tuntunu millään vaihtavan pykälää ykkösestä ylöspäin. Sammutin ja käynnistin uudelleen josko vika häviäis sillä. Ei hävinny. Ajoin 100m pätkän ihan testimielessä niin näemmä vaihteet 2,4,6 pois pelistä kokonaan. Vikakoodina löytyi varmistettu ja pysyvä P283B ja P283E jotka viittaa "Shift Fork "C" Position Circuit", siirtäjään joka hallitsee noita 2,4,6 pykäliä.

Onko muilla käyny Powershiftin kanssa missä vaan mallissa tuota samaa? Ikäviä viitteitä löytyy netistä siitä jotta TCM moduulista on vaihteensäätömekanismi hajonnu ja koko ohjausyksikkö jouduttu vaihtamaan, kunnostettu 1300-1600€ ja uusi 2000€, lisäks öljyt vaihdettava ja työt noiden hintojen päälle. Joissain tapauksissa myös pelkkä TCM uudelleenohjelmointi ja öljyjen vaihtokin on asian ratkaissu. Ja sit se toinenkin ääripää muutamissa tapauksissa, laatikon vaihto... hyi helv tuota hintaa kun auton arvo ehkä 8-9 tonnia...

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 17 Kesä 2018 21:30
Kirjoittaja Ford77
Mielenkiinnosta kyselen kun itsellä sama tekniikka ,paljonko ajettu? Onko vaihdettu laatikkoöljyt 60t välein? Oliko öljyjä vaihdettu metallisen äänen aikana? Omassa kylmänä aika kulmikkaat ja lievästi luistavat vaihdot. Cruisella vitosella ja kutosella lievää kierrosten seilausta.

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 18 Kesä 2018 17:44
Kirjoittaja mutti82
Mittarissa nyt 305tkm, uutena ollut taksikäytössä ekat 3 vuotta niin siksi reilusti kilometrejä takana. Kaikki huollot tehty ajallaan ja merkkiliikkeessä. Öljyjä ei oo vaihdettu metallisen kirskahtelun alettua, laatikkoöljyillä ajettu silloin about 20tkm ja nyt 45tkm. Vaihdot ei oo luistanu missään vaiheessa, laatikko pelannu hyvin ja terävästi kirskahtelusta huolimatta... kunnes nyt sit kerralla hävis puolet vaihteista...

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 28 Kesä 2018 10:40
Kirjoittaja mutti82
Tulipa sen auton tarina minun omistukseni osalta tiensä päähän. Laatikosta oli menny jotain mekaanisesti isolleen paskaks. Uusi laatikko töineen olis maksanu 5000€. Ei kiitos kun myyntiarvo noilla kilsoilla olis ollu 7000-8500€ eikä olis kuitenkaan yhtään uudemmaks tullu muulta osin, tod.näk hajonnu kohta jotain muuta. Onneks arvion tehny Ford-liike sai diilattua ajokin laatikkovikaisena eteenpäin ihan kohtuullisella hyvityksellä joten päästiin hieromaan autokauppoja. Ja mukaan lähtikin sit 2016 farkku Mondeo Titanium samalla 2.0 TDCi moottorilla ja Powershiftillä... erotuksena edelliseen siinä, että tulokkaassa on tehdastakuuta jäljellä 5v tai 80tkm, oli eka omistaja ostanut sen 7v/140tkm takuulla. End of story!

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 28 Kesä 2018 19:04
Kirjoittaja til88
mutti82 kirjoitti:Uusi laatikko töineen olis maksanu 5000€.
Mulle maksoi kytkinlevypaketti ja venttiilipöytä 5000€ töineen. Eli ois saanut kokonaan uuden laatikon...

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 29 Kesä 2018 13:16
Kirjoittaja Mk3Mondeo
mutti82 kirjoitti:Tulipa sen auton tarina minun omistukseni osalta tiensä päähän. Laatikosta oli menny jotain mekaanisesti isolleen paskaks. Uusi laatikko töineen olis maksanu 5000€. Ei kiitos kun myyntiarvo noilla kilsoilla olis ollu 7000-8500€ eikä olis kuitenkaan yhtään uudemmaks tullu muulta osin, tod.näk hajonnu kohta jotain muuta. Onneks arvion tehny Ford-liike sai diilattua ajokin laatikkovikaisena eteenpäin ihan kohtuullisella hyvityksellä joten päästiin hieromaan autokauppoja. Ja mukaan lähtikin sit 2016 farkku Mondeo Titanium samalla 2.0 TDCi moottorilla ja Powershiftillä... erotuksena edelliseen siinä, että tulokkaassa on tehdastakuuta jäljellä 5v tai 80tkm, oli eka omistaja ostanut sen 7v/140tkm takuulla. End of story!
Tarinan opetus on ettei kannata ostaa kovin monimutkaista tekniikkaa jos se on häiriöaltista.

Jokin aika sitten eBayssä oli myytävänä mk3 TDCI Mondeon tehdasuusi manuaalilaatikko hintaan 399€.

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 25 Heinä 2019 09:10
Kirjoittaja HemmoP
Tulee kommentti vuoden myöhässä, topicin Mondeon laatikko-ongelma on kuin lukisi oman 2014 Smax:in (140hp diesel, Powershift, 162tkm ajettu) historiaa.

Nyt näytössä vikakoodit P0700 : Transmission Control System Malfunction sekä P283E "Shift Fork C Position Circuit", eli siirtäjä joka hallitsee pelistä pois pudonneita 2-4-6 vaihteita.

Ford huollon suositus vaihtaa laatikko (johon en lähtenyt), auto lähdössä Latviaan Recrolle laatikon täyshuoltoon. Koko homman kustannusarvio pyörii 3000e molemmin puolin. Katsotaan miten käy!

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 25 Heinä 2019 12:39
Kirjoittaja focst
HemmoP kirjoitti: 25 Heinä 2019 09:10 Tulee kommentti vuoden myöhässä, topicin Mondeon laatikko-ongelma on kuin lukisi oman 2014 Smax:in (140hp diesel, Powershift, 162tkm ajettu) historiaa.

Nyt näytössä vikakoodit P0700 : Transmission Control System Malfunction sekä P283E "Shift Fork C Position Circuit", eli siirtäjä joka hallitsee pelistä pois pudonneita 2-4-6 vaihteita.

Ford huollon suositus vaihtaa laatikko (johon en lähtenyt), auto lähdössä Latviaan Recrolle laatikon täyshuoltoon. Koko homman kustannusarvio pyörii 3000e molemmin puolin. Katsotaan miten käy!
Meiltä on käynyt kymmeniä laatikoita recrolla kaikki on saatu kuntoon eikä ole takas tullu. Hyvä vaihtoehto uudelle ja hinta ei niin kova..

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 30 Marras 2019 10:34
Kirjoittaja bestservice
Mulla vaihteisto teki juuri saman tempun täysin samassa olosuhteessa eli mutka ja risteys.
autolla oli ajettu 350t vaihteisto meni yllättäen vikatilaan ja vein fordille tuomio tyrmäävä roskiskamaa.
Laitettiin uusi laatikko yli 5000 euroa 12 kk takuu hyvä mieli.(kolme viikkoa korjaamolla)
kerkesin ajaa vuoden ja kaksi viikkoa jälleen vaikatila auto fordilla tuomio sama kun edellinen vikakin täysin sama.
Jakovaihteiston booriholkki myös täysin loppuun kulunut siihen ei saa osia vaan on vaihdettava kokonaisuutena ja kilometrejä 408t auto ollut taas viikkoja pajalla.
En pysty enää luottamaan tuohon autoon se vaihteisto voi hajota täysin yllättäen ilman mitään ennakkovaroitusta ja matkanteko loppuu aina siihen.
Aikaisemmat automaatit oli mazda ja volvo kummassakaan ei koskaan mitään ongelmaa nykysin jotkut volvot tosin pilattu tällä samalla laatikolla.

Tarinan opetus älkää koskaan sotkeutuko tällä automaatilla varustettuun autoon.

Re: Mondeo MK4 Powershift ja P283B/E

Lähetetty: 30 Marras 2019 21:45
Kirjoittaja NiceMan
bestservice kirjoitti: 30 Marras 2019 10:34 Mulla vaihteisto teki juuri saman tempun täysin samassa olosuhteessa eli mutka ja risteys.
autolla oli ajettu 350t vaihteisto meni yllättäen vikatilaan ja vein fordille tuomio tyrmäävä roskiskamaa.
Laitettiin uusi laatikko yli 5000 euroa 12 kk takuu hyvä mieli.(kolme viikkoa korjaamolla)
kerkesin ajaa vuoden ja kaksi viikkoa jälleen vaikatila auto fordilla tuomio sama kun edellinen vikakin täysin sama.
Jakovaihteiston booriholkki myös täysin loppuun kulunut siihen ei saa osia vaan on vaihdettava kokonaisuutena ja kilometrejä 408t auto ollut taas viikkoja pajalla.
En pysty enää luottamaan tuohon autoon se vaihteisto voi hajota täysin yllättäen ilman mitään ennakkovaroitusta ja matkanteko loppuu aina siihen.
Aikaisemmat automaatit oli mazda ja volvo kummassakaan ei koskaan mitään ongelmaa nykysin jotkut volvot tosin pilattu tällä samalla laatikolla.

Tarinan opetus älkää koskaan sotkeutuko tällä automaatilla varustettuun autoon.
Laatikot on hyviä huolettuna mutta kannattaako tuossa kohtaa enään fordille viedä... Ei täällä autoja korjata, niihin varmaan kohta vaidetaan koko moottori kun tulpat on loppu...

https://recro.eu/fi/